gezocht: navigatie systeem die je via linux kan updaten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Mijn vraag:
Ik heb een oude tomtom die nodig geupdate moet worden, maar gezien ik steeds meer linux ben gaan gebruiken wil ik een navigatie systeem hebben die je gratis kan updaten via linux.
Tomtom is afhankelijk van windows om de kaarten te kunnen updaten dus dat ding mag van mij de container in.

Het word mij alleen niet helemaal duidelijk of er überhaupt wel navigatie systemen zijn die via linux geupdate kunnen?
Ik las dat Garmin onder linux draait maar ben er niet zeker van en weet ook niet of dan updaten via linux mogelijk is?

Misschien een andere linux gebruiker hier meer ervaring mee heeft en mij wat advies kan geven?
(en nee ik heb geen interesse om op mijn telefoon te gaan navigeren)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En een separate telefoon voor de navigatie?

Wat zijn je redenen om geen telefoonnet willen gebruiken? Dan kunnen we dat meenemen in de adviezen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:50

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

'garmin update linux' als zoekterm bracht me hier:

https://www.garmingpsmapu...d-and-installation-guide/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mijn Garmin Etrex kan niet onder Linux worden bijgewerkt qua firmware. Hiervoor is een Windows (of Mac?) updater nodig, die de firmwareupdate binnenhaalt. Ik denk dat dat voor alle Garmin spul geldt.

Wel kan ik met Openstreetmap mijn kaartmateriaal voor Garmin vernieuwen, gratis, en zonder extra software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
die kwam ik ook al tegen idd.
Maar daar word verteld om Wine te installeren. Met andere woorden, Garmin heeft windows nodig om geupdate te worden. Dat is niet wat ik wil. Via die weg kan ik ook tomtom updaten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:50

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

tweakmember schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:15:
[...]

die kwam ik ook al tegen idd.
Maar daar word verteld om Wine te installeren. Met andere woorden, Garmin heeft windows nodig om geupdate te worden. Dat is niet wat ik wil. Via die weg kan ik ook tomtom updaten volgens mij.
yep, dus wat is het probleem?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
[b]AlterEgo in "gezocht: navigatie systeem die je via linux kan updaten."

Wel kan ik met Openstreetmap mijn kaartmateriaal voor Garmin vernieuwen, gratis, en zonder extra software.
Deze manier van updaten ken ik niet.
Hoe werkt/doe je dat dan?

[ Voor 6% gewijzigd door tweakmember op 22-08-2021 19:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Koop een Android telefoon voor €180, zet daar Sygic en OSMAMD+ op, download je kaarten via WiFi. *klaar* Helemaal geen Linux nodig, gewoon Android zelf dat via WiFi (of 4G/5G) zijn updates binnen haalt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In het kort: ga naar http://garmin.openstreetmap.nl/
Selecteer de kaart(en) die je wil.
De IMG files kopieer je naar je toestel (of de SD card die erin past).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
Je kan toch gewoon een telefoon zonder simkaart gebruiken? Dan is hij net zo ‘dom’ als een navigatiesysteem, maar om te updaten gebruik je dan WiFi ipv een kabel en computer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Smobbo schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:28:
Je kan toch gewoon een telefoon zonder simkaart gebruiken? Dan is hij net zo ‘dom’ als een navigatiesysteem, maar om te updaten gebruik je dan WiFi ipv een kabel en computer.
Dat dus en voor minder dan €200 (ex. software) heb je dan een navigatie apparaat waarmee je in bad mag:

https://tweakers.net/smar...nDRivclg6mN_1fqtVeHVqwLB8

OsmAnd+ kost €5.99 per jaar, offline maps.
https://play.google.com/s...etails?id=net.osmand.plus

Sygic had om de haverklap aanbiedingen, maar is nu ook naar een subscription model toe. Kost €2,49 per maand, ook volledig offline maps van de hele wereld.

TomTom heeft inmiddels ook het licht gezien en is beschikbaar voor Android. Kost € 1,99 per maand.
https://www.tomtom.com/nl_nl/drive/go-navigation/

Kortom, een losse Android telefoon, zonder SIMkaart, lijkt met afstand de beste en goedkoopste optie. (En nooit meer geklooi met updaten via je PC.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:01
De nieuwe TomTom apparaten kan je via WiFi updaten, dan heb je helemaal geen computer nodig.
Welke modellen dat precies zijn weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Andre_J schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:46:
De nieuwe TomTom apparaten kan je via WiFi updaten, dan heb je helemaal geen computer nodig.
Welke modellen dat precies zijn weet ik niet.
Dit. Tegenwoordig kunnen ze op wifi, computer overbodig. Voor volledige werking met verkeersinformatie ben je bij de meesten dan nog wel afhankelijk van een MyDdive app op de telefoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-05 11:20
Of gratis via F-Droid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-05 17:56

L0g0ff

omg

Als android telefoon een optie is dan zou je ook HERE kunnen gebruiken. Die is van Nokia.

Ook heeft tomtom zelf een offline navigatie voor Android voor 12,99 per jaar. Daar kun je heel veel jaar abonnementen voor afsluiten als je het vergelijkt met een dedicated tomtom GPS in je auto.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10-2024
Voor het updaten van mijn Garmin draai ik in een virtualbox een oude Win7 van een officiële iso. Die gebruik ik ongeveer 1x per jaar. Hij zeurt wel iedere keer dat de support is verlopen, but who cares? Software slijt niet, en ik hoef alleen maar het garmin-updateprogramma te draaien. Binnen de veilige omgeving van mijn thuisnetwerk en de virtualbox is de kans op malware volgens mij uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
offtopic:
vlak bitrot niet uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Bedankt voor de reacties.

Het is mij ook opgevallen dat je garmin kan updaten rechtstreeks via de wifi.
Er hoeft dus helemaal geen windows/linux pc aan te pas te komen om de kaarten te updaten, klopt dat?

wat ik overigens wel verwarrend vind is dat ik verschillende berichten lees over of deze updates wel of geen geld kosten.

Hier een voorbeeldje van een garmin op bol.com waarbij staat "gratis kaartupdates"
https://www.bol.com/nl/nl...ormatie/9200000073418918/

Maar ik herinnerde mij dat er paar jaar geleden (2009) een artikel verscheen over dat Garmin gebruikers abonnement moesten aanschaffen om kaartupdates te kunnen krijgen. Software updates waren dan wel weer gratis..
nieuws: Garmin laat gebruikers kaartupdates afkopen
Maar goed dat was in 2009, misschien dat het nu weer veranderd?

Ook las ik weer ergens anders (kan de bron niet meer terug vinden) Dat die gratis kaartupdates maar voor korte periode was. (2 jaar?)... ik weet het niet meer maar het was in ieder geval geen lifetime...
Dit is wel handig om te weten als ik een 2de handse wil kopen die al tijdje oud is.

kan iemand mij hier iets meer over vertellen? want hoe meer ik zoek, hoe meer tegenstrijdige berichten ik tegenkom.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakmember op 23-04-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
AlterEgo schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:20:
[...]

In het kort: ga naar http://garmin.openstreetmap.nl/
Selecteer de kaart(en) die je wil.
De IMG files kopieer je naar je toestel (of de SD card die erin past).
Het valt mij overigens op dat openstreetmap kaarten in 2020 voor het laatst zijn geupdate.
Garmin kaarten via openstreetmap updaten leek dus leuk in theorie maar in de praktijk niet erg handig als openstreetmap 2 jaar achterloopt met updates. :/

[ Voor 10% gewijzigd door tweakmember op 23-04-2022 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
tweakmember schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:15:
[...]

Het valt mij overigens op dat openstreetmap kaarten in 2020 voor het laatst zijn geupdate.
Garmin kaarten via openstreetmap updaten leek dus leuk in theorie maar in de praktijk niet erg handig als openstreetmap 2 jaar achterloopt met updates. :/
Als je op die pagina naar 'About' gaat, kom je op een wiki pagina die vertelt dat garmin.openstreetmap.nl 'no longer in operation' is, en je verwijst naar deze pagina voor Garmin downloads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Mijzelf schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:42:
[...]

Als je op die pagina naar 'About' gaat, kom je op een wiki pagina die vertelt dat garmin.openstreetmap.nl 'no longer in operation' is, en je verwijst naar deze pagina voor Garmin downloads.
ok dankje.
heb jij hier ervaring mee?
ik kan wel de kaart dowloaden (gmapsupp) Maar ik begrijp niet goed wat ik er dan mee moet doen.
(ja op mijn navi zetten maar waar?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Die gmapsupp zet je gewoon in het mapje “Garmin” op je Garmin toestel.

Over die gratis updates hij Garmin. Ze zijn inderdaad in 2009 gekomen met hun lifetime updates, daarmee kan je de updates in één keer afkopen. Maar vanaf ongeveer datzelfde moment zijn ook vrijwel alle nieuwe toestellen die sindsdien verkocht werden voorzien van zo’n lifetime update service, dus dan koop je het al af direct bij de aanschaf van het toestel. Te herkennen aan de letters “LM” achter het typenummer van het toestel, of bij de nieuwste toestellen “MT-S” of “MT-D”.
Dat is echt lifetime, dus niet beperkt tot 2 jaar. Lifetime houdt de levensduur van het toestel in, dus het is niet mee te nemen naar een ander toestel, maar zoals gezegd zijn vrijwel alle toestellen sinds 2010 ergens voorzien van de lifetime service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-05 15:47

Rouwette

Rouwette.com

Waze voor linux een optie?
Gratis, wel online kan ook offline reis downloaden voor vertrek
https://wazeopedia.waze.com/wiki/USA/Waze_for_Linux_desktop

https://www.rouwette.com/

Acties: