Eigen risico leaseauto

Pagina: 1
Acties:
  • 3.390 views

• Rossd
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-10-2022
Allereerst een fijn weekend nog!

Ik heb afgelopen vrijdag een parkeerschade opgelopen met mijn lease-auto (via detacheerden). Nu heb ik eigenlijk 2 opties:

1. Schade melden bij lease-maatschappij en de eigen risico betalen van 250eu
2. Zelf laten fixen bij een garage in de buurt voor 150eu

Wat voor mij ook een belangrijke vraag is om een uiteindelijke keuze te maken, is of eigen risico altijd bruto of netto van je loon wordt afgehouden. Weet iemand dat ?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

‘Een garage in de buurt’

En wat als die een beunhazerij reparatie uitvoeren? Anders gesteld: als jouw eigendom beschadigd wordt dan wil je toch ook zelf bepalen waar je eigendom gerepareerd wordt?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-10 22:26
Volgens mij mogen alle kosten die je maakt aan een leasewagen verrekend worden met je bijtelling. Zelfde wat er gebeurt met je eigen bijdrage als je die hebt; moet je echter wel een salarisadministratie hebben die een beetje mee wilt werken.

Verder is het ook de vraag wat voor rit het is; er is wel jurisprudentie over dat bij schade bij een zakelijke rit het risico bij de werkgever ligt, en niet bij de werknemer.

Pvouput live

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:23
Mag bruto van de bijtelling af. Dus zou het lekker door de LM laten fixen. Niet onder werktijd de schade opgelopen? Dan mogen ze geen eigen risico in rekening brengen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-11 23:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Eigen risico bij een lease-auto (bij schade tijdens werktijd) mag niet.

https://www.autoweek.nl/a...k-onterecht-eigen-risico/

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het is bij leasecontracten niet toegestaan schade of eigen risico op de bestuurder te verhalen. De leaseauto is immers een gebruiksvoorwerp dat door de werkgever ter beschikking wordt gesteld. Werkgever is daarom aansprakelijk voor de schade en zal zich daartegen verzekeren (tenzij de schade het resultaat is van grove nalatigheid e.d.). Hier zijn voldoende teksten op internet over te vinden. Dus ook hiertegen moet je beroep aantekenen.
De wet is heel duidelijk. Een werkgever mag geen schade verhalen op de werknemer, tenzij er sprake is van opzet of roekeloosheid. Een werkgever mag dus géén eigen risico doorbelasten als de schade onder werktijd is ontstaan. In de praktijk gaat dat nogal eens verkeerd; meer dan 60% van de autoregelingen over het eigen risico zouden in strijd zijn met de wet.
bron: https://www.baa.nl/mag-u-...verhalen-op-de-werknemer/

Gewoon melden bij je leasemij en het hun laten fixen, zonder eigen risico.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Rossd
Dankjewel voor de reacties leden!

Het gaat om een privé-rit, ik werk sinds mei 2021 weer volledig thuis. Maar dan kan ik ervan uitgaan dat het dus van je brutoloon afgehouden wordt ? Dan is het idd voordeliger en netter om het via leasemaatschappij te laten uitvoeren

• Rossd
Microkid schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:32:
Het is bij leasecontracten niet toegestaan schade of eigen risico op de bestuurder te verhalen. De leaseauto is immers een gebruiksvoorwerp dat door de werkgever ter beschikking wordt gesteld. Werkgever is daarom aansprakelijk voor de schade en zal zich daartegen verzekeren (tenzij de schade het resultaat is van grove nalatigheid e.d.). Hier zijn voldoende teksten op internet over te vinden. Dus ook hiertegen moet je beroep aantekenen.

Het was in privé-tijd

[...]

• Rossd
Microkid schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:32:

[...]

Het was in privé tijd

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:39
Rossd schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:34:
Dan is het idd voordeliger en netter om het via leasemaatschappij te laten uitvoeren
Los van wat voordeliger is; in de basis ben je hoe dan ook verplicht de schade te melden. Ga je zelf zonder overleg iets doen ben je dus in overtreding en neem je bovendien een risico. Stel de LM is niet blij met het werk dat jouw hersteller levert dan heb je feitelijk gewoon schade toegebracht aan hun eigendom.

Voor het hier genoemde verschil zie ik geen enkele reden hier überhaupt over na te denken.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 22-08-2021 11:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Rossd schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:34:
Dankjewel voor de reacties leden!

Het gaat om een privé-rit, ik werk sinds mei 2021 weer volledig thuis. Maar dan kan ik ervan uitgaan dat het dus van je brutoloon afgehouden wordt ? Dan is het idd voordeliger en netter om het via leasemaatschappij te laten uitvoeren
Ook in prive tijd mag de werknemer geen eigen risico van je claimen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Microkid schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:41:
[...]

Jouw eigen bron vermeld toch iets anders:
De schade die in privétijd is gemaakt, mag wel worden verhaald op de werknemers. U mag dan het eigen risico doorbelasten aan de werknemer. Het mag echter niet meer zijn dan wat normaal gesproken als eigen risico zou gelden, als de werknemer privé verzekerd zou zijn. Gebruikelijk is een eigen risico tussen de € 150 en € 300. Volgens de VZR zou het eigen risico niet hoger dan € 300 mogen zijn, omdat reguliere particuliere auto – verzekeringen vergelijkbare bedragen voor eigen risico hanteren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Microkid schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:41:
[...]

Daar onderscheid de betere werkgever zich.

• Rossd
Hoeveel zal een bruto eigen risico 250eu netto bedragen ?

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11 17:26

Tomatoman

Fulltime prutser

Rossd schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:56:
Hoeveel zal een bruto eigen risico 250eu netto bedragen ?
Dat kun je vinden onderaan je loonstrook bij iets als ‘loonheffing blauwe tabel’. Dat percentage is vaak hoger dan 42%. Staat er bijvoorbeeld 48%, dan is het netto eigen risico 48% minder dan het bruto bedrag € 250, namelijk € 130.

De reden dat dat percentage anders is dan de 42% die je op grond van het schijventarief zou verwachten (ik doe hier de aanname dat het hier om een starterssalaris gaat), is dat als je bruto 100 euro extra verdient, daar niet alleen 42 euro inkomstenbelasting af gaat, maar de verandering van je inkomen ook gevolgen heeft voor de arbeidskorting waar je recht op hebt en eventueel ook andere heffingskortingen. Het gevolg is dat 100 euro bruto aan extra inkomsten er uiteindelijk in resulteren dat je aan het eind van het jaar niet € 58 extra overhoudt, maar een beetje minder: in mijn voorbeeld slechts € 52. Daar houdt die blauwe tabel alvast rekening mee: de werkgever houdt alvast wat extra belasting in, zodat je aan het eind van het jaar niet hoeft bij te betalen. Omgekeerd: als je € 250 aan bruto salaris inlevert, kost je dat netto dus wat minder dan € 148,18 (= 250 minus 42%).

Een goede grap mag vrienden kosten.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:25
Even een sidenote, als 't een kleine schade is van daadwerkelijk 150 euro, dan mogen ze alleen 150 euro rekenen.

En om de aangegeven reden hierboven is optie 1 netto even duur als optie 2, die volgens 't reglement niet eens is toegestaan.

Optie 2 bied ook nog eens een risico bij het inleveren van de auto. Stel dat 't allemaal niet zo netjes is gebeurd dat deze niet door de inleverkeuring komt. Sta je dan met alsnog 250 euro eigen risico bij het inleveren + hoop gezeik dat je zelf hebt lopen rommelen.

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:02
Wat staat er in je leasereglement?

• Rossd
synx6 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:35:
Wat staat er in je leasereglement?
Staat alleen 250eu per schade, niet of het bruto of netto in mindering wordt gehouden

• synx6
Rossd schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:06:
[...]

Staat alleen 250eu per schade, niet of het bruto of netto in mindering wordt gehouden
Dan rest je een email aan hr met die vraag. Leg dan meteen even vast of het tijdens zakelijk verkeer is geweest of niet.

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 12:12
Ik kan je deze link nog geven, bij schade in prive tijd of tijdens prive gebruik, is het ook niet altijd dat er eigen risico mag worden ingehouden. Het is een hele lap tekst, maar ik heb het samengevat als : De werkgever moet je de kans hebben geboden om zelf de auto aanvullend te verzekeren, zo niet, dan is de keuze voor een eigen risico voor de werkgever en mag dit niet doorberekent worden.

https://www.advocaten.nl/...erde-schade-op-werknemer/

Ikzelf heb een keer een eis van 3600 euro van de leasemaatschappij gehad, WG wilde dit op mijn loon inhouden, ben hier niet mee akkoord gegaan, en uiteindelijk heb ik niets hoeven te betalen.

Runs everything...

• Rossd
MacIsCool schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:57:
Ik kan je deze link nog geven, bij schade in prive tijd of tijdens prive gebruik, is het ook niet altijd dat er eigen risico mag worden ingehouden. Het is een hele lap tekst, maar ik heb het samengevat als : De werkgever moet je de kans hebben geboden om zelf de auto aanvullend te verzekeren, zo niet, dan is de keuze voor een eigen risico voor de werkgever en mag dit niet doorberekent worden.

https://www.advocaten.nl/...erde-schade-op-werknemer/

Ikzelf heb een keer een eis van 3600 euro van de leasemaatschappij gehad, WG wilde dit op mijn loon inhouden, ben hier niet mee akkoord gegaan, en uiteindelijk heb ik niets hoeven te betalen.
3600eu….. had jij geen eigen risico in je contract staan ?
Handige link, ik ga het eens doornemen

• Rossd
synx6 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:35:
[...]

Dan rest je een email aan hr met die vraag. Leg dan meteen even vast of het tijdens zakelijk verkeer is geweest of niet.
Dat snap ik ook wel:p, maar ik wil het nog niet melden voordat ik alles heb uitgezocht.

Maar denk idd dat het bruto kan worden verreken als ik zo alle reacties lees

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:40
Icephase schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:31:
Eigen risico bij een lease-auto (bij schade tijdens werktijd) mag niet.

https://www.autoweek.nl/a...k-onterecht-eigen-risico/
Ook niet als in het leasecontract staat dat eigen risico op de bestuurder verhaald kan worden?

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-10 08:41

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Bij ons kwamen ze er achter dat in de overeenkomst stond dat alle schade in de baas zijn tijd voor de baas zijn rekening zijn. Lees je voorwaarden goed.

Schade aan een leaseauto
Wordt deze buiten werktijd gebruikt (dus privé), dan is de schade in principe voor rekening van de werknemer. Krijgt men schade onder werktijd? Dan bent u alleen aansprakelijk, als er géén sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.

[Bron]

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-11 22:52
Wessel0101 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:14:
[...]

Ook niet als in het leasecontract staat dat eigen risico op de bestuurder verhaald kan worden?
Kort antwoord: Nee.
Je kunt van alles overeenkomen in een contract maar als de wet iets anders zegt is dat deel vh contract niet geldig.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00
Los van de vraag of het mag of niet, hoe belangrijk zijn schadevrije jaren voor je? Voor als je later zelf een autoverzekering neemt.

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 12:12
Rossd schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:06:
[...]

3600eu….. had jij geen eigen risico in je contract staan ?
Handige link, ik ga het eens doornemen
De toenmalige wagenpark beheerder wilde het aan mij doorberekenen, dit lukte hem niet ( ik weigerde erover te praten met hem ), manager erbij gekomen, en uiteindelijk heb ik niet eens het eigen risico hoeven te betalen. Bij ons is het vaak een taak die erbij wordt gedaan, en niet iedereen is daar goed in en de begeleiding was 0,0...

[ Voor 3% gewijzigd door MacIsCool op 23-08-2021 12:56 ]

Runs everything...

• synx6
Rossd schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:07:
[...]

Dat snap ik ook wel:p, maar ik wil het nog niet melden voordat ik alles heb uitgezocht.

Maar denk idd dat het bruto kan worden verreken als ik zo alle reacties lees
Bruto kan. Ook geen reden voor wg om dat niet te doen. Al reactie van HR? ;)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:18
makkie ;) schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:18:
Krijgt men schade onder werktijd? Dan bent u alleen aansprakelijk, als er géén sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.
Whut? Dus als ik met opzet schade veroorzaak ben ik niet aansprakelijk 8)7

edit: aahh is uit oogpunt van de werkgever beschreven :7

[ Voor 9% gewijzigd door LordSinclair op 23-08-2021 13:06 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Rossd
Jimster schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:29:
Los van de vraag of het mag of niet, hoe belangrijk zijn schadevrije jaren voor je? Voor als je later zelf een autoverzekering neemt.
Wel belangrijk, ik denk dat het lease-rijden in de financiële dienstverlening geen toekomst meer heeft vanwege het vele thuiswerken. Dus mocht ik ooit van werkgever wisselen dan ben ik genoodzaakt om een eigen auto te kopen.

• Rossd
Thanks voor de tips heren. Volgens mij rest mij niks anders dan eigen risico te betalen aangezien ik al maanden thuis werk en dat zo blijft tot na september.

Tenzij ik het na september pas meld maar ook niet zo erg netjes. En bovendien kan een expert wel zien of een schade een week of een maand oud is.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00
Rossd schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:38:
[...]
Wel belangrijk, ik denk dat het lease-rijden in de financiële dienstverlening geen toekomst meer heeft vanwege het vele thuiswerken. Dus mocht ik ooit van werkgever wisselen dan ben ik genoodzaakt om een eigen auto te kopen.
Dan zou ik overwegen om het uit eigen zak te betalen. Een schade is -5 schadevrije jaren. Heb je geen leaseauto meer en heeft je leaseverklaring een negatief aantal schadevrije jaren, dan hoef je dat niet door te geven aan je privé auto schadeverzekering als je die neemt. Positief aantal schadevrije kan wel de moeite waard zijn, zeker als je voor je leaseauto een privé auto hebt gehad met schadevrije jaren.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.