Hoe lang wachten jullie met nieuwe koper uitkiezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Sinds lange tijd bied ik weer eens iets aan op V&A en de communicatie met de eventuele koper verliep voorspoedig (lees: hij reageerde vrijwel binnen een dag op elk bericht). Echter, nu ik het betaalverzoek heb gestuurd en de boel klaargemaakt heb voor verzending, hoor ik niks meer van de koper.

Ik heb echter iemand anders die ook geinteresseerd is. Nu is het (ook volgens tweakers begrippen) dat ik een overeenkomst heb met koper #1, maar ik eigenlijk wel van de spullen af wil. Mijn dilemma is; hoe lang wachten jullie op de koper en wanneer switchen jullie naar een potentiele andere koper?

per aspera ad astra

Beste antwoord (via LAD93 op 25-08-2021 10:19)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Niet iedereen zit altijd 24x7 achter zijn PC. Er kan dus altijd iets tussenkomen. Stuur daarom nog een bericht met een uiterlijke reactie termijn. Hierbij vinden wij 24 tot 48 uur acceptabel. Normaliter mag je verwachten dat iemand toch echt wel binnen 48 uur kan reageren. Komt er binnen die tijd geen reactie, dan kan je met de volgende geinteresseerde in gesprek.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Ik wacht meestal een volle dag. Als ik dan geen reactie terug krijg dan is het jammer.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
@Casejunkie kleine aanvulling - afgelopen donderdag het betaalverzoek aangeboden en inmiddels al 2x een herinnering gestuurd, waar geen enkele reactie op gekomen is.

per aspera ad astra

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

PB-powell

Mr. Laziness

Na 24h niks gehoord nog een berichtje doen met de mededeling als je dan binnen 24h niks hoort je verder gaat met iemand anders.
Je weet niet altijd waarom iemand *opeens* niet meer reageert.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:05

weebl

YARR!

Volgens mij moet je een redelijke termijn geven waarbinnen de koper aan zijn betalingsverplichting moet voldoen. Vziw is 'redelijk' vrij ruim te interpreteren, zeker bij een transactie tussen twee particulieren.

Ik zou koper #1 een berichtje sturen dat ie een week de tijd heeft om te betalen en dat ie anders naar koper #2 gaat...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Het is me niet duidelijk hoe lang je al wacht maar de eerste die de betaling doet heeft de deal. Dat zal juridisch vast anders liggen maar het gebeurd te vaak dat je ondanks dat je een overeenkomst hebt niets meer hoort dat dat de keerzijde is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
LAD93 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:05:
@Casejunkie kleine aanvulling - afgelopen donderdag het betaalverzoek aangeboden en inmiddels al 2x een herinnering gestuurd, waar geen enkele reactie op gekomen is.
Dan heb je meer dan ruim de kans gegeven in mijn ogen.

Zelf heb meer problemen met verkopers die met iedereen onderhandelen en de eerste die betaald die heeft hem. Dat vind ik altijd erg jammer en zonde van mijn tijd.

Maar 24 uur of na 24 uur een herinnering met dat ze nog een dag de tijd hebben is in mijn ogen voldoende.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nee dan was ik al wel verder gegaan met een ander geinteresseerde.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-09 19:59
Je kunt hem een bericht sturen met een waarschuwing dat je de overeenkomst ontbindt als hij niet binnen bijvorbeeld 2 dagen betaalt.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Na een uur of 24 is het toch wel mooi geweest lijkt me. Ik zet in principe mijn zooi gewoon op gereserveerd als iemand interesse toont (nouja, als we een prijs hebben afgesproken), zodra er lange radiostilte is dan gaat 'ie weer open, simpel.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomas op 24-08-2021 20:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:28

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Bij particulieren die elkaar iets verkopen is er geen consumentenrecht van toepassing. Als jij om wat voor reden van de koop aan die persoon wil afzien, dan mag dat. Je mag zelfs het geld terugstorten, al is dat niet altijd even praktisch natuurlijk.

M.a.w., je mag doen wat je zelf netjes vindt. Je hebt al 5 dagen gewacht, dat is echt veel meer dan netjes alleen. ;)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Gunner schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:05:
Het is me niet duidelijk hoe lang je al wacht maar de eerste die de betaling doet heeft de deal. Dat zal juridisch vast anders liggen maar het gebeurd te vaak dat je ondanks dat je een overeenkomst hebt niets meer hoort dat dat de keerzijde is.
Inderdaad, gewoon verkopen aan de eerste die betaald. Ik ben een tijdje 'professioneel marktplaats-verkoper' geweest van opgeknapte spullen, dan leer je 'aardig zijn' al snel omzetten naar 'zakelijk zijn'. De meesten haken toch vroeg of laat af, wat ze ook beweren of hoe aardig ze ook leken. Met wachten, hoop en medelijden voor kopers heb je alleen jezelf. Inpakken gebeurt pas na betaling, daarvoor pijns ik er niet over.

Maar goed, allemaal door schade en schande geleerd hoor :p

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

mOrPhie schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 23:07:
Bij particulieren die elkaar iets verkopen is er geen consumentenrecht van toepassing. Als jij om wat voor reden van de koop aan die persoon wil afzien, dan mag dat. Je mag zelfs het geld terugstorten, al is dat niet altijd even praktisch natuurlijk.

M.a.w., je mag doen wat je zelf netjes vindt. Je hebt al 5 dagen gewacht, dat is echt veel meer dan netjes alleen. ;)
Ook particulier is een overeenkomst gewoon bindend, ontbinden mag absoluut niet zomaar.

Doet mij denken aan dat verhaal van die boot, was dat niet ook iemand van hier?

[ Voor 6% gewijzigd door mark-k op 25-08-2021 00:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08

MsG

Forumzwerver

Ik check vaak wel even of de betreffende Tweaker ook niet meer online is geweest. Heel vaak zie je dat het bericht niet meer wordt beantwoord, maar men wel weer online is geweest op de website.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:51

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Gezien deze vraag over V&A gaat verhuis ik hem even naar het bijbehorende forum.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Niet iedereen zit altijd 24x7 achter zijn PC. Er kan dus altijd iets tussenkomen. Stuur daarom nog een bericht met een uiterlijke reactie termijn. Hierbij vinden wij 24 tot 48 uur acceptabel. Normaliter mag je verwachten dat iemand toch echt wel binnen 48 uur kan reageren. Komt er binnen die tijd geen reactie, dan kan je met de volgende geinteresseerde in gesprek.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-09 15:24
Ik zou gewoon even een berichtje sturen met: "Gezien er verder geen reactie is vanuit uw kant, ben ik genoodzaakt om het artikel aan een andere koper te verkopen. Excuus voor eventuele ongemak. mvg xxxx."

Dan heb jij je plicht voldaan, een reden gegeven en zou er naar mijn inziens geen problemen moeten ontstaan.
Mocht de koper alsnog het geld overmaken dan stort je deze netjes terug en is de zaak afgedaan.

wat betreft de topic titel, ik zou niet een nieuwe koper aannemen als deze een account heeft van 2 dagen oid. Daar zit een te groot risico aan (denk aan driehoeks oplichting). Als het een actief account van een half jaar is, dan zie ik verder weinig initiële problemen.

[ Voor 24% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 25-08-2021 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Allen dank voor de input!

per aspera ad astra

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou ook het betaalverzoek intrekken (en niet her gebruiken) om onduidelijkheden te voorkomen.

Verder eens met de meesten, 48uur+ is ruim voldoende om in ieder geval even een reactie te geven (door koper) hoe/wat/waarom.. zeker als de laatste keer online binnen die periode is gevallen.
Overigens laat ik de review score en karma dan vaak wel meewegen om iemand het voordeel van de twijfel te gunnen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 22:43
Ik vind 48h netjes, en 24h toch net iets te kort. Het is marktplaats niet hier op tweakers en je kan wel verwachten dat de koper iets "serieuzer" gaat zijn.

Maar er kan altijd wel iets gebeuren: kei ziek, ongeval, iemand dood van de familie, iets met de kinderen aan de hand, gewoon te druk op een bepaalde dag. Ik durf ook wel eens een dagje niet op tweakers komen, en zo zijn er wel veel geïntereseerde kopers.

Niet iedereen wil 24/24 online zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door Galactic op 25-08-2021 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46
Galactic schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:33:
Ik vind 48h netjes, en 24h toch net iets te kort. Het is marktplaats niet hier op tweakers en je kan wel verwachten dat de koper iets "serieuzer" gaat zijn.

Maar er kan altijd wel iets gebeuren: kei ziek, ongeval, iemand dood van de familie, iets met de kinderen aan de hand, gewoon te druk op een bepaalde dag. Ik durf ook wel eens een dagje niet op tweakers komen, en zo zijn er wel veel geïntereseerde kopers.

Niet iedereen wil 24/24 online zijn :)
Als je in onderhandeling bent (of zelfs al rond bent) is dat wat anders imo. En als ik een paar dagen offline ben dan boeit die deal me ook niet zoveel meer (als er iets ergs zou zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 25-08-2021 14:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Ik neem ook vaak de beoordelingen mee. Iemand die meerdere 5* beoordelingen achter z'n naam heeft staan gun ik wel een dag of misschien 2.

Bij nieuwe / inactieve users die de hele tijd heel snel reageren maar bij het betalen opeens niks meer van zich laten horen? Tja... Dan heb je, afhankelijk van de interesse, na een halve dag gewoon pech...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1