Lekstroom Seat Leon 1P diesel (bj 2007 1.9 TDI)

Pagina: 1
Acties:

• Kenpachi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 21:40
Mijn auto had op het begin na circa 2-3 dagen een lege accu bij het niet gebruiken. Nu is dit omlaag gegaan naar zelfs 12-24 uur. In de praktijk moet ik vrijwel elke dag mijn starter powerbank gebruiken.

Ik ben nu dus op zoek gegaan naar de lekstroom. Ik heb een multimeter in serie aangesloten op de minpool en de kabel van de minpool van de accu. Ik vond een lekstroom van circa 1 Ampere.

(Wel vreemd dat hiermee mijn accu minder dan 24 uur lading houdt. Het was een nieuwe accu om dit probleem op te lossen, maar misschien is het na tientallen keren ook gedegradeerd.)

Ik heb alle zekeringen één voor één losgemaakt (zowel de instrumentenpaneel als de motorcompartiment). Ik heb 1 zekering gevonden die 200 mA gebruikt uit het motorcompartiment (zekering F12 met functie gateway) maar verder helemaal niets.

Dit is dus nog steeds bij lange na niet voldoende. Wat zie ik over het hoofd? Is er een derde locatie met zekeringen? Waar kan het lek anders aan liggen?

Alvast bedankt!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zit er een trekhaak onder? Onlangs een topic hier gezien van iemand met een Lexus. Daar bleek achter de bekleding in de kofferbak een relais te zitten voor de trekhaak, die bleek continu stroom te blijven gebruiken. Achteraf ingebouwde trekhaak, maar blijkbaar niet goed aangelegd.

Een startaccu kan trouwens slecht tegen helemaal ontladen. Best kans dat hij nu al beschadigd is geraakt en het bijv. in de winter gaat begeven.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2021 21:38 ]

• Kenpachi
@ThinkPad

Geen trekhaak helaas. Ik vermoed ook dat de accu niet blij is. Ik heb 'm afgelopen winter vernieuwd, maar ik snap wel dat de vele ontladingen ondertussen niet goed zijn.

Het blijft een raadsel wat nog meer stroom kan trekken. Je zou verwachten dat alles via de zekeringen gaat.

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-10 16:35
de dynamo kan ook een oorzaak zijn

• Kenpachi
@ruzzel

De accu laadt wel op. Ik kan overdag wanneer wat opladen door rond te rijden mijn auto probleemloos opstarten. Ik merk ook op het begin dat de stationaire toerental van circa 850 RPM naar 1000-1100 RPM gaat. Probleem begint dus bij een langer periode stil staan.

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:16
Heb je 'm al eens uitgelezen met uitleesapparatuur?

• Kenpachi
@Jarno
Ik heb het uitgelezen met een OBD scanner. Ik heb een P0299 code low turbo boost, ik weet de oorzaak hiervan, maar dat is ongerelateerd aan het accuprobleem.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:50

Onbekend

...

Kenpachi schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:24:
Mijn auto had op het begin na circa 2-3 dagen een lege accu bij het niet gebruiken. Nu is dit omlaag gegaan naar zelfs 12-24 uur. In de praktijk moet ik vrijwel elke dag mijn starter powerbank gebruiken.

Ik ben nu dus op zoek gegaan naar de lekstroom. Ik heb een multimeter in serie aangesloten op de minpool en de kabel van de minpool van de accu. Ik vond een lekstroom van circa 1 Ampère.
Wat voor accu heb je nu erin zitten? 1 van 70Ah of van 100Ah ?
Ik heb alle zekeringen één voor één losgemaakt (zowel de instrumentenpaneel als de motorcompartiment). Ik heb 1 zekering gevonden die 200 mA gebruikt uit het motorcompartiment (zekering F12 met functie gateway) maar verder helemaal niets.

Dit is dus nog steeds bij lange na niet voldoende. Wat zie ik over het hoofd? Is er een derde locatie met zekeringen? Waar kan het lek anders aan liggen?
Kijk eens in het instructieboekje waar welke zekering voor dient. En schrijf op een lijstje van welke elektrische apparatuur je de zekeringen los hebt gehaald, en controleer of je nog iets aan elektrische apparatuur hebt wat je nog niet hebt getest. Een autoradio wil nog weleens veel stroom verbruiken, ook als deze uit staat.

Even een eenvoudige test: Start de auto en meet eens de spanning op de accu. Is deze tussen de 13,5 en 14,5V? Daarboven of daaronder is niet goed.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nog een optie: Brakke kabel van de accu naar je zekeringkast of daar ergens sluiting. Dan kun je meten aan de zekeringen wat je wil maar ga je die lekstroom niet vinden.

• Kenpachi
Onbekend schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 23:15:
[...]

Wat voor accu heb je nu erin zitten? 1 van 70Ah of van 100Ah ?
Dat weet ik op dit moment niet. Ik zal morgen kijken.

Kijk eens in het instructieboekje waar welke zekering voor dient. En schrijf op een lijstje van welke elektrische apparatuur je de zekeringen los hebt gehaald, en controleer of je nog iets aan elektrische apparatuur hebt wat je nog niet hebt getest. Een autoradio wil nog weleens veel stroom verbruiken, ook als deze uit staat.
Ik had bij mijn startpost een hyperlink met een lijst van waar de zekeringen voor dienen. Ik kan me niet echt iets buiten de lijst bedenken. Ook had ik bedacht dat het de radio kon zijn, dus die had ik volledig losgekoppeld. Bovendien zit de radio op zekering, dus ik weet zeker dat dat het niet is.
[...]

Even een eenvoudige test: Start de auto en meet eens de spanning op de accu. Is deze tussen de 13,5 en 14,5V? Daarboven of daaronder is niet goed.
Ik zal dat ook morgen checken. Op dit moment heb ik de min pool los staan. Ik zal voordat ik start en na het starten de spanningen meten. Ben benieuwd. Dit is bedoeld om de dynamo/alternator te testen toch? Want dit probleem bestaat een langere tijd en ik had specifiek mijn accu vernieuwd om de accukwaliteit uit te sluiten.
pagani schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 23:20:
Nog een optie: Brakke kabel van de accu naar je zekeringkast of daar ergens sluiting. Dan kun je meten aan de zekeringen wat je wil maar ga je die lekstroom niet vinden.
Oei
Dan moet ik overwegen om daarnaar te kijken. Het is een goedkope auto, dus problemen zullen er altijd zijn. Zo lang ik het accuprobleem oplos is het goed zat. Maar als zelfs dit te veel tijd/moeite/arbeidskosten zal kosten, zal ik moeten uitwijken naar een alternatief.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-11 21:24

InFamous

excommunicado

Geen achteraf ingebouwde radio, versterker of xenonkit?

Formerly known as Ragdoll

• Kenpachi
@InFamous

Ik heb zo'n goedkope touchscreen radio die je van aliexpress en dergelijke kunt kopen. Daarom heb ik het helemaal losgekoppeld om het uit te sluiten. Geen andere modificaties (waar ik van afweet).

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:26
Kenpachi schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:24:
Ik heb een multimeter in serie aangesloten op de minpool en de kabel van de minpool van de accu. Ik vond een lekstroom van circa 1 Ampere.
[...]
Ik heb alle zekeringen één voor één losgemaakt (zowel de instrumentenpaneel als de motorcompartiment). Ik heb 1 zekering gevonden die 200 mA gebruikt
Begrijp ik nou goed, dat je met alle zekeringen eruit getrokken nog steeds 800mA meet?

Of heb je de zekeringen steeds direct weer teruggestoken? Je kunt dan natuurlijk meemaken dat de bedrading van 2 verschillende zekeringen ergens weer bij elkaar komt. Dat hoort niet, maarja er wordt wel meer geknutseld... Als daar een lekstroom zou zitten ontdek je dat pas op het moment dat beide zekeringen tegelijkertijd eruit zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Kenpachi
Xander schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 01:03:
[...]

Begrijp ik nou goed, dat je met alle zekeringen eruit getrokken nog steeds 800mA meet?

Of heb je de zekeringen steeds direct weer teruggestoken?
De tweede optie.
Xander schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 01:03:
[...]

Je kunt dan natuurlijk meemaken dat de bedrading van 2 verschillende zekeringen ergens weer bij elkaar komt.
Ik zou dat inderdaad kunnen proberen. Even een goed foto maken voordat ik alles losmaak :)

Edit

@Onbekend

Ik ben vergeten om de Ah te checken, maar ik heb de spanningen. Niet gestart rond de 12,0-12,2 V en gestart tussen 13,9-14,0V.

[ Voor 10% gewijzigd door Kenpachi op 25-08-2021 11:36 ]

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-10 16:35
probeer de plus draad maar eens van de dynamo los te halen, dit komt vaker voor dat de dynamo intern in sluiting ligt

vandaar ook mijn vorige bericht

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-11 15:09

CeesKees

I rest my Kees

Kijk eens naar de kofferbakverlichting. Ik heb een Jetta gehad uit die periode waar dit de oorzaak van iets vergelijkbaars was.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 07:55
Toevallig een dashcam?

• Kenpachi
ruzzel schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:48:
probeer de plus draad maar eens van de dynamo los te halen, dit komt vaker voor dat de dynamo intern in sluiting ligt

vandaar ook mijn vorige bericht
Bedankt voor de tip!
CeesKees schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:51:
Kijk eens naar de kofferbakverlichting. Ik heb een Jetta gehad uit die periode waar dit de oorzaak van iets vergelijkbaars was.
Ik had een paar dagen geleden al mijn kofferbakverlichting losgehaald, dus daar had ik ook al aan gedacht :)
Helaas
Pagina: 1