stand alone WiFi netwerk - hoe te maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:40
Hallo allen,

Wat ik wil bereiken:

Op de vereniging hebben we een scoresysteem dat met laptops en tablets werkt.
Nu is daarvoor een Wifi netwerkje nodig. Op zicht hoeft het niet eens op Internet aangesloten te worden, als de apparaten elkaar maar kunnen vinden.

Enige zorg is het bereik van de WiFi. Het gebouw is van behoorlijk dik beton en er is ook best wat staal zo her en der. De 2 wedstreidruimtes zijn ca 25 diep en ca 10 breed. Access Point moet helaas aan de voorkant in de ruimte worden gemonteerd, kan niet in het midden.

Het zou helemaal leuk zijn als het een autonoom systeem wordt, zodat je de WiFi apparatuur kan meenemen naar een andere locatie en meteen weer kan inzetten.

Is dan een simpel routertje genoeg aangevuld met een tweetal acces points?
Router in de bestuurskamer, AP1 en AP2 in de zalen.

Het trekken van UTP kabel is een optie maar alleen WiFi zou wel heel handig zijn.
Plaatje helpt.. alvast excuus voor mijn tekenkunst....

Alvast dank allemaal voor de reacties

Reinier
!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5LVB1cPs0VMTq7d_lwfydpi1K0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGIV0Y7ZbHdKHbBbOD6PHZIF.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het meeste spul is tegenwoordig wel dual-band, dus je kan perfect bv. de 2,4 GHz-band inzetten voor de verbinding met de router, en de toegangspunten zelf alleen op 5 GHz laten uitzenden naar de clients toe. Moeten je clients natuurlijk allemaal wel 5 GHz doen en da's helaas nog steeds niet zo evident.

2,4 GHz gaat minder last hebben van beton dan 5 GHz dus ik zou zeggen: test eerst met wat los spul of de verbinding nog bruikbaar is voor wat jullie nodig hebben.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je geen internet access nodig hebt, is een router niet eens nodig. Een DHCP server is voldoende. Nou woden DHCP servers niet echt los verkocht, dus dat zal niet veel lucht geven.
Over wat voor soort bandbreedtes heb je het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Bandbreedte is eigenlijk minimaal. In bijna platte text worden de scores gesynchroniseerd. KB eerder dan MB :-) De tablets (Samsung tab A ) zijn wel 5GHz, dat scheelt dus.
DHCP is idd wel nodig, vandaar het inzetten van een router.

Veel van dat materiaal is in de V&A te vinden, vaak ook voor leuke prijzen.

Zijn MESH systemen wel geheel autonoom inzetbaar, dus incl DHCP?
Nooit met dat materiaal gewerkt helaas.
Denk aan dit: https://www.megekko.nl/pr...z6noRO0N4zWRoCpvQQAvD_BwE

[ Voor 35% gewijzigd door reinier68 op 22-08-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
In die advertentie staat erbij dat het systeem een DHCP server heeft. Wat mogelijk minder is, is dat er 'ondersteunde mobiele besturingssystemen' bijstaan. Dat zou kunnen betekenen dat je het spul alleen 'via de cloud' kunt configureren, en dat je zonder internet dus niet zoveel kan.

Als ik jou was zou ik eerst een testen of je met een 2.4GHz signaal door die muur heenkomt. 2 mobiele telefoons, waarvan 1 in tethering mode zou al voldoende zijn voor die test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

reinier68 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:42:
Bandbreedte is eigenlijk minimaal. In bijna platte text worden de scores gesynchroniseerd. KB eerder dan MB :-) De tablets (Samsung tab A ) zijn wel 5GHz, dat scheelt dus.
DHCP is idd wel nodig, vandaar het inzetten van een router.

Veel van dat materiaal is in de V&A te vinden, vaak ook voor leuke prijzen.

Zijn MESH systemen wel geheel autonoom inzetbaar, dus incl DHCP?
Nooit met dat materiaal gewerkt helaas.
Denk aan dit: https://www.megekko.nl/pr...z6noRO0N4zWRoCpvQQAvD_BwE
Mesh systemen doen idd ook DHCP. Ik zou ze echter in jouw geval niet gebruiken: basically gebruiken mesh systemen wifi als backhaul en daarvoor reserveren ze kanalen. Die gereserveerde kanalan kun je dan niet voor clients gebruiken. Er is soms wel om heen te werken maar bij de meeste SOHO mesh sets, moet je dan door behoorlijk wat hoepels springen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Ik ga eerst even een WiFi test doen om te zien wat er door het beton heen komt.

Thanks allemaal, ik ben weer wijzer geworden!
Pagina: 1