Badkamer waterleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisaBe
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-02-2022
Is dit goed gedaan?

Een aannemer heeft bij mij een badkamer renovatie niet goed uitgevoerd. Niet opgeleverd. Nu twijfel ik aan alles wat hij gedaan heeft.

Zelf heb ik geen enkel verstand van zaken, dus ik hoop dat iemand me kan helpen met hopelijk zaken welke deze aannemer WEL goed uitgevoerd heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqOuFMFxn-zdFsZgfwLBnr8wRtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cqmjjQqRdyjNLSLDd0QJwuq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EI4CCHuNWZovM1KX5xDDZExJWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYkSYhl6Zlj4CSo2VEGfFS97.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGETZEUiMeZBERRn2anT8oEdvtc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaS4N0JSUTVSgREzKEw33krr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJKCP5CjPF5oLDv2QdgVpmUISGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdYQUgmvPoa0LHhDQe5rljUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt,

Groet,

Beste antwoord (via ElisaBe op 23-08-2021 17:05)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik snap je verhaal niet helemaal, maar laten we voorop stellen dat lekkage altijd kan gebeuren. Bij nieuwe oplevering zou het niet moeten natuurlijk. Toen wij de badkamer gingen verbouwen heb ik ook alle aanvoer en afvoer gecheckt. Een paar plekken zaten niet jofel en zijn toen verholpen. Met name achter het toilet druppelde het heel lichtjes.. Maarja, druppel is druppel dus het moet gewoon droog zijn.

Zover ik kan zien ligt hier niets gek en zijn er geen dingen gedaan die niet mogen. Dat neemt niet weg dat je een lekkage moet accepteren. Iemand die het serieus neemt, die legt er een velletje keukenpapier onder en komt de volgende weer kijken of hij nog steeds droog is. Vaak met uitzitten/krimpen van de vloer kan er druk op koppelingen komen, die ervoor kunnen zorgen dat ze alsnog gaan lekken. Dat kan je van te voren niet weten natuurlijk.. Als ik het zo zie, dan ligt er niets gek maar zoals ik al eerder zei: koppelingen in de vloer wil je liever voorkomen. Elke koppeling is een mogelijke lekkage en dat heb jij nu zelf ervaren helaas.. Minder koppelingen = minder kans op lekkage..

[ Voor 10% gewijzigd door ID-College op 23-08-2021 16:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:33
Kun je wat toelichten over de omstandigheden? Je zal een nieuwe aannemer nodig hebben om je badkamer af te maken. Die heeft ws ook een idee over de waarde van het werk van degene die dit gedaan heeft, wat je mogelijk kan gebruiken om die discussie af te ronden. Ik kan me voorstellen dat een nieuwe aannemer niet zoveel zin heeft om garantie te geven op het werk van een ander, zeker niet als dat gaat over potentieel vrij kostbare problemen (als bv de koppeling onder je tegelvloer gaat lekken moet de hele boel eruit.).

Voor wat het waard is: Het sloopwerk lijkt best netjes en grondig gedaan te zijn. Voor wat er aan waterleiding ligt lijken nette persverbindingen gebruikt te zijn. Het gat in de afvoer-standbuis (laatste foto, onder het gemetselde muurtje) vind ik zelf niet helemaal netjes, maar in principe zou daar een klemzadel op moeten kunnen.

Ik denk dat dit vooral een juridische discussie is dan een technische. Wat moet je regelen met de oude aannemer, en hoe krijge je een nieuwe. Wel een hoop gedoe though, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 18:27
Dit is sowieso niet wenselijk. Je warme leiding ligt tegen de koude leiding aan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zWi47eC.png

zo krijg je dus legionella

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

PROnline schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:57:
Dit is sowieso niet wenselijk. Je warme leiding ligt tegen de koude leiding aan.
[Afbeelding]

zo krijg je dus legionella
Het zijn geisoleerde leidingen en op 1 punt tegen elkaar aan. Dit is niet echt een probleem. Ik ga er niet vanuit dat het warme water gebruikt wordt en koud niet. (Je mengt altijd en dat betekent dat water blijf stromen door beide leidingen.)

Dit risico is wel een beetje spijkers op laag water zoeken als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Wat bedoel je precies met alles? Wij weten natuurlijk niet wat hij allemaal gedaan heeft..
Persoonijk, maar dat is mijn mening, wil ik geen geklemde spullen op de vloer. Ik neem dat dit nog gestort gaat worden?

Elke koppelpunt kan gaan lekken, en dan moet heel je vloer open. Het liefst wil je dus geen koppelingen in de vloer, want het betekent een potentieel lek. Iets wat niet kan gebeuren als er geen koppeling in de vloer zit. Volgens mij mogen perskoppelingen wel in de vloer (en knelkoppelingen niet), maar ik ben er geen voorstander van. Liever persen op een plek waar je erbij kan zodat bij lekkage niet heel je vloer open hoeft..
Hann1BaL schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:00:
[...]

Het zijn geisoleerde leidingen en op 1 punt tegen elkaar aan. Dit is niet echt een probleem. Ik ga er niet vanuit dat het warme water gebruikt wordt en koud niet. (Je mengt altijd en dat betekent dat water blijf stromen door beide leidingen.)

Dit risico is wel een beetje spijkers op laag water zoeken als je het mij vraagt.
En dit.. Dat zou ik ook geen probleem vinden en dat is zoeken naar problemen ipv dat ze er echt zijn..

[ Voor 30% gewijzigd door ID-College op 23-08-2021 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 18:27
@Hann1BaL ze gaan hier samen de vloer in. Voor mij aannemelijk dat ze de hele koof naar beneden op diverse punten lekker knus tegen elkaar aangedrukt zitten.

TS vraagt wat er niet goed gedaan is. De norm is niet "op één punt is niet echt een probleem"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Hann1BaL schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:00:
[...]

het zijn geen geisoleerde buizen maar buizen in mantel.
het kruizen van leidingen of tegen elkaar liggen probeer je altijd te voorkomen of anders een stukje isolatie ertussen.

verder kun je weinig zeggen van het werk omdat ze het uitgelegd hebben en verder nog niks.
De huidige perskoppelingen kunnen in het beton. (liefst nog wel ff een tape erom).
Maar het liefst probeer je dit te voorkomen.
Meerlagenbuis kost niet de hele wereld dus als het geen tientallen meters zijn dan liever vanuit een lengte.

Btw. perskoppelingen om de bocht te maken.... met de dozenboor half in muur en half in vloer en dan met een veer de leiding buigen. Kleine moeite en scheelt weer twee koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Rofdof schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:00:
[...]

het zijn geen geisoleerde buizen maar buizen in mantel.
het kruizen van leidingen of tegen elkaar liggen probeer je altijd te voorkomen of anders een stukje isolatie ertussen.

verder kun je weinig zeggen van het werk omdat ze het uitgelegd hebben en verder nog niks.
De huidige perskoppelingen kunnen in het beton. (liefst nog wel ff een tape erom).
Maar het liefst probeer je dit te voorkomen.
Meerlagenbuis kost niet de hele wereld dus als het geen tientallen meters zijn dan liever vanuit een lengte.

Btw. perskoppelingen om de bocht te maken.... met de dozenboor half in muur en half in vloer en dan met een veer de leiding buigen. Kleine moeite en scheelt weer twee koppelingen.
Je hebt gelijk! Ik dacht isolatie te zien, maar zijn alleen mantelpijpen. Dat verandert mijn kijk wel wat. Ik denk nog steeds dat het weinig problematisch is, maar in de koof hadden ze met isolatie dus het probleem van warm en koud scheiden kunnen oplossen.

De perskoppelingen ipv gebogen bocht scheelt vooral in de kosten voor de aannemer (bij aangenomen werk) wat betreft materiaal, maar meer tijd voor aanleg. Dus voor beide is wel wat te zeggen.

Perskoppelingen mogen gewoon in de vloer en zolang maar goed afgeperst voordat de vloer wordt gestort is er eigenlijk geen probleem.

En wat je zegt: het zijn foto's van "work in progress" dus is er geen conclusie van het beoogde resultaat te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Modbreak:@ElisaBe Welkom op GoT. Wat verlang je precies van ons behoudens wat foto's bekijken? Want wij kennen niks van de context, waarom hij weg is en wat nog meer aan de hand is. Zo te zien is ie pas net begonnen?

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 23-08-2021 14:33 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisaBe
Deze installateur heeft de complete badkamer niet (en niet op tijd) opgeleverd. Er is een rechtszaak gaande tegen dit bedrijf. Echter dat wat onder de tegelvloer ligt, daar had en heb ik geen zicht op. Er is een tegelvloer gelegd (maar of daar nog iets op gestort is??-geen idee-de vloer ligt niet veel hoger dan voorheen). Een bouwinspecteur heeft o.a. vocht onder de vloer van de inloopdouche gemeten, te veel vocht, en dat kan op een lekkage duiden, of omdat de afvoer niet goed gelegd is. De warmwater buis naar boven is inmiddels vervangen omdat daar gevaar voor legionella geconstateerd was. Ook door toedoen van dit bedrijf.
Er is veel mis gegaan, en daarom was ik benieuwd of in ieder geval de leidingen WEL goed gemaakt zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:46
Dat kan die bouwinspecteur toch ook bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ah, ik begrijp dat dit niet de foto's van nu zijn, maar van x tijd geleden. Of is dit van poging 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
ElisaBe schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:30:
Deze installateur heeft de complete badkamer niet (en niet op tijd) opgeleverd. Er is een rechtszaak gaande tegen dit bedrijf. Echter dat wat onder de tegelvloer ligt, daar had en heb ik geen zicht op. Er is een tegelvloer gelegd (maar of daar nog iets op gestort is??-geen idee-de vloer ligt niet veel hoger dan voorheen). Een bouwinspecteur heeft o.a. vocht onder de vloer van de inloopdouche gemeten, te veel vocht, en dat kan op een lekkage duiden, of omdat de afvoer niet goed gelegd is. De warmwater buis naar boven is inmiddels vervangen omdat daar gevaar voor legionella geconstateerd was. Ook door toedoen van dit bedrijf.
Er is veel mis gegaan, en daarom was ik benieuwd of in ieder geval de leidingen WEL goed gemaakt zouden zijn.
Nog steeds erg onduidelijk.
Deze foto's heb jij van een heel vroeg stadium?
Hierna is er nog werk verricht inclusief het (deels) afmaken van de badkamer?
Als je een lekke leiding of koppeling hebt kun je dit testen met een afperspomp of je hebt speciale lek detectie bedrijven die het zeer nauwkeurig kunnen aantonen.

als dit alleen foto's zijn van de start dan kun je daar heel weinig mee. Ook de afvoerbuizen zie je niet eens en van een foto kun je bijvoorbeeld ook niet zien of alles wel verlijmd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisaBe
Señor Sjon schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:32:
[modbreak]@ElisaBe Welkom op GoT. Wat verlang je precies van ons behoudens wat foto's bekijken? Want wij kennen niks van de context, waarom hij weg is en wat nog meer aan de hand is. Zo te zien is ie pas net begonnen?[/]
De badkamer zou eind juni 2019 opgeleverd worden. Een en ander heeft tot april 2021 geduurd voordat er een goede dagvaarding opgesteld is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkCD3Z_Ba1XKYXNJDcjqfuWYYxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OppLwBweU2ook0SJag3DycLY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vL1Asb7T0klFjUSMpHd6WQ2MpAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShXFWC1rTXUSCHApjDlCwJDv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55exVLP3fhkq01TZSKV3HyMX-2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjXEWxTbXNdIqWiPZ1llugr8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrGtv-YCaPH9JVsVmMxqZi2Y8vg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9uX4ZSfREDGNadTRdoSPyAx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZTjFwV6bgIS8jFdtZHS1E_2IXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOngGyQ8KkDzwmwMmJpXocK5.jpg?f=fotoalbum_large

Het is niet afgewerkt en niet afgekit, maar ik hoop echt dat de waterleiding wel goed gelegd is....De laatste foto was een noodtoilet.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisaBe
De_Bastaard schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:34:
Dat kan die bouwinspecteur toch ook bepalen?
Dan zou de vloer eruit moeten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
ElisaBe schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:50:
[...]

Dan zou de vloer eruit moeten....
Als je leidingwerk met een afperspomp op druk zet dan zie je een lek vrij snel.
Als de afvoeren niet goed zijn gelegd dan kun je een lekdetectiebedrijf inschakelen die met thermografie kunnen zien of er water weg lekt.

Is het een echte bouwpatholoog of iemand van Vereniging eigen huis?

leidingwerk op een foto is niet netjes gebeugeld en zweeft.... (was dat tijdelijk).
op de ene foto is geen muurplaat gebruikt maar is direct de leiding aangesloten. Dan spaar je dus 25 euro uit op een muurbeugel en shellkraantjes.....

tegelwerk rond drain is heel slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisaBe
Rofdof schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:45:
[...]

Nog steeds erg onduidelijk.
Deze foto's heb jij van een heel vroeg stadium?
Hierna is er nog werk verricht inclusief het (deels) afmaken van de badkamer?
Als je een lekke leiding of koppeling hebt kun je dit testen met een afperspomp of je hebt speciale lek detectie bedrijven die het zeer nauwkeurig kunnen aantonen.

als dit alleen foto's zijn van de start dan kun je daar heel weinig mee. Ook de afvoerbuizen zie je niet eens en van een foto kun je bijvoorbeeld ook niet zien of alles wel verlijmd is.
Veel is onduidelijk inderdaad, vandaar de vraag over de foto's welke ik vandaag heb ontvangen over het leggen van de waterleidingen en of dat wel conform is. En mij, zegt het helemaal niets.
Groeten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
ElisaBe schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:00:
[...]

Veel is onduidelijk inderdaad, vandaar de vraag over de foto's welke ik vandaag heb ontvangen over het leggen van de waterleidingen en of dat wel conform is. En mij, zegt het helemaal niets.
Groeten,
je woonde zelf niet in de woning? of waren dat de foto's van de eerste post van de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisaBe
Rofdof schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

Als je leidingwerk met een afperspomp op druk zet dan zie je een lek vrij snel.
Als de afvoeren niet goed zijn gelegd dan kun je een lekdetectiebedrijf inschakelen die met thermografie kunnen zien of er water weg lekt.

Is het een echte bouwpatholoog of iemand van Vereniging eigen huis?

leidingwerk op een foto is niet netjes gebeugeld en zweeft.... (was dat tijdelijk).
op de ene foto is geen muurplaat gebruikt maar is direct de leiding aangesloten. Dan spaar je dus 25 euro uit op een muurbeugel en shellkraantjes.....

tegelwerk rond drain is heel slordig.
De bouwinspecties zijn uitgevoerd door NRBI bouwkundige inspecteurs.
Maar dus niet onder de tegelvloer. Wel gemeten, verder niet.
Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisaBe
Rofdof schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:06:
[...]

je woonde zelf niet in de woning? of waren dat de foto's van de eerste post van de installateur?
Nee, ik woonde er nog niet, samen met de architect (zonder bouwbegeleiding....spijt dat ik DAT niet heb gedaan), zijn we wel een paar keer wezen kijken. We ontvingen geen updates, geen planning, geen foto's van voortgang. Later begrepen wel wel waarom, we verhuisden naar een onbewoonbare woning. Dat trauma zijn we inmiddels wel te boven. Dat de opleverdatum niet gehaald zou worden, wisten we niet. Aannemer had 3 maanden om een badkamer en toilet (dus 2x een toilet) te realiseren, met het uitbreken van een stuk muur vanwege uitbreiding. Geheel volgens ontwerp van de architect.

Men was op de verhuisdag nog met een man of 5 bezig in de woning, oa om een noodtoilet neer te zetten. En dit heeft nog best wat weken geduurd, maar oplevering, nee. Eerst maar eens een rechtszaak gaan afhandelen...

Groet,

Groet,

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Ik snap je verhaal niet helemaal, maar laten we voorop stellen dat lekkage altijd kan gebeuren. Bij nieuwe oplevering zou het niet moeten natuurlijk. Toen wij de badkamer gingen verbouwen heb ik ook alle aanvoer en afvoer gecheckt. Een paar plekken zaten niet jofel en zijn toen verholpen. Met name achter het toilet druppelde het heel lichtjes.. Maarja, druppel is druppel dus het moet gewoon droog zijn.

Zover ik kan zien ligt hier niets gek en zijn er geen dingen gedaan die niet mogen. Dat neemt niet weg dat je een lekkage moet accepteren. Iemand die het serieus neemt, die legt er een velletje keukenpapier onder en komt de volgende weer kijken of hij nog steeds droog is. Vaak met uitzitten/krimpen van de vloer kan er druk op koppelingen komen, die ervoor kunnen zorgen dat ze alsnog gaan lekken. Dat kan je van te voren niet weten natuurlijk.. Als ik het zo zie, dan ligt er niets gek maar zoals ik al eerder zei: koppelingen in de vloer wil je liever voorkomen. Elke koppeling is een mogelijke lekkage en dat heb jij nu zelf ervaren helaas.. Minder koppelingen = minder kans op lekkage..

[ Voor 10% gewijzigd door ID-College op 23-08-2021 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Maar concreet, als het onder de rechter is, kunnen wij er toch niet zoveel mee? Je kan moeilijk inbrengen dat men op een computerforum zegt dat het niet klopt. Ik zou hiermee aan de slag gaan qua tips: Rofdof in "Badkamer waterleiding"

Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisaBe
Señor Sjon schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:30:
Maar concreet, als het onder de rechter is, kunnen wij er toch niet zoveel mee? Je kan moeilijk inbrengen dat men op een computerforum zegt dat het niet klopt. Ik zou hiermee aan de slag gaan qua tips: Rofdof in "Badkamer waterleiding"

Meten is weten.
Daar heeft U absoluut gelijk in. Tips en advies van anderen neem ik wel graag ter harte. Wij wisten eerder ook niet dat er kans op legionella ontstaan was, en dat heb ik dan ook direct laten verhelpen toen iemand dat bij mij in de woning opmerkte. Net zoals een ander weer zag dat electra in het toilet zo niet gemaakt mocht worden.

Dat er lekkages kunnen ontstaan, dat is niet uit te sluiten, maar indien dat komt door montage fouten, dan is dat schade.

En ik, heb totaal geen verstand van zulke dingen, leer ik iedere dag meer. Ik weet nu ook, nadat een ander dit gezien had, dat dit (electra toilet) ook niet volgens NEN norm was...Ook dat is dus pas na mijn melding verholpen. Om maar te zwijgen over een afgezaagde radiator in een slaapkamer, welke nietjes tegen de verwarmingsbuis geschoven was.

Ben al blij dat ik dit bedrijf niet de gehele renovatie heb laten uitvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9UY5RUoiymnWoNy-W1u-zlH6_E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TdSNxoaYXtrzhKag7ZMI0VVU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRSaZqiE58UDE-teAI-913e4G7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGqtbSxaxojkIAnfK4EOhr1X.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt in ieder geval,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
zie ik nu een schroef in een "tegel"?
is dat een soort van kliktegel pvc op de muren?

Hebben jullie besloten om het oude kozijn te laten zitten of zij?
die ziet er ook behoorlijk oud en niet fraai meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisaBe
Rofdof schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:08:
zie ik nu een schroef in een "tegel"?
is dat een soort van kliktegel pvc op de muren?

Hebben jullie besloten om het oude kozijn te laten zitten of zij?
die ziet er ook behoorlijk oud en niet fraai meer uit.
Dat zijn Fibo Trespo wandpanelen, net als in de badkamer. Er is niet gesproken over kozijnen. De kozijnen en wanden zijn nu wel netjes geschilderd. Is een woning uit 1960.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:01
er is maar 1 manier of daar een uitsluitel over te krijgen. henco afpersen op 16 bar.
het is wel een rot klus. maar het geeft wel duidelijk heid of de waterleiding dicht is.
stap 1 oppompen tot 16 bar. dat een poosje laten staan 15 minuten.
. aflaten nogmaals oppompen tot 16 bar. 30 minuten. dit is om het zogenaamde
rekken van kunstof op te vangen. en dan nog 45 minuten op 8 bar.
(en gelooft het nooit hij was dicht tijdens de proef.
en toch zat er nog een lekage in. 1 rubberen ring verschoven. :'(

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 23-08-2021 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
miciel schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:59:
er is maar 1 manier of daar een uitsluitel over te krijgen. henco afpersen op 16 bar.
het is wel een rot klus. maar het geeft wel duidelijk heid of de waterleiding dicht is.
stap 1 oppompen tot 16 bar. dat een poosje laten staan. aflaten nogmaals oppompen
tot 16 bar. dit is om het zogenaamde rekken van kunstof op te vangen.
en dan nog 45 minuten op 8 bar. (en gelooft het nooit hij was dicht tijdens de proef.
en toch zat er nog een lekage in. 1 ruuberen ring verschoven.
ik zie dat de maximale druk 16 bar is. wellicht met pompen dat je met de laatste slag eroverheen gaat.
ik zet hem vaak op 8 bar (uponor). ik wacht dan een tijdje omdat idd de druk nog wat zakt. dan markeer ik de druk en is het tijd voor pauze.

heeft mij ook al keer ellende bespaart. de cementdek jongens hadden met een scherpe bats de leiding geraakt. Dit was dag voor tegelen en ik kon hem dus nog repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:01
Rofdof schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:10:
[...]

ik zie dat de maximale druk 16 bar is. wellicht met pompen dat je met de laatste slag eroverheen gaat.
ik zet hem vaak op 8 bar (uponor). ik wacht dan een tijdje omdat idd de druk nog wat zakt. dan markeer ik de druk en is het tijd voor pauze.

heeft mij ook al keer ellende bespaart. de cementdek jongens hadden met een scherpe bats de leiding geraakt. Dit was dag voor tegelen en ik kon hem dus nog repareren.
het is ook geen 16 bar meer. ze hebben de test aangepast. blijkt,
een heel nieuwe protecol met andere drukken en langere stand tijden.
(het heeft ons geen ellende bespaart we moesten alsnog een halve vloer slopen.)
het was dus eigenlijk nutteloos. maar zonder testen had er misschien wel meer mis kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

miciel schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:59:
stap 1 oppompen tot 16 bar. dat een poosje laten staan 15 minuten.
. aflaten nogmaals oppompen tot 16 bar. 30 minuten. dit is om het zogenaamde
rekken van kunstof op te vangen. en dan nog 45 minuten op 8 bar.
(en gelooft het nooit hij was dicht tijdens de proef.
en toch zat er nog een lekage in. 1 rubberen ring verschoven. :'(
Afpersen van de leiding is zeker een goed advies, hoewel dat natuurlijk al veel eerder had moeten gebeuren. Na aanleg dient er op drukbestendigheid en lekdichtheid getest te worden.

Aanvullend (en niet onbelangrijk) advies om eventuele schade te voorkomen, is om alle toestellen die schade kunnen ondervinden van het afpersen, af te koppelen of d.m.v. kraantjes (die wel tegen die persdruk kunnen) uit het af te persen leidingdeel te halen.

Verdere info over het op een juiste wijze afpersen van metalen of kunststofleidingen kan men vinden in:
WB 2.3 "uitvoering persproef"

En op blz. 104 en 105 van het Technisch handboek van Henco geeft de fabrikant aan op welke wijze en met welke druk er afgeperst moet worden.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Pagina: 1