Crypto zonder excessieve persoonlijke gegevens afstaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Ik ben wat rond aan het kijken om een account aan te maken om cryptomunten te kunnen kopen/verkopen.

In het verleden ging dit vrij eenvoudig maar ik zie nu dat veel handelsplatformen excessieve persoonlijke gegevens vragen voordat je er iets kunt kopen/verkopen.

Zo vraagt Bitcoin Meester naast NAW gegevens en een ID scan ook:
Een telefoonnummer
Een foto
Scan van brief met adres

Ik voel me niet comfortabel met het opgeven van deze persoonsgegevens. Kan ik ook cryptocurrency kopen zonder zo veel gegevens af te staan? Zo ja, waar?

(Geen affiliate links aub)

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Beste antwoord (via Tyrian op 31-08-2021 13:21)

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05 15:52

lasharor

7 december 2004

https://localbitcoins.com...ONLINE&find-offers=Search

Localbitcoins :)

Op deze site kunnen traders trouwens ook om je ID vragen. Maar als je goed zoekt kan je waarschijnlijk ook wel iemand vinden waarbij dat niet hoeft.

[ Voor 38% gewijzigd door lasharor op 31-08-2021 10:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vortex1701
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-04 13:55
De reden dat ze hier om vragen heeft te maken met de Europese wet tegen Fraude en Witwas praktijken. Hierdoor moeten deze bedrijven jou verifieren en ook je adres gegevens hebben. Hier kun je niks aan doen.

Alle legale bedrijven zijn verplicht dit te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09-2021

Bensimpel|IA

Simpele ziel

In europa kom je hier niet onderuit. Is gewoon de wetgeving helaas.

Je zou eens op andere exchanges kunnen neuzen die zich niet op Europeanen en Amerikanen richten. Heb je wel een creditcard voor nodig en de risico's zijn ook wel wat groter bij dit soort Exchanges. (Je geld kan zomaar weg zijn bij een hack, of ze zeggen geen zaken te doen en sluiten je account zomaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tyrian schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:42:
Ik voel me niet comfortabel met het opgeven van deze persoonsgegevens. Kan ik ook cryptocurrency kopen zonder zo veel gegevens af te staan? Zo ja, waar?
Simpel, je gebruikt je eigen wallet: not your keys, not your coins. Een exchange is lekker makkelijk, maar naast de verregaande eisen die je zelf al noemt is er ook nog het risico dat de exchange omvalt of gehackt wordt. Een enkele gebruiker/wallet is minder aantrekkelijk dan een exchange met honderden miljoenen aan assets.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vortex1701 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:46:
De reden dat ze hier om vragen heeft te maken met de Europese wet tegen Fraude en Witwas praktijken. Hierdoor moeten deze bedrijven jou verifieren en ook je adres gegevens hebben. Hier kun je niks aan doen.

Alle legale bedrijven zijn verplicht dit te doen
Is dat zo?
Is alleen een (kopie van) ID niet genoeg?

Wat zijn de vereiste gegevens voor de Wftw (of hoe het ook alweer heet :P)?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:03

Bezulba

Formerly known as Eendje

anandus schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:19:
[...]

Is dat zo?
Is alleen een (kopie van) ID niet genoeg?

Wat zijn de vereiste gegevens voor de Wftw (of hoe het ook alweer heet :P)?
Nope. De eisen zijn idd flink streng dus het is of dit afstaan of niet mee doen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Bezulba schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:24:
[...]

Nope. De eisen zijn idd flink streng dus het is of dit afstaan of niet mee doen.
Maar toch, ik kan me niet herinneren dat I bij Bitvavo of Binance een scan van een brief met adres heb moeten laten zien?

Ik heb het niet over ID, dat lijkt me logisch (en de TS ook), maar meer om de extra eisen.

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 24-08-2021 16:30 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-05 08:02

spartacusNLD

This is Sparta!!

Kom je niet omheen, want willen ze jou diensten mogen aanbieden moeten ze zich aanmelden bij een register: https://www.dnb.nl/voor-d...sten/registratieaanvraag/

wil je als bedrijf in dat register komen moeten ze de WWFT naleven. En dat betekend dus, net zoals bij elke EU bank dat ze die gegevens nodig hebben.

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
nst6ldr schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:50:
[...]

Simpel, je gebruikt je eigen wallet: not your keys, not your coins. Een exchange is lekker makkelijk, maar naast de verregaande eisen die je zelf al noemt is er ook nog het risico dat de exchange omvalt of gehackt wordt. Een enkele gebruiker/wallet is minder aantrekkelijk dan een exchange met honderden miljoenen aan assets.
Ik wil ook een eigen wallet gebruiken. Maar als ik cryptocurrency wil kopen met euro's loop ik nog steeds tegen excessieve vraag naar persoonlijke gegevens aan. Dit is zelfs meer dan mijn bank vraagt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-05 08:02

spartacusNLD

This is Sparta!!

Tyrian schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:30:
[...]

Ik wil ook een eigen wallet gebruiken. Maar als ik cryptocurrency wil kopen met euro's loop ik nog steeds tegen excessieve vraag naar persoonlijke gegevens aan. Dit is zelfs meer dan mijn bank vraagt.
Enige legale mogelijkheid om 100% anoniem coins te verzamelen is via mining. En laat dat nu niet echt een winstgevende manier zijn om op die manier ''anoniem'' te blijven. (rekening houdend met de huidige GPU prijzen en prijs per killowatt uur in NL)

En stel dan a.u.b. niet de vraag; hoe kan ik alsnog op een illegale manier aan crypto komen. Want die vraag mogen we niet beantwoorden op t.net :9

[ Voor 19% gewijzigd door spartacusNLD op 24-08-2021 16:34 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-05 18:31
spartacusNLD schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:32:
[...]

Enige mogelijkheid om 100% anoniem coins te verzamelen is via mining. En laat dat nu niet echt een winstgevende manier zijn om op die manier ''anoniem'' te blijven.
Wel via een VPN of Tor netwerk submitten dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:08
Volgens mij kan je hier gewoon met een creditcard bitcoin kopen en deze direct op een wallet laten storten:
https://buy.bitcoin.com/

edit: Nevermind, ze vragen ook hier om een account, een MoonPay account, hier zullen ze ook wel lastige vragen gaan stellen gok ik.

[ Voor 33% gewijzigd door HenkEisDS op 24-08-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:09

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Je zou bitvavo kunnen overwegen: foto ID + verificatie via webcam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Ik kan even niet op de namen komen, maar metamask heeft een 'buy' knop die verwijst naar twee sites waar je kan kopen. Zonder KYC zit je daar op een max van €1000,- per transactie geloof ik.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niann-Tsyr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 11:17
Tyrian schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:42:
Ik ben wat rond aan het kijken om een account aan te maken om cryptomunten te kunnen kopen/verkopen.

In het verleden ging dit vrij eenvoudig maar ik zie nu dat veel handelsplatformen excessieve persoonlijke gegevens vragen voordat je er iets kunt kopen/verkopen.

Zo vraagt Bitcoin Meester naast NAW gegevens en een ID scan ook:
Een telefoonnummer
Een foto
Scan van brief met adres

(Geen affiliate links aub)
Zoals hierboven is gezegd, vanwege de anti-witwasrichtlijn (er zijn inmiddels 6) moet NL anti-witwaswetgeving implementeren. Dat is de Wwft. Dus in de EU kan je helaas niet anoniem blijven. Bedrijven als Bitcoinmeester en Bitvavo zijn geregistreerd bij DNB en moeten zich ook aan de GDPR houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emcee
  • Laatst online: 21:42
Bij bitvavo mag je de handtekening en je BSN nummer van je identiteitsbewijs in ieder geval afschermen:
https://support.bitvavo.c...icatie-identiteit-vereist

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Dat laatste kán simpelweg niet, tenzij je een bank in een bananenrepubliek hebt. Ze dienen zich aan dezelfde regels te houden.

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Hm, zo te zien doe ik het voorlopig maar zonder crypto dan. Bedankt in ieder geval.

Specs

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 19:09
Tyrian schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:53:
Hm, zo te zien doe ik het voorlopig maar zonder crypto dan. Bedankt in ieder geval.
De manier via Bitvavo die @Emcee noemt lijkt me een prima optie en dat is niet meer info dan de bank vraagt. Je volgt dan namelijk gewoon de regels voor een kopie van legitimatie. Bitvavo is geregistreerd bij De Nederlandse Bank en moet dan ook aan alle richtlijnen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Politicfrustati
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-05 15:32
Tyrian schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:53:
Als jij niks te verbergen hebt is er geen probleem toch ?
Bij de bank om een rekening te openen hebben ze ook al je gegevens nodig en moet je een handtekening plaatsen. Ik voel me daar ook echt niet comfortabel bij dat je allerlei gegeven moet opgeven zoals een scan van je energiefactuur enz. Een identiteitskaart en een selfie zou in feite al voldoende moeten zijn naar mijn mening , want waarom bestaat anders een identiteitskaar.
Wat ik er dan echt helemaal over vind gaan , is dat je dan ook nog bij het versturen van je coins naar een eigen wallet moet verifiëren ! Zo moet je foto nemen van je scherm met wallet open en briefje met actuele datum. Ze kunnen dat toch gvd zien op de exchange waar je de coins kocht legaal naar welke wallet je stuurde. De blockchain verteld hun toch waar je het allemaal naartoe stuurde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Politicfrustati
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-05 15:32
Dat ze eerst maar eens beginnen met cash geld te verbieden die langs alle kanten witgewassen word door buitenlandse drugsdealers ! Crypto kopen met je bankkaart lijkt op deze manier crimineler toch ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05 15:52

lasharor

7 december 2004

https://localbitcoins.com...ONLINE&find-offers=Search

Localbitcoins :)

Op deze site kunnen traders trouwens ook om je ID vragen. Maar als je goed zoekt kan je waarschijnlijk ook wel iemand vinden waarbij dat niet hoeft.

[ Voor 38% gewijzigd door lasharor op 31-08-2021 10:08 ]

Pagina: 1