Twee goed geteste ethernetkabels, waarvan 1 toch niet werkt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wietoe2
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-08-2021
Mijn vraag
Jarenlang stabiel internet gehad. Heel af en toe modem moeten resetten en dan liep alles weer als een zonnetje. Plots viel mijn internet weg. Modem gereset, maar geen verbetering. Andere modempoort geprobeerd, geen effect. Ethernetkabel loopt door kruipruimte. Dus eerst nieuwe kabel bovengronds geprobeerd. Resultaat prima verbinding. De ondergrondse 'defecte' kabel aangesloten op twee laptops. De 'defecte' kabel werkt op beide prima. Mijn vraag: wat kan het probleem zijn dat mijn desktop wel verbinding krijgt met de ene kabel en niet met de oude (ook goede) andere kabel, maar beide laptops prima met beide kabels overweg kunnen?
Ik wil mijn oude kabel weer gebruiken, omdat de nieuwe kabel door de huiskamer loopt. Heel graag uw advies. Ik ben geen computer expert.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een recent Ziggo modem en een Asus Desktop CM1831 RAM 8GB AMD Phenom IIX6 2.9 Ghz.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Modem gereset en kabels getest.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:59
Welk type kabel loopt er door de kruipruimte?
Is dit outdoor kabel of indoor kabel.
Als het indoor kabel is kan er vocht in de kabel gekomen zijn waardoor deze niet meer te goei werkt.
Indoor kabels hebben een mantel die niet tegen water en vocht kan.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
Dat ja, en check of de ondergrondse kabel een 100% koperen kern heeft, en dat het geen CCA kabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-05 15:19
Wat geeft de netwerkkaart als status? Krijg je een ip-adres uit de juiste reeks?
Uit jouw verhaal maak ik helemaal niet op dat de kabel stuk is. Waarom denk je dat?

Op twee laptops doet de kabel het wel, dan lijkt het iets met de pc zelf te zijn.
Xenir schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:30:
Dat ja, en check of de ondergrondse kabel een 100% koperen kern heeft, en dat het geen CCA kabel is.
Beetje kort door de bocht hé, Als je het zo schrijft is het net alsof PC’s niet werken met CCA kabels (maar blijkbaar laptops wel). Wat gewoon onzin is. Ik zou CCA kabels niet gebruiken voor PoE, grote afstanden of snelheidsmeter boven 1Gbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:25
Ligt die kabel gewoon los door de kruipruimte, of netjes door een buis?
Is hij afgemonteerd op contactdozen of zitten er stekkertjes aan?

Als dit een halve beun-oplossing is geweest (kabel met massieve draad met verkeerde stekkertjes eraan, die los in de kruipruimte ligt o.i.d.) kan ik me goed voorstellen dat er ergens een slechte verbinding of draadbreuk zit. Door aan de kabel te rommelen (door hem in een ander apparaat te prikken bijvoorbeeld) kan het dat hij ineens wel weer even werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wietoe2
Dyckie schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:42:
Als het indoor kabel is kan er vocht in de kabel gekomen zijn waardoor deze niet meer te goei werkt.
Dank jullie allen voor de snelle reacties. de kabel die ik door de kruipruimte heb getrokken is een grondkabel. zwarte zeer stugge mantel. Loopt niet door pvc buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wietoe2
Dyckie schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:42:
ewoutw schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:47:
Wat geeft de netwerkkaart als status? Krijg je een ip-adres uit de juiste reeks?
Uit jouw verhaal maak ik helemaal niet op dat de kabel stuk is. Waarom denk je dat?

Op twee laptops doet de kabel het wel, dan lijkt het iets met de pc zelf te zijn.

[...]

Beetje kort door de bocht hé, Als je het zo schrijft is het net alsof PC’s niet werken met CCA kabels (maar blijkbaar laptops wel). Wat gewoon onzin is. Ik zou CCA kabels niet gebruiken voor PoE, grote afstanden of snelheidsmeter boven 1Gbit/s.
Beste ewout. Ik denk

[...]

niet dat de kabels stuk zijn. sterker: ik wee

[...]

t dat ze goed zijn, anders zouden die laptops het ook niet

[...]

Ik zeg niet dat de pc's het niet doen. ze doen het juist wel. Maar alleen mijn desktop doet het niet meer met de grondkabel, terwijl de beide laptops het wel doen met deze grondkabel. Mijn desktop doet het ook met de gewone kabel. In de computer zou iets aan de hand kunnen zijn suggereer je. Dat zou kunnen, maar wat dan vreemd is, is dat de computer met de tweede (geen grondkabel) het nl. wel doet. mijn probleem en tevens vraag is. Hoe kan dat. Je vraagt je af wat de netwerkkaart als status aangeeft en of ik een ip adres krijg uit de juiste reeks. Zou je mij ajb kunnen zeggen hoe en waar ik dit kan checken. Ik ben, zoals gezegd, geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:59
Hoe is u grondkabel afgewerkt?
Met gewone rj45 fiches of met keystone of een netwerkdoos met lsa strook.
Foto's zouden ook handig zijn.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wietoe2
met RJ45. Die het bij de beide kabels (1 gewoon en 1 grond). Alleen de grondkabel wil op mijndesktop niet werken. de gewone kabel doet het wel op mijn desktop. de grondkabel doet het ook gewoon op beide laptops. De stekkertjes zijn dus wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gok kleine beschadiging aan de stekker waardoor deze in de PC geen fijn contact maakt maar op een laptop wel. Dat heb je soms met mannetjes en vrouwtjes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 09:58

lier

MikroTik nerd

wietoe2 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:31:
De stekkertjes zijn dus wel goed
Het is niet voor niets dat de vraag gesteld wordt. En er zijn al velen voor je geweest (hier op GoT) die ook dachten dat alles goed was.

Maar begin eerst eens alle vragen die reeds gesteld zijn te beantwoorden:

- welke kabel (merk/type/materiaal/alles wat kan helpen)?
- welke RJ45 stekkers (merk/type/materiaal/etc.)
- foto's van de stekkers aan beide kanten (van zowel de onderkant als de voorkant)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe heb je de kabels getest? Heb je daar een UTP tester voor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:42
Kan zijn dat de kabel een of meerdere aders heeft die een hogere weerstand heeft. Heb wel eens vaker meegemaakt dat of de connector beschadigd/geoxideerd is of dat de kabel ergens beschadigd is.

In die gevallen kan het zijn dat het ene apparaat beter kan omgaan met de beschadiging dan de andere.

Op welke manier heb je de kabel getest? Als je een beetje een goede kabeltester gebruikt moet deze per kabelpaar de lengte/weerstand kunnen aangeven, die zou over alle aderparen gelijk moeten zijn, is dat niet het geval dan heb je het probleem al te pakken.

Eventueel even nieuwe stekkers er aan zetten.

Tenslotte even het advies van @lier opvolgen, deel even wat foto's van je installatie zodat we wellicht beter advies kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Het hoeft niet eens weerstand te zijn. Kan ook dat de kabel ergens een knik of andere vervorming heeft waardoor de twist veranderd en overspraak ontstaat. Dat kun je hooguit met een professionele kabeltester van een paar 1000 euro terugvinden.

Maar als TS RJ45 stekkertjes aan een grondkabel heeft geknepen is dat wel de eerste verdachte en zou ik die eerst eens vervangen. Of beter: gewoon netjes afpatchen op een WCD natuurlijk. Als dat geen soelaas biedt is preventief vervangen van de kabel waarschijnlijk de meest pragmatische oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 24-08-2021 09:16 ]

Pagina: 1