Laat Excel de duplicaties zoeken in alle kolommen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:48
Is er een functie binnen Excel waar duplicaties gezocht worden in alle kolommen en als deze duplicatie in alle kolommen voor komt, dat deze dan "gehighlight" wordt of op een andere manier gekenmerkt wordt.

In Excel wordt met de duplicatie functie alleen gekeken of 2 woorden hetzelfde zijn in twee kolommen. Dat is dus niet wat ik wil. De duplicaties moeten in ALLE kolommen aanwezig zijn.

Daarnaast zie ik veel tutorials op YouTube maar hier staan de woorden al naast elkaar en wordt middels: "=IF(A2:B2,Match,Mismatch)" gedaan. Bij mij dient die dus te zoeken aangezien elke kolom anders is en de tekst niet naast elkaar staat.

Dus bijvoorbeeld:

A B C
B C A
D C E
E G F
F A C

Hier dient die dus aan te geven dat er een duplicatie van de "A" is en niet van bijvoorbeeld "C" omdat deze maar in twee kolommen voorkomt en niet in alle kolommen.

Beste antwoord (via Jeanke117 op 24-08-2021 12:07)

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:44

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Hier is geen kant en klare functie voor. Je zult met een omweg moeten werken.

IMO het miste werk is:
- een lijst van alle unieke groepen maken
- vaststellen hoeveel mensen je hemt
- in de lijst met unieke groepen tellen hoe vaak de groep voorkomt
- indien gelijk aan het aantal mensen, dan TRUE
- kleurcodering op basis van het resultaat

Snelle Google Sheets, alle formule's zijn ook in Excel te gebruiken: https://docs.google.com/s...pRhXi7iw/edit?usp=sharing

Coding in the cold; <brrrrr />

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar hoe moet je duplicate zien bij bv 2de kolom met 2x de C?

Als het puur gaat om 1 waarde in elke 3 kolommen, zou ik een cheatsheet maken van elke waarde, middels een zoek functie in elke kolom kijken of die er is, die 3 bij elkaar (if) bij een 3x match een 1 geven. Vervolgens voorwaardelijke opmaak op basis van de cheatsheet, als A=1, dan A = oranje. Als C = 0, dan geen kleur.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:48

Kheos

FP ProMod
Jeanke117 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:16:
Is er een functie binnen Excel waar duplicaties gezocht worden in alle kolommen en als deze duplicatie in alle kolommen voor komt, dat deze dan "gehighlight" wordt of op een andere manier gekenmerkt wordt.

In Excel wordt met de duplicatie functie alleen gekeken of 2 woorden hetzelfde zijn in twee kolommen. Dat is dus niet wat ik wil. De duplicaties moeten in ALLE kolommen aanwezig zijn.

Daarnaast zie ik veel tutorials op YouTube maar hier staan de woorden al naast elkaar en wordt middels: "=IF(A2:B2,Match,Mismatch)" gedaan. Bij mij dient die dus te zoeken aangezien elke kolom anders is en de tekst niet naast elkaar staat.

Dus bijvoorbeeld:

A B C
B C A
D C E
E G F
F A C

Hier dient die dus aan te geven dat er een duplicatie van de "A" is en niet van bijvoorbeeld "C" omdat deze maar in twee kolommen voorkomt en niet in alle kolommen.
kun je niet gewoon per kolom tellen hoeveel keer A,B,C...F voorkomen? en als er dus ergens een 0 inzit niks laten zien, anders "Bingo"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:56
Als je dubbelingen alleen wil markeren dan is de makkelijkste manier om voorwaardelijke opmaak te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10 18:43
Conditional formatting --> highlight cells rules --> duplicate values?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
SinergyX schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:20:
Maar hoe moet je duplicate zien bij bv 2de kolom met 2x de C?

Als het puur gaat om 1 waarde in elke 3 kolommen, zou ik een cheatsheet maken van elke waarde, middels een zoek functie in elke kolom kijken of die er is, die 3 bij elkaar (if) bij een 3x match een 1 geven. Vervolgens voorwaardelijke opmaak op basis van de cheatsheet, als A=1, dan A = oranje. Als C = 0, dan geen kleur.
Het zijn AD groepen per gebruiker. Dus alles staat per gebruiker maar 1x erin. Die cheatsheet is inderdaad een goede oplossing. Dan pak ik alle groepen van de gebruikers en haal ik daar de duplicaten uit en dan heb ik een lijst van alle groepen van alle gebruikers.

Alleen nu het commando nog. Zat te denken om de hele kolom te pakken, dus:=IF(H2(cel in de cheatsheet)=(A2:A65,C2:C42,E2:E67);Ja;Nee) Maar pakt die niet. Dus eigenlijk moet die kijken naar wat in de cheatsheet staat en vervolgens kijken of dat woord overeenkomt in alle drie de kolommen.
FlyingCrow schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:24:
Als je dubbelingen alleen wil markeren dan is de makkelijkste manier om voorwaardelijke opmaak te gebruiken.
ID-College schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:27:
Conditional formatting --> highlight cells rules --> duplicate values?
Conditional formatting had ik al gekeken maar daar wordt gekeken als er al 2 dezelfde zijn, dus bijvoorbeeld C in mijn voorbeeld in de topicstart, dat die dan al als duplicaat wordt gezien. De duplicaten moeten dus in alle kolommen voorkomen.
Kheos schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:23:
[...]

kun je niet gewoon per kolom tellen hoeveel keer A,B,C...F voorkomen? en als er dus ergens een 0 inzit niks laten zien, anders "Bingo"?
Alles is 1x per kolom en per gebruiker ca 100 groepen gemiddeld met 250 gebruikers. Denk dat het handiger is om tijd te investeren in het uitzoeken naar een automatisering dan zelf te gaan kijken handmatig.

[ Voor 12% gewijzigd door Jeanke117 op 24-08-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Jeanke117 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:07:

Alles is 1x per kolom en per gebruiker ca 100 groepen gemiddeld met 250 gebruikers. Denk dat het handiger is om tijd te investeren in het uitzoeken naar een automatisering dan zelf te gaan kijken handmatig.
Niemand heeft het over handmatig uitzoeken natuurlijk. Hoeveel keer iets in een kolom voorkomt tel je in excel uiteraard met een formule.

Als je het meer uitegeschreven wil hebben:
plak alle values in de drie kolommen onder elkaar op een temp sheet.
Neem daar de unique values van en transpose die als rij op je originele sheet
Kijk per kolom (die je net getransposed hebt) hoeveel keer die kolomheader voorkomt in je data kolommen
is het bij alle kolommen minstens 1? dan is het uniek. Anders niet uniek

En alles is 1x per kolom? In jouw voorbeeld zei je dat C niet in de eerste kolom voorkomt dus hoezo is alles 1x per kolom?

[ Voor 24% gewijzigd door Kheos op 24-08-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10 18:43
Jeanke117 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:07:
[...]

Het zijn AD groepen per gebruiker. Dus alles staat per gebruiker maar 1x erin. Die cheatsheet is inderdaad een goede oplossing. Dan pak ik alle groepen van de gebruikers en haal ik daar de duplicaten uit en dan heb ik een lijst van alle groepen van alle gebruikers.

Alleen nu het commando nog. Zat te denken om de hele kolom te pakken, dus:=IF(H2(cel in de cheatsheet)=(A2:A65,C2:C42,E2:E67);Ja;Nee) Maar pakt die niet. Dus eigenlijk moet die kijken naar wat in de cheatsheet staat en vervolgens kijken of dat woord overeenkomt in alle drie de kolommen.

[...]

[...]

Conditional formatting had ik al gekeken maar daar wordt gekeken als er al 2 dezelfde zijn, dus bijvoorbeeld C in mijn voorbeeld in de topicstart, dat die dan al als duplicaat wordt gezien. De duplicaten moeten dus in alle kolommen voorkomen.

[...]

Dat doet ie toch ook? Als ik jouw lijstje in Excel neerzet is alles als duplicaat gemarkeerd behalve D en G.. Dat is niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
Kheos schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Niemand heeft het over handmatig uitzoeken natuurlijk. Hoeveel keer iets in een kolom voorkomt tel je in excel uiteraard met een formule.

Als je het meer uitegeschreven wil hebben:
plak alle values in de drie kolommen onder elkaar op een temp sheet.
Neem daar de unique values van en transpose die als rij op je originele sheet
Kijk per kolom (die je net getransposed hebt) hoeveel keer die kolomheader voorkomt in je data kolommen
is het bij alle kolommen minstens 1? dan is het uniek. Anders niet uniek

En alles is 1x per kolom? In jouw voorbeeld zei je dat C niet in de eerste kolom voorkomt dus hoezo is alles 1x per kolom?
Het kan zijn dat groep C niet bij gebruiker A zit, maar wel bij gebruiker B en C, snap je? Groep C moet dus bij gebruiker A, B én C zitten.
ID-College schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Dat doet ie toch ook? Als ik jouw lijstje in Excel neerzet is alles als duplicaat gemarkeerd behalve D en G.. Dat is niet goed?
Nee, want Excel kijk naar als C bij gebruiker B en C zit, markeert die dat, maar C moet ook bij gebruiker A zitten. Want ik wil de groepen weten die álle gebruikers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Jeanke117 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:22:
[...]

Het kan zijn dat groep C niet bij gebruiker A zit, maar wel bij gebruiker B en C, snap je? Groep C moet dus bij gebruiker A, B én C zitten.

[...]

Nee, want Excel kijk naar als C bij gebruiker B en C zit, markeert die dat, maar C moet ook bij gebruiker A zitten. Want ik wil de groepen weten die álle gebruikers hebben.
ja, en? dat maakt toch totaal geen verschil bij wat ik zeg?

geef eens een deftig voorbeeld, want in jouw voorbeeld is het onmogelijk om te weten of A een gebruiker of een groep is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
Kheos schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:28:
[...]

ja, en? dat maakt toch totaal geen verschil bij wat ik zeg?

geef eens een deftig voorbeeld, want in jouw voorbeeld is het onmogelijk om te weten of A een gebruiker of een groep is
Hier in dit voorbeeld zie je dat alle medewerkers de groep: gg_Medewerkers zitten. Als ik dan conditional formatting doe laat die meer zien. Ik wil dat die dan alleen gg_Medewerkers eruit haalt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcORxNaJFm3VOByLkYBK88xWA7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vjksjoLBf7KY4HeO3ZBZQ57c.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
en ik zeg: tel (met een formule uiteraard) hoeveel keer Administratie voorkomt in kolom Peter, Piet, Hans, Jan
1,0,0,1 (er zitten nullen in, dus niet uniek)
tel hoeveel keer Sales voorkomt in kolom Peter, Piet, Hans, Jan
(1,0,0,0) (er zitten nullen in, dus niet uniek)
tel hoeveel keer Medewerkers voorkomt in kolom Peter, Piet, Hans, Jan
(1,1,1,1) (er zitten geen nullen in, dus uniek)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:44

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Hier is geen kant en klare functie voor. Je zult met een omweg moeten werken.

IMO het miste werk is:
- een lijst van alle unieke groepen maken
- vaststellen hoeveel mensen je hemt
- in de lijst met unieke groepen tellen hoe vaak de groep voorkomt
- indien gelijk aan het aantal mensen, dan TRUE
- kleurcodering op basis van het resultaat

Snelle Google Sheets, alle formule's zijn ook in Excel te gebruiken: https://docs.google.com/s...pRhXi7iw/edit?usp=sharing

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
Kheos schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:48:
en ik zeg: tel (met een formule uiteraard) hoeveel keer Administratie voorkomt in kolom Peter, Piet, Hans, Jan
1,0,0,1 (er zitten nullen in, dus niet uniek)
tel hoeveel keer Sales voorkomt in kolom Peter, Piet, Hans, Jan
(1,0,0,0) (er zitten nullen in, dus niet uniek)
tel hoeveel keer Medewerkers voorkomt in kolom Peter, Piet, Hans, Jan
(1,1,1,1) (er zitten geen nullen in, dus uniek)
Je had me de goede richting in geholpen met het tellen. De oplossing heb ik hier: https://www.extendoffice....f-cell-contains-text.html

Met COUNTIF tel je het aantal woorden op basis van je cheatsheet. Vervolgens kan je de cheatsheet sorteren op het aantal gebruikers.

Thanks allemaal!

Edit: @Belindo wat jij had gemaakt had ik ook gevonden inderdaad. Bedankt voor de hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door Jeanke117 op 24-08-2021 12:08 ]

Pagina: 1