Miele droger wil niet meer starten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-05 20:18
Ik heb een 3 jaar oude Miele TWE 620 WP Eco NL. Vorige week werkte hij nog goed maar sinds gisteren wil hij niet meer starten.

Alles lijkt te werken, bij het touch panel kan ik alles in drukken en hij reageert daar op, bij het sluiten van de deur licht de startknop groen op zoals het hoort. Maar als ik op start druk gebeurt er niets.

Heel soms hoor ik de moter opspinnen voor een seconde en dan stopt hij. Maar geeft geen enkele foutmelding.

Ik heb de dingen uit de handleiding al geprobeerd (warme lucht, reset door de stroom er af te halen).

Iemand een idee? Miele gebeld en die sturen een monteur volgende week maar vragen daar een belachelijk bedrag voor dus los het liever zelf op.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Beste antwoord (via icecreamfarmer op 17-11-2021 09:37)

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

€200 - €100 is ook geen €150. Je kunt deze reactie sturen:
Geachte ...,

Bedankt voor uw antwoord. U geeft aan dat u bij reparaties vanaf twee jaar na aankoop altijd een service fee in rekening brengt, maar dat er op basis van de leeftijd van uw apparaat en de aard van de klacht coulance is geboden.

U bent als verkoper verplicht om een deugdelijke droger te leveren (art. 7:17 BW). Dat betekent dat de droger alle eigenschappen dient te bezitten die ik ten tijde van het aangaan van de koopovereenkomst op grond van die overeenkomst mocht verwachten. Deze verplichting kan niet worden beperkt tot een termijn van twee jaar na aankoop.

Uit onderzoek door uw monteur is gebleken dat het defect is veroorzaakt door een defecte deursensor. Ik heb de droger gemiddeld 2x/week gebruikt, wat voor een droger niet bovenmatig is. Over een periode van 3,5 jaar is de deur daarom minder dan 1000x open en dicht gegaan. Ik mag verwachten dat een sensor aanzienlijk langer meegaat, zeker van een droger in het hogere segment waar je kwalitatief deugdelijke onderdelen mag verwachten.

Een deursensor is feitelijk een schakelaar die meet of de deur open (schakelaar open) of gesloten (schakelaar ingedrukt) is. Van een schakelaar hoef ik niet te verwachten dat die al na 3,5 jaar defect gaat. Ter vergelijking: de lichtschakelaars in huis worden aanzienlijk vaker gebruikt dan de deur van de droger en gaan ook na tientallen jaren niet defect.

De aard van het defect is derhalve zodanig dat u niet aan uw verplichtingen uit de koopovereenkomst heeft voldaan. Het is vaste rechtspraak dat u deze verplichtingen zonder verdere kosten dient na te komen (HvJ-EU 17 april 2008, ECLI:EU:C:2008:231, Quelle). Ik zal uw factuur daarom niet voldoen en verzoek u vriendelijk om te bevestigen dat de reparatie inderdaad kosteloos is uitgevoerd.

Ik vertrouw erop dat de zaak hiermee is afgedaan. Mocht u desondanks betaling willen afdwingen, wil ik u er bij voorbaat op wijzen dat een incassotraject niet tot enig resultaat zal leiden maar dat ik mijn standpunt graag nader toelicht bij de rechtbank.
Kijk even of je de 2x/week moet aanpassen aan jouw situatie. 1000 is de uitkomst van 2 x 2/week x 52 weken/jaar x 3,5 jaar (en ruim naar boven afgerond, de extra factor 2 is omdat de deur per gebruik de deur 2x open en dicht gaat). Na dit bericht hoef je verder niets meer te sturen. In het laatste stukje neem ik aan dat je nog niet hebt betaald. Als je al wel hebt betaald moeten we de tekst iets aanpassen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:11

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Staat de machine vrij? Recentelijk met een droger meegemaakt dat hij zichzelf naar achter had getrild, waardoor een plastic bobbel aan de achterkant ingedrukt was. Kwam tegen deeen bewegend deel aan wat heet werd. De gesmolten plastic bobbeltjes die vrij kwamen blokkeerden het geheel.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Tens schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:40:
Staat de machine vrij? Recentelijk met een droger meegemaakt dat hij zichzelf naar achter had getrild, waardoor een plastic bobbel aan de achterkant ingedrukt was. Kwam tegen deeen bewegend deel aan wat heet werd. De gesmolten plastic bobbeltjes die vrij kwamen blokkeerden het geheel.
Zit zeker 10 cm vrije ruimte achter. Maar ik zal het checken.

Gaf hij geen foutmelding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

icecreamfarmer schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:33:
Ik heb een 3 jaar oude Miele TWE 620 WP Eco NL. Vorige week werkte hij nog goed maar sinds gisteren wil hij niet meer starten.

Alles lijkt te werken, bij het touch panel kan ik alles in drukken en hij reageert daar op, bij het sluiten van de deur licht de startknop groen op zoals het hoort. Maar als ik op start druk gebeurt er niets.

Heel soms hoor ik de moter opspinnen voor een seconde en dan stopt hij. Maar geeft geen enkele foutmelding.

Ik heb de dingen uit de handleiding al geprobeerd (warme lucht, reset door de stroom er af te halen).

Iemand een idee? Miele gebeld en die sturen een monteur volgende week maar vragen daar een belachelijk bedrag voor dus los het liever zelf op.
Je had niet met Miele moeten bellen, maar met de verkoper. Een apparaat in deze prijsklasse juist gebruikt mag het na drie jaar niet begeven, je moet er met een heel schappelijk bedrag vanaf komen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

FirePuma142 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:58:
[...]

Je had niet met Miele moeten bellen, maar met de verkoper. Een apparaat in deze prijsklasse juist gebruikt mag het na drie jaar niet begeven, je moet er met een heel schappelijk bedragzonder enige kosten vanaf komen, ook als de levensduur weer met drie jaar wordt verlengd.
ftfy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
FirePuma142 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:58:
[...]

Je had niet met Miele moeten bellen, maar met de verkoper. Een apparaat in deze prijsklasse juist gebruikt mag het na drie jaar niet begeven, je moet er met een heel schappelijk bedrag vanaf komen.
Miele is de verkoper. Is rechtstreeks bij hun gekocht. Maar toen ik dat opmerkte werd er moeilijk gedaan. Punt is wel dat de bewijslast andersom ligt na een bepaalde periode.

[ Voor 13% gewijzigd door icecreamfarmer op 23-08-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

icecreamfarmer schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:05:
[...]

Miele is de verkoper. Is rechtstreeks bij hun gekocht. Maar toen ik dat opmerkte werd er moeilijk gedaan. Punt is wel dat de bewijslast andersom ligt na een bepaalde periode.
Bewijslast klinkt indrukwekkender dan het is. Je hoeft niet 24/7 met een gopro op je voorhoofd rond te lopen om aan te bewijzen dat je de droger juist hebt gebruikt. Je kunt daarvoor allerlei argumenten aandragen, zoals dat de droger door Miele zelf is geplaatst en daarna niet meer is verplaatst, dat je de droger alleen voor je eigen huishouden hebt gebruikt, dat je het pluizenfilter elke keer hebt gereinigd, dat soort dingen. Als de monteur langskomt, zal hij wel achterhalen wat er defect is, en ook daaruit zal blijken of het aan jou of aan de droger ligt. Als ik het zo inschat is het een defecte sensor of een defecte chip, en daar kun je als gebruiker niets aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Dan nog, met een slogan als "er is geen betere" en de prijzen die het merk rekent moet zo'n machine minstens 5 jaar zonder extra kosten mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Nu is het wel mijn fout ;( met het controleren van het deurslot is iets afgebroken dus nu hang ik er zeker zelf aan.

Overigens lijkt dat niet de oorzaak van het probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

icecreamfarmer schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:40:
Nu is het wel mijn fout ;( met het controleren van het deurslot is iets afgebroken dus nu hang ik er zeker zelf aan.

Overigens lijkt dat niet de oorzaak van het probleem te zijn.
Het defect van het deurslot is een los probleem. De kosten daarvoor moet je zelf dragen. Het andere probleem is nog steeds het probleem van de verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
fopjurist schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:58:
[...]

Het defect van het deurslot is een los probleem. De kosten daarvoor moet je zelf dragen. Het andere probleem is nog steeds het probleem van de verkoper.
Donderdag komt de lokale reparateur.
Week erop miele, maar hoe zorg ik dat ik gelijk krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

icecreamfarmer schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:06:
[...]

De lokale reparateur komt alleen voor het deurslot? Je moet Miele wel de kans geven om het probleem te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
fopjurist schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:12:
[...]

De lokale reparateur komt alleen voor het deurslot? Je moet Miele wel de kans geven om het probleem te verhelpen.
Dat moet ik nog zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 10:57
Als je een andere partij ‘aan het apparaat laat rommelen’ is het argument voor Miele dat jij dan mag bewijzen dat het daar niet aan ligt natuurlijk makkelijk gemaakt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:07

DarkSide

theres no place like ::1

Wat moet je nog zien?

Dat de monteur alleen kijkt naar het deurslot.
of dat je Miele nog een kans moet geven.

Voor de werking van de droger mag je verwachten dat hij het nog doet.
Ook na de "garantie" periode.

Je moet dit oplossen met de verkopende partij en niet de leverancier van het apparaat.
in jouw geval is dit beide Miele.
Je moet dus eerst bewerkstellen dat je recht hebt op een conform product en daar afspraken over maken.

Als je een derde partij, niet aangestuurd door verkoper, iets laat doen. Dan heb je de verkopende partij geen kans gegeven om tot een deugdelijke oplossing te komen. Het wordt dan lastiger om je gelijk te krijgen.

Als Miele echt moeilijk doet en aangeeft dat dit je echt honderden euro's gaat kosten.
Dan is het een lastige keuze. Gelijk hebben en krijgen zijn twee verschillende zaken.
Misschien dat een reparateur voor 80,- dan beter is.

Maar zou iig niet zeggen van he Miele ik heb hem voor 80 laten repareren. ik krijg nu 80 van jou.
oid.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
DarkSide schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:53:
Wat moet je nog zien?

Je moet dit oplossen met de verkopende partij en niet de leverancier van het apparaat.
Je moet dus eerst bewerkstellen dat je recht hebt op een conform product en daar afspraken over maken.

Als je een derde partij, niet aangestuurd door verkoper, iets laat doen. Dan heb je de verkopende partij geen kans gegeven om tot een deugdelijke oplossing te komen. Het wordt dan lastiger om je gelijk te krijgen.

Als Miele echt moeilijk doet en aangeeft dat dit je echt honderden euro's gaat kosten.
Dan is het een lastige keuze. Gelijk hebben en krijgen zijn twee verschillende zaken.

Maar zou iig niet zeggen van he Miele ik heb hem voor 80 laten repareren. ik krijg nu 80 van jou.
oid.
Nee dat laatste niet natuurlijk ik kan de rekening van de lokale reparateur niet bij Miele neerleggen.

Het gaat mij meer om de onwil van miele voor garantie. Dat gaat mij een hoop gezeik opleveren en eerlijk gezegd weet ik niet of dat het waard is.

Kan zijn dat het maar iets kleins is want eigenlijk lijkt alles het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:30
_JGC_ schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:39:
Dan nog, met een slogan als "er is geen betere" en de prijzen die het merk rekent moet zo'n machine minstens 5 jaar zonder extra kosten mee gaan.
Dat is de slogan al even niet meer. Tegenwoordig is het "Immer Besser".

Verder ben ik het met je eens. Wij hebben een droger en wasmachine van Miele. De laatste begaf het na 3 jaar. Stom genoeg contact opgenomen met Miele en niet met de verkoper. Anyways... na de reparatie begon de monteur te rekenen, kreeg ik een "coulance voorstel" en kon ik 130 Euro pinnen.
Dat heb ik met frisse tegenzin gedaan maar wel contact opgenomen met de verkoper (Wehkamp) omdat ik vond dat dit niet paste bij een apparaat in deze prijsklasse. Daarop is het bedrag keurig bij me teruggestort :)

@icecreamfarmer al geprobeerd om het filter aan de voorzijde eruit te halen en goed te spoelen / wassen met lauw water? Als dit filter vol zit gebeurt er volgens mij ook weinig.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-05 06:19

bloody

0.000 KB!!

icecreamfarmer schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:06:
[...]

Biedt hun beide een goede kop koffie + koek aan en drink het lekker samen op.
Kun je mooi intussen kletsen.
Mijn ervaring is dat er dan veel mogelijk is.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
bloody schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:10:
[...]

Dat is sowieso iets wat me verbaast tegenwoordig... tijdje terug wasmachine besteld, werd geleverd en aangesloten door de bezorgservice van PostNL. Wij waren de laatste op de route, dus er kon gewoon rustig koffie gedronken worden. Die kerel was van buitenlandse afkomst, ging op de knieën uit dankbaarheid... had de hele rit nog niemand gehad die hem koffie aangeboden had en voor hem was dat heel speciaal.

F*cking bakje koffie... hoe moeilijk is dat tegenwoordig, al helemaal met al die Senseo en Nespresso apparaten die bijna iedereen heeft staan :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Denman schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:05:
[...]

@icecreamfarmer al geprobeerd om het filter aan de voorzijde eruit te halen en goed te spoelen / wassen met lauw water? Als dit filter vol zit gebeurt er volgens mij ook weinig.
Voor de zekerheid maar even jou gequote, @Denman tot we een antwoord zien van @icecreamfarmer
Het woord "Filter!" was namelijk het eerste wat mijn vrouw mompelde na lezing van de OP.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 13:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

_JGC_ schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:14:
[...]

Dat is sowieso iets wat me verbaast tegenwoordig... tijdje terug wasmachine besteld, werd geleverd en aangesloten door de bezorgservice van PostNL. Wij waren de laatste op de route, dus er kon gewoon rustig koffie gedronken worden. Die kerel was van buitenlandse afkomst, ging op de knieën uit dankbaarheid... had de hele rit nog niemand gehad die hem koffie aangeboden had en voor hem was dat heel speciaal.

F*cking bakje koffie... hoe moeilijk is dat tegenwoordig, al helemaal met al die Senseo en Nespresso apparaten die bijna iedereen heeft staan :X.
Noem me gek of zo, maar ik doe dit altijd eigenlijk. Met regelmaat hier een installatiebureau over de vloer (zijn nog al bezig in/omh het huis), maar het eerste wat ik altijd zeg; 'wil je bak koffie, of wou je eerst even naar X kijken?'

bouw je goodwill me op, en het is nog gezellig ook. Dat tientje extra wat het aan tijd kost levert op lange termijn wsl meer op.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
bloody schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:10:
[...]

Dat doe ik altijd al. Is niet meer dan normaal.

Overigens lokale reparateur afgebeld en miele komt donderdag. Idee is om niet te betalen ik heb hem rechtstreeks bij miele gekocht.

Filters en dergelijke heb ik allemaal schoongemaakt. Overigens geeft hij dan ook een storing aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Een update:

Miele is geweest en de monteur denkt dat de aansturing kapot is. Wasmachine reageert ook niet op zijn laptop. Hij had het ook over coulance.

Onderdeel is besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
icecreamfarmer schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:19:
Een update:

Miele is geweest en de monteur denkt dat de aansturing kapot is. Wasmachine reageert ook niet op zijn laptop. Hij had het ook over coulance.

Onderdeel is besteld.
Update 2. Nieuwe stuurbox erin gezet en het werkte nog niet. Lijkt nu toch de deursensor te zijn.
Morgen komen ze weer langs. De monteur stond hier wel van te kijken want dit gaat eigenlijk nooit kapot en werkt op basis van een magneet in de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
DarkSide schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:53:
Wat moet je nog zien?

oid.
Hij is eindelijk gemaakt, kapotte deursensor. Nu komt miele echter met een torenhoge rekening en krijg ik alleen uit coulance het onderdeel voor niets.

Heeft iemand de relevante wetteksten waar ik naar kan verwijzen in mijn email naar miele?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:07

DarkSide

theres no place like ::1

Heb ze niet paraat.
Er zijn wel voorbeelden op vergelijkbare topics te vinden.

PS: vind op zich wel raar.Je wist dat miele een rekening wou sturen.
Had je niet beter van te voren (betere) afspraken moeten maken.
Onder welke voorwaarden ze komen etc.

mogelijk dat @fopjurist iets weet?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

icecreamfarmer schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:31:
[...]

Hij is eindelijk gemaakt, kapotte deursensor. Nu komt miele echter met een torenhoge rekening en krijg ik alleen uit coulance het onderdeel voor niets.

Heeft iemand de relevante wetteksten waar ik naar kan verwijzen in mijn email naar miele?
Miele is de verkoper en is verplicht om een deugdelijke droger te leveren (art. 7:17 BW: "De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden." en " Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten"). Een deursensor die binnen 3 jaar kapot gaat waardoor de droger niet meer werkt is zo'n eigenschap die je niet hoefde te verwachten, zeker niet bij een product in het hogere segment waar je kwalitatief deugdelijke onderdelen mag verwachten. Je kunt daarom van de verkoper verlangen dat hij de droger herstelt (art. 7:21 BW). Dat moet volledig kosteloos zijn (HvJ-EU 17 april 2008, ECLI:EU:C:2008:231, Quelle).

• icecreamfarmer
DarkSide schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:49:
Heb ze niet paraat.
Er zijn wel voorbeelden op vergelijkbare topics te vinden.

PS: vind op zich wel raar.Je wist dat miele een rekening wou sturen.
Had je niet beter van te voren (betere) afspraken moeten maken.
Onder welke voorwaarden ze komen etc.

mogelijk dat @fopjurist iets weet?
Heb ik aangegeven en zou goed komen.

• icecreamfarmer
fopjurist schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:20:
[...]

Miele is de verkoper en is verplicht om een deugdelijke droger te leveren (art. 7:17 BW: "De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden." en " Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten"). Een deursensor die binnen 3 jaar kapot gaat waardoor de droger niet meer werkt is zo'n eigenschap die je niet hoefde te verwachten, zeker niet bij een product in het hogere segment waar je kwalitatief deugdelijke onderdelen mag verwachten. Je kunt daarom van de verkoper verlangen dat hij de droger herstelt (art. 7:21 BW). Dat moet volledig kosteloos zijn (HvJ-EU 17 april 2008, ECLI:EU:C:2008:231, Quelle).
Dank ik heb dit in een email verwerkt en een credit gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
fopjurist schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:20:
[...]

Miele heeft het niet helemaal begrepen.
En komt met deze reactie mbt fabrieksgarantie:
Bedankt voor uw bericht. Vervelend dat u kosten heeft moeten maken voor de reparatie aan uw Miele.

Miele Nederland verleent twee jaar volledige garantie op machine verwijtbare problemen, aan al haar apparaten. Wanneer de fabrieksgarantie verstreken is brengen wij de minimale kosten van onze service fee in rekening.

Uw apparaat is reeds 4 jaar in gebruik. Op basis van de leeftijd van uw apparaat, de aard van de klacht en eventuele eerder gemaakte reparatiekosten, heeft de technicus coulance geboden op de reparatiekosten. De originele prijsopgave was €200, zoals zichtbaar op de factuur hebben we hier een bedrag van €100 op in mindering gebracht. Dit resulteert in een resterend bedrag van €150,00 voor het reparareren van uw Miele. Wij begrijpen uw teleurstelling, maar kunnen u helaas niet verder tegemoetkomen.
Hoe nu verder. Sowieso ga ik er aan refereren dat ik niets met fabrieksgarantie te maken heb maar het product bij hen gekocht heb. Tevens is het apparaat voor het eerst gebruikt in december 2017 en is hij kapot gegaan in augustus 2021 dat lijkt mij 3,5 jaar geen 4. Maar dan nog.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Geachte ...,

Bedankt voor uw antwoord. U geeft aan dat u bij reparaties vanaf twee jaar na aankoop altijd een service fee in rekening brengt, maar dat er op basis van de leeftijd van uw apparaat en de aard van de klacht coulance is geboden.

U bent als verkoper verplicht om een deugdelijke droger te leveren (art. 7:17 BW). Dat betekent dat de droger alle eigenschappen dient te bezitten die ik ten tijde van het aangaan van de koopovereenkomst op grond van die overeenkomst mocht verwachten. Deze verplichting kan niet worden beperkt tot een termijn van twee jaar na aankoop.

Uit onderzoek door uw monteur is gebleken dat het defect is veroorzaakt door een defecte deursensor. Ik heb de droger gemiddeld 2x/week gebruikt, wat voor een droger niet bovenmatig is. Over een periode van 3,5 jaar is de deur daarom minder dan 1000x open en dicht gegaan. Ik mag verwachten dat een sensor aanzienlijk langer meegaat, zeker van een droger in het hogere segment waar je kwalitatief deugdelijke onderdelen mag verwachten.

Een deursensor is feitelijk een schakelaar die meet of de deur open (schakelaar open) of gesloten (schakelaar ingedrukt) is. Van een schakelaar hoef ik niet te verwachten dat die al na 3,5 jaar defect gaat. Ter vergelijking: de lichtschakelaars in huis worden aanzienlijk vaker gebruikt dan de deur van de droger en gaan ook na tientallen jaren niet defect.

De aard van het defect is derhalve zodanig dat u niet aan uw verplichtingen uit de koopovereenkomst heeft voldaan. Het is vaste rechtspraak dat u deze verplichtingen zonder verdere kosten dient na te komen (HvJ-EU 17 april 2008, ECLI:EU:C:2008:231, Quelle). Ik zal uw factuur daarom niet voldoen en verzoek u vriendelijk om te bevestigen dat de reparatie inderdaad kosteloos is uitgevoerd.

Ik vertrouw erop dat de zaak hiermee is afgedaan. Mocht u desondanks betaling willen afdwingen, wil ik u er bij voorbaat op wijzen dat een incassotraject niet tot enig resultaat zal leiden maar dat ik mijn standpunt graag nader toelicht bij de rechtbank.
Kijk even of je de 2x/week moet aanpassen aan jouw situatie. 1000 is de uitkomst van 2 x 2/week x 52 weken/jaar x 3,5 jaar (en ruim naar boven afgerond, de extra factor 2 is omdat de deur per gebruik de deur 2x open en dicht gaat). Na dit bericht hoef je verder niets meer te sturen. In het laatste stukje neem ik aan dat je nog niet hebt betaald. Als je al wel hebt betaald moeten we de tekst iets aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
fopjurist schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:33:

[...]

Hartstikke bedankt. Ja de cijfers had ik iets wat veranderd zodat niet alle gegevens openbaar zijn.
Het is trouwens nog erger, ik gebruik de droger iets van 1x per week. Heb tevens nog eens onderstreept dat Miele niet alleen fabrikant is (dan is hun houding correct) maar ook verkoper is in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 09:46
note: je geeft aan dat je hem in gebruik hebt sinds december 2017, dus dat hij pas 3,5 jaar in gebruik is, maar voor garantie is de aankoopdatum/leverdatum van belang. ( je kan hem wel5 jaar in de schuur bewaren, en dan is hij echt 8,5 jaar oud en niet 3,5 :-) )

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
MacIsCool schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:18:
note: je geeft aan dat je hem in gebruik hebt sinds december 2017, dus dat hij pas 3,5 jaar in gebruik is, maar voor garantie is de aankoopdatum/leverdatum van belang. ( je kan hem wel5 jaar in de schuur bewaren, en dan is hij echt 8,5 jaar oud en niet 3,5 :-) )
Je hebt een punt maar factuur datum is 15-12-2017.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
icecreamfarmer schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:23:
[...]

Hartstikke bedankt. Ja de cijfers had ik iets wat veranderd zodat niet alle gegevens openbaar zijn.
Het is trouwens nog erger, ik gebruik de droger iets van 1x per week. Heb tevens nog eens onderstreept dat Miele niet alleen fabrikant is (dan is hun houding correct) maar ook verkoper is in dit geval.
Ik heb na deze email niets meer van Miele gehoord dus ik neem aan dat ze het afgeboekt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:05

Freakie1NL

Grote Baas

icecreamfarmer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:37:
[...]

Ik heb na deze email niets meer van Miele gehoord dus ik neem aan dat ze het afgeboekt hebben.
Leer hier ook van; NOOIT meer een Miele.

Ik voer al jaren een campagne online tegen Miele indien dit als een soort triple A merk ergens aangeraden wordt. Want daar klopt niets van. Ze plaatsen zichzelf helemaal aan de bovenkant van de consumenten markt, maar maken daar weinig van waar. Juist in deze situatie hadden ze het verschil kunnen maken.

Je zal dan altijd lezen, 'ja maar mijn Miele doet het al 30 jaar". Leuk, ik ken ook Indesits die het al 30 jaar doen, is dat dan ook een topmerk?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• icecreamfarmer
Freakie1NL schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:19:
[...]

Leer hier ook van; NOOIT meer een Miele.

Ik voer al jaren een campagne online tegen Miele indien dit als een soort triple A merk ergens aangeraden wordt. Want daar klopt niets van. Ze plaatsen zichzelf helemaal aan de bovenkant van de consumenten markt, maar maken daar weinig van waar. Juist in deze situatie hadden ze het verschil kunnen maken.

Je zal dan altijd lezen, 'ja maar mijn Miele doet het al 30 jaar". Leuk, ik ken ook Indesits die het al 30 jaar doen, is dat dan ook een topmerk?
Daar op inhakend. Ben ik met je eens. Het is echt wel degelijk spul dat zie je ook aan de gebruikte materialen. Maar de service moet echt beter als het wel fout gaat.

Ik heb overigens te vroeg gejuicht en krijg nu een herinnering van een andere afdeling van Miele.
Heb ze verwezen naar mijn eerdere emails.

Dit wordt een principe zaak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• icecreamfarmer
icecreamfarmer schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:45:
[...]

Daar op inhakend. Ben ik met je eens. Het is echt wel degelijk spul dat zie je ook aan de gebruikte materialen. Maar de service moet echt beter als het wel fout gaat.

Ik heb overigens te vroeg gejuicht en krijg nu een herinnering van een andere afdeling van Miele.
Heb ze verwezen naar mijn eerdere emails.

Dit wordt een principe zaak.
Zaterdag een mail gehad van de aanmaningsafdeling dat de factuur gecrediteerd wordt. Alles dus opgelost.
Het zou alleen fijn zijn dat ze dit uit henzelf zouden doen ipv dat ik 5 emails moet sturen.
Onlangs heeft u ons meerdere mails gestuurd naar aanleiding van onze factuur. U geeft aan niet akkoord te gaan met de factuur omdat u mag verwachten dat uw Miele-apparaat langer meegaat dan 3,5 jaar zonder kosten. Wij hebben begrip voor uw standpunt en hebben inmiddels de factuur gecrediteerd.

[ Voor 18% gewijzigd door icecreamfarmer op 22-11-2021 10:02 ]

Pagina: 1