MacBook Pro M1 2020 loopt leeg in dichtklap stand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:04
Aan het begin van de zomervakantie heb ik een vervelend ongelukje gehad.
Glas water view om en het water is in de exhaust port van mijn MacBook gelopen.

Super balen natuurlijk, de Macbook direct nog ingeleverd bij de Amac welke hem hebben nagelopen en de complete topcase hebben vervangen (keyboard + accu's).
Best een duur geintje, maar dan hoop je dat je daarna weer vrolijk verder kan.

Helaas merkte ik dat na de reparatie de accu in slaap stand (scherm dicht) flink leegliep.
Dus heb ik hem tot 100% geladen en 's nachts in slaap stand gewacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8l2DOfVqoXQZbohTXanlSd9Rbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWzTHU7fLyHr0xGage7Q8Zqa.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze info ben ik terug gegaan naar de Amac waarna ze opnieuw mijn MacBook hebben ingenomen en opnieuw de topcase hebben vervangen.

Je raad het al het probleem is er nogsteeds.
Ik heb nu een account met niets geïnstalleerd en ook iCloud etc. uitgeschakeld waardoor ik zeker weet dat hij niets op de achtergrond aan het doen is en zie dat hij per uur ongeveer 6% accu niveau kwijtraakt.

Natuurlijk ga ik mijn MacBook opnieuw terugsturen want ik heb nog garantie op de reparatie.
Maar hebben jullie nog tips waar het aan kan liggen zodat ik dat mee kan geven bij de reparateur.
Zelf denk ik dat er ergens nog kortsluiting zit oid.,
Ideeën?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kamikaza
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 16:06
Dit klinkt wel als een vreemd probleem. Hoe zeker ben je van de aanname dat de accuproblemen gerelateerd zijn aan het water-incident? Weet je hoe snel de accu leegliep voor het incident?

Wat je kunt doen om álle softwareproblemen uit te sluiten: Compleet opnieuw installeren van het OS, in plaats van alleen een nieuwe account aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
Kamikaza schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:55:
Dit klinkt wel als een vreemd probleem. Hoe zeker ben je van de aanname dat de accuproblemen gerelateerd zijn aan het water-incident? Weet je hoe snel de accu leegliep voor het incident?

Wat je kunt doen om álle softwareproblemen uit te sluiten: Compleet opnieuw installeren van het OS, in plaats van alleen een nieuwe account aanmaken.
Voor het water-incident kon ik mijn accu dagenlang in slaapstand houden.
Vanavond ook verder wat onderzocht en ik zag dat spotlight aangemerkt werd als potentiële energieslurper wellicht dat deze flink aan het indexeren was geslagen.

Ik heb deze avond het OS volledig opnieuw geïnstalleerd en voor de zekerheid icloud uitgeschakeld.
Spotlight lijkt niet te indexeren dus morgenochtend zal ik kijken hoe de vlag erbij hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBenji
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-11-2023

ShadowBenji

Canon 600D | iPhone 8 64GB |

Lijkt mij niet dat dit komt door het water incident. Zoals @hantheman al zei: probeer een complete OS reinstall. Daarnaast troep van je iCloud verwijderen heeft bij mij wonderen gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
Helaas na volledige herinstallatie en uitschakelen van icloud ben ik vannacht weer 33% kwijtgeraakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sDkU7X4xfA4bc7C9M0GMXnZEj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qb1VZKgtTtP43oPrDK8NxbIj.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag maar weer naar de Amac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Er moet toch iets zijn dat de accu leegtrekt? Kun je niets vinden in de systeemlogs? En kan het ook niet zo zijn dat de accu eerst een (paar) cycle(s) gehad moet hebben voordat deze het juiste percentage weergeeft? Dat het dus nu lijkt alsof hij 33% leeg loopt maar dat in werkelijkheid helemaal niet zo is?

Ik krijg een beetje het gevoel dat er sprake is van te voorbarige conclusies obv een te krappe analyse…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:17
Bij mij heeft formatteren(en reinstall van OS) geholpen bij dit probleem. Ik heb geen back-up oid gemaakt aangezien ik bang was dat het probleem misschien in 1 van de 3rd party programma's zat.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
Icephase schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:14:
Er moet toch iets zijn dat de accu leegtrekt? Kun je niets vinden in de systeemlogs? En kan het ook niet zo zijn dat de accu eerst een (paar) cycle(s) gehad moet hebben voordat deze het juiste percentage weergeeft? Dat het dus nu lijkt alsof hij 33% leeg loopt maar dat in werkelijkheid helemaal niet zo is?

Ik krijg een beetje het gevoel dat er sprake is van te voorbarige conclusies obv een te krappe analyse…
Ja ik deel je gevoel wel, wil ook eerst nog wat verdere analyse doen voordat ik weer terug ga naar de winkel.
Helaas is de 33% weldegelijk correct de machine loopt namelijk leeg naar 0% en schakelt dan uit.

Zo te zien is spotlight in ieder geval nog bezig geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmxNNvydQasWU0Y7UvY1V5ItPuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Crne49NdkcahjbNcAkvw9fQ.png?f=fotoalbum_large
mds/mds_stores, zou dat wellicht de drain kunnen veroorzaken?

in de console vond ik ook het volgende wat verontrustend lijkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Event:            wakeups
Action taken:     none
Wakeups:          45001 wakeups over the last 249 seconds (181 wakeups per second average), exceeding limit of 150 wakeups per second over 300 seconds
Wakeups limit:    45000
Limit duration:   300s
Wakeups caused:   45001
Wakeups duration: 249s
Duration:         248.52s
Duration Sampled: 223.50s
Steps:            76

Hardware model:   MacBookPro17,1
Active cpus:      8

Wellicht dat die hoeveelheid wakeups er wat mee te maken hebben?

Mijn volgende plan is om hem even een tijdje aan de power te hangen en kijken of het wellicht spotlight is die dit veroorzaakt.
Hopelijk is na een paar dagen het indexen wel klaar en toont hij normaal verbruik.
RazorMaron schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:56:
Bij mij heeft formatteren(en reinstall van OS) geholpen bij dit probleem. Ik heb geen back-up oid gemaakt aangezien ik bang was dat het probleem misschien in 1 van de 3rd party programma's zat.
Reinstall heb ik gisteren gedaan via Bootmenu disk gewist en opnieuw het OS geïnstalleerd.

[ Voor 9% gewijzigd door hantheman op 23-08-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
Kleine update: Ik heb de macbook zojuist wederom ingeleverd bij de aMac omdat ik eigenlijk alleen maar dezelfde trend kon ontdekken in het energieverloop.

+/- 5,5 procent per uur gaat er verloren in idle stand.

Dat is ongeveer wat ik verwacht wanneer je de m1 gebruikt voor een beetje browsen zo rond de 18uur.

Ik kan helaas ook geen processen vinden die veel cpu gebruiken dus lijkt het toch een hardware dingetje te zijn.
  • Ik heb de schijf geformateerd.
  • Os opnieuw geinstalleerd.
  • Default user gemaakt zonder icloud en zelfs spotlight volledig gedeactiveerd.
Geen idee wat ik verder kan doen dus terug naar de winkel.
Hopelijk is 3x scheepsrecht :)

[ Voor 20% gewijzigd door hantheman op 25-08-2021 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:17
Kost je wel een paar keer verzendkosten, laat staan wat onderzoekskosten.

Maar je zit in de garantie neem ik aan, dus zal wel kosteloos zijn denk ik?

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Geen idee waarom de topcase vervangen is. Een accu kan op zich prima tegen water, zolang de connectoren er maar niet (tegelijk) mee in aanraking komen.

Mijn vermoeden is dat er toch ergens iets op het Logic board zit wat schade heeft opgelopen. Zeker wanneer je kijkt naar het aantal “wake ups” per seconde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sypie schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:24:
Geen idee waarom de topcase vervangen is. Een accu kan op zich prima tegen water, zolang de connectoren er maar niet (tegelijk) mee in aanraking komen.

Mijn vermoeden is dat er toch ergens iets op het Logic board zit wat schade heeft opgelopen. Zeker wanneer je kijkt naar het aantal “wake ups” per seconde.
Dit.@hantheman
Ze doen zomaar wat lijkt het daar.
(wat vaker het geval is bij deze reseller) Had je niet beter een nieuwe kunnen kopen met deze reparatiekosten, of ben je niet goed verzekerd met dit soort gevallen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• givinUp__
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-09 11:32
Je zou ook eens kunnen proberen om direct bij een Apple Store (Genius Bar) langs te kunnen gaan. Persoonlijk deel ik dezelfde mening als @Hackus wat betreft de reseller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
@Hackus @givinUp__ Helaas krijg ik hetzelfde gevoel, maar nu ik al de reparatiekosten heb betaald ben ik wel gedwongen om het probleem door hun te laten oplossen.

Helaas had ik geen verzekering die het water ongeluk kon dekken. (geen applecare en ook de inboedel niet).
Dus ik dacht dat de meest voordelige optie was om het dan maar te laten repareren.
Achteraf gezien had ik inderdaad beter een nieuwe kunnen kopen |:( .
Ook woon in in het oosten dus de AppleStore was niet een optie anders had ik dat zeker gedaan.

@sypie Heb ze de grafieken + ook het aantal wakeups meegestuurd, hopelijk gaan ze er ook echt wat mee doen.

@RazorMaron Je hebt 90 dagen garantie op de reparatie dus daar valt het (tot nu toe) nog onder.

Allen dank voor het meedenken!

[ Voor 9% gewijzigd door hantheman op 25-08-2021 15:50 . Reden: antwoorden op alle meedenkende reacties. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 22:06
hantheman schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:48:
@Hackus @givinUp__ Helaas krijg ik hetzelfde gevoel, maar nu ik al de reparatiekosten heb betaald ben ik wel gedwongen om het probleem door hun te laten oplossen.

Helaas had ik geen verzekering die het water ongeluk kon dekken. (geen applecare en ook de inboedel niet).
Dus ik dacht dat de meest voordelige optie was om het dan maar te laten repareren.
Ook woon in in het oosten dus de AppleStore was niet een optie anders had ik dat zeker gedaan.

@sypie Heb ze de grafieken + ook het aantal wakeups meegestuurd, hopelijk gaan ze er ook echt wat mee doen.

@RazorMaron Je hebt 90 dagen garantie op de reparatie dus daar valt het (tot nu toe) nog onder.

Je geeft aan dat je in het oosten woont? Als je in het oosten de grens over gaat in duitsland, heb je daar geen store in de buurt? Ook daar kunnen ze je helpen met dit soort issues. Zelf wel eens gehad met een telefoonprobleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
sjtienuh schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:53:
[...]

Je geeft aan dat je in het oosten woont? Als je in het oosten de grens over gaat in duitsland, heb je daar geen store in de buurt? Ook daar kunnen ze je helpen met dit soort issues. Zelf wel eens gehad met een telefoonprobleem
Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, ik zie er 1 in Dusseldorf maar dan is Amsterdam dichterbij.
Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 22:06
Wellicht nog oberhausen? ligt al iets noordelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:44
Wat geeft in terminal scherm: syslog | grep -i "Wake Reason" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonO
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 07:57
Dit is waarschijnlijk vooral voor future reference, maar: Je zou ook `pmset -g assertions` kunnen draaien in de Terminal om te kijken of er iets het slapen van de laptop tegengaat. Ben benieuwd of er iets stuk is in het mechanisme dat detecteert of de laptop open of dicht gaat, waardoor het OS denkt dat je de laptop constant open/dicht doet o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hantheman schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:48:

In het oosten des lands wonend
oa in Zwolle zit Apple Premium Service Provider Card services

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
@HvanL ga ik proberen zodra mijn mac terug is.

@RemonO klinkt ook als een goede hypothese, ik hoop eigenlijk dat ze het bij amac gaan vinden maar zo niet dan ga ik dat nog onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
Het probleem is opgelost door Amac:
Ze hebben het logicboard vervangen onder garantie en de problemen met de leeglopende accu zijn hiermee verholpen.

Valt me wel tegen dat ik aardig heb moeten aandringen dat ze verder moeten kijken dan alleen de accu vervangen maar ben uiteindelijk blij dat ik weer een goed werkende machine heb.

Pagina: 1