Lengte/inhoud nieuws release ws2022 vs gerucht PS5 schroefje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:11
@arnoudwokke en de Tweakers.net redactie

Zojuist las ik de artikelen over Windows Server 2022 en de nieuwe revisie van de PS5. Het viel mij op dat beide artikelen ongeveer even lang zijn. Je gaat mij niet vertellen dat jullie net zoveel zinnig nieuws over een simpel schroefje kunnen schrijven als over de release van Windows Server 2022. De cynicus in mij verwacht binnenkort een achtergrond- Plus-artikel over de nieuwe Windows versie.

Die cynicus wordt gevoed door de eerdere berichten dat reviews niet onder het "Plus"-label zouden komen. Vandaag klikte ik op een link in de tracker onder het kopje "Reviews". Onder dat kopje staan reviews, zo is mijn verwachting. Echter was het een achtergrondartikel, wat natuurlijk onder het "Plus"-label valt.

Al met al wordt de frontpage voor mij steeds minder interessant en denk ik steeds vaker aan het switchen van homepage :-(

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-10 11:39

arnoudwokke

Redacteur
Zojuist las ik de artikelen over Windows Server 2022 en de nieuwe revisie van de PS5. Het viel mij op dat beide artikelen ongeveer even lang zijn. Je gaat mij niet vertellen dat jullie net zoveel zinnig nieuws over een simpel schroefje kunnen schrijven als over de release van Windows Server 2022.
Dat is genuanceerder dan de cynicus in jou denkt. Het ene is een al lang verwachte en volgens schema online gezette release van server-side software (wat aan de rand ligt van ons interessegebied, want Tweakers is vooral een site gericht op dingen voor consumenten), de andere is een compleet onverwachte revisie van een de belangrijkste gameconsoles van dit moment.

Er valt ongetwijfeld van alles te testen aan Windows Server, maar dat doen we nooit in een nieuwsartikel: daarbij gaat het om een simpele bespreking van wat er uit is gekomen, wat er is veranderd en hoe lang de ondersteuning is etc.

Bovendien veronderstelt de cynicus in jou dat de lengte van een nieuwsartikel gelijk is aan het gewicht dat wij het willen meegeven. Dat is maar deels juist. Soms zijn onderwerpen complex en vereisen veel uitleg, zonder dat het veel gewicht heeft. Een release van Windows Server vereist verder weinig uitleg. Iedereen op deze site kent Windows, iedereen kent servers.
Die cynicus wordt gevoed door de eerdere berichten dat reviews niet onder het "Plus"-label zouden komen. Vandaag klikte ik op een link in de tracker onder het kopje "Reviews". Onder dat kopje staan reviews, zo is mijn verwachting. Echter was het een achtergrondartikel, wat natuurlijk onder het "Plus"-label valt.
Precies, zoals je zelf al aangeeft, klopte de verwachting niet. Onder Nieuws staan nieuws en geeks, onder Reviews staan reviews, previews, interviews en achtergronden. Als we die allemaal een eigen label boven in beeld geven, wordt het daar heel vol ;)

Reviews gaan echt niet onder Plus vallen. Zoals je hebt kunnen zien, hebben we alleen dingen onder Plus gepubliceerd waarvan we zeiden dat we het zouden doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

arnoudwokke schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:10:
Reviews gaan echt niet onder Plus vallen. Zoals je hebt kunnen zien, hebben we alleen dingen onder Plus gepubliceerd waarvan we zeiden dat we het zouden doen. :)
Wel!

- Veeg 5 artikelen bij elkaar en noem het een vergelijking of achtergrond ipv review en het wordt wel onder Plus gehangen. (voorbeeld wachtwoordmanagers)

- Ga in op details in een plus artikel wat eigenlijk in de review had moeten (zoals wel of niet powermanagement instellingen gebruiken bij de extreem energie slurpende 11900K processor. Wat een belangrijke review item is ivm met de powerconsumptie en eventuele performance verlies)

- Nieuws waar 1 telefoontje of een andere minimale inspanning aan gespendeerd is gaat onder plus (openingsstatement was dat nieuws niet onder plus zou vallen)

- Waar eerst gezegd is dat als er op basis van community effort een post geschreven zou worden dit niet plus zou zijn, is bij de laatste discussie over windenergie aangegeven dat Tweakers dit gewoon mag als ze dit willen als onderdeel van het citaatrecht.

Andere mensen kunnen vast nog meer voorbeelden bedenken wat nu plus is waarvan is gezegd dat het niet onder plus zou vallen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2021 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-10 11:39

arnoudwokke

Redacteur
Dingen zeggen over Plus op het forum hoort niet echt bij mijn verantwoordelijkheid, maar over een paar van deze dingen kan ik daadwerkelijk zinnige dingen zeggen, dus bij deze :)
- Veeg 5 artikelen bij elkaar en noem het een vergelijking of achtergrond ipv review en het wordt wel onder Plus gehangen.
Dit is een beetje loos zonder voorbeeld. Ik kan me niets herinneren van een verhaal dat nu Plus is wat voorheen een review was, maar als je voorbeelden hebt, zie ik ze graag :)
- Nieuws waar 1 telefoontje aan gespendeerd is gaat onder plus (openingsstatement was dat nieuws nooit onder plus zou vallen)
Dat is onjuist: uit de aankondiging van Premium in december
Met Premium-artikelen willen we jullie dagelijks beter op de hoogte brengen, met nieuws dat meer brengt, door dieper in onderwerpen te duiken, experts te spreken en duiding toe te voegen. Premium blijft niet beperkt tot nieuws; we willen jullie ook beter informeren over tech met technische achtergronden, how-to's, columns en interviews.
Dan over community:
- Waar eerst gezegd is dat als er op basis van community effort een post geschreven zou worden dit niet plus zou zijn, is bij de laatste discussie aangegeven dat Tweakers dit gewoon mag als ze dit willen als onderdeel van het citaatrecht.
Er zit verschil in wat je hier denkt en wat er gebeurt. Zie bijvoorbeeld het recente verhaal over ervaringen van tweakers met winmolens (reviews: Windmolens voor thuisgebruik - Ervaringen van tweakers). Het algemene verhaal was Plus, de ervaringen van tweakers niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arnoudwokke schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:55:

Dat is onjuist: uit de aankondiging van Premium in december
Dat was daarna, het is eerst geintroduceerd als extra content / verdieping ipv vervanging.

En ja het is wel snel erna gecorrigeerd, maar toch vind ik dat wel een argument in "we doen niets meer dan we hebben beloofd"

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arnoudwokke schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:55:

Er zit verschil in wat je hier denkt en wat er gebeurt. Zie bijvoorbeeld het recente verhaal over ervaringen van tweakers met winmolens (reviews: Windmolens voor thuisgebruik - Ervaringen van tweakers). Het algemene verhaal was Plus, de ervaringen van tweakers niet :)
Kan wezen, maar in de discussie hierna heeft iemand van Tweakers een statement gemaakt dat Tweakers gewoon community input, zonder goedkeuring 1 op 1 mag gebruiken voor (plus) content. en dat is echt wel een stap de verkeerde kant op.
Yero schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:53:

Dan tot slot het citeren/samenvatten van het verhaal van @WoudseHoeve. Persoonlijk vind ik het niet ideaal zoals het gegaan is, maar wel te rechtvaardigen. Op het forum staat publieke informatie die voor iedereen toegankelijk is. Iedere journalist (of blogger, twitteraar, etc.) mag daaruit citeren (citaatrecht). Dat staat dus nog los van artikel 10.4. Nu was dit van Tweakers voor Tweakers, maar iemand van De Telegraaf, Geenstijl, CNN had dat dus ook gemogen. Iets publiceren uit niet-openbare informatie, zoals besloten fora of PB's, zou ik uiteraard nooit doen.

Ongevraagd citeren heeft absoluut niet mijn voorkeur....
(voorkeur is niet heel stellig, meer een inspanningsverplichting at best.)

Ik zie het wel als glijdende schaal eerlijk gezegt.

Eerst was het "Nee dat doen we niet"

Nu is het "wij mogen het doen"

Volgende stap is, "Wij hebben het gedaan, maar dat mag ook"

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2021 13:21 ]

Pagina: 1