Problemen met herstelinstallatie macOS op iMac 2011

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-01 16:02

dere12

Kennis delen is goud waard!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb mijn vader geholpen om zijn MAC uit 2011 op te schonen en alle accounts te ontkoppelen. Ik heb daarvoor het stappenplan gebruikt op https://support.apple.com/nl-nl/HT201065. Op de MAC stond gisteren macOS Mojave.

Na het wissen van het NVRAM en de schijf wilde ik proberen om macOS opnieuw te installeren via internet maar ondanks verbinding met WiFi bleef ik de melding krijgen dat de computer niet verbonden was.

Na opnieuw starten kwam ik niet meer verder en heb ik via tips op het internet een USB-stick van 16GB geschikt gemaakt voor macOS en met Transmac er een DMG image van macOS Mojave op gezet.

Ik ben toen in het Schijfhulpprogramma gekomen en heb een nieuwe partitie gemaakt (Uitgebreid journaled) en daar de image op kunnen zetten. Echter na het opstarten kreeg ik een vraagteken ten teken dat er geen opstartschijf aangewezen was.

Toen ik daarna weer ging booten via de USB-stick kreeg ik bij mijzelf thuis wel internetverbinding en vroeg de MAC of ik macOS X Lion wilde installeren (dat zat erop bij de aanschaf in 2011). Dat leek me een prima oplossing en leek te werken totdat de MAC herstart moest worden en ik onderstaande foutmelding krijg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZSad9UbTiir-4QovAJtXafIxHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFRnfn3jdcMZrvIihCvtnHyi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben niet goed bekend met macOS helaas dus ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

PS Het draadloze Apple toetsenbord en muis werken nu niet, alleen een bedraad Windows keyboard en muis werken nu.

Life is all about Tweaking

Beste antwoord (via dere12 op 27-08-2021 17:57)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Welke Mac is het precies want een 2011 ondersteund officieel geen Mojave maar max High Sierra

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Welke Mac is het precies want een 2011 ondersteund officieel geen Mojave maar max High Sierra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:41
Heb je de schijf ook gewist via het schijfhulpprogramma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

Topicstarter
Greatsword schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:00:
Dat kan heel goed kloppen want bij de eerste poging om macOS te herinstalleren via internet was inderdaad de aanbeveling High Sierra.

Het modelnummer is A1311 met serienummer C02HX4YBDHJF en EMC no.2428. Als ik dat google dan krijg ik iMac (21.5-inch, medio 2011). Ik weet nog dat ik heb gezien welk type het exact was, maar weet niet of mijn vader de factuur nog heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-05 22:54
Wat als je de Macbook met een ethernetkabel met internet verbind en opstart met Command-R (zonder de USB met de DMG aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

Topicstarter
.Maarten schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:06:
Heb je de schijf ook gewist via het schijfhulpprogramma?
Ja dat heb ik gedaan conform het stappenplan van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

Topicstarter
Type gevonden:

iMac (21.5-inch, medio 2011)
2.5 GHz, Intel i5 cpu
4GB geheugen 1333MHz DDR 3
AMD Radeon HD6750 M520, 512 MB videokaart
Wat als je de Macbook met een ethernetkabel met internet verbind en opstart met Command-R (zonder de USB met de DMG aangesloten).
Zit in de recovery mode nu met de volgende opties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fp9JOcihCf4Z2j65xckm-RzAWxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LebeCmotdJo4GeINuTvfrwcu.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is het advies om nu te doen gezien de eerdere foutmelding van het ontbreken van een herstelsysteem?

[ Voor 74% gewijzigd door dere12 op 24-08-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@dere12 Inderdaad de HDD weer wissen en High Sierra er op zetten.

Indien het niet online lukt via een bootable USB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dere12

dere12

Topicstarter
Greatsword schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:12:
@dere12 Inderdaad de HDD weer wissen en High Sierra er op zetten.

Indien het niet online lukt via een bootable USB.
Ga ik doen, wordt zo te zien een bootable USB, ik laat weten als het gelukt is!

Update: het is gelukt met dank aan jullie tips, een mooie schone High Sierra installatie. Namens mijn vader (Apple fan) van 77 heel erg bedankt! @Greatsword @.Maarten @IThom

Oplossing: Druk na opstarten direct de toetsen [Command] + [Option] + R in en het systeem selecteert de meest recente macOS versie die compatibel is met je Mac. In mijn geval High Sierra.

[ Voor 37% gewijzigd door dere12 op 24-08-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
Graag gedaan!

Als je het topic nog op opgelost zet dan kunnen eventuele andere mensen die dit probleem hebben ook makkelijker de oplossing vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahmudov
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-05 23:12
Hey, ik heb de zelfde model mac book en bouwjaar en heb het zelfde probleem! Zie dat het bij jou is opgelost, top. Heb jij een ethernet kabel gebruikt? Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
Mahmudov schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:14:
Hey, ik heb de zelfde model mac book en bouwjaar en heb het zelfde probleem! Zie dat het bij jou is opgelost, top. Heb jij een ethernet kabel gebruikt? Bedankt alvast!
Kan je het probleem wat je hebt omschrijven aangezien de topicstarter meerdere problemen leek te hebben?

• dere12

dere12

Topicstarter
Mahmudov schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:14:
Ja ik heb een ethernetkabel gebruikt voor de internetrecovery. Daarna kon ik weer verder met het advies om High Sierra te installeren. Ik had inderdaad meerdere problemen zoals @IThom al aangaf.

Pagina: 1