Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oriëntatie extra zonnepanelen na oplevering niewbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• svennn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:32
Binnen enkele maanden wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd. We willen graag zonnepanelen toevoegen om zo zoveel mogelijk energie op een groene manier te kunnen opwekken.

Ik heb de template van advies voor een offerte losjes aangehouden voor een beetje structuur. Ik heb echter nog geen geen offertes opgevraagd.
Foto’s en beschikbare dakruimte
Huidige situatie

Momenteel hebben/krijgen we vijf zonnepanelen van 320Wp vanuit het nieuwbouwproject met de volgende omvormer: Enphase IQ7-60-2-INT. Helaas kan ik niet vinden welke zonnepanelen dit precies zijn (heb de vraag open staan).

De huidige situatie is aangeduid door de groene vlakken. De rode vlakken is de eventuele uitbreiding die werd voorgesteld door een partij die aan het project is verbonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W53e8EoamIo3PwVQwT5lTOZH_t4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TkczLc2DAz1caEZIMLG4wO2M.png?f=fotoalbum_large

Ik neem aan dat er wat ruimte overgehouden is aan de zuidwest kant omdat: het schuine dak met dakpannen een stukje hoger is dan het platte dak waar de zonnepanelen liggen. Om zo uit de schaduw te blijven.

Naast het platte dak, zouden we ook nog zonnepalen op het schuin aflopende dak kunnen plaatsen. Deze ligt op zuidwest. Dit is de volgende situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/al8wCNKurL5AdOtZ2CybfL9iD2w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iSVeOeDTxpPiPgTR9p7kThbC.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVvc4nFaTsUwLm69U6RjYNAN9QM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iCVCCUOH3d9m1huXI7j8op2f.png?f=user_large

Waarschijnlijk belangrijk om te melden is dat de blauwe vakken nog te plaatsen dakramen zijn. Deze kunnen dus nog vrij verplaatst worden, het liefst wel alleen op de vertical as om het symmetrisch te houden met de ramen op andere verdieping.
Schaduw
Vrijwel geen
Jaarverbruik
Het betreft een nieuwbouwwoning met een lucht/water warmtepomp en we willen ook onze elektrische auto opladen. Mijn schatting, naar boven afgerond, is dat we rond de 9000-10000kWh gaan gebruiken. Dit vooral door een lucht/water warmtepomp die ik schat op zo’n 4500kWh en de elektrische auto op rond de 2000kWh.
Budget en doel
Geen specifiek budget. Doel is om zoveel mogelijk energie zelf op te wekken. We vinden het niet erg om iets meer te betalen, maar het moet wel in verhouding staan.
Wie gaat het project uitvoeren
Geen idee nog. In ieder geval niet zelf :)
Bijhouden van data
Leuk, maar geen vereiste.
Reeds verkregen offertes
Nog geen een.
Regio
Den Haag
Mogelijke opties
Uitbreiden platte dak
Kan ik de huidige panelen behouden, is dit überhaupt slim? Deze leveren 320Wp. Wat niet optimaal is, maar ook niet heel slecht.
Het maximaal aantal panelen wat ik hier kwijt kan op een oppervlakte van 840cmx600cm lijkt ~15 stuks (?). Dat zou zo’n 4800kWh kunnen opleveren. Mits ik de huidige 5 panelen vervang.

Dak zuidwest kant
Op het dak aan zuidwest kant, zou ik mogelijk 8 panelen kwijt kunnen. Waarbij ik 3 panelen boven (liggende), 3 panelen onder (liggend) en links (staand) + rechts (staand) 1 paneel. Dit zou in theorie net passen als er met panelen van 170cmx100cm gewerkt wordt.
Ben benieuwd of dit echt mogelijk is, misschien wordt dit net te krap. Ook is er een regen afvoer te zien, ik weet niet of de panelen hier overheen gelegd kunnen worden?
Als er 8 panelen zouden passen, zouden deze rond de 3000kWh kunnen opleveren.

Vragen:
- Wat te doen met de huidige 5 panelen + omvormer. Kan ik deze makkelijk uitbreiden, is het slimmer deze te vervangen?
- Wat zien jullie als een slim legplan? Is het haalbaar wat ik zelf heb voorgesteld?
- Tips voor partijen in de regio Den Haag?

Bedankt alvast voor tips en advies :)

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:33
Dit vooral door een lucht/water warmtepomp die ik schat op zo’n 4500kWh
Als die L/W goed is afgesteld en je 22 graden C warm genoeg vindt dan vind ik 2500 kWh / jaar ook al veel voor een nieuwbouw tussenwoning. Als je ventilatie wtw hebt is 2000 kWh / jaar veel.

320 Wp panelen van 1 x 1.7m zijn niet zo slecht vergeleken met de nieuwere 370 Wp panelen van 1.05 x 1.77 m.

Als die panelen er niet te lelijk uit zien en ik zelf het dak op zou willen dan had ik die 5 denk ik naar een van de schuine daken gebracht.
Dan heb je het platte dak beschikbaar voor iets nieuws.
In een ruimte van 1 meter past geen paneel. De meeste installateurs houden een dakpan rondom marge aan. Als je goed zoekt vind je er een die genoegen neemt met een halve dakpak.

De locatie in horizontale richting van de dakramen hangt af van de balken in het dak neem ik aan?
- Wat te doen met de huidige 5 panelen + omvormer. Kan ik deze makkelijk uitbreiden, is het slimmer deze te vervangen?
Het kan allebei. Enphase is de duurste oplossing. Om er daar nog 15 van bij te leggen loopt het iets meer in de papieren dan als je kiest voor een andere omvormer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:14

tijmeng

Panasonic 7J

4500kwh voor een warmtepomp in een nieuw goed geïsoleerd rijtjeshuis. Dat is bij een cop van 3 gelijk aan 1700m3 gas. Is dat niet een beetje erg veel voor deze situatie.

• svennn
busscherski schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:31:
[...]

Als die L/W goed is afgesteld en je 22 graden C warm genoeg vindt dan vind ik 2500 kWh / jaar ook al veel voor een nieuwbouw tussenwoning. Als je ventilatie wtw hebt is 2000 kWh / jaar veel.

320 Wp panelen van 1 x 1.7m zijn niet zo slecht vergeleken met de nieuwere 370 Wp panelen van 1.05 x 1.77 m.

Als die panelen er niet te lelijk uit zien en ik zelf het dak op zou willen dan had ik die 5 denk ik naar een van de schuine daken gebracht.
Dan heb je het platte dak beschikbaar voor iets nieuws.
In een ruimte van 1 meter past geen paneel. De meeste installateurs houden een dakpan rondom marge aan. Als je goed zoekt vind je er een die genoegen neemt met een halve dakpak.
Fijn dat de L/W zuiniger zou moeten zijn.
De zonnepanelen omwisselen is inderdaad nog een leuke optie om te overwegen. Ik weet (nog) niet hoe ze eruit zien, dus dat is nog even afwachten.
Een alternatief die ik overweeg is om de zonnepanelen later te gebruiken, omdat we uiteindelijk een carport/garage willen bouwen zuidwest.

De ruimte van een meter is dus te klein. Ik zou dit kunnen oplossen door de dakramen een stukje hoger te laten plaatsen. Alleen zelfs dan is het nog de vraag of er genoeg ruimte is omdat ik dan zowel boven/beneden maximaal 10-12cm over zou houden.

[quote]De locatie in horizontale richting van de dakramen hangt af van de balken in het dak neem ik aan?[quote]

Nee. Er loopt een grote horizontale balk op ongeveer een meter vanaf de dakgoot. En uiteindelijk in beide hoeken nog een grote stalen balk die verticaal loopt. Dus de horizontale plaatsing van de dakramen is redelijk vrij.

• svennn
tijmeng schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:33:
4500kwh voor een warmtepomp in een nieuw goed geïsoleerd rijtjeshuis. Dat is bij een cop van 3 gelijk aan 1700m3 gas. Is dat niet een beetje erg veel voor deze situatie.
Je hebt inderdaad gelijkt (gelukkig). Dit is wat ik als schatting van de verkoopadviseur kreeg. Nu ik er verder over aan het lezen ben ziet dit er wel erg hoog uit.