Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crystal123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-04-2022
Ik had een vraagje en ik hoop dat iemand mij hiermee zou kunnen helpen of enige ervaring heeft?
Ik heb onlangs ontslag genomen omdat mijn moeder plots vergeetachtig is geworden. Er zijn nu allerlei onderzoeken in volle gang en wachten op allen uitslagen. Ik woon nog thuis met mijn twee zussen en mijn vader. Mijn twee beiden zussen werken en mijn ouders hebben een gezamenlijke uitkering. Mijn huisarts heeft mij geadviseerd om een PGB aan te vragen alleen heb ik vandaag een telefoontje gehad waarin zij mij uitlegde dat ik er geen recht op had omdat wij met meerdere mensen thuis zijn die kunnen helpen met de huishouden. Ik heb mijn moeder bij alles, huishoudelijke take, baden, medicijnen klaarleggen ect. De huishoudelijke taken wisselen we soms af voor de rest doe ik alles zelf.
Mijn vraag was als iemand weet wat ik nu kan aanvragen? Ik ben tenslotte kostendeler dus de huur moet ik mee betalen. Als ik een uitkering aanvraag heb ik een sollicitatieplicht. Ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vraag. Thuiswerken zou eventueel kunnen alleen heb ik geen ervaring met Call Centrums ect. Ik heb een zorg achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Je hebt ontslag genomen => dat wordt gezien als verwijtbaar werkloos => dan krijg je geen werkeloosheidsuitkering. Bijstand als thuiswonende lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Edit: aangevuld

[ Voor 33% gewijzigd door bombadil op 23-08-2021 13:55 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57
PGB aanvragen is een vak apart geworden. Je zal eerst moeten kijken of jullie voldoen aan de vereisten om een PGB aan te vragen. Alleen op advies van de huisarts ga je geen PGB krijgen. Is het aangevraagd bij de gemeente? Dan moet jij kijken of je wel echt in aanmerking komt, zo ja dan in beroep gaan.

Wij hebben al jaren een PGB (via de zorgverzekeraar) voor onze dochter en elke jaar wordt het weer meer werk om aan te tonen dat wat we hebben echt nodig is. Op gemeentelijk niveau is dat soms nog lastiger omdat de WMO vaak een hele dure post is voor gemeentes.

Mijn advies zou zijn om dit traject samen met een professional in te gaan, niet zelf even papieren invullen. Dan gebruik je de verkeerde termen, kan je vaak niet de noodzaak aanduiden en heb je een lage kans van slagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je ouders hebben een gezamenlijk uitkering. Je vader werkt dus niet (of niet volledig)?
Kan hij de zorgtaken niet aan?

Uitkering aanvragen betekent niet per definitie dat je sollicitatieplicht hebt / er aan gehouden wordt. Dat moet je bespreken met de betreffende medewerkers van de gemeente.
Wat @bombadil is wat kort door de bocht, er kunnen geldige redenen zijn om ontslag te nemen. Maar over het algemeen klopt wat hij zegt. Voor een WW uitkering.
Bijstand kijkt anders. Verwijtbare werkloosheid = maatregelwaardig gedrag = meestal 1 maand geen uitkering, daarna wel, mits voldaan aan de overige vereisten. Dan moet het natuurlijk wel eerst als verwijtbaar worden aangemerkt.

Algemene advies: Zoek iemand van maatschappelijk werk die hier in kan adviseren/assisteren. Neem contact op met de gemeente als je niet weet waar te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:14

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik verplaats dit topic even naar de juiste catagorie

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Morgen bellen met een thuiszorgbedrijf, solliciteren voor je eigen werk (gezien je zorg achtergrond)

Daarna gelijk met een / de wijkverpleegkundige een intake doen om de zorgvraag te laten indiceren.

https://www.venvn.nl/afde...undige-indicatiestelling/

[ Voor 37% gewijzigd door Vorkie op 23-08-2021 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ardana Lijkt me de geschikte persoon om hier advies in te geven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:32
Kijk eens even bij "de toegang" voor je gemeente. Dit kan Stichting Mee zijn, IMW of een andere instantie. Vraag vervolgens een keukentafelgesprek aan en leg uit wat er aan de hand is.

Kans is echter wel als er 3 volwassen kinderen thuiswonen, en een partner, dat je geen recht hebt op ondersteuning. Dan gaan ze namelijk aandringen op ondersteuning door ht eigen gezin en dan moet je erg goed onderbouwen waarom je die ondersteuning toch nodig hebt.

[edit]
Je geeft overigens aan dat je geen zorgachtergrond hebt, de gemeente kan je daarbij wel ondersteunen met een cursus of coach zodat je de zorg voor je moeder goed kan invullen.

[ Voor 17% gewijzigd door Felicia op 23-08-2021 13:58 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@Felicia Er wordt juist aangeven wél een zorgachtergrond te hebben, zie laatste zin :)
Thuiswerken zou eventueel kunnen alleen heb ik geen ervaring met Call Centrums ect. Ik heb een zorg achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Vorkie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:59:
@Felicia Er wordt juist aangeven wél een zorgachtergrond te hebben, zie laatste zin :)

[...]
Ah, excuus, verkeerd gelezen. Dan is dat natuurlijk niet van toepassing, al kan een cursus voor omgaan met dementerende nog steeds wel behulpzaam zijn. Dit is toch anders dan bijvoorbeeld iemand die in de thuiszorg werkt, of als tandarts assistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crystal123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-04-2022
Bedankt allemaal voor jullie reactie. Mijn vader vind de zorg te zwaar. Ik ben zelf een verzorgende IG’r ik heb hiervoor met dementerende ouderen gewerkt dus ik weet hoe ik ermee om moet gaan. Ik zal zeker weten al jullie adviezen opvolgen. Als ik wist dat ik zo goed geholpen zou worden door jullie had ik jullie eerder om hulp gevraagd voordat ik ontslag nam.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:32
Vorkie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:54:
Morgen bellen met een thuiszorgbedrijf, solliciteren voor je eigen werk (gezien je zorg achtergrond)

Daarna gelijk met een / de wijkverpleegkundige een intake doen om de zorgvraag te laten indiceren.

https://www.venvn.nl/afde...undige-indicatiestelling/
Zoiets als dit. En dan niet verbaasd zijn als er een beperkt aantal zaken/uren uitkomen.

Vergeetachtigheid komt voor in gradaties, maar als de fysieke beperkingen niet te groot zijn, en het een huishouden met 5 volwassenen betreft dan zie ik persoonlijk niet in waar de grote zorgvraag vandaan komt, om ontslag te nemen en professioneel (PGB) mantelzorger te worden.

Huishouden is een normaal iets (zolang er een niet beperkte volwassene is).
Medicijnen verstrekt de apotheek keurig op rol als je dat vraagt.
Douchen kan zelf onder toezicht of 2x per week door thuiszorg.
Etc.

Met de juiste organisatie is veel mogelijk zelfs als de partner geen fulltime zorg kan verlenen.

Op deze wijze zal er ook naar een aanvraag gekeken worden.

Met wat zorgshoppen is er vast wat te regelen maar moet je dat willen?

Ik zou als topicstarter als de wiede weerga solliciteren naar een baan.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 23-08-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Het is echt een nadeel dat jullie thuis met zoveel zijn, dan zijn ze al snel van mening dat veel handen licht werk maakt.

idd vraag om hulp bij MEE of soortgelijke instanties, maar ik acht de kans heel klein dat je hier hulp bij gaat krijgen. Ze gaan bij gemeentes en instanties er altijd vanuit dat iedereen kan en wil helpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 14:21

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hackus schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:55:
@Ardana Lijkt me de geschikte persoon om hier advies in te geven.
Ik heb eigenlijk geen aanvulling op de adviezen die hierboven gegeven zijn. Wel heb ik toen bij mijn aanvraag veel gehad aan deze site: https://www.pgb.nl/pgb/ke...lpen-met-je-pgb-aanvraag/

Maar de basis-vraag lijkt wel te zijn: als jullie met 4 geschikte mensen thuis zijn om het huishouden te doen, waarom is het dan noodzakelijk dat 1 van deze 4 vrijwel vol-continue bezig is met zorg-verlenen?

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Bedenk dat je wel PGB kan krijgen voor de zorgondersteunende zaken (in tegenstelling tot de huishoudelijke). Dus als er hulp nodig is bij aankleden, voeden, wassen en het toedienen van medicatie, dan kan je daar wel PGB voor krijgen. Je moet dit dan wel laten indiceren.

Ook hierbij zou ik je laten ondersteunen door iemand die er verstand van heeft; het is best ingewikkeld om dit goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Ardana schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:14:
[...]

Ik heb eigenlijk geen aanvulling op de adviezen die hierboven gegeven zijn. Wel heb ik toen bij mijn aanvraag veel gehad aan deze site: https://www.pgb.nl/pgb/ke...lpen-met-je-pgb-aanvraag/

Maar de basis-vraag lijkt wel te zijn: als jullie met 4 geschikte mensen thuis zijn om het huishouden te doen, waarom is het dan noodzakelijk dat 1 van deze 4 vrijwel vol-continue bezig is met zorg-verlenen?
Lijkt me raar om 1 persoon continu in te zetten. Maar je kan wel beargumenteren dat als 1 van de kinderen een deel van de werkuren opgeeft je daarvoor vanuit het PGB betaald wordt als informele zorg.
Onze eigen PGB zorgverlener die heeft het daar ook over gehad, dat mijn vrouw het deel wat ze aan bovenmatige zorg uitvoert vanuit een PGB vergoed krijgt omdat ze die uren ook aan werk had kunnen besteden. Nou is het voor ons inkomen niet nodig maar als @Crystal123 ontslag genomen heeft voor de zorg van moeder kan je dat wel als argument gebruiken.

Het zal natuurlijk niet zijn dat je een vol salaris zou ontvangen voor deze zorg, het kan dus zijn dat je bijvoorbeeld 6 uur per week toegekend krijgt omdat dat de gewogen zorgzwaarte is die je bovenop/als vervangend werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Beetje laat, maar schopje naar PFSL.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Crystal123 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:46:
Ik heb onlangs ontslag genomen omdat mijn moeder plots vergeetachtig is geworden. Er zijn nu allerlei onderzoeken in volle gang en wachten op allen uitslagen.
Mijn eerste gedachte, misschien niet het antwoord waarop je hoopte, maar echt met de beste bedoelingen:

--> loop je niet een beetje hard van stapel?

Ten eerste lopen de onderzoeken nog. Wat er precies aan de hand is, en wat de bijbehorende prognoses voor de toekomst zijn, moet allemaal nog blijken. Je baan opzeggen om voor een ander te zorgen is ongelooflijk lief, maar het is wel een drastische stap. Je baan is het materiele fundament van jouw eigen leven en imho niet iets om makkelijk afstand van te doen.

Er zijn meerdere scenario's denkbaar. Laat me twee extremen schetsen.

* In het meest gunstige scenario wordt er een vernauwing in de bloedvaten gevonden wat met medicijnen en dotteren kan worden weggenomen. Dat zou fantastisch nieuws zijn voor je moeder. Voor jou betekent het echter dat je straks een gezonde moeder terughebt maar geen baan meer.

* In het meest donkere scenario is dit de opmaat naar een periode van achteruitgang, een periode van meerdere jaren waarin je moeder via de PG-afdeling van een verpleeghuis uiteindelijk zal komen te overlijden. Ook in dit scenario moet je je echt afvragen of je die baan niet beter had kunnen houden. Een ouder in een verpleeghuis is emotioneel heftig, maar vraagt niet veel van jou als mantelzorger. Juist dan is het fijn als je de afleiding hebt van je eigen baan, en collega's waar je een keer stoom kunt afblazen.

Ten tweede is je vader er nog. Primair is hij degene die voor zijn partner moet zorgen ("in gezondheid en ziekte"). Natuurlijk wordt hij ook een dagje ouder, maar als kind zit je in deze fase op de tweede rij in de opeenvolging van logische mantelzorgers. Bovendien zijn er ook nog twee zussen.
Ik woon nog thuis met mijn twee zussen en mijn vader. Mijn twee beiden zussen werken en mijn ouders hebben een gezamenlijke uitkering. Mijn huisarts heeft mij geadviseerd om een PGB aan te vragen alleen heb ik vandaag een telefoontje gehad waarin zij mij uitlegde dat ik er geen recht op had omdat wij met meerdere mensen thuis zijn die kunnen helpen met de huishouden. Ik heb mijn moeder bij alles, huishoudelijke take, baden, medicijnen klaarleggen ect. De huishoudelijke taken wisselen we soms af voor de rest doe ik alles zelf.
Mijn vraag was als iemand weet wat ik nu kan aanvragen? Ik ben tenslotte kostendeler dus de huur moet ik mee betalen. Als ik een uitkering aanvraag heb ik een sollicitatieplicht. Ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vraag. Thuiswerken zou eventueel kunnen alleen heb ik geen ervaring met Call Centrums ect. Ik heb een zorg achtergrond.
Ik vrees dat ze gelijk hebben. Er is sprake van een duurzaam samenleven in gezinsverband. Je woont niet met drie onderhuurders in een studentenhuis, je woont met drie zussen bij de ouders in. In gezinsverband wordt verwacht dat ieder zijn steentje bijdraagt, en er moet wel een heftige zorgvraag bestaan voordat je aantoonbaar hier bovenuit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:35
Kan er geen hulp komen dan? Het kan toch niet zo zijn dat iedereen in Nederland zijn baan opzegt wanneer een van zijn ouders hulp nodig heeft. Snap best dat je graag wil helpen, maar op deze manier maak je je eigen leven wel erg moeilijk.

[ Voor 25% gewijzigd door NotSoSteady op 24-08-2021 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mja, of je huurt op 4 inkomens een (part-time) verzorger in. Lijkt me goedkoper dan 1 iemand die z'n baan op zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
jjbstolk schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:50:
PGB aanvragen is een vak apart geworden. Je zal eerst moeten kijken of jullie voldoen aan de vereisten om een PGB aan te vragen. Alleen op advies van de huisarts ga je geen PGB krijgen. Is het aangevraagd bij de gemeente? Dan moet jij kijken of je wel echt in aanmerking komt, zo ja dan in beroep gaan.

Wij hebben al jaren een PGB (via de zorgverzekeraar) voor onze dochter en elke jaar wordt het weer meer werk om aan te tonen dat wat we hebben echt nodig is. Op gemeentelijk niveau is dat soms nog lastiger omdat de WMO vaak een hele dure post is voor gemeentes.

Mijn advies zou zijn om dit traject samen met een professional in te gaan, niet zelf even papieren invullen. Dan gebruik je de verkeerde termen, kan je vaak niet de noodzaak aanduiden en heb je een lage kans van slagen.
zou een WLZ indicatie niks zijn voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:56
Hier de 2 vragen die elke eventuele helpende instantie je gaat stellen voordat je hulp krijgt:
- In hoeverre kan je vader WEL helpen? 40% of wat zijn de argumenten die we nog niet weten?
- In hoeverre kunnen je zussen bijspringen? Ieder 10/20% of wat zijn de argumenten die we nog niet weten?

Met emoties snap ik helemaal dat de meest zorgend aangelegd persoon zich hierop zou storten, maar terecht denk je nu ook na over de persoonlijke consequenties (pensioensopbouw, salaris, uitkering).

Ik denk persoonlijk dat het onrealistisch is om te denken dat je 'genoeg' steun gaat krijgen van instanties en denk dat je vooral moet gaan communiceren binnen je gezin. Parttime werk om kosten te dekken moet mogelijk zijn als iedereen een steentje bijdraagt toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
NotSoSteady schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:48:
Kan er geen hulp komen dan? Het kan toch niet zo zijn dat iedereen in Nederland zijn baan opzegt wanneer een van zijn ouders hulp nodig heeft. Snap best dat je graag wilt helpen, maar op deze manier maak je je eigen leven wel erg moeilijk.
offtopic:
In dit soort situaties komen vaak jaren van onuitgesproken verwachtingen en onbewust aangeleerde rolpatronen tot uiting.

Hier zie ik een jonge vrouw die schijnbaar op stel en sprong haar baan opzegt zodra haar moeder hulpbehoevend wordt. De twee zussen hebben kennelijk niet de neiging om hetzelfde te doen.

In sommige families leggen de ouders veel druk op de kinderen. Een verwachting dat er voor ze gezorgd moet worden als ze oud worden. Wederkerigheid voor de zorg in de kindertijd ofzo. Dat soort verwachtingen wordt met de paplepel ingegoten en door de jaren heen vaak herhaald, zij het vaak niet al te expliciet.

Ik ken persoonlijk ook wel een familie of twee waarin dat het geval is.

(1) sommige kinderen zijn gevoelig voor de druk, anderen minder. Daardoor is het typisch 1 van de zoons of dochters die de zorg op de schouders krijgt. In mijn ervaring meestal een dochter.

(2) bij degenen die er gevoelig voor zijn, duurt het jaren nadat ze op eigen benen staan voordat ze beginnen te beseffen dat hun rolpatroon niet de algemene norm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Mijn vriendin is clientondersteuner en mantelzorg makelaar. Zij werkt dagelijks aan dit soort dossiers. Regio ZO Brabant, Als je ook in deze regio woont stuur maar een pb dan kan ik Kijken of ze kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-05 09:13

igmar

ISO20022

<snip> Gemist dat het ging om mensen die 1 huishouden delen

[ Voor 93% gewijzigd door igmar op 27-08-2021 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:27

LankHoar

Langharig tuig

NotSoSteady schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:48:
Kan er geen hulp komen dan? Het kan toch niet zo zijn dat iedereen in Nederland zijn baan opzegt wanneer een van zijn ouders hulp nodig heeft. Snap best dat je graag wil helpen, maar op deze manier maak je je eigen leven wel erg moeilijk.
Eigenlijk vind ik deze post wel erg sprekend. In Nederland word dit inderdaad als raar gezien. In plaats van dat we zelf voor onze familie zorgen, word er verwacht om daar iemand voor in te huren (thuiszorg, wijkverpleging etc.) en zelf aan het werk te blijven. Raar toch eigenlijk? Dat meedoen in het werkleven belangrijker is dan voor onze familie zorgen.

Indien TS echt full-time verzorging geeft aan de moeder, en dat ook echt nodig is, dan is een part-time verzorger ook niet geschikt voor deze situatie. Of dan TS (met een zorg achtergrond) of een verpleger die taak op zich neemt, dat is dan netto dezelfde hoeveelheid tijd die er aan besteed word. Maar toch is dan de verkozen weg door de maatschappij om dit door een vreemde te laten doen. Toch wel bijzonder imo :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:35
Als je full-time verzorging moet bieden aan je moeder, dan zou ik zeggen dat zelfstandig thuis blijven wonen ook een stap té ver is. Maar mogelijk lijkt het zo, en kan het ook met minder.
Maar begin eens even bij de WMO van je gemeente, plan een gesprek en schets verschillende opties. Schets ook de optie dat jij bijv. wél werkzaam bent (je hebt als IG'er morgen weer een baan), wat er dan aan opties zijn

Je hebt twee soorten zorg
Via de zorgverzekering (thuiszorg) en via de WMO (Huishoudelijke hulp, individuele begeleiding, dagbesteding, pgb etc).
Op zorg vanuit de zorgverzekering heb je denk ik wel recht, al ken ik natuurlijk de medische casus niet. Dat zou je al ontzorgen in de ochtend en avond.
Vanuit WMO zou je kunnen kijken naar dagbesteding mits je in aanmerking komt, als je kunt aantonen dat iedereen in huis overdag weg/werken is en je vader de zorg niet aankan.

Zoek daarnaast eventueel ondersteuning bij bijv. een ergotherapeut, die onderzoekt wat je moeder wel én niet zelfstandig kan, waarbij je dus wel en niet moet helpen en die weet ook veel van regelgeving. Daarnaast kan zo'n iemand ook inschatten of andere disciplines nog ondersteuning kunnen bieden. (of dat afhankelijk van het ziektebeeld, kortdurende GRZ een optie is)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:28

BCC

Kan je niet met een PGB constructie zelf betaalde zorg leveren? Het lijkt me logischer dat je teug gaat maar je vorige werk en bijvoorbeeld zorgverlof opneemt (als dat nog mogelijk is).

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
ErgoStijn schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:35:
Via de zorgverzekering (thuiszorg) en via de WMO (Huishoudelijke hulp, individuele begeleiding, dagbesteding, pgb etc).
Voor de volledigheid, zowel de zorgverzekering als de PGB zijn manieren hoe bepaalde zorg betaald kan worden maar niet een soort zorg op zichzelf, als derde optie heb je nog de WLZ (wet langdurige zorg). Waarom benoem ik dit? Omdat thuiszorg ook op alternatieve wijze ingekocht kan worden, bijvoorbeeld via een PGB of de WLZ. Bijvoorbeeld, omdat een dichter des huizes haar werk opzegt en vanuit de zorgverzekering, PGB of WLZ daarvoor een vergoeding betaald wordt.

Er zijn zo ook 2 type invulling van zorg, maatwerk en zorg in natura. Maatwerk wordt betaald met een PGB of WLZ budget waarbij PGB vaak vrij streng geregeld is binnen gemeentes, de WLZ kom je alleen in met een diagnose die de rest van je leven actief is en geeft meer vrijheid waar je het bedrag aan wil besteden. Denk bij WLZ aan meervoudig gehandicapt persoon die op verschillende vlakken hulp nodig heeft maar waar ook de ouders ontlasting zoeken van de dagelijkse zorg.

PGB mag de gemeente je eigenlijk niet ontkennen, als je recht hebt op zorg. Eenieder heeft vanuit de wet namelijk recht op maatwerk. Crux is vaak wel om de erkenning te krijgen dat je zorg nodig hebt, en dat is bij beginnende dementie nog wel eens een uitdaging. Daarnaast kan het goed zijn dat degene die de casus beoordeeld denkt dat er met 1 uurtje huishoudelijke hulp per week al voldoende geholpen wordt, terwijl er wellicht dagelijks iemand moet helpen met in/uit bed, wassen en andere dagelijkse taken. Daarom is het belangrijk met een onafhankelijk clientondersteuner de aanvraag te doen zodat de juiste vinkjes gezet worden, iedere gemeente is verplicht je deze onafhankelijke clientondersteuner te faciliteren (bij veel gemeentes gebeurt dat via MEE+).
Kijk voor meer informatie bij Per Saldo op pgb.nl.
Zoek daarnaast eventueel ondersteuning bij bijv. een ergotherapeut, die onderzoekt wat je moeder wel én niet zelfstandig kan, waarbij je dus wel en niet moet helpen en die weet ook veel van regelgeving. Daarnaast kan zo'n iemand ook inschatten of andere disciplines nog ondersteuning kunnen bieden. (of dat afhankelijk van het ziektebeeld, kortdurende GRZ een optie is)
Dit inderdaad, zorg dat er een diagnose komt of een onderlegger van iemand die de gemeente erkent als voldoende capabel om een zorgvraag in te schatten. Daarmee kan je je casus voor ondersteuning indienen maar zelfs dan kan het nog wel eens een gevecht worden. De beoordelende partij (in Tilburg is dat de Toegang) doet zich er soms wat te makkelijk van af, en aan de andere kant maakt de gemeente ook nog wel eens een behoorlijke fout (medewerker gemeente kende 2 uur per week tegen 15 euro per uur toe voor een HBO geschoold persoonlijke begeleider met zorg en ontwikkel specialisatie :')).

[edit]
BCC schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:54:
Kan je niet met een PGB constructie zelf betaalde zorg leveren? Het lijkt me logischer dat je teug gaat maar je vorige werk en bijvoorbeeld zorgverlof opneemt (als dat nog mogelijk is).
Dan moet de gemeente wel eerst beoordelende afdeling wel eerst erkennen dát er een zorgvraag is die niet door het eigen netwerk (thuiswonende kinderen) kunnen worden vervuld.

[ Voor 7% gewijzigd door Felicia op 02-09-2021 08:20 ]

• BCC

BCC

Felicia schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:17:
[...]

Dan moet de gemeente wel eerst beoordelende afdeling wel eerst erkennen dát er een zorgvraag is die niet door het eigen netwerk (thuiswonende kinderen) kunnen worden vervuld.
Dat klopt - de huisarts kan hier vaak in meehelpen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• BCC

BCC

LankHoar schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:25:
[...]
Indien TS echt full-time verzorging geeft aan de moeder, en dat ook echt nodig is, dan is een part-time verzorger ook niet geschikt voor deze situatie. Of dan TS (met een zorg achtergrond) of een verpleger die taak op zich neemt, dat is dan netto dezelfde hoeveelheid tijd die er aan besteed word. Maar toch is dan de verkozen weg door de maatschappij om dit door een vreemde te laten doen. Toch wel bijzonder imo :)
Dit kan emotioneel gezien natuurlijk een enorme belasting zijn - voor een "vreemde" is dat waarschijnlijk een stuk dragelijker.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

LankHoar schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:25:
[...]

Eigenlijk vind ik deze post wel erg sprekend. In Nederland word dit inderdaad als raar gezien. In plaats van dat we zelf voor onze familie zorgen, word er verwacht om daar iemand voor in te huren (thuiszorg, wijkverpleging etc.) en zelf aan het werk te blijven. Raar toch eigenlijk? Dat meedoen in het werkleven belangrijker is dan voor onze familie zorgen.

Tja dan moeten we iets meer dan max 2 kinderen per gezin krijgen dan kan het wellicht weer. Maar om je workforce thuis de hammetjes te slapen smeren voor hun ouders / andere familieleden komt dat niet uit hè.

In dit geval intrek je dus een verzorgende van de arbeidsmarkt en gaat 1:1 haar moeder verzorgen. Het kan natuurlijk zijn dat die moeder (en vader) best intensieve zorg nodig heeft waardoor als de moeder in een tehuis komt dat daar ook 1:1 zorg nodig is dan is er niet zo veel verschil maar denk dat het wel meevalt met meerdere mensen in huis zoals al uit de case blijkt want er wordt geen PGB verschaft.

Dus thuis zitten als opgeleid verpleegster is best wel op allerlei manieren kapitaal vernietiging. Want TS zit zonder werk, zonder pensioen opbouw dus moet ook maar aan kinderen beginnen omdat ze dan als ze de pensioenleeftijd bereikt qua geld en zorg van haar kinderen afhankelijk is geworden door deze keuze.
Pagina: 1