Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 20:17
Bij het samenstellen van ons nieuwbouwproject komen we voor een lastige vraag te staan.
We willen een woning van 200m2 qv10=0,148 EPC=0,25 met douche wtw laten bouwen.
Standaard zit hier een nefit lucht-water warmtepomp in met boiler van 200 liter en buffervat bij.
Wij willen ipv dit systeem de Compress 7800i LW(M)F bodemwarmtepomp laten installeren met koelfunctie.De vraag is of we genoeg hebben aan dit systeem met een gezin met 2 dochters.
Wat denken jullie

Compress
7800i LWMF*
Algemeen 16
Geluidsdrukniveau (EN 11203) in dB(A) 37
Geluidsvermogen (EN 12102) in dB(A)* 41
Vermogen (B0/W35) in kW 4-15
COP (B0/35) (EN14511:2011)
4,8
COP tapwater (EN 14825) (eco+) 3,05
SCOP gemiddeld klimaat (ltv 35°C)5,33
Koelvermogen, max. (B0/W35) in kW 11,41
Energieklasse CV (ltv 35°C)A+++
Broncircuit
Geïntegreerde bronpomp Ja
Energiezuinige circulatiepomp EEI ≤ 0,20
Compressor
Type Scroll
Gewicht koudemiddel in kg 2,3
Koudemiddel R410A
CO2-equivalent in ton 4,8
Verwarmingscircuit
Debiet vloerverwarming
in m3/u 2,6
Debiet radiatoren
in m3/u 1,5
Max. aanvoertemperatuur (B0) in °C
71
Warm water
Nuttige inhoud boiler in l 180
Energieklasse (Eco+) A+
Hoeveelheid warm water (40°C) in l 300

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 06:30
Ik heb vorige week besloten om bij een lucht/water pomp te blijven, na maanden heen en weer te zijn gegaan (ook ongeveer 200m2, qv10=0,3, beng1 64kwh/m2). Mag ik vragen wat je beng1 (behoefte) is?

Financieel kreeg ik de investering niet verantwoord. Als je me je e-mail in een pm stuurt kan ik je een excel berekening sturen.

Mij conclusie: hoe lager je beng1 (die neemt je qv10 ook mee) hoe langer het duurt voordat je die investering in bron en pomp terug hebt verdient. Er is ook een groot topic hier op got over bodem warmtepompen, maar die kan ik mobiel lastig vinden :-).

Daarnaast: ik heb verschillende installateurs gesproken. Ze hebben allemaal een eigen (valide) mening en goede suggesties. Maak eens een paar afspraken en laat twee offertes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Supermario16 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:39:
Ik heb vorige week besloten om bij een lucht/water pomp te blijven, na maanden heen en weer te zijn gegaan (ook ongeveer 200m2, qv10=0,3, beng1 64kwh/m2). Mag ik vragen wat je beng1 (behoefte) is?

Financieel kreeg ik de investering niet verantwoord. Als je me je e-mail in een pm stuurt kan ik je een excel berekening sturen.

Mij conclusie: hoe lager je beng1 (die neemt je qv10 ook mee) hoe langer het duurt voordat je die investering in bron en pomp terug hebt verdient. Er is ook een groot topic hier op got over bodem warmtepompen, maar die kan ik mobiel lastig vinden :-).

Daarnaast: ik heb verschillende installateurs gesproken. Ze hebben allemaal een eigen (valide) mening en goede suggesties. Maak eens een paar afspraken en laat twee offertes maken.
exacte berekening breng1 heb ik nog niet.
Maar deze gegevens had ik bij een vergelijkbare woning van hun gekregen.

Het gaat ons ook niet alleen om het terug verdienmodel maar ook extra wooncomfort.
De redenen voor een bodemwarmtepomp zijn;
Stabiel en hoger rendement
Geen buitenunit
Geen geluid buiten
Lager energieverbruik
Passief koelen zonder extra energieverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 23:41
Hier op het forum vind je met name expertise van mensen die in bestaande bouw hun CV ketel hebben weggedaan er een een L/W (vaak Panasonic) voor hebben teruggezet.

Is dat een W/W met een max vermogen van 15 kW? Lijkt me meer dan nodig in een ruime nieuwbouwwoning. Hier lukt 5 kW (excl SWW) in een huis uit 2004 (585 m3)
Het gaat ons ook niet alleen om het terug verdienmodel maar ook extra wooncomfort.
Zover ik het begrijp is er toch helemaal geen sprake van terugverdienen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
busscherski schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:19:
Hier op het forum vind je met name expertise van mensen die in bestaande bouw hun CV ketel hebben weggedaan er een een L/W (vaak Panasonic) voor hebben teruggezet.

Is dat een W/W met een max vermogen van 15 kW? Lijkt me meer dan nodig in een ruime nieuwbouwwoning. Hier lukt 5 kW (excl SWW) in een huis uit 2004 (585 m3)

[...]

Zover ik het begrijp is er toch helemaal geen sprake van terugverdienen?
nee dit is het zwaarste model Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBT1DlRSAGjbseCgKz3Ng1V4zCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uw5cGb9ntnFEpe4dBLY5w3B9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik denk dat het 8 kW model prima is.

Maar goed, wacht eerst even je beng1 af.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Het gaat me ook niet om het terugverdienen, maar om het prijs verschil tegen de voordelen.

Als ik mag vragen: hoe definieer je de meerwaarde van "comfort"? Iedereen heeft het er over maar ik kan dit voor mezelf nog niet concreet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Supermario16
Tja definieer comfort...
Afgelopen "horror"winter heb ik de buitenunit twee keer uit de sneeuw gegraven. Ook dat is een voordeel van W/W.

Ik heb de meerkosten niet scherp maar als de meerkosten 500 euro per jaar zijn dan kan ik me inderdaad voorstellen dat je het wel waard vind. Het hangt er ook een beetje vanaf waar je die 500 euro per jaar anders aan had besteed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermario16
busscherski schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:25:
@Supermario16
Tja definieer comfort...
Afgelopen "horror"winter heb ik de buitenunit twee keer uit de sneeuw gegraven. Ook dat is een voordeel van W/W.

Ik heb de meerkosten niet scherp maar als de meerkosten 500 euro per jaar zijn dan kan ik me inderdaad voorstellen dat je het wel waard vind. Het hangt er ook een beetje vanaf waar je die 500 euro per jaar anders aan had besteed.
Is dat geen installatie fout? Ik heb er geen verstand van maar ik had al bedacht mijn installateur te vragen de buitenunit op pootjes te zetten. Ik heb ook al installaties gezien waar hij hoger aan de gevel hangt.

Qua kosten reken ik voor een lucht wp, pv panelen, en stroom (verwarming en koeling) over 15 jaar op 20700 euro. Voor een bodem wp, pv panelen, en stroom op 25900 euro. Het verschil in initiele investering is grofweg 10000 euro. Het verschil in energie verbruik is ongeveer 1500 kWh per jaar. Dit is met een conservatieve COP voor de lucht wp (3.5). Als ik die op het gemiddelde gerapporteerd op got (grote lucht wp topic) van 4 zet daalt het verschil na zo'n 1000 kWh.

Nu is mijn beng1 gedaald van 10 kWh naar 7.5 kWh (fout in beng berekening). Nu is de bodem wp over 15 jaar ongeveer 7000 euro duurder ten opzichte van de lucht wp op een totale prijs van 17000 vs 24000 euro.

Op basis hiervan heb ik mijn (persoonlijke) beslissing genomen :) .

P.s. dit zijn schattingen voor mijn specifieke situatie. Ik sta open voor kritiek _/-\o_ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Supermario16
Ik heb lage pootjes/balkjes. Misschien wel vatbaar voor verbetering, er kan nog wel 10 cm bij. Ik weet niet vanaf welke sneeuwhoogte het merkbaar wordt in de werking.
Heb die sneeuwduin van 60 cm maar preventief weg gegraven toen de sneeuw nog zacht was.

Pootjes hoger dan 20 cm is niet gebruikelijk. Of je moet er een verhoogde fundering voor maken.
Je kunt hem aan de muur hangen maar dan heb je kans op resonanties binnen (geluid).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:31
feddesman schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:35:
[...]
exacte berekening breng1 heb ik nog niet.
Maar deze gegevens had ik bij een vergelijkbare woning van hun gekregen.

De redenen voor een bodemwarmtepomp zijn;
Stabiel en hoger rendement
Geen buitenunit
Geen geluid buiten
Lager energieverbruik
Passief koelen zonder extra energieverbruik
Je vraagt ook: "De vraag is of we genoeg hebben aan dit systeem met een gezin met 2 dochters?"

Dat gaat echt alleen maar over warm tapwater, dus hoe lang kun je douchen ;-) Zo lang je boiler even groot is en het vermogen van de WP ook zit er weinig verschil in dit aspect tussen de L/W en de W/W opties.

ik zie dat de WP die je overweegt een max. vermogen van 15kW heeft, ik denk dat dat veel te groot is. Ga je nooit kwijt kunnen in de woning qua afgifte en ook qua tapwater maken is het wat overkill. Je kunt een 200L vat met een 9kW WP in 40 tot 60min weer helemaal opstoken, dus dat gaat al vrij snel.

verder is het vooral de vraag of jij het het geld waard vindt voor de genoemde voordelen. Je zult inderdaad iets lager energieverbruik hebben en kunt passief koelen, plus geen geluid buiten. De vraag of dat erg is hangt sterk af van waar de buitenunit zou staan en of je daar naast zit in de zomer tijdens de warm-tapwater run.

De inschatting van @Supermario16 dat het verschil 1.500 kWh per jaar zou zijn is erg ruim, veel mensen op het forum gebruiken in totaal met hun L/W WPs maar ~2.000 kWh per jaar (in bestaande woningen ook nog, dus veel slechter geisoleerd). Ik zou daarom verwachten dat het in de praktijk eerder een aantal honderd kWh per jaar scheelt, bijv. tussen de 400 en 600 kWh elektriciteit. Als je meerkosten dan 10k zijn, dan zou ik het wel weten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@Fr33z
Oja ik gebruik inderdaad +/- 2500 kWh voor verwarming en warm tapwater. Daar kan geen 1000 kWh af gaan met W/W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
busscherski schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:00:
@Fr33z
Oja ik gebruik inderdaad +/- 2500 kWh voor verwarming en warm tapwater. Daar kan geen 1000 kWh af gaan met W/W.
Bedankt! Dit kan ik dan ook weer in mijn model gaan gebruiken. Het is allemaal lastige materie en ik heb er al vele avonden inzitten om het te snappen. Ik heb zelfs een energieadviseur betrokken die ik regelmatig moet corrigeren :X .

Terugkomend op de originele vraag: de bodem warmtepomp van Nefit (Bosch) schijnt een speciale constructie nodig te hebben voor te koelen. Mijn tweede installateur had daar duidelijk een voorkeur voor Nibe, terwijl hij voor een lucht wp nu een offerte voor Nefit heeft gemaakt. Je kiest de installateur samen met de pomp. Ik zou zorgen voor een goede klik met een installateur die meerdere merken aan kan bieden. Hij kan je dan adviseren. Dit advies kun je later zelf (hier en op andere plaatsen) kan valideren.

(Ex-Bosch medewerker met een lichte voorkeur hierdoor)

[ Voor 37% gewijzigd door Supermario16 op 23-08-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deem007492
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-05 02:13
Met welk vermogen in w/m2 wordt gerekend voor het vaststellen van een warmtepompvermogen? Ik ben zelf ook bezig met een niewbouw woning (vrijebouw) en er wordt direct doorverwezen naar een energieadviseur voor het opstellen van een warmtetransmissie berekening. Echter ben ik benieuwd naar wat kengetallen en wil ik zelf keuzes maken van l/w of w/w met of zonder boilervat etc. Zo ben ik onderstaand plaatje tegengekomen waarmee je het vermogen kan bepalen. In ons geval een nieuwe vrijstaande (BENG) woning met lucht wtw en douce wtw dat volgens het plaatje 25+1= 26w/m2 warmtevermogen nodig heeft. In jouw geval vermenigvuldig je dit met 200m2 en heb je een warmtepomp van minimaal 5,2 kW thermisch warmtevermogen nodig.

Daarnaast herken ik je behoefte aan comfort. Wij hebben in onze huidige woning een w/w brine warmtepomp die in de zomer het huis heerlijk koel houdt. En die al ruim 15 jaar zonder storingen. Let er wel op dat je koudere vloeren kunt krijgen in de periode van koelen. Vooral met tegels. In onze woonkamer ligt een eikenvloer en dat voelt warmer aan dan een tegelvloer. Onze huidige woning van ca. 200m2 bevat een Waterkotte Ai 5008.4 met 250ltr warmwaterboiler met een elektrisch vermogen van 2kW, maar geen lucht en douche wtw. Theoretisch is het thermisch vermogen volgens de specs 11kW. Laat het ergens tussen de 8-11kW in liggen. Feit is dat deze machine vanaf -4 graden vrijwel de gehele dag warmte produceert en dus aanstaat. Maar het huis blijft wel heerlijk warm. Dat komt door de dikke vloeren. 8cm cementdek en daaronder de betonnenkanaalplaat. De isolatie zit daaronder. met 250liter zitten we nooit zonder warmtapwater.
Nog een tip: probeer eerst 3x25A aansluiting te nemen. dat is veel goedkoper dan 3x35A. Ons huis is volledig elektrisch met enkele grote verbruikers, zoals:
- WP 2kW + Elektrische noodverwarming 1,5kW (die heb ik handmatig uitgeschakeld)
- autolader 1fase max. 3kW
- hogedrukstoomoven 3fase 5,6kW
- Qooker 1,6kW
- inductieplaat max. 7,6
Het maximum vermogen (gelijktijdigheid) is tot nu toe 13,2kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gIHhWOY9hWSBKWE81O0wF1CLMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hgyxqCaBo9SSsS5sI1g0OB5K.png?f=fotoalbum_large
Bron: https://warmtepomp-weetje...gen-warmtepomp-berekenen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Het vermogen van de wp is (voor zover ik het begrepen heb) de maximum warmte vraag bij een bepaalde buiten temperatuur (-10?) en het benodigde vermogen voor warm water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:31
Supermario16 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:37:
Het vermogen van de wp is (voor zover ik het begrepen heb) de maximum warmte vraag bij een bepaalde buiten temperatuur (-10?) en het benodigde vermogen voor warm water.
Nee, het is een beetje anders:

Je zoekt een WP uit die rond de -10C buitentemperatuur nog genoeg vermogen heeft om je huis op temperatuur te houden. Beste manier om dit vast te stellen is een transmissieverliesberekening (OK, of gewoon meten in een bestaande woning... ;) ). Maar als kental kun je vaak getallen vinden zoals @Deem007492 hierboven ook laat zien.

Dus voor de woning van de TS kom je dan bijv. rond de 25 W/m2 aan vermogensvraag die nodig is. Dat doe je keer 200 m2 en dan zit je rond de 5 kW aan max. vermogen nodig als het echt heel koud is. Nu is er wel wat voor te zeggen dat het kental nog een beetje omlaag kan voor grotere woningen, want die hebben vaak relatief weinig buitenmuur voor het aantal m2's.

Om het nog wat beter te maken kun je dan nog kijken naar warm tapwater: neem even aan dat je WP elke dag circa 1 uur daar mee bezig is en dat je dat in hartje winter ook wilt kunnen, dan is je WP dus maar 23 uur per dag beschikbaar voor verwarming.

--> 24 / 23 * 5 kW = 5,21 kW wil je dan gedurende die 23 uur in je woning kunnen stoppen.

Verder is het vermogen van je WP minder belangrijk voor je tapwater verhaal, het gaat meer om de combinatie hoeveel vraag (en bijv. douche WTW of niet) en hoe groot wordt het vat. Daarna is het zo dat een kleinere WP wat langer bezig is om dat vat op temperatuur te brengen en een grotere wat minder lang.
Pagina: 1