Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Deze was gepost op imgur, en ik krijg er mijn hoofd niet om heen.
[Video: https://i.imgur.com/XB6xixL.mp4]

Ik begrijp dat op een of andere manier de middelste lucifer het weer omhoog drukt.
Maar voor mijn gevoel blijft het 1 geheel, en dus zou het alsnog naar beneden moeten donderden.

Of is het geval, dat het het zwaartepunt wat omhoog trekt door het koord korter te maken ?

Iemand die dit in jip en janneke taal kan utileggen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Die bovenste wordt in 90graden hoek gedrukt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:57

kraats

Ik rol

In eerste instantie heb je een kantelpunt op de rand van de tafel. Door de lucifers 'één geheel' te maken haal je dat kantelpunt weg en wordt het einde van de lucifer het kantelpunt en doordat het zwaartepunt daar bijna recht onder ligt kan het niet meer van de tafel af vallen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hetzelfde principe als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4FMyTC7lYI9Xy5Z-IJAoWL-L6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sfZ4U4vnuGMrDjNSKlaga0s7.png?f=user_large

Je zorgt ervoor dat het zwaartepunt op de tafel rust, waardoor het geheel zichzelf omhoog kan houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-05 13:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dat blauwe touw wil de liggende lucifer naar beneden trekken maar dat gaat niet want die wordt tegengehouden door de lucifer die op zijn beurt weer wordt tegengehouden door een andere lucifer die strak zit in het touw - hoe harder het touw naar beneden trekt, hoe strakker de lucifer zit.

De boel trekt zichzelf strak en daardoor kan niks meer bewegen en blijft het liggen. Zwaartepunt heeft er volgens mij weinig mee te maken, maar ik ben geen fysicus. Wel “elke kracht heeft een gelijke en tegengestelde kracht”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-05 15:13
De derde lucifer zorgt ervoor dat het touw iets naar achteren (richting de balk) hangt. Het zwaartepunt komt daardoor onder de balk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-05 11:21

Nutral

gamer/hardware freak

Icephase schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:23:
Dat blauwe touw wil de liggende lucifer naar beneden trekken maar dat gaat niet want die wordt tegengehouden door de lucifer die op zijn beurt weer wordt tegengehouden door een andere lucifer die strak zit in het touw - hoe harder het touw naar beneden trekt, hoe strakker de lucifer zit.

De boel trekt zichzelf strak en daardoor kan niks meer bewegen en blijft het liggen. Zwaartepunt heeft er volgens mij weinig mee te maken, maar ik ben geen fysicus. Wel “elke kracht heeft een gelijke en tegengestelde kracht”.
Dit is denk ik het correcte antwoord. als je alleen kijkt naar de lucifer op de tafel.

Lucifer heeft een draaipunt op de rand van de tafel.
Het touwtje zit er omheen met het gewicht van de fles en heeft een kracht naar beneden.
dit geeft een kracht en een moment om het draaipunt.

Aan het einde van de lucifer is er een kracht naar boven van een andere lucifer.
Deze lucifer duwt omhoog met een kleinere kracht maar zit verder van het draaipunt dus groter moment.

Wat er dan dus gebeurt is dat het gewicht nog steeds rust op de tafel, maar de lucifer niet omvalt omdat het moment word geneutraliseerd door de spanning in het touw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:56
Volgens mij hetzelfde idee als een Tensegrity Table.
https://www.kjmagnetics.com/blog.asp?p=tensegrity
Wikipedia: Tensegrity

Een soort balanceeract van krachten die tegen elkaar in werken.

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 24-08-2021 15:58 ]

Pagina: 1