NAS met nieuwe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
Geachte lezer,

Ik gebruik een NAS met RAID 1 op een raspberry pi via Samba
Nu vraag ik mij af dat als ik een externe schijf afkoppel en daarvoor een nieuwe externe schijf weer aankoppel geformateerd met FAT32 of er dan op die nieuwe harde schijf automatisch weer een kopie van de data van de oorspronkelijke schijf wordt weggeschreven

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-08 11:33
Beste,

Zou je kunnen aangeven welke NAS je specifiek gebruikt?

Waarom wil je hem als FAT32 formateren? Ik ga er een beetje vanuit dat een NAS niet hier naar formateerd.
Tevens zou ik meer willen weten wat je precies wil gaan bereiken behalve iets formateren en iets met een NAS aan een raspberry

[ Voor 27% gewijzigd door sjtienuh op 24-08-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb deze link gevolgd om een NAS te installeren.
https://www.ricmedia.com/...-nas-server/#Raspberry_Pi

Ik heb dus nu twee externe harde schijven via mijn raspberry pi aangesloten. Mijn vraag is als ik 1 externe harde schijf loskoppel om bij voorbeeld in een kluis te doen als backup voor als er eventueel iets fout gaat, kan ik dan een nieuwe externe harde schijf weer aankoppelen zodat er een nieuwe kopie op die nieuwe hardeschijf wordt weggeschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:35

DarkSide

theres no place like ::1

Je schrijven maak delen uit van een RAID set.
Als je er een los koppelt (defect is) dan is je RAID set niet meer goed en krijg je een waarschuwing.

Dan vervang je de defecte voor een nieuwe. En dan moet normaal je RAID set weer gaan rebuilden.

Sofar so good.

Maar als je een goede DIsk uit een RAID set loskoppeld. Dan kan je daar geen data afhalen.
Die verwacht nl ook gewoon onderdeel te zijn van een RAID set.

Dan moet je eigenlijk een nieuwe RAID set maken, wat vaak betekend initialisatie van de disk en dus data kwijt.

Er zijn ook wel weer tooltjes die hier soms wel iets mee kunnen. Maar waarom zo moeilijk doen.

Je doel is dus backup.
Zorg dan gewoon dat je ook backups maakt. En geen kopietje van de data. Maar echte backups met versie beheer. En doe dat naar een dedicated disk. En als je e.e.a. of site wilt bewaren. Dan koop je een tweede disk erbij (of kijkt naar cloud backup)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Bedankt voor je antwoord.

Wat ik momenteel gedaan heb is dat ik met het Windowsprogramma iperius backup een clone gemaakt heb.
Dus als het goed is heb ik nu op die twee externe harde schijven een clone van in dit geval mijn Windowssyteem. Maar ik wil iin iedergeval niet met cloudbackup werken.
Ik begrijp er uit dat het dus niet mogelijk is om een bestaande harddisk af te koppelen en in een kluis bewaren om eventueel later als ik die schijf weer nodig heb weer aan te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

verbatim schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:01:
Ik begrijp er uit dat het dus niet mogelijk is om een bestaande harddisk af te koppelen en in een kluis bewaren om eventueel later als ik die schijf weer nodig heb weer aan te koppelen.
Niet direct nee.
Er staat info op beide disks over de opbouw van de RAID set.
Die kan je niet (vaak) zomaar overzetten.
Soms kan dat als je naar de zelfde controller en firmware gaat. Maar vaak ook niet.
En zoals vermeld moet je dan vaak ook initialiseren.

Verder is RAID geen backup.
Je nu al een extra HDD over. Koppel die gewoon los. En zorg dat je daar gewoon Backups naar toe schrijft.
(waarom moeilijk doen op en afbouw van RAID sets)

En een clone of kopie is ook geen backup.
Als je een map, bestand (oid) weggooit uit je raid set. Dan maak je daar dus een clone van. En dan zit het ok niet in je Backup.
Een deel kan je mitigeren met roulatie van disk. Maar dan moet je voordat je swapped wel alles controleren.

Als je gewoon backups maakt met goede software kan je gewoon terug naar Datum X waar je zeker weet dat alles er nog was. Je moet dan wel rekening houden met genoeg ruimte om het gewenste aantal versies te kunnen bewaren.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Dank je wel.

Maar ik heb uiteindelijk gekozen voor een NAS RAID1 want als er een schijf defect raakt dan heb ik in iedergeval nog een reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:13
Een backup van je Windows systeem naar de Pi-NAS lijkt mij inderdaad zinnig. Maar de verdere backup van de Pi zou ik niet via het Windows systeem laten lopen maar geheel op de Pi houden.

Redundancy betekent robuustheid, dan zorgt een defecte schijf niet direct voor een defect systeem. Een schijf uit de set halen is niet de juiste manier om een 'backup' te maken. Ik ken de software die je gebruikt niet maar ik neem aan dat daarmee toch wel een backup valt te maken van de Pi naar een op de Pi aangesloten USB-schijf? Direct Attached Storage (DAS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

verbatim schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:27:
Dank je wel.

Maar ik heb uiteindelijk gekozen voor een NAS RAID1 want als er een schijf defect raakt dan heb ik in iedergeval nog een reserve.
RAID zet je in voor data redundancy.
Als er een Disk stuk gaat kom je nog bij je data. En kun je door werken.

Backups staan dus los van raid.

RAID 1 is, zoals je weet, een mirror.

maar raakt een bestand corrupt op disk 1, is het corrupt op disk 2
gooi je een bestand weg op disk 1, is het weg op disk 2.
etc

Gebeurt er dus maar iets met data op disk 1 is het ook op disk 2.
Waardoor je mogelijk pas later (te laat) ontdekt dat je belangrijke data (Trouwfotos 2017 bv) weg of corrupt is.

En dan kun je dus niets restoren vanuit een backup.

Dus prima dat je RAID 1 gebruikt.
Nu dus nog een mooie BU oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit heeft weinig met Linux te maken en meer met de opslagtechniek die hier van toepassing is. Ik verplaats je topic dan ook van NOS naar OT.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1