Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drjake
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

Zoals meerdere in dit forum ben ik op zoek naar advies rondom de installatie van een airco. Ik weet dat er al een aantal topic overlopen, maar het is wellicht duidelijk om dit los te doen. Mocht ik hierin verkeerd zitten dan hoor ik het graag en verplaatst ik deze post naar het juiste topic. Hieronder in ieder geval zoveel mogelijk informatie over de situatie.

Afgelopen Mei hebben we na 2 jaar bouwen onze (projectmatige) nieuwbouwwoning betrokken. Na een tijdje hier te hebben gewoond zijn we aan het kijken om de woning nog wat comfortabler te maken. Zo merken we dat de temperatuur op een zonnige dag flink kan oplopen. Met de mobiele airco mod, (die boven aan het trappengat staat) scheelt het al iets. Ook natuurlijk 's nacht goed ventileren scheelt al. Maar nu we ook een kleine erbij hebben in het gezin willen we toch iets koelcapaciteit toevoegen. Tot slot ook omdat we verwachten het komende jaar toch nog veel thuis te werken.

In het kort ben ik dus op zoek naar een advies voor de plaatsing van de airco. Hierbij ben ik benieuwd naar de afweging tussen het centraal plaatsen in de hoop meerdere ruimtes te koelen (maar minder effectief wellicht) en het plaatsen in 1 ruimte dat effectief is (maar minder profijt in andere ruimtes).

Ik begrijp dat natuurlijk de ideale situatie is om meerdere units te plaatsen, maar dat is op dit moment vanwege (1) de kosten en (2) ik wat terughoudend wil zijn met gaten en zaken op en rondom ons nieuwe huis plaatsen. Maar natuurlijk is dit in de toekomst wellicht een optie. Voor nu dus op zoek naar waar het beste deze ene unit te plaatsen (binnen en buiten unit).

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee of een inzicht om te delen.
Dank!
Relevantie informatie:
Woning: Onze woning is dus een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning. De BG heeft vloerverwarming, de andere verdiepingen radiatoren per ruimte. De warmte komt van de stadsvoorziening (En Natuurlijk). Ik heb hieronder een beschrijving opgenomen, maar voor de members hebbe ook wat tekeningen opgenomen. De ervaringen van de warmte zijn natuurlijk wel van enkel deze "zomer " :P
  • Begane grond: De begane grond is 1 grote ruimte (open keuken) en is uitgebouwd met 2 lichtkoepels, en 'steekt' dus 2.5m uit richting het westen. Verder hebben we veel glas op het westen (tuindeuren en glaspaneel) en 's avonds dus flink wat zon in de woonkamer. 'Gelukkig' staat de woning van de buren deels tegen onze woning aan en hebben we dus schaduw van hen voor een groot deel van de dag op dit gedeelte. De warmte kan wel flink oplopen maar alleen in de avond dus. Wellicht plaatsen we hier een zonwering (ook boven het terras dan) om de zon nog wat tegen te houden.
  • Eerste verdieping: Op de eerste verdieping zitten 2 slaapkamers (1 op oost en 1 op west) en een badkamer (in het midden). De slaapkamer op het oosten blijft redelijk koel, want er staat bijna geen zon op (overburen) de kamer op het westen wordt wel flink warmer. Hier komt op den duur onze pasgeboren zoon te slapen (nu nog bij ons op de kamer).
  • Tweede verdieping: Op de tweede verdieping hebben we ons kantoor /werkplek ingericht. Hier zit ook een balkon bij, en aangezien dit onder een plat dak zit (wel met zonnepanelen) en twee ramen heeft (oost en west) wordt dit wel behoorlijk warm. Ook hier is overigens een zonnescherm nog een optie (voor het balkon)
  • Omgeving: Het huis is redelijk vrijstaand, met name de bovenstaande verdieping is los, maar een balkon grenst wel aan het balkon van de buren. De eerst en tweede verdiepingen delen een stukje muur met de buren. Verder is het dus redelijk vrij zicht rondom en proberen we dus ook op te letten met leidingen over de muren. Wel is het een redelijk dichtbebouwde wijk, er zitten dus nog wel woningen op een paar meter afstand. Iets om rekening te houden met uitzicht en geluid voor de leidingen en buitenunit.
Members only: Plattegronden
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Aangeboden airco: We hebben van een onderneming bij ons uit de buurt een offerte gekregen voor een airco die ze op 4 sept aanstaande komen plaatsen. Ze zijn een keer ter plekke komen en hebben ons twee airco's aangeraden. Beide een Daikin, een 25A/B en 35A/B. We denken voor de laatste te gaan omdat deze iets meer capaciteit heeft (zodat het ook meer ruimtes kan bereiken, zie onder).
  • Daikin FTXF+RXF: 35A/B: Koelcapaciteit (min,nom,max): 1.3/3.3/3.8 kW
  • Kosten rond de €2000 met installatie. Ze willen niet door het plafond boren, maar door de muur is geen probleem.
Opties
. We hebben groftweg drie opties gevonden, waarbij het steeds een afweging is tussen effectief 1 ruimte koelen, of wellicht meerdere ruimtes meepakken (en wss minder effectief).
  • Optie 1: Bovenverdieping in 'kantoor' : (Deze optie is aangegeven door de installateur.) Hierbij wordt de airco binnen in het kantoor geplaatst. Op de tweede verdieping dus in de ruimte. De buitenunit wilde installateur eerst op het balkon plaatsen (tegen het scheidingsscherm met de buren) maar ik heb aangegeven dat ik het liever op het dak wilde en de leiding dan maar via de muur naar buiten en over de rand het dak op. Eigenlijk zijn er dan nog twee opties voor de binnenunit:
    1. 1A Plaatsen in de hoek vlakbij de muur: voordeel is minder leidingen over de muur l
    2. 1B Plaatsen in het midden: meer leidingen over de muur, maar kan dan wellicht bij de opendeur ook het trappengat in blazen l
  • Optie 1: Bovenverdieping trappengat : Tegenover de deur van de kamer op de tweed verdieping plaatsen. Je zou dan de koele lucht ofwel rechtdoor het kantoor kunnen inrichten maar ook recht naar beneden het trappengat in. De leidingen zouden dan ofwel naar het balkon moeten over de muur, of recht naar buiten maar dan zijn ze zichtbaar op de buitenmuur die grenst aan een voetpad (wellicht vinden de buren die op die muur kijken dat een probleem, geen idee). Het nadeel van deze optie is volgens de installateur dat het minder effectief is, en je een koud trappengat hebt maar niet echt een ruimte koel krijgt. Aan de andere kant denk ik dat het met name de warmte kan afvoeren die zich daar verzamelt?
  • Optie 3: Halverwege boven en 1e verdieping : Deze creatieve opties kwam van een vriend van mij die op bezoek was. Hij gaf aan dat je wellicht ook de binnenunit 'halverwege' de trappen van de eerste naar d de tweedeverdieping kon doen. Iets boven vloerhoogte van de tweede verdieping. Je kunt dan dan unit rechtdoor laten blazen het kantoor in, of iets schuin naar beneden en dan bereikt de unit ook de slaapkamers. Voordeel is meer ruimtes bereiken (en niet direct een AC in de slaapkamer maar toch kouder). Nadeel is minder effectief en natuurlijk een unit die je tegenkomt op de trap + leidingen.
  • Optie 4: Anders En wellicht zijn er nog andere opties die ik nu even niet heb gezien, dus ik sta daar ook voor open natuurlijk.
Members only: Plattegronden
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door drjake op 23-08-2021 10:39 . Reden: Verwarming info toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je WTW?
Heb je een warmtepomp? Via vloerwarming?

Ook belangrijk om te weten, want dat zijn belangrijke variablen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drjake
  • Niet online
Dank voor de snelle reactie!
Vorkie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:35:
Heb je WTW?
Heb je een warmtepomp? Via vloerwarming?

Ook belangrijk om te weten, want dat zijn belangrijke variabelen :)
Goed punt. Zie hieronder. Heb het ook in de startpost gezet.
  • Verwarming: Stadswarmte (En Natuurlijk)
  • Verwarming BG: Vloerverwarming
  • Verwarming 1e: Radiatoren (1x per ruimte)
  • Verwarming 2e: Radiatoren (2x in de ruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drjake
  • Niet online
Hi,

Het is een lange openingspost, maar ik was benieuwd of er iemand toevallig nog input had? Ik zelf neig nu toch naar Optie 1 (op kantoor plaatsen). Ik twijfel of de slaapkamers echt koud zouden moeten worden en wellicht dat de koude lucht sowieso wel naar beneden komt vanuit het kantoor en het trappengat.
Aan de andere kant, kan deze gedachtegang ook door de koude zomer komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je hebt denk ik nogal een belasting van warmte met die lichtkoepels(?) en ramen zonder zonwering.. indirecte koeling gaat maar beperkt voor het comfort helpen denk ik.
Eigenlijk is er maar 1 goede manier om te weten of het gaat werken en dat is afkijken bij iemand met nagenoeg het zelfde huis.
Ik snap dat je het niet wil horen maar meer dan gecalculeerd gokken kan je niet doen.
ja het helpt met de totale temp in huis. Krijg je de ruimtes koel genoeg is de vraag die niemand kan beantwoorden (of ze moeten toevallig in je straat wonen en een L/L in het trapgat hebben hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drjake
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:20:
Je hebt denk ik nogal een belasting van warmte met die lichtkoepels(?) en ramen zonder zonwering.. indirecte koeling gaat maar beperkt voor het comfort helpen denk ik.
Eigenlijk is er maar 1 goede manier om te weten of het gaat werken en dat is afkijken bij iemand met nagenoeg het zelfde huis.
Ik snap dat je het niet wil horen maar meer dan gecalculeerd gokken kan je niet doen.
ja het helpt met de totale temp in huis. Krijg je de ruimtes koel genoeg is de vraag die niemand kan beantwoorden (of ze moeten toevallig in je straat wonen en een L/L in het trapgat hebben hangen)
Dank je wel voor je antwoord. Ik begrijp dat het inderdaad (grotendeels) een gok blijft. Ik was benieuwd of er mensen waren met een zelfde soort afweging (in specifieke ruimte, of juist een gang/trappengat). Maar dat geeft natuurlijk geen garanties voor mijn situatie, dat snap ik.

Hierin de straat zijn wel een aantal huizen met AC, maar iedereen heeft deze in een specifieke ruimte hangen (het zij de slaapkamer, bovenste verdieping etc) maar niet in een trappengat voor zover ik kan zien. Ik neig dan nu ook, ook met de input van de installateur, naar optie1. Dan weet ik in ieder geval dat er 1 goede koele ruimte is, ipv een koud trappengat.

Verder ben ik het wel met je eens mbt de glazen (velux) koepels. In de avond (zo vanaf 4u) komt de zon voorbij de muur van de buren en dan merk je dat het wel snel kan oplopen. Ook met de glazen tuindeuren. Wellicht dat we daar dus ook zonwering kunnen plaatsen (een zonnescherm buiten en zonwering in de koepels), zoals deze van Velux https://www.velux.nl/prod...we-generatie-lichtkoepels

Thnx!
Pagina: 1