Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-09 21:57
Zelf ben ik in het bezit van een A7Ii met een aantal lenzen, daarnaast hebben we nog een oude Pentax Optio W60. De oude Pentax wordt best veel gebruikt door mijn kinderen (6 & 8 ) alleen is kwaliteit wel erg belabberd. Het enige voordeel is de waterdichtheid, die de camera nog steeds wel bezit. Ook ikzelf in mijn vrouw gebruiken hem zo nu en dan nog in het water. Voor de Pentax zou ik een vervanger.

Ondanks dat de camera het meeste door de kinderen gebruikt gaat worden wil ik geen instant camera of V-tech meuk.

Ik zoek:
Een camera om makkelijk mee te nemen en waarbij de foto eenvoudig over te zetten zijn naar de telefoon om te delen. Dat hoeft dus niet perse de hoogste kwaliteit te zijn.
Sterk
waterdicht, minimaal 3 meter.
Goede AF tracking
Makkelijk te bedienen
Zoom: 20...28 tot 70...105mm
Video: slow motion, 4k is pre
Lichtsterkte: Hoe groter hoe beter, geen hoge prioriteit.
Voldoende kwaliteit voor afdrukken in fotoalbum (max 30 x 30 cm)

De TG-6 van Olympus overal als beste uit de bus. De twee grote voordelen van deze camera vind ik de mogelijkheid tot RAW en verschillende accessoires beschikbaar. Nadeel is dat deze geen volledig manuele stand heeft.

Verdere kanshebbers zijn;
Ricoh WG-6/WG-70 pricewatch: Ricoh WG-60 Zwart
Nikon Coolpix W300: pricewatch: Nikon Coolpix W300 Zwart
FinePix XP140: https://fujifilm-x.com/en-us/products/cameras/xp140/
Panasonic LUMIX DC-FT7: pricewatch: Panasonic Lumix DC-FT7 Zwart

Voordeel van de twee van Ricoh is dat deze een stukje goedkoper zijn en een ingebouwde macroflitser hebben.

Waar moet ik nog meer opletten? Of gaan voor de TG-6.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-09 12:11
Al de camera's die jij vermeld hebben een sensor van 1/2,3 inch.
De kwaliteit van grote afdrukken is met zo'n kleine sensor niet bijster goed. Afdrukken van 10x15 gaat nog net met redelijk licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@JoStad Ik ben me bewust van het kleine sensorformaat en dat smart phones tegenwoordig vergelijkbare of grotere sensoren hebben. In dat geval zal de afdruk in een fotoalbum kleiner gaan worden. Deze fotoalbums zijn hoofdzakelijk familiealbums en daarin is bij mij het verhaal (ondersteunt met mooie foto's) het belangrijkste.

Volgens mij zijn er geen vergelijkbare camera's met grotere sensoren.

[ Voor 10% gewijzigd door MRIdev op 23-08-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:26

DirtyBird

Praktiserend denker

Die olympus is gericht op weerbaarheid dacht ik. Die kun je meenemen met snorkelen, een keertje laten vallen, etc.
Zit ook een microscoopfunctie op. Ik schat zo in dat ie wat overkill is eigenlijk (al droogt de keuze snel op als je ermee onder water wilt ben ik bang).

Kun je niet beter een stapje omhoog doen in kwaliteit ten koste van functies? Dan zullen je kinderen wat voorzichtiger moeten doen, maar krijgen ze meer mogelijkheden in de vorm van manuele instellingen etc, meer fotografie-technisch dus.

Ik zie nu dat al die camera's waterdicht zijn. Excuus. Dan gaat mijn verhaal hierboven niet op. Ik zou wat sample materiaal vergelijken. De systeemcamera's van fuji staan bekend om de mooie jpegs waar je weinig meer aan hoeft te doen. Misschien dat je iets dergelijks ook bij deze ontdekt en dat zoiets de doorslag zou kunnen geven.

[ Voor 25% gewijzigd door DirtyBird op 24-08-2021 07:27 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
DirtyBird schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:21:
Die olympus is gericht op weerbaarheid dacht ik. Die kun je meenemen met snorkelen, een keertje laten vallen, etc.
Zit ook een microscoopfunctie op. Ik schat zo in dat ie wat overkill is eigenlijk (al droogt de keuze snel op als je ermee onder water wilt ben ik bang).

Kun je niet beter een stapje omhoog doen in kwaliteit ten koste van functies? Dan zullen je kinderen wat voorzichtiger moeten doen, maar krijgen ze meer mogelijkheden in de vorm van manuele instellingen etc, meer fotografie-technisch dus.

Ik zie nu dat al die camera's waterdicht zijn. Excuus. Dan gaat mijn verhaal hierboven niet op. Ik zou wat sample materiaal vergelijken. De systeemcamera's van fuji staan bekend om de mooie jpegs waar je weinig meer aan hoeft te doen. Misschien dat je iets dergelijks ook bij deze ontdekt en dat zoiets de doorslag zou kunnen geven.
Om de vraag te verduidelijken heb ik de leeftijden van mijn kinderen erbij gezet (6 & 8 ). Zodoende ook een sterke en waterdichte camera, die gaan meestal hand in handt.

Er is samplemateriaal te vinden dus dat ga ik eens doen.

Uiteindelijk ben ik degene die de foto's bewerkt, dus dat er direct uit de camera goede JPEG komt is niet van groot belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:50

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Geen camera-expert hier, maar voor wat betreft het gemakkelijk delen van foto's: ik gebruik een kaartlezer aan een USB OTG-kabeltje. Moet je telefoon wel USB OTG ondersteunen (lees: Android). Past gemakkelijk in een fototas en je bent niet afhankelijk van technieken die over een paar jaar niet meer worden ondersteund (zoals de wifi @ de TG-6).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Thijsmans Dat is sowieso een goede tip om te onthouden. Op de A7II maak ik regelmatig gebruik van de WiFi om foto's over te zetten, maar met zo'n kabel is er altijd een valnet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja snap je punt maar afhankelijk van de kinderen ik heb ook een 2e hands waterdichte camera maar echt minder dan mijn oude Panasonic LX7 of mijn LX100 dus die gebruiken ze. Maar ze zijn erg voorzichtig uit zichzelf. Persoonlijk zou ik voor 2e hands gaan aanbod genoeg en betere kwaliteit dan wat je voorstelt. Zou eerder op termijn er een GoPro bij kopen voor de lol.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Frogmen De stevigheid en waterdichtheid van de camera gaat me niet perse om hoe voorzichtig ze er mee omgaan, maar meer om de extra mogelijkheden die het geeft. Voor de meer kwalitatieve (hoeven niet betere te zijn ;)) heb ik mijn A7II waar mijn kinderen onder mijn begeleiding foto's mee maken. Dan zijn ze zeker ook voorzichtig mee.
Tweedehands ga ik in de gaten houden. Mijn bedoeling is om een camera met Sinterklaas kado te doen, dus heb ik nog even.
Een actiecamera neem ik nogmaals mee in mijn overweging, maar die had ik eerlijk gezegd met opzet niet meegenomen in mijn overzicht.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Even door de TG6 zijn handleiding gekeken want ik kon me niet voorstellen dat hij geen M stand had - maar dat is inderdaad zo!

Nu zullen kinderen van 6 en 8 die stand natuurlijk meteen opzoeken en wie beschrijft hun teleurstelling als die camera dat niet heeft. Maar wat een enorme hoop opties en onderwater en microscoop en GPS mogelijkheden heeft dat ding!

Daarbij heb je op FB wel eens mensen die beweren op 'M' te schieten maar dan doodleuk de ISO op auto hebben. Tsja... dan kun je net zo goed kiezen uit S of A en dat is echt genoeg voor 99% van de mensen.
Pagina: 1