MacBook Pro M1 geeft kernel panics.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:17
MacBook Pro M1 16GB 512GB SSD
MacOS 11.3.1
--------------------------
Ik heb zo nu en dan last van kernel panics(stuk of 10 sinds de aankoop in november/december afgelopen jaar) bij mijn MacBook Pro M1, ik las op verschillende sites dat dit een hardware gerelateerd probleem zou zijn. Nu valt mijn MacBook nog onder garantie EN heb ik AppleCare + erop zitten dus bracht ik hem weg naar de lokale aMac. Deze hadden hem opgestuurd naar hun reparatie center en na een week kreeg ik bericht dat ze het probleem niet konden reproduceren, ook aangezien het lijk alsof het met willekeur gebeurt, hierdoor kunnen zij er niks mee doen en werkt hij in hun ogen volledig naar behoren. Eventueel dat ik mijn MacOS moest updaten maar ik had hierbij aangegeven dat het probleem zich bij verschillende versies voordoet.

Bij de Kernel Panic freezet de MacBook voor een seconde en krijg ik een zwart scherm met paarse horizontale balken en verticale strepen rechts onderin, hierna start de MacBook heel snel op en kan ik weer verder waar ik was gebleven. Iets wat ik dus totaal niet moet hebben bij het hebben van een meeting, het luisteren naar een live college of het maken van een toets vanuit huis.

Ik heb er ook bijna geen last van, soms twee maanden niet en soms twee keer in een week. Niet zo heel storend, maar het probleem zou maar erger worden als het apparaat buiten de garantie valt en ik de volle pot mag betalen voor een reparatie.

Ik heb twee crash logs meegestuurd met de MacBook, de reparateur kon er niet wijzer uit worden en linkte het met een extern beeldscherm, wat ik niet gebruik. Volgens de reparateur moet ik zelf maar even een lijn trekken/pinpointen wanneer de problemen ontstaan en zodat zij een betere diagnose kunnen doen.

Nu heb ik net weer een derde crash log gescreenshot, deze kernel panic gebeurde tijdens het kijken van een YouTube video. Ik besef me nu dat het de tweede keer is, althans, dat ik me herinner, dat dit gebeurt bij het kijken van een YouTube video. Het heeft ook al een keer plaats gevonden toen ik een video keek in Final Cut Pro.

Nu zit ik te denken om met de drie crash logs die ik heb verzameld direct naar Apple zelf te gaan, waar ik de MacBook ook heb aangeschaft en misschien dat zij meer erover weten.

aMac had aangegeven een stress test gedaan te hebben en een hardware diagnose, nu vraag ik me af in hoeverre die stress test hierbij past aangezien ze er Benchmark Valley voor gebruiken.

Het lastige is ook dat aangezien het probleem (nu nog) sporadisch voorkomt aMac (en waarschijnlijk Apple) het probleem niet kunnen reproduceren waardoor het apparaat in hun ogen functioneert naar behoren.

Iemand enig idee of ik nog iets zou kunnen doen om mijn positie in deze zaak te versterken? Ik heb namelijk al het bewijs(3 crash logs in een tijdsbestek van 1,5 maand) dat de MacBook gewoon kernel panics heeft.

Evt als iemand ze kan uitlezen kan ik ook de drie crash logs hier uploaden, het zijn wel allemaal screenshots.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 19:30
Je bent niet de enige lees ik… wat je kan proberen is de MacOS 12 beta.

https://forums.macrumors....n-and-restarting.2306634/

Zo zijn er nog meerdere threads over. Anders chatten of bellen met Apple, laat ze m maar omruilen;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
XiniX88 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:28:
Je bent niet de enige lees ik… wat je kan proberen is de MacOS 12 beta.

https://forums.macrumors....n-and-restarting.2306634/

Zo zijn er nog meerdere threads over. Anders chatten of bellen met Apple, laat ze m maar omruilen;).
Ik heb inderdaad ook al een paar threads voorbij zien komen waarbij de MacBook is omgeruild.

MacOS 12 wil ik eigenlijk nog niet gebruiken, ik denk dat Big Sur atm stabieler draait. Ik durf namelijk ook niet op een beta een online tentamen te maken.

Ding is dat het lijkt op een software bug aangezien uit diagnostic tests niet naar voren komt dat de hardware slecht is. Bij aMac hebben ze ook de MacBook opengemaakt en daar is ook niks uitgekomen.

Aan de andere kant lijkt het geen software bug te zijn tenzij Apple het gewoon niet heeft gepatcht tijdens de verscheidene updates.

Je zou moeten denken dat ze hem wel om moeten ruilen, ik heb ondertussen drie crash logs, ik vraag me af of er beter bewijs bestaat. (Buiten het kunnen reproduceren van de kernel panic).

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:36

page404

Website says no

Wellicht is het een optie voor je om er mee naar een "echte" Apple Store te gaan? De service daar lijkt een stuk beter te zijn dan bij de Amac. Met een beetje mazzel ruilen ze hem daar alsnog voor je om.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
page404 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:39:
Wellicht is het een optie voor je om er mee naar een "echte" Apple Store te gaan? De service daar lijkt een stuk beter te zijn dan bij de Amac. Met een beetje mazzel ruilen ze hem daar alsnog voor je om.
Iets wat ik zeker ga doen op 1 september, dan is namelijk mijn studenten-OV gratis en ik woon in omgeving Arnhem. :P

Vraag was alleen of ik nog iets anders kan meenemen naast mijn drie crash logs om mijn positie in deze zaak te versterken en een oplossing te krijgen ipv naar huis gestuurd te worden met 'product deugt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

RazorMaron schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:44:
[...]

Iets wat ik zeker ga doen op 1 september, dan is namelijk mijn studenten-OV gratis en ik woon in omgeving Arnhem. :P

Vraag was alleen of ik nog iets anders kan meenemen naast mijn drie crash logs om mijn positie in deze zaak te versterken en een oplossing te krijgen ipv naar huis gestuurd te worden met 'product deugt'.
Ik heb wat ervaringen met de officiele Apple Stores en ik heb het gevoel dat ze je daar minder snel afschepen. Want dat vind ik wel de benaming voor wat ze bij Amac hebben gedaan :/
Ander idee voor de tussentijd: Apple Support bellen. Die kunnen ook best veel op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Top dat stelt me in ieder geval een klein beetje gerust.

Over een weekje dan maar een dagje Amsterdam I guess :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

RazorMaron schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:14:
Top dat stelt me in ieder geval een klein beetje gerust.

Over een weekje dan maar een dagje Amsterdam I guess :)
Ja vergeet niet een afspraak in te plannen. Kan druk zijn. En wellicht is Den Haag ook een optie vanuit Arnhem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:09

3DDude

I void warranty's

Command + spatie en dan console typen.
Dan krijg je een soort van logboek ding daar zouden de kernel panics ook terug moeten komen (in de logs)

Ze zouden onder Diagnostics reports moeten staan.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Wat wijzer geworden bij de Apple Store?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
page404 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:32:
Wat wijzer geworden bij de Apple Store?
Ik had een defecte OV-chipkaart dus ik kon/kan geen gebruik maken van mijn studentenreisproduct. Als het goed is heb ik vandaag of morgen mijn nieuwe binnen en dan zal ik in de loop van deze week eens die kant op gaan.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-09 18:39
Steeds weer opnieuw aanmelden en inleveren als je een hardware storing vermoed. Na 3 tot 5 servicebeurten krijg je een nieuwe portable, of als het model niet meer courant is een nieuwer model met of zonder een kleine bijbetaling.
Pagina: 1