Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Mijn vraag

Ik wil in mijn nieuwe woning (bijna) alle AV apparatuur uit zicht, in een trapkast plaatsen (bijv. in een 19" rack). In dat rack komen o.a. de Arcam reciever, Ziggo kabelbox, Apple TV, Logitech Squeezebox, Dune Mediaplayer. Die spullen staan nu allemaal in mijn woonkamer op een audiomeubel, en worden bediend met een Harmony Elite ab met hub. Die hub staat bovenop het audiomeubel. Dat werkt allemaal prima. Geen extra IR oogjes of extenders nodig. De hub straalt lekker IR in de rondte.

Maar, als ik dat alles in de trapkast ga onderbrengen, zal ik dat uiteraard nog prima kunnen bedienen via de Harmony en de hub, echter de TV zelf, die dan nog in de huiskamer staat, zal niet meer worden 'gezien' door de hub. Om niet in de weer te hoeven met IR extenders vanaf de hub terug de huiskamer in, zou ik het liefst in de huiskamer een 2e hub plaatsen, die dan de TV bedient (en alles wat er in de toekomst nog bij kan komen, bijv. een projector, een projectiescherm etc).

De echte vraag is dus, kan ik een 2e hub toevoegen aan mijn Harmony setup en die in de woonkamer plaatsen, en als het ware synchroon/tegelijk laten werken met de 1e hub?

Of, is het mogelijk om de Harmony Elite ab zelf, naast de hub, ook IR te laten zenden voor apparaten die in de huiskamer staan?

Wat ik absoluut NIET wil is dat ik vanaf de (enige) hub losse IR zender oogjes moet trekken over plafonds en door muren, om bijv. op de TV te plakken. Dat is absoluut niet wat ik wil. Dat is heel beperkend; komt er in de toekomst een apparaat bij in de woonkamer, dan moet je weer een extra ir oogjeskabel trekken...

Wat ik wel zou willen, als een 2e hub niet mogelijk is, is een soort IR repeater systeem wat aan de ontvangst kant IR 'leest' (vanaf de hub) en deze, desnoods via 1 kabel of wireless, naar een zender in de huiskamer stuurt die daar de IR weer overal in de rondte zend. Zeg maar een 'hub' die zijn input krijgt niet van een remote, maar van een IR oogje wat IR leest uit zijn omgeving. Helaas vind ik dit soort oplossingen dus alleen maar weer met oogjes-die-je-moet-plakken.

Wat zou nog een alternatief zijn?
...

[ Voor 27% gewijzigd door jowi op 22-08-2021 15:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188103

jowi schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:20:
De echte vraag is dus, kan ik een 2e hub toevoegen aan mijn Harmony setup en die in de woonkamer plaatsen, en als het ware synchroon/tegelijk laten werken met de 1e hub?

Of, is het mogelijk om de Harmony Elite ab zelf, naast de hub, ook IR te laten zenden voor apparaten die in de huiskamer staan?
1.Een hub kan maar aan een remote gekoppeld worden, dus neen.
2.Een remote heeft enkel rf, geen ir.

Weet dat de universele remotes eol zijn. Er is nog ondersteuning, maar ze zijn niet meer in productie. Dus sowieso is het geen oplossing op de lange termijn.

Tenzij je tv toestel zelf met rf werkt ipv ir, ben je genoodzaakt om de ir boosters te gebruiken.

Mocht je kennis hebben van esp, mqtt en node red, zou je diy wel een wireless repeater kunnen ineenzetten. Zoniet laat je die oplossing maar in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:14

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik ken je situatie niet exact, maar een Tv heeft ook een voeding nodig en ook een HDMI kabel of optische kabel van de settop box naar de TV en dergelijke. Die kabels moet je toch ook wegwerken?

Ik heb de apparatuur ook in een nieuwe tv meubel gezet. De oude had een glazen deur maar daar werd ik gek van de knipperende lampjes in allerlei kleuren. Dus we hebben nu een gesloten meubel met alleen het IR oogje voor de tv steekt erbuiten en de hub staat onder de tv. De kabels heb ik weggewerkt in de plint (coax, data en voeding).

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:20
jowi schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:20:
Ja, de Elite kan dat. Dit betekent wel dat je de afstandsbediening weer zult moeten richten, ik vond het voordeel van de Hub juist dat dit niet hoeft. Bedienen via je smartphone ofzo werkt dan natuurlijk ook alleen als de afstandsbediening toevallig goed naar de TV gericht ligt...
Wat ik wel zou willen, als een 2e hub niet mogelijk is, is een soort IR repeater systeem wat aan de ontvangst kant IR 'leest' (vanaf de hub) en deze, desnoods via 1 kabel of wireless, naar een zender in de huiskamer stuurt die daar de IR weer overal in de rondte zend.
Volgens mij doen de meegeleverde blasters dat ook wel? Ik heb er één in de woonkamer liggen die de TV bedient. Die zit er niet op geplakt ofzo maar ligt 50cm verder achter de centerspeaker verstopt.

Weet wel dat de Harmony afstandsbedieningen EOL zijn...
Logitech Squeezebox,
... net als deze. Logitech trekt de stekker uit alle leuke spullen lijkt het. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 188103 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:17:
2.Een remote heeft enkel rf, geen ir.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjbo9R34iCkAPFaqIR1LxS6atMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPn6unnQBUkuoBN1sBIaWqsA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
martijn v o schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:35:
Ik ken je situatie niet exact, maar een Tv heeft ook een voeding nodig en ook een HDMI kabel of optische kabel van de settop box naar de TV en dergelijke. Die kabels moet je toch ook wegwerken?
Uiteraard, maar zoals ik al zei, je moet dus voor elk apparaat een oogje gaan trekken, op zich kun je dat meteen doen, maar komt er ooit nog een apparaat ergens bij, heb je weer een extra oogje nodig etc. Dan heb ik liever een soort centraal IR 'ding' wat, net als de hub, gewoon de hele ruimte beschijnt met IR. Dan ben je in 1x klaar.

Ander punt is de lengte; de IR oogjes zijn iets van 3m standaard. Die moet ik dus verlengen naar ca.6m en iets van 10-12m. Dat zal ongetwijfeld ten koste gaan van de signaal- en dus IR sterkte, dus moeten de oogjes echt goed op de IR ontvangers komen en niet 'in de buurt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Maar dit lijkt te betekenen dat je OF de hub gebruikt voor IR, OF de remote zelf.
Ik wil dus de hub EN de remote gebruiken.

In ieder geval, een 2e hub is dus niet mogelijk, en zowel de hub als de (elite) remote tegelijk voor IR, dus ook niet.

Ik weet dat de Harmony lijn eol is. Helaas. MIsschien is dit wel een mooi moment om iets anders te gaan doen, maar wat? Het moet wel een systeem zijn met primair fysieke knoppen, dus geen 100% iphone of touchpad. Echte knoppen voor minimaal de basiszaken zijn toch wel erg prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
jowi schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:46:
Uiteraard, maar zoals ik al zei, je moet dus voor elk apparaat een oogje gaan trekken, op zich kun je dat meteen doen, maar komt er ooit nog een apparaat ergens bij, heb je weer een extra oogje nodig etc. Dan heb ik liever een soort centraal IR 'ding' wat, net als de hub, gewoon de hele ruimte beschijnt met IR.
Heb je het bereik van de meegeleverde blasters al eens getest? Mij valt het niet tegen!
jowi schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:49:
[...]

Maar dit lijkt te betekenen dat je OF de hub gebruikt voor IR, OF de remote zelf.
Ik wil dus de hub EN de remote gebruiken.

In ieder geval, een 2e hub is dus niet mogelijk, en zowel de hub als de (elite) remote tegelijk voor IR, dus ook niet.
Deze instelling is per apparaat.

Dus je kunt de signalen voor de receiver door de hub laten versturen en de signalen voor de TV door de remote. Volgens mij is dat precies wat je vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Xander schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:01:
[...]

Heb je het bereik van de meegeleverde blasters al eens getest? Mij valt het niet tegen!

[...]

Deze instelling is per apparaat.

Dus je kunt de signalen voor de receiver door de hub laten versturen en de signalen voor de TV door de remote. Volgens mij is dat precies wat je vroeg.
Nee, niet getest, kan ik wel even doen.
Als dat per apparaat is, dan is dat inderdaad wat ik zoek :Y

Met een beetje geluk is de remote dan ook nog sterk genoeg om IR via bijv. het projectiescherm terug te kaatsen naar de projector die schuin boven/achter me zal hangen. Dat kan ik helaas nog niet testen...

[ Voor 16% gewijzigd door jowi op 23-08-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ik zie al wel een probleem overigens als ik de tv zou bedienen met de remote.. die gaat dan natuurlijk niet vanzelf aan als de activiteit 'tv kijken' start... terug naar de tekentafel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Xander schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:43:
[...]
[squeezebox]
... net als deze. Logitech trekt de stekker uit alle leuke spullen lijkt het. :+
Yep. Zeer ondergewaardeerd ding overigens, zeker met wat kleine mods (wat betere condensatoren, betere voeding etc) is het een zeer goede speler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:14
jowi schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:46:
[...]

Uiteraard, maar zoals ik al zei, je moet dus voor elk apparaat een oogje gaan trekken, op zich kun je dat meteen doen, maar komt er ooit nog een apparaat ergens bij, heb je weer een extra oogje nodig etc. Dan heb ik liever een soort centraal IR 'ding' wat, net als de hub, gewoon de hele ruimte beschijnt met IR. Dan ben je in 1x klaar.

Ander punt is de lengte; de IR oogjes zijn iets van 3m standaard. Die moet ik dus verlengen naar ca.6m en iets van 10-12m. Dat zal ongetwijfeld ten koste gaan van de signaal- en dus IR sterkte, dus moeten de oogjes echt goed op de IR ontvangers komen en niet 'in de buurt'.
Volgens mij maak je hier een denkfout... Die "IR oogjes" van Harmony zijn helemaal geen oogjes, maar mini-hubs. Deze kan je gewoon ergens in de kamer plaatsen en als het een beetje richting de TV kijkt, voila! O-)

Je hoeft dus maar 1 kabel te trekken, niet per device.

En het verlengen kan je doen met een UTP kabel. IR-transmitter-kabel door midden knippen, en de 2 draden verbinden aan 2 draden van de UTP kabel (bijvoorbeeld de ene op rood, de ander op groen). Aan de andere kant hetzelfde doen en voila!

Signaalsterkte is geen issue heb ik hier gemerkt. Zolang er maar niets tussen de IR oogjes en het apparaat staat. Maar dat is standaard :+ ook voor de hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
jowi schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:12:
Ik zie al wel een probleem overigens als ik de tv zou bedienen met de remote.. die gaat dan natuurlijk niet vanzelf aan als de activiteit 'tv kijken' start... terug naar de tekentafel dus.
Deze snap ik niet. Natuurlijk gaat die wel vanzelf aan. Mits je de afstandsbediening wel ongeveer richting de TV mikt bij het starten van de activiteit? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Dan ga je er vanuit dat de activiteit ook verdeeld wordt over de hub en de remote? Zou kunnen... zal ik binnenkort eens testen.
Pagina: 1