Toon posts:

Stroom groep overbelast?

Pagina: 1
Acties:

• Muncher
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 02-09 19:54
Mijn droger en wasmachine geven sinds een week beiden een melding dat ze niet kunnen draaien omdat er wat met de stroomtoevoer is (droger geeft bijv. EHO als foutmelding). Ik vermoed dat ik een elektricien een en ander moet laten nakijken (in de meter kast). Nu ben ik benieuwd of er iets is wat ik zelf kan nakijken/meten voordat ik de elektricien bel. Heeft iemand tips?

Als het advies is: bel een elektricien, dan is dat ook prima :)

Edit: de droger en wasmachine zitten toch op 2 verschillende groepen. Vorige bewoners hadden dit niet goed genoteerd.

[Voor 12% gewijzigd door Muncher op 23-08-2021 11:13]

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 08:54
Bijzonder dat de wasmachine en droger het herkennen. Als er teveel stroom getrokken wordt dan moet de stop gewoon er uit gaan. Toevallig vandaag bij mij al 2x gebeurd :P, maar weet wel waardoor dat kwam.

[Voor 9% gewijzigd door Daniel. op 22-08-2021 14:24]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:25
Als je een beetje multimeter hebt, steek die in het stopcontact. Maar dit gaat vermoed ik al heel snel lijken op ook ergens een draadbreuk/slecht contact.

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:16
De groep is niet overbelast, echter is er iets mis met de spanning, deze is om een of andere reden geen 220-240V. Aldus de foutmelding.

https://www.aeg.nl/suppor...-eho-op-het-display-weer/

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Muncher
Daniel. schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:24:
Bijzonder dat de wasmachine en droger het herkennen. Als er teveel stroom getrokken wordt dan moet de stop gewoon er uit gaan. Toevallig vandaag bij mij al 2x gebeurd :P, maar weet wel waardoor dat kwam.
En waardoor kwam dat?
Sissors schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:26:
Als je een beetje multimeter hebt, steek die in het stopcontact. Maar dit gaat vermoed ik al heel snel lijken op ook ergens een draadbreuk/slecht contact.
Goede tip. Waar moet ik dan precies op letten?
DutchKel schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:28:
De groep is niet overbelast, echter is er iets mis met de spanning, deze is om een of andere reden geen 220-240V. Aldus de foutmelding.

https://www.aeg.nl/suppor...-eho-op-het-display-weer/
Ja, dit is het precies!

• Cybersijp
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-09 17:33
Plaatselijk veel zonnepanelen toevallig waardoor de spanning op het net plaatselijk te hoog wordt ? Dus zou eens meten met een duspol of een multimeter wat de spanningen zijn op de verschillende fases. Dat beide machines in eens het zelfde probleem hebben zal niet duiden op "stuk"zijn , maar eerder een onderliggend ding/probleem .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wi nou niet???

• Muncher
Cybersijp schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:32:
Plaatselijk veel zonnepanelen toevallig waardoor de spanning op het net plaatselijk te hoog wordt ? Dus zou eens meten met een duspol of een multimeter wat de spanningen zijn op de verschillende fases. Dat beide machines in eens het zelfde probleem hebben zal niet duiden op "stuk"zijn , maar eerder een onderliggend ding/probleem .
Ik denk nu aan:
Spanning niet op orde
Kabel breuk
“Iets” in de meter kast.

Heb jij toevallig een goede tip/how-to voor het meten van de spanning?

• Cybersijp
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-09 17:33
Muncher schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

Ik denk nu aan:
Spanning niet op orde
Kabel breuk
“Iets” in de meter kast.

Heb jij toevallig een goede tip/how-to voor het meten van de spanning?
zoek eens op duspol , daar kun je dit soort zaken prima mee uitsluiten

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wi nou niet???

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 08:54
Opladen auto en frituurpan kan, maar piekspanning bij het er uit trekken van de frituurpan stekker.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 11:32
Hoe lang staan die wasmachine en droger al samen op één groep? Wat voor type droger is het (warmtepompdroger of anders)?
Worden wasmachine en droger wel eens tegelijkertijd gebruikt?

De melding duidt op een verkeerde netspanning. Het feit dat er nog wel *iets* van netspanning is en dus niet de zekering is uitgevallen door overbelasting, vermoed ik een slechte verbinding met veel weerstand.

Weerstand = spanningsverlies
En
Weerstand = (heel veel) warmte, dus brandgevaar.

Schakel de groep uit, totdat er een deskundige bij is geweest.

En indien de wasmachine en droger inderdaad op één groep zijn aangesloten, zorg dan als het even kan dat die deskundige een extra groep aanlegt, zodat beide apparaten voortaan een eigen groep hebben. Is dat niet mogelijk, regel dan een was/droog schakelaar.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Muncher
Ivow85 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:11:
Hoe lang staan die wasmachine en droger al samen op één groep? Wat voor type droger is het (warmtepompdroger of anders)?
Worden wasmachine en droger wel eens tegelijkertijd gebruikt?

De melding duidt op een verkeerde netspanning. Het feit dat er nog wel *iets* van netspanning is en dus niet de zekering is uitgevallen door overbelasting, vermoed ik een slechte verbinding met veel weerstand.

Weerstand = spanningsverlies
En
Weerstand = (heel veel) warmte, dus brandgevaar.

Schakel de groep uit, totdat er een deskundige bij is geweest.

En indien de wasmachine en droger inderdaad op één groep zijn aangesloten, zorg dan als het even kan dat die deskundige een extra groep aanlegt, zodat beide apparaten voortaan een eigen groep hebben. Is dat niet mogelijk, regel dan een was/droog schakelaar.
Bedankt voor de tips! We wonen nu 5 jaar in dit huis met dezelfde machines, dezelfde meter kast/groepen. Het heeft altijd goed gewerkt.

Ik ga maar een elektricien bellen, dit word mij allemaal wat te link.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
ik zet in op een los contact..

hier draait mn wasmachine en droger ook gezamelijk op 1 groep.. kan prima.. WM en Droger trekken samen tegen de 3300W op TOP.. vroeger wel zo`n schakelaar er tussen gehad.. maar de droger stopte dan toch gewoon met zn programma... (oudere afvoerdroger) nu inmiddels een andere WM en WP droger :)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• Muncher
SMSfreakie schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:12:
ik zet in op een los contact..

hier draait mn wasmachine en droger ook gezamelijk op 1 groep.. kan prima.. WM en Droger trekken samen tegen de 3300W op TOP.. vroeger wel zo`n schakelaar er tussen gehad.. maar de droger stopte dan toch gewoon met zn programma... (oudere afvoerdroger) nu inmiddels een andere WM en WP droger :)
Los contact van wat? Het stopcontact?

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Muncher schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:30:
[...]

Los contact van wat? Het stopcontact?
Zou kunnen.. of ergens een las die los ligt.. of in de groepenkast niet goed aangedraaid..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• Rowwan
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:55
Bij een losse las (of een losse contact) zou de machine dood zijn. Blijkbaar doet ie nog wel iets.

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:16
Het kan op elke vertakking deels los zitten waardoor die dus niet goed contact maakt. Meestal uit het zich in vonken als je veel stroom vraagt.

Vandaar dat het advies ook is, zet de stroom eraf op die groep.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee