Toon posts:

Montage details rondom Pir isolatie tegen schuin dak.

Pagina: 1
Acties:

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:38
Hallo,

Ik ben bezig met een jaren 30 tweekapper verbouwen.
De platte daken wil ik van buiten isoleren, de schuine kap van binnen.

Los van de kostprijs om het van buiten te doen zit je dan ook met het huis van de buren die mee moet gaan, of een rare stap in het dak krijgt.

Mijn idee was om tussen de spanten pir platen te plaatsen. De kop van de spanten wil ik hier nog uit laten steken om het idee van de dakconstructie in het zicht te houden (vind het namelijk wel mooi om te zien).

So far so good, zou dat me grofweg een centimeter of 12 aan speelruimte geven (dan blijft er nog een centimeter of 4 aan balk kop zichtbaar.

Even in mijn beste paint :+ :
Van dit:

naar dit:

Ik zit alleen nog even te kijken voor de montage details en ik was benieuwd naar jullie ervaringen hierop.

1: Men zegt dat je geen folie nodig hebt, want de platen hebben alu cachering. Maar de naden tussen de verschillende platen kun je toch voor geen meter dichttapen (of iets dergelijks) aan de dak-kant?
Of tape je dan eerst alles aan elkaar en plaats je het als 1 geheel?

2: De noodzaak voor ventilatie tussen het dakbeschot en isolatie lijkt neer te komen op de mogelijkheid voor vocht om weg te komen. Bij dakleer kan het vocht niet naar boven weg, dus moet de onderkant kunnen ventileren (of anderzijds zijn vocht kwijtraken). In mijn geval zijn het houten planken die aan de andere kant direct onder de pannen liggen. Die zouden dus best goed moeten kunnen luchten waarmee ventilatieruimte niet nodig zou zijn (?)

Ik heb ook gezien van mensen die wel ventilatieruimte maken, maar geen openingen om doorheen te luchten waardoor het een stilstaande luchtlaag is. In hun geval waren het houten platen als dakbeschot die daarmee gingen schimmelen. In mijn geval zijn het planken waar volgens mij nog wel het eea aan ventilatie tussendoor komt (op 1 plaats merkte ik in ieder geval duidelijk tocht achter de knieschotten).

Anderzijds kan ik me voorstellen dat die alu cachering aan de koude kant vochtig kan worden bij kou. Als dat direct tegen het dakbeschot aan ligt wordt het hout dan niet steeds nat? Of is dat dan juist niet zo'n issue omdat er amper tot geen lucht tussen komt? Of is wat ventilatieruimte dan toch raadzaam om te zorgen dat eventueel ontstaan vocht weer iets heeft om naar te verdampen?

En hoeveel ventilatieruimte is genoeg? Veel standaard houtwerk is snel 2 centimeter dik, maar iets minder zou mij niet vervelend uitkomen (meer ruimte voor isolatie)

in het kort:
- Pir platen tegen planken dakbeschot
- folie ja/nee?
- ventilatieruimte ja/nee?
- indien ja: hoe dik zal nodig zijn?
- is de tocht langs de planken voldoende of moeten er nog iets van extra gaten komen?

Andere ervaringen zijn evt ook welkom

alvast bedankt
timberleek

ps: ik was op pir uitgekomen ivm de isolatiegraad. Als ik visueel hetzelfde wil creëren met steenwol gaat de maximale isolatiewaarde wel flink omlaag

• decramy
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22-09 22:18

decramy

root@birdie:~#

Ik heb het in mijn huis laten doen.

1. Alleen de zichtbare kant is gedaan.
2. Het gaat om het vocht in het hout. Dat kan er bij de pannen uit.

In mijn zoektocht naar een huis heb ik ook wel vochtplekken gezien van regen die tussen de pannen omhoog is gewaaid en toen door de planken naar binnen. Zolang het hout aan 1 zijde kan ademen lijkt me dit geen probleem.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's || Servertje @ www.coloclue.net

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21-09 08:45

EMP

Krulloos!

Ik denk dat je het op deze manier wilt doen:

(ik heb geen aandelen :+ maar de werkwijze en het materiaal zijn in principe universeel).

De randen langs de PIRplaten en tussen de PIRplaten onderling dicht je af met flexibele PURschuim. Dat zorgt voor de dampdichte afdichting en als je platen alu cachering hebben hoef je geen folie te gebruiken. Ventilatielatten zorgen voor de ventilatieruimte. Je kunt afstandsplaatjes gebruiken om het rechter te maken, of juist niet, de platen kunnen een beetje kromming wel volgen, als je dat mooier vind.

PIR platen met gips er al op verlijmd is iets duurder maar wel makkelijk :)

Dunnere of geen latten gebruiken voor het ventileren kan natuurlijk, en hoe verstandig dat is zul je zelf moeten inschatten. Een vakman wilt zo min mogelijk risico lopen en zal 'de standaard' willen toepassen. Als jij het zelf gaat doen, en je bent er van overtuigd dat het er kurkdroog is (en blijft) kun je met minder toe.

[Voor 39% gewijzigd door EMP op 24-08-2021 15:45]

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• timberleek
decramy schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:08:
Ik heb het in mijn huis laten doen.

1. Alleen de zichtbare kant is gedaan.
Wat bedoel je hier mee?

Als ik zo naar de dikte kijk heb je de balken ook in het zicht gehouden of niet? Of heb je op de balken afgetimmerd?
EMP schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:38:
Ik denk dat je het op deze manier wilt doen:
[YouTube: Zolder isoleren met PIR | Stap voor stap uitleg en informatie | www.isolatiemateriaal.nl]

(ik heb geen aandelen :+ maar de werkwijze en het materiaal zijn in principe universeel).
Die had ik inderdaad ook gevonden.
Dunnere of geen latten gebruiken voor het ventileren kan natuurlijk, en hoe verstandig dat is zul je zelf moeten inschatten. Een vakman wilt zo min mogelijk risico lopen en zal 'de standaard' willen toepassen. Als jij het zelf gaat doen, en je bent er van overtuigd dat het er kurkdroog is (en blijft) kun je met minder toe.
Klopt, dat maakt het juist zo lastig >:)

Afhankelijk wiens verhaal je gelooft moet je wel ventileren, of juist niet, of maakt het niks uit.

Het verhaal lijkt:
Bij een luchtlaag ook zorgen voor daadwerkelijke doorstroming. Anders wordt het gewoon een vochtophoping en gaat de boel schimmelen (bij de dakplanken "ventileert" het al voldoende, dus dat moet wel lukken).

In mijn situatie is daarmee ventilatie goed te doen en in het ergste geval niet nodig, maar niet negatief.

• jichem
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 08:46
timberleek schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:50:
[...]

Wat bedoel je hier mee?

Als ik zo naar de dikte kijk heb je de balken ook in het zicht gehouden of niet? Of heb je op de balken afgetimmerd?

[...]

Die had ik inderdaad ook gevonden.

[...]

Klopt, dat maakt het juist zo lastig >:)

Afhankelijk wiens verhaal je gelooft moet je wel ventileren, of juist niet, of maakt het niks uit.

Het verhaal lijkt:
Bij een luchtlaag ook zorgen voor daadwerkelijke doorstroming. Anders wordt het gewoon een vochtophoping en gaat de boel schimmelen (bij de dakplanken "ventileert" het al voldoende, dus dat moet wel lukken).

In mijn situatie is daarmee ventilatie goed te doen en in het ergste geval niet nodig, maar niet negatief.
Ik ben beslist geen pro, maar in mijn ogen heeft die luchtlaag voor de vochthuishouding 0.0 zin. Het vocht zal toch door het hout afgevoerd moeten worden. Als dat niet gebeurd gaat het hoe dan ook rotten. Doorstromen doet het als je het goed doet ook niet, die lucht wordt gewoon een 'pocket' achter je isolatie, zoniet heb je het niet luchtdicht afgesloten en is je isolatielaag 'lek'.

Ik zou de platen met een beetje pur er tussen tegen elkaar aandrukken en dan alleen aan de zichtkant aftapen.

• decramy
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22-09 22:18

decramy

root@birdie:~#

De tape is aangebracht aan de zichtbare kant, niet ook aan de dak-zijde. De kieren zijn opgevuld met PUR.
Ik heb een kruipzolder, dus heb niets aan afwerking gedaan.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's || Servertje @ www.coloclue.net

• timberleek
decramy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:20:
[...]

De tape is aangebracht aan de zichtbare kant, niet ook aan de dak-zijde. De kieren zijn opgevuld met PUR.
Ah de tape. Check.
Ben niet echt fan van spuitisolatie eigenlijk. En dan moet ik het alsnog laten doen (dure liefhebberij).

Maar het principe is toch hetzelfde. Pur achtig schuim om de ruimte mee op te vullen.
jichem schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:07:
[...]

Ik ben beslist geen pro, maar in mijn ogen heeft die luchtlaag voor de vochthuishouding 0.0 zin. Het vocht zal toch door het hout afgevoerd moeten worden. Als dat niet gebeurd gaat het hoe dan ook rotten. Doorstromen doet het als je het goed doet ook niet, die lucht wordt gewoon een 'pocket' achter je isolatie, zoniet heb je het niet luchtdicht afgesloten en is je isolatielaag 'lek'.
Het ventileert ook niet naar binnen, maar tussen het dakbeschot door. Het zijn planken met tong/groef verbinding waar het duidelijk langs tocht op het moment :+
Mijn idee was dan ook dat het niet zozeer doorwaait (het kan immers de ruimte niet in) maar een soort van kan ademen tussen buiten en achter het dakbeschot langs de planken waarmee er meer vocht af te voeren is dan door het hout alleen.

• ed-oorklep
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10:15
Ik heb hetzelfde gedaan, en de PIR platen met aluminium laagje aan 2 zijden gewoon rechtstreeks ertegenaan gemaakt.
Met twee man de plaat ertegen, randje PUR waar het kiert, even een latje ertegen om m op zijn plek te houden en rustig laten drogen dan zit t vast.
Wel inderdaad de naden afplakken met Alu tape, en ook de plekjes waar je er een keertje tegen stoot.

Hierdoor hou je het vocht van binnenuit tegen en introduceer je dus geen nieuw vocht op plekken waar dat eerst ook al niet kwam.

flickr iRacing Profiel

• factor15
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 22-09 22:09
Ik heb de pir platen (met aluminium buitenlagen) met hightack tegen het dakbeschot gelijmd. De grote kieren volgspoten met flexpur en vervlogens dit en alle naden getaped met Siga tape. Dit plakt super goed en blijft ook goed plakken. Er zijn 2 soorten: groen is goed plooibaar in hoeken of rond balken en geel dat goedkoper is en makkelijk te scheuren of knippen is. Ik heb beide gebruikt.
Aluminiumtape van een isolatiewebshop heb ik bij een eerdere klus gebruikt maar plakte lang niet zo goed.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 02:44
Als je ook nog wat geluidsisolatie wil (pir is qua geluidisolatie ruk) kun je ofwel aan de koude ofwel aan de warme kant nog metisse katoen plakken.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee