Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-10 16:31
Ik probeer mijn nieuwe Apple TV 4k 2021 aan te sluiten maar 4k HDR of 4k Dolby Vision instellen lukt niet als ik de hdmi kabel aansluit via mijn Yamaha htr 4071. De receiver is via hdmi arc aangesloten op mijn Sony tv dat dolby vision en hdr content ondersteund.

Wanneer ik de hdmi arc kabel rechtstreeks aansluit op mijn Apple TV dan kan ik de opties wel selecteren.

Zou een snellere hmdi kabel aanschaffen voor tussen de Apple TV en receiver de oplossing bieden? Of werkt een Apple TV lastig met een receiver er tussen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ricktachtig schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:15:
Ik probeer mijn nieuwe Apple TV 4k 2021 aan te sluiten maar 4k HDR of 4k Dolby Vision instellen lukt niet als ik de hdmi kabel aansluit via mijn Yamaha htr 4071. De receiver is via hdmi arc aangesloten op mijn Sony tv dat dolby vision en hdr content ondersteund.

Wanneer ik de hdmi arc kabel rechtstreeks aansluit op mijn Apple TV dan kan ik de opties wel selecteren.

Zou een snellere hmdi kabel aanschaffen voor tussen de Apple TV en receiver de oplossing bieden? Of werkt een Apple TV lastig met een receiver er tussen?
Normaal gesproken zou het geen probleem moeten zijn om via je receiver hetzelfde voor elkaar te krijgen dan rechtstreeks op je TV, deze is daar geschikt voor (HDCP 2.2 aanwezig). Aangezien je dan 2 HDMI kabels nodig hebt ipv één, zou het kunnen zijn dat één van die kabels niet voldoet. Je dient je receiver wel zo te hebben ingesteld dat deze het inkomende videosignaal met rust laat, dus niet iets van upscaling oid actief hebben, gewoon het aangeboden signaal pass through as is.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:58
Je kan vrij makkelijk controleren of je HDMI kabel de bottleneck is hier.

Controleer met beide HDMI kabels of bij een directe aansluiting tussen de Apple TV en je TV, 4K HDR content kan bekijken.

Indien dat met beide HDMI kabels los werkt, ligt het probleem niet in de HDMI kabels maar waarschijnlijk in de Yamaha.

Indien deze opstelling met 1 van de 2 kabels niet werkt zal het wel eens aan die kabel kunnen liggen - en zal die kabel zeker vervangen moeten worden alvorens de setup met de Yamaha ertussen zal gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:34
Misschien heb ik het mis, maar ARC staat voor Audio Return Channel. Is het dan niet verstandiger om de Apple TV rechtstreeks met de televisie te verbinden en de HDMI-kabel uit de ARC-poort op de Yahama aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

NotSoSteady schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:25:
Misschien heb ik het mis, maar ARC staat voor Audio Return Channel. Is het dan niet verstandiger om de Apple TV rechtstreeks met de televisie te verbinden en de HDMI-kabel uit de ARC-poort op de Yahama aan te sluiten.
Niet als je de beschikking zou willen hebben over alle HD audio formaten, dat lukt niet via ARC.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:54
Heb je toevallig wel al via een andere bron HDR materiaal gespeeld via de receiver? Zelf heb ik een Denon X2400, hier heb ik het hdmi signaal op Enhanced moeten zetten (settings van de Denon) en op de televisie 'HDMI Deep Colour' ingeschakeld om 4K/60 met HDR door te geven.
Uiteraard moet de HDMI kabel ook geschikt zijn, maar als het werkt met de Apple TV direct op de televisie weet je in ieder geval al dat die HDMI kabel in orde is.

YouTube: Activate Yamaha's Advanced HDMI Video Setup Menu! : 4K 60hz HDR & Do...

[ Voor 46% gewijzigd door Millert op 24-08-2021 14:50 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
milo526 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:24:
Je kan vrij makkelijk controleren of je HDMI kabel de bottleneck is hier.

Controleer met beide HDMI kabels of bij een directe aansluiting tussen de Apple TV en je TV, 4K HDR content kan bekijken.

Indien dat met beide HDMI kabels los werkt, ligt het probleem niet in de HDMI kabels maar waarschijnlijk in de Yamaha.

Indien deze opstelling met 1 van de 2 kabels niet werkt zal het wel eens aan die kabel kunnen liggen - en zal die kabel zeker vervangen moeten worden alvorens de setup met de Yamaha ertussen zal gaan werken.
Deze test gedaan. En via de ene kabel werkt het direct aansluiten op de tv wel, de andere niet. Heb dit met 3 verschillende hdmi kabels geprobeerd die ik nog had liggen (van die gratis kabels wat je soms meegeleverd krijgt). Dus het lijkt er op dat de ene kabel die ik nu voor het hdmi arc signaal gebruik tussen tv en receiver de enige is die werkt hiervoor. Heb een tweede hiervan besteld om te kijken of daarmee het probleem is opgelost.

Edit: Helaas was dit niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Millert schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:47:
Heb je toevallig wel al via een andere bron HDR materiaal gespeeld via de receiver? Zelf heb ik een Denon X2400, hier heb ik het hdmi signaal op Enhanced moeten zetten (settings van de Denon) en op de televisie 'HDMI Deep Colour' ingeschakeld om 4K/60 met HDR door te geven.
Uiteraard moet de HDMI kabel ook geschikt zijn, maar als het werkt met de Apple TV direct op de televisie weet je in ieder geval al dat die HDMI kabel in orde is.

YouTube: Activate Yamaha's Advanced HDMI Video Setup Menu! : 4K 60hz HDR & Do...
Bedankt. Ik ga dit ook eens bekijken!

Edit: Dit ook geprobeerd. Maar de receiver stond al op de juiste stand.

[ Voor 4% gewijzigd door Ricktachtig op 24-08-2021 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Heb alle hdmi poorten geprobeerd op de receiver. Geschakelt naar mode 1. Nieuwe kabels die allemaal werken wanneer ik de Apple TV rechtstreeks op de tv aansluit. Het probleem zit dus in de receiver. De receiver geeft ook aan als label CD als ik de Apple TV aansluit. Iemand nog een briljant idee?
Pagina: 1