Toon posts:

cd brander zelf inbouwen of niet?!

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe brander gekocht en nu wil ik hem zelf gaan inbouwen.

Is dit lastig??? Of is het bijna net zo invoudig als een kaartje in een pci slot te drukken??

Wat raden jullie mij aan? Ik heb niet veel evaring met het zelf inbouwen van dingen.

b.v.d.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:19

DarkSide

theres no place like ::1

Als jij met een schoevendraaier overweg kan, kan je hem zelf inbouwen. Het moeilijkste is om hem juist op Master,Slave of Cable select te zetten.
Gewoon zelf doen dus.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
Okee en de bekabeling kan ik gewoon vanaf het moederbord vinden? En deze achter in de juiste aansluiting van de brander drukken?

Verwijderd

Het is bijna nog makkelijker dan een pci kaart er in douwen het eerste wat je doet is het plastic plaatje vervangen in je kast je schuift de branedr er in je scroeft het vast en koppelt het vast en klaar

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:19

DarkSide

theres no place like ::1

Gewoon je IDE kabel aansluiten ja.
Maar wel opletten of je brander alleen op de bus zit of met nog een device. Dus let op de Master/Slave setting die je mbv jumpers achter op je brander kan instellen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Geef even wat meer info over je systeem.
Wat voor apparaten heb je op de IDE kabel zitten? Een hardeschijf, een DVD/CD, en misschien nog iets van een ZIP/LS120?

Het beste is om je hardeschijf op de primary (de eerste IDE connector) op master te zetten. De cdrom moet je aan dezelfde kabel hangen, maar dan instellen als slave.
Je brander zet je vervolgens op de secondary (tweede IDE connector) en die moet je, als je geen andere apparaten hebt, ook op master zetten.
Let wel op dat je de IDE kabels goed aansluit. Meestal kunnen ze er maar op 1 manier in je moederbord/brander/hdd/etc. maar er zijn ook kabels die je er op 2 manieren in kunt steken. In dat geval is het rode stippellijntje op de kabel "pin 1"

Maar, probeer het eens. Je kunt niets kapot maken (het zal hooguit niet/slecht werken) en je zult zien dat het makkelijker is dan je dacht.

Verwijderd

Het is idd simpel als je weet hoe een schroevendraaier werkt.

Wat ook erg handig kan zijn is een handleiding lezen (als je die erbij hebt gekregen). Daar staat als je geluk hebt meestal oook de master/slave instellingen in.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 14:25 schreef Toverstaf het volgende:
Geef even wat meer info over je systeem.
Wat voor apparaten heb je op de IDE kabel zitten? Een hardeschijf, een DVD/CD, en misschien nog iets van een ZIP/LS120?

Het beste is om je hardeschijf op de primary (de eerste IDE connector) op master te zetten. De cdrom moet je aan dezelfde kabel hangen, maar dan instellen als slave.
Je brander zet je vervolgens op de secondary (tweede IDE connector) en die moet je, als je geen andere apparaten hebt, ook op master zetten.
Let wel op dat je de IDE kabels goed aansluit. Meestal kunnen ze er maar op 1 manier in je moederbord/brander/hdd/etc. maar er zijn ook kabels die je er op 2 manieren in kunt steken. In dat geval is het rode stippellijntje op de kabel "pin 1"

Maar, probeer het eens. Je kunt niets kapot maken (het zal hooguit niet/slecht werken) en je zult zien dat het makkelijker is dan je dacht.
Ok ik heb er een cdrom speler en harde schijf op zitten maar ik zal gewoon eens ff met mijn schroevendraaiertje aan de gang gaan.

Bedankt

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 14:27 schreef Madness het volgende:

[..]

Ok ik heb er een cdrom speler en harde schijf op zitten maar ik zal gewoon eens ff met mijn schroevendraaiertje aan de gang gaan.

Bedankt
Dan moet je de instellingen gebruiken die ik je in het voorbeed gaf.

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 14:18 schreef DarkSide het volgende:
Als jij met een schoevendraaier overweg kan, kan je hem zelf inbouwen. Het moeilijkste is om hem juist op Master,Slave of Cable select te zetten.
Gewoon zelf doen dus.
Cable Select? In deze Eeuw nog?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een vraagje, ik heb nu een nieuwe brander maar daar zat geen ide kabel bij.

Dus ik heb nu een ide kabel lopen vanaf mijn moederbord na mijn cdrom en naar mijn harde schijf.

Kan ik mijn brander nu rechtstreeks op de ide kabel aansluiten?

Verwijderd

er kan gewoon een kabel bij op je moederbord.

't lijkt me geen advies om een 3de apparaat op je ide-kabel aan te sluiten.

Verwijderd

Lees a.u.b. even de handleiding....is echt vet simpel...desnoods probeer je maar wat...het kan niet fout gaan...ding vliegt niet in de fik ofzo hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Er is op het moederbord nog een aansluiten voor een ide kabel, dus dan moet ik gewoon een nieuwe ide kabel kopen? En deze naar de brander verbinden?!

Verwijderd

je kan toch ook geen 3 apperaate op 1 kabel aansluiten dunk mij :)

mja zelf mijn oom ( die nix van computers afweet ) heb zelf zijn cd writer ingebouwd :)

enige wat die weet is waar het aan en uit knopje zit en hoe die internettne moet :)

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-04 13:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Op woensdag 22 mei 2002 22:38 schreef Madness het volgende:
Er is op het moederbord nog een aansluiten voor een ide kabel, dus dan moet ik gewoon een nieuwe ide kabel kopen? En deze naar de brander verbinden?!
Ja, denk erom pin 1 aan de rode kant van de ide-kabel, stroomkabel kan niet fout erin.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Prik em maar gewoon op de plaats van je huidige cdrom en zet achterop je cdrom dat die als slave moet draaien (jumper op sl/slave oid) Je brander moet je op master zetten als die in zijn 1tje aan een kabel hangt.

Die cdrom drive maak je dan aan dezelfde kabel vast als waar je HD aan vast zit en de brander hang je aan de kabel waar eerst je cdrom aan vast zat

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 22:41 schreef Duracell het volgende:

[..]

Ja, denk erom pin 1 aan de rode kant van de ide-kabel, stroomkabel kan niet fout erin.
Ok, dan lukt het me wel. Ik dacht al dat het niet zo moelijk is maar ik ben niet echt gewend met computers van binnen. Denk altijd de je het te snel kapot maakt dus daarom deze vragen.

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 22:45 schreef Madness het volgende:

[..]

Ok, dan lukt het me wel. Ik dacht al dat het niet zo moelijk is maar ik ben niet echt gewend met computers van binnen. Denk altijd de je het te snel kapot maakt dus daarom deze vragen.
valt wel mee hoor, je kan er best een potje mee stoeien :)

Pak alleen ff een stukje ongeverfde verwarming vast, zodat je ongeaard bent. Dat vinden pc's nog steeds niet zo heel cool.

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 00:09 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Idd, ik heb het eigenlijk altijd een nutteloze functie gevonden. Ook geen idee waarom dit erop zit, iets van vroeger ofzow???

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 22:49 schreef MrBart het volgende:

[..]

Idd, ik heb het eigenlijk altijd een nutteloze functie gevonden. Ook geen idee waarom dit erop zit, iets van vroeger ofzow???
A feature of some PCs that allows the hard disks to be numerically identified by the order in which they are attached by the cable. Both the BIOS and the IDE drive must support Cable Select. Without Cable Select, jumpers on the IDE drive must be set to Master or Slave designations

Dat is wat atomica er tenminste van zegt, k heb het nooit zien werken :?

Verwijderd

Oké, hoe het werkt is één ding, maar wtf is het voor?? :? Hoe moeilijk is het om een master slave in te stellen, het kan niet moeilijker zijn dan je apparaat op Cable Select te zetten B-)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-04 21:43

Gé Brander

MS SQL Server

Op woensdag 22 mei 2002 22:45 schreef Madness het volgende:

[..]

Niet om lullig te doen hoor, maar als je 350+ posts heb op GOT, hoe is het dan mogelijk dat je dit nog moet vragen?
Je bent naar mijn idee niet wat je noemt "Tweaker", maar evenzogoed: Ik hoop dat het je lukt. Je moet toch eens beginnen nietwaar?
En eigenlijk is de hele computer van binnen zo makkelijk als wat je nu doet.

Succes!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-04 17:55

xAn52

Whatever...

Standaard alles vanaf fabriek uitleveren opcable select is imo best handig. Soort Plug'n'Play IDE idee moet je maar denken. Onder andere Compaq werkt hier vaak mee.

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 22:40 schreef Dannyke het volgende:
je kan toch ook geen 3 apperaate op 1 kabel aansluiten dunk mij :)

mja zelf mijn oom ( die nix van computers afweet ) heb zelf zijn cd writer ingebouwd :)

enige wat die weet is waar het aan en uit knopje zit en hoe die internettne moet :)
Wat heeft ie dan aan een brander :Y)

• xAn52
  • Laatst online: 09-04 17:55

xAn52

Whatever...

O, en voor de inbouw:
http://www.acmehowto.com/howto/pc/hardware/cdrw/replace.htm
als je engels redelijk is kan het niet misgaan.

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 23:07 schreef Berran het volgende:

[..]

Wat heeft ie dan aan een brander :Y)
Over het algemeen hebben de complete "computervreemde" mensen de meest uitgebreide systemen. Voornamelijk omdat je die mensen alles aan kunt smeren omdat ze "het in één keer goed willen doen" Nou ja, alleen maar goed voor de omzet >:)

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:47

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Op woensdag 22 mei 2002 23:23 schreef xAn52 het volgende:
O, en voor de inbouw:
http://www.acmehowto.com/howto/pc/hardware/cdrw/replace.htm
als je engels redelijk is kan het niet misgaan.
Dit is wel een goede. Staan wel meer guides op het net. Maar het is simpel.

Verwijderd

Wow, verbazend dat er bijna 2 complete pagina's zijn over het inbouwen van een brander. Tweakers roeleren ;)

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 22:56 schreef MrBart het volgende:
Oké, hoe het werkt is één ding, maar wtf is het voor?? :? Hoe moeilijk is het om een master slave in te stellen, het kan niet moeilijker zijn dan je apparaat op Cable Select te zetten B-)
Ik HEB ooit een Quantum gehad. Die wilde alleen met mijn Seagate op 1 kabel als hij op Cable Select stond.

Afhankelijk van de plaats en instelling van de seagate werd hij master of slave.

Verwijderd

[quote]Op woensdag 22 mei 2002 22:53 schreef nOOb2002 het volgende:

[..]

A feature of some PCs that allows the hard disks to be numerically identified by the order in which they are attached by the cable.

overvloedig:
Als 2 devices op 1 IDE kanaal zijn aangesloten en op cable select zijn ingesteld, dan is het einde van de kabel de Master en de middelste aansluiting de Slave.

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 15:22
ehm. heeft iedereen door dat de topic starter deze topic in augustus 2001 startte ?

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 03:56 schreef sarcast het volgende:
ehm. heeft iedereen door dat de topic starter deze topic in augustus 2001 startte ?
Even verder lezen, want blijkbaar heeft ie weer een nieuwe brander:
Op woensdag 22 mei 2002 22:35 schreef Madness het volgende:
Ik heb nog een vraagje, ik heb nu een nieuwe brander maar daar zat geen ide kabel bij.

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 00:09 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

JA

want dat is handig ivm met harddiskslede's en veel 'zwevende' harddisken.

50 keer een jumper verplaatsen en 10 keer verkeerd hebben ivm een iets andere PC setup slijt ook je jumpertje van - indien ALLES op dezelfde channel op cable select staat werkt het - wonder boven wonder - ook nog.

En het is GEEN oude functie, sterker nog, de 10, 20 en 40 MB 5 1/4" harddisken Fullheight uit die vorige eeuw hadden die functie niet eens - de functie is met op de opkomst van IDE/ATA geintroduceerd.

Dat hij nu alweer een paar decennia meegaat, is omdat het een verdomd handige mogelijkheid is. Alleen hebben niet veel mensen een vaak wijzigende harddisk setup - en willen ze de 1/2 milliseconde initialisatie delay niet die met Cable Select gepaard gaat.

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 23 mei 2002 06:11 schreef euss het volgende:
En het is GEEN oude functie, sterker nog, de 10, 20 en 40 MB 5 1/4" harddisken Fullheight uit die vorige eeuw hadden die functie niet eens - de functie is met op de opkomst van IDE/ATA geintroduceerd.
Ehm, dat kun je ook niet echt vergelijken.. Die oude full-height schijven hadden voornamelijk een MFM-interface (soms ook RLL, en soms scsi), wat op een heel ander principe gebaseerd is. Die hadden ook geen master/slave setting, maar daar had je gewoon apparte data-kabels en controller-kabels voor nodig. (1 floppy-achtige kabel met een twist voor beide schijven, en per schijf een apparte datakabel).
Maargoed, genoeg geschiedenis..

Ik denk dat het voor de topicstarter goed is om het volgende topic eens aandachtig door te lezen:
[topic=152092/1/100]

Dan moet je er wel uitkomen..

succes.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.