Toon posts:

Alternatief gasketel, ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• Maartinho
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 14-09 20:52
Hallo allemaal,

Ik ben bezig mijn jaren 30 huis compleet te renoveren. Alle verwarming is er uit, 1x 6kw en 1x 4kw airco's ervoor in de plaats.

Koken op inductie en een quooker, dus alleen het warme water voor het douchen nodig.

Douche wtw komt er ook nog, nu is het natuurlijk zonde om voor alleen het douchen de gasaansluiting te behouden en het vast recht te betalen.

Wat is het alternatief?

- water voor verwarmer, heel benieuwd naar de eravringen. Het feit dat zo'n ding al 3 fase nodig heeft vind ik eng met het idee van stroomverbruik maar wellicht heeft iemand een usercase?

- warmte pomp boiler, had in principe mijn voorkeur maar ik begreep van mijn airco man dat ook deze een verwarm element hebben om alles op temperatuur te houden, ook dat vind ik eng ivm stroom verbruik. Daarnaast ben ik zeer benieuwd naar de meng verhouding, hoeveel liter heb je nodig om 4x10 minuten te douchen? (Nu nog met z'n 2e maar alles moet meteen toekomstproof :) )

- elektrische boiler, lijkt me achterhaalt als je ook een versie met warmte pomp kan aanschaffen, correct me if im wrong!

- andere suggesties sta ik natuurlijk voor open!

Budget is Max 5k maar het liefst natuurlijk goedkoper.

Op het dak komt voor 4400 WP aan zonnepanelen te liggen.

Ben benieuwd naar alle ervaringen!

Groet,

Maarten

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:49
Een voorverwarmer is er om water instantaan te verwarmen tot aangename temperatuur. Daarom hebben deze een hoog vermogen: omdat je (kort) enorm vermogen vraagt.

Een warmwaterkraan (zoals Quooker) oid kan ook, maar dan heb je enorm sluipverbruik.

Beiden zijn eigenlijk alleen zinvol in de keuken of andere wastafels.

Voor douche of bad lijkt mij de warmtepompboiler het meest geschikt, die heeft een COP>1. Een elektische boiler slechts van 1. Ja, beiden gebruiken stroom om de boel op temperatuur te houden. Gezien de 4400 WP op je dak dus een uitdaging aan jou om te zorgen dat dat ding gaat (voor)verwarmen als de zon schijnt :)

Zonneboiler/zonnecollector is een ander systeem, mocht je nog ruimte op je dak hebben.

• Zeehond
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online

Zeehond

Frontpage Admin & PowerMod / Mod WG

Seal with it!

@Maartinho met deze vraag kun je beter terecht in Wonen & Verbouwen. De raakvlakken met witgoed zijn sowieso wat minder maar gezien je ook met vraagstukken rondom de elektriciteit aansluiting zit en capaciteit vragen past het beter in WVB :).

WG -> WVB

Select * from fish

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 18:31
Zoek eens op "suicide showers" Heb er wel eens onder gestaan (met wel nette bedrading). Gaat wel tegen je gevoel in, maar het werkt wel.

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20-09 20:38
Ik heb een zonneboiler staan. In de bovenste helft zit een elektrisch verwarmingselement, zoals in de klassieke elektrische boiler, onderaan zit dan het spoel dat de verwarming van het zonnepaneel haalt.
Wanneer de zon geen kracht heeft, wordt dus enkel de bovenste helft van de boiler elektrisch opgewarmd. Bij veel zonnekracht, warmt de boiler onderaan op, en zal zo de ganse boiler verwarmen.
Op een topdag in de zomer, is die ganse boiler opgewarmd boven de 80°c.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:41
Ik heb zeer goede ervaring met een warmtepomp boiler WPB. Hier is ontzettend veel info te vinden: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning.

Ik denk eigenlijk dat er geen geschikt alternatief is en de WPB de optie is om te kiezen.

• Rofdof
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 21-09 14:58
Je bent bang voor een hoog energieverbruik maar je gaat verwarmen en (koelen) met twee airco’s.
Heb je daar ook over nagedacht?

Btw airco verwarming geeft zo’n rare luchtstroom, wil je dat ook?

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Zwartoog schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:27:
Een voorverwarmer is er om water instantaan te verwarmen tot aangename temperatuur. Daarom hebben deze een hoog vermogen: omdat je (kort) enorm vermogen vraagt.

Een warmwaterkraan (zoals Quooker) oid kan ook, maar dan heb je enorm sluipverbruik.

Beiden zijn eigenlijk alleen zinvol in de keuken of andere wastafels.

Voor douche of bad lijkt mij de warmtepompboiler het meest geschikt, die heeft een COP>1. Een elektische boiler slechts van 1. Ja, beiden gebruiken stroom om de boel op temperatuur te houden. Gezien de 4400 WP op je dak dus een uitdaging aan jou om te zorgen dat dat ding gaat (voor)verwarmen als de zon schijnt :)

Zonneboiler/zonnecollector is een ander systeem, mocht je nog ruimte op je dak hebben.
Een Quooker heeft geen enorm sluipverbruik, de meeste Quookers gebruiken rond de 500kWh per jaar, dat is niet enorm.
Een doorstromverwarmer kan prima gebruikt worden om te douchen. Als je doucht gebruik je veel stroom, wat natuurlijk veilig is, en daarbuiten wordt er geen kWh verbruikt of raakt verloren.
Zonneboilers zijn alleen interessant als je gedurende de dag veel warm water gebruikt, dat is in gemiddelde nederlandse gezinnen niet zo.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:41
No Hands schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 06:53:
[...]

Een Quooker heeft geen enorm sluipverbruik, de meeste Quookers gebruiken rond de 500kWh per jaar, dat is niet enorm.
Een doorstromverwarmer kan prima gebruikt worden om te douchen. Als je doucht gebruik je veel stroom, wat natuurlijk veilig is, en daarbuiten wordt er geen kWh verbruikt of raakt verloren.
Zonneboilers zijn alleen interessant als je gedurende de dag veel warm water gebruikt, dat is in gemiddelde nederlandse gezinnen niet zo.
Je onderschat een zonneboiler denk ik zo. Deze geven echt veel warm water zelfs bij beperkt zo’n. Het is een aanvulling op je systeem en nooit losstaand. Een vat vol met zeer heet water geeft zeker een behoorlijke besparing. Ik denk echter dat een WPB met een spiraal naar collectoren een beter idee is voor TS.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:26
Hier is een heel subforum vol ervaringen: Duurzame Energie & Domotica

Zonneboilers zijn ingehaald door andere technieken, sowieso zou ik dan zonnepanelen leggen in plaats daarvan, en met de overtollige stroom water verwarmen. Daar zijn allerlei mogelijkheden voor, blader het gelinkte forum eens door!

PV

• KabouterSuper
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Ik heb een warmtepompboiler van 270 liter (atlantis explorer 4). Ook een zonneboiler en quooker trouwens. De wpb staat op de eco stand op 51 graden. Daarmee minimaliseer ik het gebruik van het elektrische element. Natuurlijk doe ik wel legionella-runs tot 65 graden.

Met 270 liter kan ik twee regendouches simultaan 10 minuten aanhouden. Daarna wordt het water lauwer, zeker in de winter. Dat klinkt genoeg, maar het komt (te) vaak voor dat één van de kinderen 20 minuten blijft douchen. Ik zou de temperatuur omhoog kunnen zetten, maar dat vertik ik. Ik ga binnenkort de aanvoer iets afknijpen, zodat de douches minder water verbruiken.

Douche wtw's heb ik wel overwogen, maar omdat er twee douches zijn, had dat niet genoeg zin. Met vier mensen die achter elkaar douchen, is zo'n systeem veel rendabeler.

Terug naar de wpb. Het apparaat is echt wel heel groot en zwaar, houd daar dus rekening mee. COP is iets minder dan 3, dus pakweg even duur als gas. Je kunt instellen wanneer je wilt verwarmen. Ik doe dit 's middags, zodat ik zo warm mogelijke lucht gebruik.

Het apparaat kost minder dan 2000,- en installatie zou max 1200,- mogen kosten.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:26
Op een WPB krijg je nog subsidie ook momenteel. En 2x regendouche is ook wel extreem natuurlijk, als je 1x 6l/min spaardouche hebt dan kan je gewoon drie kwartier door.

@KabouterSuper, waar haalt die van jou de lucht vandaan, buiten?

PV

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Rofdof schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 06:41:
Je bent bang voor een hoog energieverbruik maar je gaat verwarmen en (koelen) met twee airco’s.

Het blijft bijzonder dat men 1000 m3 gas als heel normaal beschouwd maar 1500 kWh elektriciteit om te verwarmen als 'een hoog energieverbruik', terwijl het laatste een stuk goedkoper is :)

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17:39
Zwartoog schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:27:
Gezien de 4400 WP op je dak dus een uitdaging aan jou om te zorgen dat dat ding gaat (voor)verwarmen als de zon schijnt :)
In de UK hangen ze vaak dit op: https://myenergi.nl/en/
Kennelijk van nederlandse makelij.

• Onno !
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18:14
Ik heb goede ervaring met een doorstroomverwarmer voor de badkamer (wasbak+douche). Ja, de COP=1, maar dat is m.i het enige nadeel. Het apparaat kost je nog geen 300 euro. Vergelijk dat met de andere oplossingen die vele malen duurder zijn in aanschaf, maar ook nog eens veel ruimte kosten. Dus vele jaren lang douchen voordat de doorstromer het niet meer wint qua businesscase.
Een zonneboiler, warmtepomp etc hebben allemaal niet gegarandeerd vermogen op de momenten dat jij dat nodig hebt. Gevolg is dat deze moeten bufferen (en ook leeg/koud kunnen worden na een half uur douchen). Een doorstromer levert altijd warm water. Een klein minpunt voor de doorstromer is wel dat de maximale temperatuur afneemt in de winter als het binnenkomende water een lage temperatuur heeft. De delta T is beperkt aan de hand van het (elektrisch) vermogen van het apparaat. Door te combineren met een douche WTW kun je dit oplossen.

[Voor 3% gewijzigd door Onno ! op 27-08-2021 09:40]

• KabouterSuper
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:01:
En 2x regendouche is ook wel extreem natuurlijk, als je 1x 6l/min spaardouche hebt dan kan je gewoon drie kwartier door.
Klopt. En als je de temperatuur verhoogt, kom je ook een stuk verder. Ik heb het systeem bewust gedimensioneerd en gebouwd op twee simultane regendouches. Niets is zo irritant als er na een verbouwing achterkomen dat het niet lekker werkt.
Wilke schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:01:
@KabouterSuper, waar haalt die van jou de lucht vandaan, buiten?
Yep. Niet optimaal, maar een buis naar binnen leggen was te lastig. Ik heb overigens de koude winter prima overleefd, de wpb stond alleen langer te brommen.

• Vincm
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-09 14:35
Heb je nog ruimte op je dak voor extra zonnepanelen?

Als ik zou verbouwen of een nieuwe woning zou bouwen, zou ik een douche-wtw en een doorstroomverwarmer combineren, precies een van je scenarios. Het verbruik ervan zou ik opvangen door het plaatsen van een handjevol extra zonnepanelen.

Beredenering: Uit de data van mijn lucht-water warmtepomp (met 200L vat) kan ik halen dat we de afgelopen jaren zo'n 1500-1700 kWh aan sanitair warm water verwarmen (waarvoor we 600-650 kWh aan elektriciteit er in moeten stoppen, eerst met z'n tweeën en nu met een peuter erbij). Een doorstroomverwarmer zou dus ook +- 1700 kWh nodig hebben, 1000 kWh minder zuinig dan de 600-650 die we nu nodig hebben op jaarbasis, maar dat betekent wel dat ik een koelkast aan ruimte bespaar in onze technische ruimte, geen stilstandsverliezen en niet meer het risico loop dat onze sanitair warm water even op is als we allemaal achter elkaar in bad gaan in de winter. Bovendien heb ik een minder zware warmtepomp nodig (zonder boilervat) omdat ik alleen maar de verwarming er mee hoef te voorzien, die bovendien tot een veel minder hoge temperatuur hoeft te verwarmen. In ruil daarvoor plaats ik graag 1500-1700 kWh aan extra zonnepanelen (een stuk of 5).

Nieuwbouw 2016, ZLTV, 8 kW Zubadan warmtepomp, 2430 watt piek op het dak, balansventilatie met WTW. Aardgasloos!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21:51
colvano schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 06:57:
[...]

Je onderschat een zonneboiler denk ik zo. Deze geven echt veel warm water zelfs bij beperkt zo’n. Het is een aanvulling op je systeem en nooit losstaand. Een vat vol met zeer heet water geeft zeker een behoorlijke besparing. Ik denk echter dat een WPB met een spiraal naar collectoren een beter idee is voor TS.
Nee, je hebt in de zomer om 10 uur 's morgens een vat vol het water. Je hebt pas weer rendement als je dat water aftapt. En dat doe je de hele dag bijna niet tenzij je een hondentrimsalon aan huis hebt ofzo.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21-09 08:59
Ik heb een grondgekoppeld warmtepompsysteem, voor zowel vervarming als warm water, in combinatie met een 300l boilervat. Wij hebben in de 9 maanden dat we er wonen de boiler nog niet leeg kunnen trekken (we hebben een regendouche en een bad). 1x per week gaat ie naar 60 graden (ivm legionella), de rest van de tijd is de minimum temperatuur 51 graden. Zo'n vat is echt goed geisoleerd, dus verlies is minimaal.

De warmtepomp verwarmt het water met een COP tussen 3 en 4, dus veel efficienter dan met gas. En icm zonnepanelen op het dak is electriciteit ook nog es veel goedkoper dan gas. Je moet dus wel ergens ruimte hebben om een dikke boiler en warmtepomp kwijt te kunnen.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21-09 16:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rofdof schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 06:41:

Beetje vreemde opmerkingen, je kan bijna niet efficiënter verwarmen dan met een airco (lees lucht/lucht wp)

Met goede isolatie en een minimale nachtverlaging is het comfort erg goed en is er van rare luchtstroom of geluid eigenlijk geen sprake.

1x 6kW airco lijkt mij overigens veel te groot, waar is dit op gebasseerd.
Heb je de mogelijk om een douche WTW te plaatsen? In dit geval past een doorstromer beter en heb je een kleinere boiler nodig als je hiervoor kiest.

[Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 27-08-2021 10:01]

All-Electric

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21-09 08:59
revolution-nl schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:59:
[...]

1x 6kW airco lijkt mij overigens veel te groot, waar is dit op gebasseerd.
Heb je de mogelijk om een douche WTW te plaatsen? In dit geval past een doorstromer beter en heb je een kleinere boiler nodig als je hiervoor kiest.
6 kW lijkt me inderdaad erg veel! Ter vergelijking, ik verwarm mijn hele huis + 300l boiler met een warmtepomp van 1kW, afhankelijk van de cop geeft dat max iets van 4kW thermisch vermogen. En koud hebben we het nog niet gehad ;)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee