Sinds zeker twee maanden valt me op dat verschillende interactieve TV functies vaak niet werken, vooral in de avonduren en de nacht.
Het gaat dan om de volgende functies die altijd tegelijk niet werken:
Live TV werkt wel mits de STB niet van de stroom af is geweest, want dan start de stb niet op. Verder werkt het internet altijd gewoon.
Natuurlijk al vaak gebeld met KPN, maar die begrijpen het ook niet echt. Modem, NT-kastje en STB zijn al talloze keren gereset en uiteindelijk uitgewisseld maar zonder resultaat. Mijn case staat redelijk stil.
Ik ben dus zelf wat verder onderzoek gaan doen en kwam erachter dat de TV box verbinding maakt met webapp.stb.itvonline.nl. Zodoende zag ik dat als bovengenoemde functies wel werken een ping naar dat adres slaagt, als de functies niet werken faalt de ping naar dat adres. (Dit werkt alleen voor computers vanaf mijn thuisnetwerk.)
Afgelopen week heb ik met het programma PingPlotter de verbinding een week lang getest door iedere 5 seconden een ping te doen. De resultaten heb ik gevisualiseerd.
Rood zijn dus de tijden waarop de bovenstaande TV functies niet werken, de tijden dat ik bijvoorbeeld geen programma's terug kan kijken, groen zijn de tijden waarop ze wel werken.
De getallen is de exacte minuut in het uur waarop de ping begint te falen of weer begint te werken. Het volgende valt me op:
Nog wat gegevens:
• KPN internet via glasvezel, voorheen Telfort
• Modem: Experia Box v10
• STB: Eerst Arcadyen HMB2260, nu uitgewisseld voor Arris VIP 2952
• NT: Eerst ZTE ZXHN F3100, nu uitgewisseld voor GMC-TK01
• Andere apparatuur in het netwerk: TP-link LS1005G gigabit switch (STB hangt niet achter de switch maar zit direct op de router), PC, laptop, telefoon.
Het gaat dan om de volgende functies die altijd tegelijk niet werken:
- Programma terugkijken/Begin gemist geeft foutmelding (STB-zap-03 / -40462 – Video server niet gevonden) op alle programma’s.
- Live TV pauzeren geeft foutmelding (-3) op alle zenders.
- Platformverbindingstest op de tv-box faalt: Provider is niet bereikbaar.
- Na uitzetten met de schakelaar start de TV-box niet op (85%: fout 561).
- Plus TV films kunnen niet worden afgespeeld.
- Menu tekst (via menuknop op asb) worden niet getoond of pas na tientallen seconden.
- Wijzigingen van instellingen op de TV-box worden niet opgeslagen.
Live TV werkt wel mits de STB niet van de stroom af is geweest, want dan start de stb niet op. Verder werkt het internet altijd gewoon.
Natuurlijk al vaak gebeld met KPN, maar die begrijpen het ook niet echt. Modem, NT-kastje en STB zijn al talloze keren gereset en uiteindelijk uitgewisseld maar zonder resultaat. Mijn case staat redelijk stil.
Ik ben dus zelf wat verder onderzoek gaan doen en kwam erachter dat de TV box verbinding maakt met webapp.stb.itvonline.nl. Zodoende zag ik dat als bovengenoemde functies wel werken een ping naar dat adres slaagt, als de functies niet werken faalt de ping naar dat adres. (Dit werkt alleen voor computers vanaf mijn thuisnetwerk.)
Afgelopen week heb ik met het programma PingPlotter de verbinding een week lang getest door iedere 5 seconden een ping te doen. De resultaten heb ik gevisualiseerd.
Rood zijn dus de tijden waarop de bovenstaande TV functies niet werken, de tijden dat ik bijvoorbeeld geen programma's terug kan kijken, groen zijn de tijden waarop ze wel werken.
De getallen is de exacte minuut in het uur waarop de ping begint te falen of weer begint te werken. Het volgende valt me op:
- webapp.stb.itvonline.nl komt altijd op 22 minuten na een even uur terug online (0:22, 2:22, 8:22, 14:22, 16:22, 20:22). Hier is geen verschuiving in te zien.
- webapp.stb.itvonline.nl gaat op op een aantal vaste momenten vaak offline, maar soms ook ogenschijnlijk willekeurig.
- 2:24 en 20:47 zijn vaste tijden die niet verschuiven (afgezien van kleine variaties binnen de meetonnauwkeurigheid), terwijl het moment van 17:57 iedere dag met ongeveer 10 seconden verschuift en nu dus op afgerond 17:58 ligt.
Nog wat gegevens:
• KPN internet via glasvezel, voorheen Telfort
• Modem: Experia Box v10
• STB: Eerst Arcadyen HMB2260, nu uitgewisseld voor Arris VIP 2952
• NT: Eerst ZTE ZXHN F3100, nu uitgewisseld voor GMC-TK01
• Andere apparatuur in het netwerk: TP-link LS1005G gigabit switch (STB hangt niet achter de switch maar zit direct op de router), PC, laptop, telefoon.