Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Kruidhof
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-07 18:42
Hallo allen,

Ik heb een probleempje met mijn DS1512+

Hij hangt in een netwerk met een vast PC en een laptop, allen bekabeld.

Nu kan ik met de PC de DS niet meer benaderen, met mijn laptop geen enkel probleem.

Als ik op de PC de synology assistant uitvoer, dan ziet hij hem wel, maar de status blijft op "De verbinding is mislukt"

Afgelopen zaterdag was er nog niks aan de hand, en was de DS ook via de PC gewoon benaderbaar.

Iemand een idee?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Rob Kruidhof op 26-08-2021 12:59)

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 22:53

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Waarom hebben je pc en laptop hetzelfde IP adres, je weet dat dit een conflict oplevert?
192.168.178.12 (PC)
192.168.178.12 (laptop)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkx93
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-08 14:17
Hi Rob,

Wat heb je al geprobeerd? Is er onlangs iets veranderd?
Krijg je een foutcode of laadt de NAS in de webbrowser gewoon niet?

:)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:13

lier

MikroTik nerd

Misschien wat basale vragen eerst beantwoorden:
  • hoe benader je de nas?
  • wat is het IP adres van je nas?
  • wat is het IP adres van je pc?
  • wat gebeurt er als je op je pc in een browser http://ip-adres-van-je-nas:5000 intypt (waarbij je even zelf het IP adres moet invullen)?
  • hoe ziet je netwerk er exact uit (alle apparatuur tussen je pc en je nas benoemen)?
  • kan je je nas pingen op naam?
  • kan je je nas pingen op IP adres?
  • kan je van je pc hier een ipconfig /all hier posten (het commando moet je op een command prompt uitvoeren)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Rob Kruidhof
[quote]lier schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 07:46:
Misschien wat basale vragen eerst beantwoorden:

hoe benader je de nas?
Normaal gewoon via de verkenner, en daar stonden ze tot dit weekend ook gewoon in vermeld.....[/i]

[wat is het IP adres van je nas?
[192.168.178.27 (vast, geen DHCP)

wat is het IP adres van je pc?
192.168.178.12 (PC)
192.168.178.16 (laptop, die wel verbinding heeft met de NAS, zowel bekabeld als WiFi)

wat gebeurt er als je op je pc in een browser http://ip-adres-van-je-nas:5000 intypt (waarbij je even zelf het IP adres moet invullen)?
Niks, nada, 0

hoe ziet je netwerk er exact uit (alle apparatuur tussen je pc en je nas benoemen)?
Ik heb een Ziggo router van Ubbee, EVW-3200, daarachter op LAN1 een NetGear ProSAFE JGS516PE,
Op die NetGear zitten dan de PC, laptop, NAS en printer

kan je je nas pingen op naam?
nee

kan je je nas pingen op IP adres?
Nee, werkt niet (wel vanaf laptop)

kan je van je pc hier een ipconfig /all hier posten (het commando moet je op een command prompt uitvoeren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic3cyZ9x4yQNcpCVeAL6PuUkowU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xsJ8b9ueO1pQegmDiGTjvTH4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Rob Kruidhof op 26-08-2021 11:45 ]

• Rob Kruidhof
pkx93 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:37:
Hi Rob,

Wat heb je al geprobeerd? Is er onlangs iets veranderd?
Krijg je een foutcode of laadt de NAS in de webbrowser gewoon niet?

:)
Ik heb al aardig wat geprobeerd, IP op ander adres gezet, op DHCP etc etc

Het enige wat veranderd is: de hele setup stond eerst op zolder, en eind vorige week heb ik het hele kantoor naar de kelder verhuisd, en sindsdien zijn er problemen met alleen de PC, Laptop ziet en pingt de NAS wel gewoon

• Rob Kruidhof
Ook op afstand met mn telefoon kan ik de NAS ook gewoon benaderen middels de Synology App......

Ik heb Kaspersky ook al een een x uitgezet.....

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:04
Gezien de verhuizing, vermoed ik dat de netwerkkabel van de PC niet goed is aangesloten of kapot.

Alhoewel het dan vreemd is dat de Synology assistant hem wel ziet. Maar dat kan ook zijn omdat dat nog is opgeslagen in de setup.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Rob Kruidhof
JukeboxBill schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:11:
Gezien de verhuizing, vermoed ik dat de netwerkkabel van de PC niet goed is aangesloten of kapot.

Alhoewel het dan vreemd is dat de Synology assistant hem wel ziet. Maar dat kan ook zijn omdat dat nog is opgeslagen in de setup.
Maar ik heb wel een internet verbinding, en ik kan ook wel met die PC in het Ziggo modem komen....

Ik heb de patchkabel ook al vervangen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 22:53

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Waarom hebben je pc en laptop hetzelfde IP adres, je weet dat dit een conflict oplevert?
192.168.178.12 (PC)
192.168.178.12 (laptop)

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 15:05
Is het probleem niet gewoon dat uw pc en laptop zelfde op hebben

• Rob Kruidhof
Lawwie schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:33:

[...]
excusses, dat was een type fout,
PC is .12
laptop .16

• lier

lier

MikroTik nerd

Kan de pc de laptop pingen? En kan de laptop de pc pingen?

• Rob Kruidhof
lier schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:51:
Kan de pc de laptop pingen? En kan de laptop de pc pingen?
De laptop kan niet de PC pingen, wel de NAS en de Netgear

De PC kan wel de laptop pingen, evenals de NAS en de Netgear

......

• lier

lier

MikroTik nerd

Zou je eens willen testen met Kaspersky gedisabled? Dit om uit te sluiten dat dat niet verkeer blokkeert.

Zet ook eens IPV6 uit op die PC, dat geeft vaker problemen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Rob Kruidhof
Het probleem is verholpen:

Ik heb de LAN poorten van de Synology eens omgewisseld,

LAN port 2 van de Synology stond ook statisch op 192.168.178.12 --> hetzelfde als de PC
Maar LAN2 van de Syn. was niet in gebruik (bekabeld dan)
Zo kwam ik er dus achter dat ze beide hetzelfde adres hadden, wat ze dus klaarblijkelijk niet leuk vinden beide.

Heb de LAN2 statisch een ander adres gegeven en voila: alles werkt weer.

Iedereen super bedankt voor het reageren,

• Rob Kruidhof
Ben(V) schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:54:
Zet ook eens IPV6 uit op die PC, dat geeft vaker problemen.
Had ik idd ook al gedaan,

Evenals Kaspersky uitschakelen.

• Rob Kruidhof
lier schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:11:
Zou je eens willen testen met Kaspersky gedisabled? Dit om uit te sluiten dat dat niet verkeer blokkeert.
ook gedaan idd.
Het kan zo maar zijn dat dit er niets mee te maken heeft.

Als je Nas meer dan een poort heeft, loop je het risico dat bij een request naar de Nas hij antwoordt via de niet aangesloten lan poort.
Welke hij gebruikt is min of meer random vandaar dat het eerst wel werkte, toen niet en nu weer wel.
Er is een setting in je Nas die dit voorkomt maar weet zo uit m'n hoofd niet meer waar die te vinden is (ergens bij network setting).

Beter is om alle poorten op je switch aan te sluiten en ze in een bond te zetten( kies voor adaptive load balancing)
Dan heeft hij nog maar een enkel ip-adres en als je gelijktijdig vanaf twee PC's de NAS benadert zal hij automatisch dat verkeer over die poorten verdelen en heb je dus performance voordeel.

Verder is het verstandiger om je NAS gewoon op DHCP te laten staan en in je router er voor te zorgen dat de DHCP server altijd hetzelfde ip-adres aan het mac-adres van je Nas geeft, dat voorkomt het maken van een foutje, of problemen als je een nieuwe router krijgt die een ander subnet gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 26-08-2021 13:33 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Kruidhof
Ben(V) schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:30:
Het kan zo maar zijn dat dit er niets mee te maken heeft.

Als je Nas meer dan een poort heeft, loop je het risico dat bij een request naar de Nas hij antwoordt via de niet aangesloten lan poort.
Welke hij gebruikt is min of meer random vandaar dat het eerst wel werkte, toen niet en nu weer wel.
Er is een setting in je Nas die dit voorkomt maar weet zo uit m'n hoofd niet meer waar die te vinden is (ergens bij network setting).

Beter is om alle poorten op je switch aan te sluiten en ze in een bond te zetten( kies voor adaptive load balancing)
Dan heeft hij nog maar een enkel ip-adres en als je gelijktijdig vanaf twee PC's de NAS benadert zal hij automatisch dat verkeer over die poorten verdelen en heb je dus performance voordeel.

Verder is het verstandiger om je NAS gewoon op DHCP te laten staan en in je router er voor te zorgen dat de DHCP server altijd hetzelfde ip-adres aan het mac-adres van je Nas geeft, dat voorkomt het maken van een foutje, of problemen als je een nieuwe router krijgt die een ander subnet gebruikt.
Ok thanks, ik ga dat eens even een keer uitproberen.
Pagina: 1