Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 20:39
Hallo,

Ik heb een PCB van een HDD die defect is geraakt door een verkeerde voedingskabel.
De firma die voor mij de Bios zou overzetten naar een donorboard heeft de boel flink verkloot. Een van de 8 pinnen is afgebroken, er zit zelfs een klein gaatje in het ic. Ik kan alleen niet zien (geen microscoop aanwezig) of er toch nog een stukje van de pin aanwezig is en of bijvoorbeeld geleidende lijm nog iets kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EuyUfdyKoJ1uT2fjoJkNQTHSAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcN6NS32kjDtqCSzsTO6pbTE.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag: zijn er hier tweakers met een microscoop die nog een blik willen werpen, en kunnen beoordelen of dit nog te repareren zou zijn? Liefst in de omgeving Purmerend, Amsterdam of Noord-Holland. (Eventueel zou ik nog wel verder willen rijden).

Ik hoor graag,
Peter

[ Voor 0% gewijzigd door ReTeP20002 op 23-08-2021 20:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 11:49

Fordox

00101010

Met het gat dat erin zit ben ik bang dat zelfs de bondwire mee is getrokken. Weet je zeker dat je die chip nodig hebt en dat je niet een nieuwe chip kan kopen van een leverancier?

Edit, nu ik even weer heb gekeken naar bondwires, misschien heb je kans dat de pin nog verder doorloopt het ic in. Met een scalpel zou je misschien iets verder in de package kunnen snijden.

Helaas woon ik zelf in het oosten van Nederland en heb ik het apparatuur niet zelf in huis.

[ Voor 44% gewijzigd door Fordox op 23-08-2021 21:19 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Fordox schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:16:
Met het gat dat erin zit ben ik bang dat zelfs de bondwire mee is getrokken. Weet je zeker dat je die chip nodig hebt en dat je niet een nieuwe chip kan kopen van een leverancier?

Edit, nu ik even weer heb gekeken naar bondwires, misschien heb je kans dat de pin nog verder doorloopt het ic in. Met een scalpel zou je misschien iets verder in de package kunnen snijden.

Helaas woon ik zelf in het oosten van Nederland en heb ik het apparatuur niet zelf in huis.
Ik hoop dus dat de draad inderdaad nog wel kan worden aangesloten.
Een nieuwe chip kopen heeft niet zoveel zin, die zit al op het donorboard. "In" die chip zit informatie over de HDD. Zonder die chip lijkt de HDD "leeg".

Het oosten maakt ook niet zoveel uit, de leaseauto rijdt toch wel.
Toch nog even wachten op iemand die de juiste apparatuur heeft en zin heeft om mij te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 10:25
Als je kijkt hoe zo'n chip in elkaar zit (keyword: "lead frame") dan is de kans best aanwezig dat je wel wat materiaal gaat vinden om aan te hechten.

Als je haast hebt kun je deze IC onder een freesmachine leggen en laagjes eraf halen in die hoek. Mijn vermoeden is dat je daar nog een deel van deze pin gaat tegenkomen en niet eens in de buurt hoeft te komen van de bondwire.

Voor dit soort belangrijke dingen zou ik echter eerst een paar van deze IC's bestellen (waarschijnlijk niets meer dan een goedkope flash IC) en daarmee gaan knutselen. Makkelijkste 'decapping' methodes voor deze slachtoffers kun je hier vinden: YouTube: Chips a la Antoine: an IC chip de-capping recipe without chemicals

Dan kun je een beeld krijgen van hoe hij er van binnen uitziet en een strategie bedenken. Dat kan een frees zijn, nitric acid, scalpel (risicovol), friction welding (dunne pin, draait zo snel rond dat je de epoxy weg laat smelten. Vervolgens komt ie in contact met het overgebleven deel van 't lead frame en ontstaat er door de hitte een las), enz. enz. Als je ziet dat er genoeg materiaal over is zou je zelfs een poging kunnen wagen met een dremel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:04
Is er nog iets van metaal zichtbaar in die opening?

Ik zou aan de nog werkende pins draden solderen en proberen of je met een speld (waar je ook een snoertje aan bevestigd die contact maakt) de pin kunt 'proben'. Vervolgens proberen of je een dump van de chip kunt maken. Die dump kun je dan op een nieuwe chip flashen. Nieuwe chip terug solderen en dan kijken of je bij de data op de HDD kan.

Gezien je vraagt of iemand dit voor je kan doen zou ik een oproep plaatsen in https://tweakers.net/aanbod/

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
ThinkPadd schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:52:
Is er nog iets van metaal zichtbaar in die opening?

Ik zou aan de nog werkende pins draden kunt solderen en proberen of je met een speld (waar je ook een snoertje aan bevestigd die contact maakt) de pin kunt 'proben'. Vervolgens proberen of je een dump van de chip kunt maken. Die dump kun je dan op een nieuwe chip flashen. Nieuwe chip terug solderen en dan kijken of je bij de data op de HDD kan.
Beste ThinkPad, dit klinkt als wat ik nodig heb.
Of er nog metaal zichtbaar is, kan ik niet zo goed zien met mijn ogen (zal wel aan de leeftijd liggen).
Ik kan nog een poging wagen om een nieuwe foto te maken.

Heb jij tijd, zin en materialen om dit te doen voor mij? Hoeft uiteraard niet gratis, voor niets gaat de zon op.

Groet, Peter

[ Voor 10% gewijzigd door ReTeP20002 op 23-08-2021 22:02 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Makkelijkste 'decapping' methodes voor deze slachtoffers kun je hier vinden: YouTube: Chips a la Antoine: an IC chip de-capping recipe without chemicals
Zeer interessant en goed om te zien hoe deze chips in elkaar zitten.
Dit gaat mij echter te ver, en ik heb hier de materialen en het geduld niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:37
Welke pin is dit?
Wellicht is ie wel helemaal niet nodig?

Wat staat er op de package? Zoek eens een datasheet erbij. Als het de write protect pin is bijvoorbeeld, dan is het vrij zinloos om er nog iets mee te proberen. Gewoon kopieren dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
jeroen3 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:37:
Welke pin is dit?
Wellicht is ie wel helemaal niet nodig?

Wat staat er op de package? Zoek eens een datasheet erbij. Als het de write protect pin is bijvoorbeeld, dan is het vrij zinloos om er nog iets mee te proberen. Gewoon kopieren dan.
Goede tip! Ik ga kijken of ik kan lezen of er iets op de chip staat. Hieronder een foto van één van de kanten. Het nummer kan ik niet lezen. Ik heb al gegoogled naar een datasheet maar kan 'm niet vinden.
Gewoon kopieren dan.
Ik kan dat niet. Weet jij bedrijven die dat doen? Maar, als die pin niets zou doen, dan kan ik dit IC toch gewoon terug (laten) plaatsen, en zou het wellicht gewoon werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EftUwmv-Xyc60f84rPsH5O54eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ngm6aZc523wBMJi62rCUOFQo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door ReTeP20002 op 24-08-2021 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Heb je een foto van de andere kant, de onderkant van een chip is meestal niet zo spannend, staat niks op.

Het lijkt erop dat pin 1 afgebroken is, maar zou ook pin 5 kunnen zijn.

Qua 8-pin flash roms, je hebt i2c en spi roms in die 8 pins soic verpakking.
Heb hieronder wat 'meestal' de pin is die afgebroken is, zonder de echte chip te weten is het een gok.

Bij I2C is pin 1 normaal A0, voor adresbit 0, waarschijnlijk is de chip prima te imagen zonder die pin (op de pcb werkt het wellicht niet, de chip heeft dan 'wellicht' een ander adres)
Is het pin 5, dan wordt het lastig, dat is dan de datapin, daar kan je niet zonder.

Is het een SPI flash, daarbij is pin 1 meestal CS# of chip select / Chip enable. Die moet naar ground getrokken worden om de chip uit te kunnen lezen.
Pin 5 is daarbij de data input pin, die heb je ook nodig.

Dus van wat ik zo gok, als het een standaard i2c flash is en inderdaad pin 1 afgebroken is, kan je 'm waarschijnlijk uitlezen, al heb je best kan dat de harddisk er een andere mening over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47
Even een domme vraag:is dit niet iets wat het bedrijf moet fixen voor je? Zij hebben het verkloot zeg je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
ReTeP20002 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:52:
Hallo,

Ik heb een PCB van een HDD die defect is geraakt door een verkeerde voedingskabel.
De firma die voor mij de Bios zou overzetten naar een donorboard heeft de boel flink verkloot.
Doe mij de naam van dat bedrijf, zodat ik niet per ongeluk eens bij hun terecht komt voor een reparatie. Als ze niet kunnen desolderen is de kans groot dat ze ook niet kunnen solderen........

on topic: de foto is niet duidelijk genoeg om een goed advies te geven, en zoals gezegd pin 1 of 5 maakt nogal uit.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
Basekid schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:08:
Even een domme vraag:is dit niet iets wat het bedrijf moet fixen voor je? Zij hebben het verkloot zeg je.
Zou jij hem nog een keer terug naar dat bedrijf sturen dan? Krijg je die chip met 3 afgebroken pootjes terug.

Dit is gewoon een simpel soldeerwerkje, stelt echt niet veel voor. Als ze een chip zo toe takelen, zijn het echt prutsers.

@ReTeP20002 Volgens mij werken pcb's (of dus bios chips) van schijven met serienummers die dicht bij elkaar zitten vaak ook. Op aliexpress staan er ook een hele hoop. Zou je ook nog kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

SA007 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:00:
Heb je een foto van de andere kant, de onderkant van een chip is meestal niet zo spannend, staat niks op.
In dit geval wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InOhCE2Y3lrLF0kO6rOMJDtw5Kc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y3gFRwEI4c9TEWKch6L36EBG.png?f=user_large

Met een minder brakke foto valt er misschien meer van te maken dan "303" en "AG200" of "AC200" (of is het 20Q?).

[ Voor 8% gewijzigd door Thijsmans op 24-08-2021 21:10 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Intressant, heb wel 's vaker gezien dat er tekst staat, maar dat hield meestal op bij een lotnr enzo, de naam/merk/type van de chip is het boeiende deel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Doe mij de naam van dat bedrijf, zodat ik niet per ongeluk eens bij hun terecht komt voor een reparatie. Als ze niet kunnen desolderen is de kans groot dat ze ook niet kunnen solderen........
Mag dat? Gaat om Sijmtronics in Hoorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Met een minder brakke foto valt er misschien meer van te maken dan "303" en "AG200" of "AC200" (of is het 20Q?).
Ik heb geen microscoop, maar ik ga nog een poging wagen met mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Dit is een donorboard, maar met het gelijke artikelnummer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_S9OwpVh9kyMXdFmaSZRxlxtq9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YdqjtayxawpAYCkAe4OKtfni.webp?f=fotoalbum_large

Zou het te doen zijn om de chip met draadjes te solderen? Een soort van dead-bug constructie?

[ Voor 10% gewijzigd door ReTeP20002 op 24-08-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Op basis van de plaatjes die ik vind op het printplaatnummer denk ik (geeneen is de winbond partnummer goed op te lezen) dat het de winbond w25q serie is.
Dat zijn SPI NOR flash chips (Voorbeeld datasheet)

Hierbij is pin 1 de chip select, en pin 5 de data in.

Bij pin 1 zit er een rond 'dipje' in de chip, in je foto zit die bovenaan.

Pin 1 en 5 zijn helaas beide nodig om de chip uit te kunnen lezen.
Mijn persoonlijke stappenplan zou zijn
- haal ergens vergelijkbare chips vandaan (andere pcb, farnell/mouser/andere handel, etc)
- zorg dat je die betrouwbaar kan uitlezen en schrijven, met een speciale programmer of een arduino met level converters (de chip is 1.8v).
- Zet dan de kapotte chip erop, en probeer 'm uit te lezen met de naaldsuggestie van @ThinkPad (minst destructief lijkt me).

Zorg dat het minstens 2x lukt en daar identieke binaries vanaf komen.
Zet die in de vergelijkbare chip op de hdd print, vingers kruisen en opstarten dan.

Decapping zou ik niet aan beginnen, het is veel te makkelijk de chip permanent te slopen als je geen oefening ermee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Mijn persoonlijke stappenplan zou zijn
- haal ergens vergelijkbare chips vandaan (andere pcb, farnell/mouser/andere handel, etc)
- zorg dat je die betrouwbaar kan uitlezen en schrijven, met een speciale programmer of een arduino met level converters (de chip is 1.8v).
- Zet dan de kapotte chip erop, en probeer 'm uit te lezen met de naaldsuggestie van @ThinkPad (minst destructief lijkt me).

Zorg dat het minstens 2x lukt en daar identieke binaries vanaf komen.
Zet die in de vergelijkbare chip op de hdd print, vingers kruisen en opstarten dan.
Ook dit klinkt weer ontzettend goed. Maar ik heb geen idee hoe te beginnen. Ik heb een Arduino, maar om dit "project" te starten heb ik veel te weinig ervaring en apparatuur.
Ik heb wel een donorboard met hetzelfde nummer, maar daar stopt het dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 13:51
Een programmer kost geen fluit bij de Chinees:

https://www.aliexpress.com/item/4000587235481.html

Het zal alleen wat toveren worden om iets van een naald op de eventueel misschien overgebleven bondwire te prikken.

Ik heb een programmer en kan een beetje solderen, ik wil best een poging voor je doen het chippie uit te lezen en het terug te flashen naar een nieuwe.
Stuur maar even een DM als ik wat voor je kan betekenen.

Overigens is bij het aansluiten van een te hoge spanning meestal de drive niet compleet defect maar liggen enkel de transorb(s) in sluiting. Als je die er af bakt werkt het ding in de regel weer.
De hele exercitie om de PCB te vervangen was wellicht helemaal niet nodig, maar dat is een beetje mosterd na de maaltijd.
Ook dat had een beetje reparatiebedrijf kunnen weten.

[ Voor 59% gewijzigd door Sine op 25-08-2021 11:24 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Stuur maar even een DM als ik wat voor je kan betekenen.
Gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:26

AlphaRomeo

FP PowerMod
@ReTeP20002 laat je wel even weten hoe het afgelopen is? Ik ben benieuwd, hoop dat het jullie lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBnl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-08 15:32
Vaak als je voedingskabel verkeerd om wordt aangesloten slaat er een diode door, deze is voor beveiliging om de rest van het board te beschermen.
Meestal als je deze diode vervangt/verwijderd heb je kans dat het board nog heel is en weer opstart mits natuurlijk de BIOS chip nog aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReTeP20002
AlphaRomeo schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:23:
@ReTeP20002 laat je wel even weten hoe het afgelopen is? Ik ben benieuwd, hoop dat het jullie lukt.
Tuurlijk. Vrijdag gaan de PCB's en HDD naar @Sine en dan gaat hij een poging wagen tot reparatie.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Sine
De stand zover ....

Peter heeft het printje langs gebracht, en het betreffende pootje was inderdaad met grof geweld uit de behuizing getrokken.
Het ging om de !CS pin, dus niets waar hoge snelheden mee gemoeid zijn.

Ik heb het chipje op een verloopprintje gebakken en het huisje laagje voor laagje afgeslepen totdat ik ergens de bondwire tegenkwam.
En die ga je echt niet zien, die is zo minuscuul dat ik een tooltje gemaakt heb waarmee ik de diode overgang kon uitpiepen. (een darlington, een paar hoog-ohmige weerstanden en een pieper)
Door met een scherpe probe over het weggeslepen deel te slepen heb ik het draadje kunnen opsporen.

Daar heb ik een enkele haar uit een koperborstel verend op weten te prikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BviYUkMHW8sO2erqcT7I4i4Mn6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V98mkwrftbWOTNwP2KYEArwE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTdyya5Ths3V4AbPP9OyVJMqUfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsRQcxBncnMf87JIVWWK2tXZ.jpg?f=fotoalbum_large

En daarmee ook een dump kunnen maken van de ROM.

Het slechte nieuws is dat de transorbs van de originele print nog heel zijn, of in ieder geval niet in sluiting liggen. Wat er precies gesneuveld is is me niet duidelijk.

Daarmee komen we aan de status tot nu toe: operatie geslaagd, patient overleden?
Ik heb de ROM van de donor print geflashed met de code uit de mishandelde ROM, maar de drive geeft met zijn nieuwe print geen enkel teken van leven, geen spinup, helemaal niets.

Ik heb de donor ROM ook nog gedumpt voordat ik hem overschreven heb, en de data is vergelijkbaar met de data uit de mishandelde ROM.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 11:49

Fordox

00101010

Als de donorprint niet aan die bijzondere voedingkabel heeft gehangen en de drive doet het nog steeds niet, dan is er nog een mogelijkheid dat de motor (en/of schrijf arm) defect is geraakt. Kan die misschien vervangen worden?

Wel een heel mooi stukje reparatie ambacht, pluspunten daarvoor :)

[ Voor 13% gewijzigd door Fordox op 25-09-2021 16:07 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Sine
Dat is goed mogelijk, er zit elektronica op de arm zoals kop drivers/versterkers. Als die gebakken zijn dan is het (in ieder geval voor mij) einde verhaal.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Fordox schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:06:
Als de donorprint niet aan die bijzondere voedingkabel heeft gehangen en de drive doet het nog steeds niet, dan is er nog een mogelijkheid dat de motor (en/of schrijf arm) defect is geraakt. Kan die misschien vervangen worden?
Ik kan niet garanderen dat deze print helemaal 100% in orde is. Ik heb 'm besteld via Ebay.

[ Voor 5% gewijzigd door ReTeP20002 op 27-09-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
Sine schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:45:
De stand zover ....

Peter heeft het printje langs gebracht, en het betreffende pootje was inderdaad met grof geweld uit de behuizing getrokken.
Het ging om de !CS pin, dus niets waar hoge snelheden mee gemoeid zijn.

Ik heb het chipje op een verloopprintje gebakken en het huisje laagje voor laagje afgeslepen totdat ik ergens de bondwire tegenkwam.
En die ga je echt niet zien, die is zo minuscuul dat ik een tooltje gemaakt heb waarmee ik de diode overgang kon uitpiepen. (een darlington, een paar hoog-ohmige weerstanden en een pieper)
Door met een scherpe probe over het weggeslepen deel te slepen heb ik het draadje kunnen opsporen.

Daar heb ik een enkele haar uit een koperborstel verend op weten te prikken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En daarmee ook een dump kunnen maken van de ROM.

Het slechte nieuws is dat de transorbs van de originele print nog heel zijn, of in ieder geval niet in sluiting liggen. Wat er precies gesneuveld is is me niet duidelijk.

Daarmee komen we aan de status tot nu toe: operatie geslaagd, patient overleden?
Ik heb de ROM van de donor print geflashed met de code uit de mishandelde ROM, maar de drive geeft met zijn nieuwe print geen enkel teken van leven, geen spinup, helemaal niets.

Ik heb de donor ROM ook nog gedumpt voordat ik hem overschreven heb, en de data is vergelijkbaar met de data uit de mishandelde ROM.
WOW! Wat een werk! Ik ben zeer onder de indruk!! Dit had ik zelf nooit kunnen doen.

Jammer dat de HDD nog steeds niets wil doen. Ik weet nu ook even niet meer de volgende stap. Dan toch maar gewoon weggooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Ik weet niet hoeveel de data op de schijf je nog waard is, maar je zou eens contact kunnen opnemen met Kroll OnTrack

Wij heb daar (helaas) zakelijk gebruik van moeten maken. Ze zijn absoluut niet goedkoop, maar kunnen véél.

Ze hebben ook opties voor particulieren zie ik.
Let wel:
Prijzen vanaf € 356,95 (incl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTeP20002
TheRookie schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:34:
Ik weet niet hoeveel de data op de schijf je nog waard is, maar je zou eens contact kunnen opnemen met Kroll OnTrack
Mijn vorige opmerking was misschien nogal bot. Mede door gezins-omstandigheden was ik er niet helemaal bij toen ik dat opschreef. Ik heb daarom mijn oude reactie verwijderd.

Naar nu blijkt, is er meer data verloren dan ik in eerste instantie dacht.
Ik dacht dat ik wel back-ups had van mijn video's, maar was daar ook nog niet helemaal klaar mee.
Inmiddels is de backup-procedure bij mij thuis wel in orde. Ik maak gebruik van een externe backup-partij, en één keer per maand maak ik vanaf mijn NAS backups op een USB harddisk.

Wellicht, als @Sine er helaas niet meer verder mee kan, dat ik toch gebruik ga maken van de diensten van Ontrack.

Ik bedank iedereen voor het meedenken.

[ Voor 51% gewijzigd door ReTeP20002 op 22-11-2021 16:10 ]

Pagina: 1