Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick_
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-06-2023
Nieuw Netwerk

Ik maak nu momenteel gebruik van de tplink deco m4 (van ziggo).
Maar ben van plan op te gaan overstappen naar wat nieuws.
Van bijvoorbeeld omada van tplink op unifi ubiqiti.
Ik wil dan gebruik gaan maken van een gateway/router, verschillende switches en access points.
De reden dat ik mijn netwerk wil uitbreiden is dat de wifi sneller en vooral stabieler wordt ook gaan wij thuis uitbouwen en heb ik dus meer deling nodig.
Op moment gebruik ik dus de deco m5 met een bekabelde backhole want ik heb door het hele huis
utp kabels liggen.
ook heb ik mijn modem op bridge modus gezet en dan in de meter kast nog een switch ligen en boven ook nog twee.

hier nog wat dingetje in het kort:

-ook buiten goeden wifi het liefts zonder utp kabel
-een laag budget
-hoeft niet persee wifi 6 zou wel fijn zijn
-poe zou fijn zijn
-makelijke uitbreiding
-stabiele en snele internet
-met veel apparaten te gelijk (smart home products en veel gebruikers)

Beste antwoord (via Yannick_ op 08-09-2021 21:16)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 08:17

Nox

Noxiuz

De USG is niet nodig als je de ziggo modem uit bridge haalt. (Tenzij hij ook als controller dient voor de ap's, dan heb ik niks gezegd)

Poe switch:

pricewatch: TP-Link TL-SG1005P

AP, 2 of 3 stuks
pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3

Controller voor je AP's:
pricewatch: TP-Link Omada Cloud Controller OC200

Ben je voor 240 euro ong. Klaar. Met 3 AP's net boven de 300.

[ Voor 29% gewijzigd door Nox op 25-08-2021 18:59 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:06

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Nou, welke opties heb je al tegen elkaar gezet en wat was de optie die er het beste uit kwam?

Je wil voor mijn gevoel voor het spreekwoordelijke dubbeltje op de eerste rang zitten.

Als jij meerdere ruimtes wilt voorzien van een stabiele WiFi dekking, dan heb je in al die ruimtes een access point nodig.(even los van ruimtes die naast elkaar liggen en dus een ap kunnen delen) Elk ap moet je dan ook nog eens bekabeld aansluiten. Dus heb je een switch nodig om dat te doen.

En ja, dat kost geld.

Over hoeveel ruimtes of verdiepingen hebben we het? Wat is je budget? Is dat Max €200,- of Max €500,-?
Want een Ubiquiti oplossing met 4 access points, een router en een switch komt al eerder naar dat laatste bedrag in de buurt.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:21
ik denk niet dat een deco M5 en bv een ubiquiti lite niet veel gaan schelen qua ontvangst ..

dus ik denk dat je terug naar de tekentafel moet en verder gaan uitzoeken waarom je deco set niet goed werkt , ipv het ganse zootje te vervangen en met dezelfde fout te zitten..

dingen die bv vaak "fout" gaan
- dat het niet lekker roamed ....
- apparaten blijven op een verzadigde 2.4ghz band zitten omdat dat een groter bereik heeft ...
- je hebt gewoon teveel op de wifi hangen .. een chromecast aan de andere kant van het huis kan de ganse zender bezet houden omdat ie alle zendtijd opslorpt..

ow en buiten wifi.... devolo heeft een outdoor powerline set .. maar verwacht er niet teveel van ... ik raad absoluut een tp-link eap225 outdoor aan ..(of een cisco wap571E als het net wat sterker mag zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraag je eerder af waarom je bepaalde dingen doet. Waarom heb je je Ziggo router in bridge gezet? Welke problemen ervaar je is het uitbreiden van je Wifi netwerk met AP's niet voldoende? Hoe is het gebruik van de kanalen bij je in de buurt. Is het een flat of een vrijstaande bungalow.
Kortom veel vragen, ga dat eerst eens na en dan kom je vanzelf ook richting de beste oplossing. Wat een ander heeft is niet altijd het beste voor jouw.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick_
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-06-2023
We hebben het dan over een grote woonkamer met een keuken de eerste verdieping met daar 3 slaapkamers en een badkamer en een zolder die moeten vorzien zijn van een goede wifi en mijn budget is ongeveer €325

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Koop 2 AP's, eentje op de begane grond in de woonkamer/keuken en een op zolder tegen het plafond vlakbij een raam naar de achtertuin. Enige vraag rest nog: je tussenverdieping, heb je daar genoeg bereik. Op je telefoon met wifi-analyzr -65db of hoger is prima. Haal je op veel plekken dat niet, plaats er een bij. Schroef dan je zendvermogen terug op de overige AP's zodat je waar je wenst -65db haalt.

Zet je ziggo modem/router uit bridge, knal er een simpel PoE switchje achter, 2 (of 3) accesspoints en je bent er.

Persoonlijk zou ik ubiquiti links laten liggen, al hebben veel mensen er goede ervaringen mee. Ze gebruiken geen standaard PoE dus niet makkelijk vervangbaar. En de rest is persoonlijke haat (ik kom regelmatig het spul tegen als het niet werkt bij klanten, dus trek je niet al te veel van mijn mening aan).

Over die tplink AP's hoor ik goede verhalen, geen ervaring mee, maar ik moet er binnenkort bij een kennis 2 of 3 plaatsen.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Nox schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 00:17:

Persoonlijk zou ik ubiquiti links laten liggen, al hebben veel mensen er goede ervaringen mee. Ze gebruiken geen standaard PoE dus niet makkelijk vervangbaar. En de rest is persoonlijke haat (ik kom regelmatig het spul tegen als het niet werkt bij klanten, dus trek je niet al te veel van mijn mening aan).

Over die tplink AP's hoor ik goede verhalen, geen ervaring mee, maar ik moet er binnenkort bij een kennis 2 of 3 plaatsen.
Tegenwoordig is het toch wel bijna allemaal .af of .at (POE of POE+) wat de accespoints nodig hebben? Vroeger misschien custom 24V injectors maar dacht dat het nu redelijk standaard was. Op een paar producten na misschien (maar heb zelf nog geen Ubiquiti spullen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Yannick_ schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:19:
We hebben het dan over een grote woonkamer met een keuken de eerste verdieping met daar 3 slaapkamers en een badkamer en een zolder die moeten vorzien zijn van een goede wifi en mijn budget is ongeveer €325
Als je voor tweedehands gaat dan is het volgende wel haalbaar:

75,- pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
80,- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
50,- per stuk pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

De USG is niet nodig als je de ziggo modem uit bridge haalt. (Tenzij hij ook als controller dient voor de ap's, dan heb ik niks gezegd)

Poe switch:

pricewatch: TP-Link TL-SG1005P

AP, 2 of 3 stuks
pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3

Controller voor je AP's:
pricewatch: TP-Link Omada Cloud Controller OC200

Ben je voor 240 euro ong. Klaar. Met 3 AP's net boven de 300.

[ Voor 29% gewijzigd door Nox op 25-08-2021 18:59 ]

Pagina: 1