Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Productiviteit desktop upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Dirk-Jan
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-11 19:35
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1) Primair productiviteit, Ik werk veel van huis (admin / Development) en ben een zware multitasker (4x 1440p monitoren). Ben ontevreden met de huidige responsiveness van mijn systeem. (Ryzen 1600x)
2) secundair ben ik een casual gamer, als GPU prijzen weer redelijk worden zal ik deze tegen die tijd ook opwaarderen. (over een jaar... toch? .... .... Toch?...) GPU intensieve games zullen tot die tijd moeten wachten, op het moment speel ik voornamelijk World of Tanks op 1440p 60hz.

3) Ik wil dat de nieuw te kopen componenten minimaal 3 jaar mee kunnen zonder dat ze mij gaan frustreren.

Wat mag de upgrade gaan kosten?
Max 1.200,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
4MonitorenDell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM750x€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Pro 512GB€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 139,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 509,-€ 509,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Master€ 174,90€ 174,90
1BehuizingenFractal Design Torrent Black Solid€ 168,42€ 168,42
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 95,90€ 95,90
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 167,08€ 167,08
Totaal€ 1.115,30

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Fractal Torrent

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goed voor een sterke multitasker voor de komende 3-4 jaar
Ruimte en koel mogelijkheden voor een nieuwe GPU over +/- een jaar (ong. 3080TI klasse)
2.5G RJ45

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Feedback! zie ik iets over het hoofd?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
De Torrent heeft giga veel airflow, maar daar staat redelijk veel geluid tegenover. Ik denk dat daarom de NH-D15 zonde van het geld is, want de processorkoeling hoor je toch al niet door de casefans.

• Dirk-Jan
Dat is goede feedback, dank je..

De case heb ik echter uitgebreid onderzocht. Het is bijna 1 op 1 wat ik de laatste drie jaar als de potentieel perfecte case heb gezien. Op 100% fan speed is het een performance king maar maakt het idd erg veel lawaai. Als je de rpm's laag houd bij licht dagelijks gebruik is het juist fluister stil, dan hoeven de fans bijna niets te doen.

De NH-D15 heb ik voor maximale prestaties zonder waterkoeling gekozen, soms moet er even gerekend worden, dan mogen de case & CPU fans beide blazen.

Ik heb zojuist de bestelling geplaatst, ik ben benieuwd of ik het volume laag kan houden bij licht werk en of de componenten de performance geven waar ik op hoop.

[ Voor 13% gewijzigd door Dirk-Jan op 24-08-2021 09:29 ]

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-11 13:27
Djarune schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:46:
De Torrent heeft giga veel airflow, maar daar staat redelijk veel geluid tegenover. Ik denk dat daarom de NH-D15 zonde van het geld is, want de processorkoeling hoor je toch al niet door de casefans.
In praktijk zijn zulke cases net veel stiller. Door de grote airflow draaien de fans op een veel lager rpm en krijg je dus minder lawaai. Jammer dat men bij tweakers hier nooit op test bij behuizingen.

iRacing Profiel

• Dirk-Jan
dengregg schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:28:
[...]

In praktijk zijn zulke cases net veel stiller. Door de grote airflow draaien de fans op een veel lager rpm en krijg je dus minder lawaai. Jammer dat men bij tweakers hier nooit op test bij behuizingen.
"Noise normalized tests" van Gamers Nexus zijn geweldig

• Djarune
dengregg schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:28:
[...]

Bij load relatief wel, maar bij weinig load (productiviteit) vaak niet. Ik heb het zelf eens getest met een Meshify C (airflow) en een Define C met allebei 3 dezelfde fans (Arctic P12 PWM). De Define C was merkbaar stiller, maar “in-game” was het de Meshify die koeler bleef en daardoor ook stiller aangezien de fans minder hard hun werk doen.

Onlangs ook een vergelijkbare kast gebouwd als de Torrent: pricewatch: Lian Li Lancool II Mesh Performance. Heel tevreden build, want bijzonder veel airflow en goede kabelmanagement mogelijkheden. Komt ook goed uit de noise normalised testen van Gamer Nexus. Echter zijn ze de fans lawaaierig bij lage load. Vol gehangen met Arctic P12 PWM PST’s. Wordt ie stiller van, maar nog steeds merkbaar meer geluid dan een kast uit de Define reeks.

Ik blijf erbij dat het ‘stilte effect’ van de NH-D15 niet merkbaar zal zijn.

• Dirk-Jan
Ik zal jullie op de hoogte houden van de uiteindelijke ervaring.

Op het moment gebruik ik de onderstaande desktop, die ik toentertijd gebouwd had om zo stil mogelijk te laten zijn.
Hij is redelijk stil maar zelfs tijdens gewoon webbrowser gebruik, zoals nu bijvoorbeeld, terwijl ik dit tik, hoor ik toch met name de airflow die door de beperkte openingen voorop gaat. Bij zware belasting is het ook die luchtstroom die ik vooral duidelijk hoor. Lucht door restrictieve openingen persen maakt ook geluid.
Als je goede (stille) fans hebt maakt de luchtstroom zelf soms zelfs meer geluid dan de fans zelf

Als ik de zijpanelen (met dempend materiaal) verwijder maakt de desktop minder geluid omdat de airflow zelf minder geluid maakt. Ik hoop dit zelfde te bereiken met deze fractal case die hopelijk voldoende totale airflow kan genereren door over een groot gebied een langzamere (stille) airflow te creëren.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 143,65€ 143,65
1MoederbordenMSI B350M Gaming Pro€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 76,-€ 76,-
1KabelsAkasa PWM fan splitter€ 4,63€ 4,63
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm€ 19,13€ 19,13
2Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 20,30€ 40,60
2VentilatorenNoctua NF-F12 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 24,90€ 49,80
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 74,90€ 74,90
1VoedingenCorsair RM750x€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB€ 141,90€ 141,90
1Solid state drivesSamsung 970 Pro 512GB€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 740,35

En die NH-D15 heb ik niet gekocht met minder geluid als doel maar voor meer prestaties tijdens langdurige high load situaties. Ik wil het maximaal mogelijke uit die 5900x kunnen halen zonder waterkoeling. Soms heb ik het nodig. :)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:03

Roozzz

Plus ultra

In een vergelijkbare build heb ik in plaats van de Gigabyte Aorus B550 Master gekozen voor dit moederbord:
pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING

Kwalitatief ook prima, maar met de lopende cashback een stuk voordeliger. Én je krijgt een wel een usb c front header. Wat de master helaas mist.

[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 24-08-2021 15:33 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-11 13:27
Djarune schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:05:
[...]

Bij load relatief wel, maar bij weinig load (productiviteit) vaak niet. Ik heb het zelf eens getest met een Meshify C (airflow) en een Define C met allebei 3 dezelfde fans (Arctic P12 PWM). De Define C was merkbaar stiller, maar “in-game” was het de Meshify die koeler bleef en daardoor ook stiller aangezien de fans minder hard hun werk doen.

Onlangs ook een vergelijkbare kast gebouwd als de Torrent: pricewatch: Lian Li Lancool II Mesh Performance. Heel tevreden build, want bijzonder veel airflow en goede kabelmanagement mogelijkheden. Komt ook goed uit de noise normalised testen van Gamer Nexus. Echter zijn ze de fans lawaaierig bij lage load. Vol gehangen met Arctic P12 PWM PST’s. Wordt ie stiller van, maar nog steeds merkbaar meer geluid dan een kast uit de Define reeks.

Ik blijf erbij dat het ‘stilte effect’ van de NH-D15 niet merkbaar zal zijn.
Dit kan je nog verbeteren door de profielen voor de fans wat te wijzigen. Bij een lichte load kan je de meeste fans volledig uit laten waardoor deze grote hoeveelheid fans ook zeer stil is. Mijn eigen pc draait tot een cpu-temp van 35 graden volledig passief en vooraleer al mijn fans beginnen te werken moet de cpu al 60 graden bereiken. (5800X)

iRacing Profiel

• Dirk-Jan
Roozzz schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:32:
In een vergelijkbare build heb ik in plaats van de Gigabyte Aorus B550 Master gekozen voor dit moederbord:
pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING

Kwalitatief ook prima, maar met de lopende cashback een stuk voordeliger. Én je krijgt een wel een usb c front header. Wat de master helaas mist.
Damn, je hebt gelijk en ik heb het vandaag in ontvangst genomen.
Dat wordt de mobo retour sturen, ik denk dat ik dan ook voor dezelfde mobo ga als jij

Die USB-C heb ik momenteel nog geen nut voor, maar dat gaat in de komende 3-4 jaar zeker veranderen, die poort moet ook functioneren.

Bedankt voor de tip!

ps. Je hebt een mooie build.

• Djarune
Dirk-Jan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:23:
[...]
Damn, je hebt gelijk en ik heb het vandaag in ontvangst genomen.
Dat wordt de mobo retour sturen, ik denk dat ik dan ook voor dezelfde mobo ga als jij

Die USB-C heb ik momenteel nog geen nut voor, maar dat gaat in de komende 3-4 jaar zeker veranderen, die poort moet ook functioneren.

Bedankt voor de tip!

ps. Je hebt een mooie build.
Je kunt het ook lekker zo houden. De Asus B550-E heeft een Intel 2,5Gbps NIC welke sommige last hebben van drops in connectiviteit. De Realtek NIC is van betere kwaliteit. Daarnaast is mijn ervaring met cashback bij Asus dat je minstens 90 werkdagen gaat wachten en soms zelf nog actief moet navragen om het voor elkaar te krijgen.

Het USB-C “euvel” kun je prima oplossen met zoiets als je die poort wil gaan gebruiken.

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-11 17:17

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Is het dan niet verstandiger om juist voor een cpu met een lager TDP te gaan? Je gaat nu van 95W naar 105W (meer warmte), maar een 5600X is maar 65W en ook een flinke upgrade.

Oké, over development heen gelezen. Hierboven iets te veel gefocust op gaming… :+

[ Voor 23% gewijzigd door Wolvganger op 24-08-2021 21:03 ]

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Dirk-Jan
Wolvganger schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:57:
Is het dan niet verstandiger om juist voor een cpu met een lager TDP te gaan? Je gaat nu van 95W naar 105W (meer warmte), maar een 5600X is maar 65W en ook een flinke upgrade.

Oké, over development heen gelezen. Hierboven iets te veel gefocust op gaming… :+
Hehe, ja CPU Powerrrr..

Maar even Serieus, voor iemand die een upgrade wil voor de komende 3-4 jaar is 6 cores echt te weinig. Zelfs intel slaat een nieuwe weg in met super hoge (big/little) core counts. Microsoft bengt een nieuwe windows versie uit die geoptimaliseerd is voor veel cores en niet eens kan draaien op oudere chips. En er zijn vandaag al games die het moeilijk hebben op zes cores. (cyberpunk, flight sim etc)

Binnen een jaar wordt veel cores maistream & betaalbaar, besturingssystemen worden hier al voor geoptimaliseerd en games noemen nu al vaak 6 core cpu's in system requirements. Ik denk dat 6 cores over 1-3 jaar al erg teleur gaat stellen. Ter referentie, ik ging 3,5 jaar geleden van 2 cores naar 6, en wil nu upgraden omdat mijn systeem traag wordt met alle achtergrondtaken die nu standaard mee draaien bij thuiswerkers (slack, e-mail, conferencing, etc, etc). En in die tijd zijn de besturingsssytemen niet eens veranderd naar milticore als uitgangspunt. Ik denk dat het straks nog veel sneller gaat dan het in de afgelopen 3,5 jaar is gegaan.

3-4 jaar met een 5900x is mijn uitgangspunt, Maar er gaat de komende twee jaar zo veel veranderen dat ik mij afvraag of die 4 jaar haalbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door Dirk-Jan op 24-08-2021 22:57 ]

• Dirk-Jan
Djarune schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:56:
[...]

Je kunt het ook lekker zo houden. De Asus B550-E heeft een Intel 2,5Gbps NIC welke sommige last hebben van drops in connectiviteit. De Realtek NIC is van betere kwaliteit. Daarnaast is mijn ervaring met cashback bij Asus dat je minstens 90 werkdagen gaat wachten en soms zelf nog actief moet navragen om het voor elkaar te krijgen.

Het USB-C “euvel” kun je prima oplossen met zoiets als je die poort wil gaan gebruiken.
Je maakt een uitstekend punt, zeker een instabiele NIC zou ik erg vervelend vinden.
Er zit maar één zo'n header op de mobo en die heb ik al nodig voor de USB-A ports dus dan zou ik in plaats daarvan een PCIE addon card kunnen gebruiken. Daar had ik nog niet over nagedacht, Yaay, thanks! :)

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-11 17:17

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Dirk-Jan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:54:
[...]

3-4 jaar met een 5900x is mijn uitgangspunt, Maar er gaat de komende twee jaar zo veel veranderen dat ik mij afvraag of die 4 jaar haalbaar is.
Oké, dan heb ik nog meer slecht advies voor je:
Kijk of er nu een R7 3700x in jouw huidige systeem past (eventueel eerst bios updaten) en wacht op Q4 2022. Kun je dan een geheel nieuw systeem bouwen op basis van een AMD Raphael cpu. Dan zit je mooi op een nieuw platform met DDR5 en behoud je een degelijk upgrade pad. Met wat geluk is alles dan ook weer normaal en kun je er meteen een passende GPU in gooien.

PS: een R9 3900 kan natuurlijk ook, maar de 3700 is voor nu wel een mooie “budget” upgrade naar 8C/16T.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Dirk-Jan
Wolvganger schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:15:
[...]

Oké, dan heb ik nog meer slecht advies voor je:
Kijk of er nu een R7 3700x in jouw huidige systeem past (eventueel eerst bios updaten) en wacht op Q4 2022. Kun je dan een geheel nieuw systeem bouwen op basis van een AMD Raphael cpu. Dan zit je mooi op een nieuw platform met DDR5 en behoud je een degelijk upgrade pad. Met wat geluk is alles dan ook weer normaal en kun je er meteen een passende GPU in gooien.

PS: een R9 3900 kan natuurlijk ook, maar de 3700 is voor nu wel een mooie “budget” upgrade naar 8C/16T.
Die optie heb ik idd ook overwogen, en het is serieus een goed idee.

Maar omdat het een volledig nieuw platform wordt, met nieuwe architectuur op te veel vlakken en onderdelen pak ik liever niet de eerste generatie. Die overstap wil ik pas maken met de 2e of 3e generatie zodra het "volwassen" is. Ik vermeid liever mogelijke kinderziektes in het systeem waar ik mijn brood mee verdien. Denk bijvoorbeeld aan de USB connectie-drop issues waar Ryzen 1 mobo's mee geplaagd werden (heb ik gelukkig geen last van gehad, maar dat is dom geluk geweest). Of dat mijn huidige systeem (ryzen1) de RAM snelheden niet aan kan die het op papier wel aan zou moeten kunnen. Ook een bekend probleem van de eerste generatie Ryzen waar de latere generaties veel betrouwbaarder in werden. Ik weet dat ik nu eigenlijk iets te veel betaal, maar dat is de keuze die ik gemaakt heb.

Voor een meer casual gebruiker zou ik overigens hetzelfde aanraden als dat jij nu doet. Die strategie heeft naast de risico's ook zeker veel potentie.

[ Voor 5% gewijzigd door Dirk-Jan op 25-08-2021 12:39 ]

• Dirk-Jan
Goed, systeem zit in elkaar, ervaringen tot nu toe:
1) wow!!! ik wist niet dat windows zo snel kon zijn, alles maar dan ook alles wat je doet is opeens zo goed als instantanious.
2) Ik heb pech met een resonantie op één van de fans, dus die zal vervangen moeten worden,
3) Het systeem heeft het opeens erg makkelijk om de CPU temp koel tenhouden. onder 35C op 20% fan speed bij normaal kantoorgebruik. (zowel case & CPU fans). Ik moet nog kijken wat dit gaat doen bij load.
4) Na het aanpassen van de fan curves is mijn PSU gek genoeg bij normaal kantoor gebruik het meest luitruchtige van dit krachtige monster. Ik kan mijn hoofd 20cm voor de grote front fans houden en ik hoor ze simpelweg niet. (ik wilde de PSU pas vervangen als ik in de toekomst voor een nieuwe GPU ga, misschien moet ik dat nu toch alvast gaan doen :F )
5) Ik ben enorm blij met deze upgrade.
6) Het is wel een grote kast zeg, het staat mij niet in de weg, maar understated of subtiel kun je deze case zeker niet noemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dirk-Jan op 26-08-2021 11:10 ]

Pagina: 1