Advies voor livestream grote ruimtes (voor filmen o.a. yoga)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihara
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-09-2021
Hallo allemaal,

Ik maakte tot nu toe altijd livestreams via een Logitech HD camera en videoopnamens (niet live) via een Sony ZV1. De kwaliteit tussen beide is behoorlijk. Zie hier opname met Logitech HD) en zie hier opnames met Sony ZV1 (die met oranje achtergrond).
Nu heeft Sony net een firmware update gedaan waardoor je ook kunt livestreamen met de ZV1. Ik heb dit net getest en dat is fantastisch!

Maar nu wil ik niet meer alleen livestreamen vanuit 'huis' maar ook tijdens meditatieavonden die ik verzorg. Daarvoor wil ik naast mijzelf ook de zaal (grootte variërend van 80m2 tot 350m2) in beeld brengen. Kan iemand mij tips geven over wat ik hiervoor het beste kan gebruiken?
Ik zat te denken aan de ZV1 op mijzelf te richten en dan een nieuwe camera te kopen om de zaal tegelijkertijd te streamen.

Ik kreeg al het advies om er op te letten een camera te kopen met een groothoek lens en 'clean output'.
Als tip kreeg ik b.v. de Canon PowerShot SX740 HS. Iemand anders tipte de Go Pro Hero 4. Maar ik zie dag de Hero4 al helemaal niet meer verkrijgbaar is en ze nu al bij 8 zijn, dus misschien is de Hero8 een optie...?

Verder wil voor mijn eigen stem een Lavalier microfoon gebruiken. Vanuit de zaal krijg ik ook wel eens vragen, die zijn dan onverstaanbaar in de opname/livestream. Maar ik wil ook niet een microfoon laten rondgaan (dat wordt teveel een belemmering om spontaan iets te vragen). Is er misschien ook iets van een microfoon die vragen uit de zaal kan 'opvangen en versterken'?

Misschien verder goed om te weten... Ik ben van plan om in de toekomst ook meer opnames 'buiten' te maken. Dit heb ik eens gedaan met mijn ZV1 maar dergelijke opnames komen met deze video niet tot hun recht (zie dit fragment in deze video). Het is niet slecht, maar kijk je naar b.v. de lucht dan mist het veel details en diepte. Dat moet denk ik wel beter kunnen. Ik heb dit overigens uit de losse hand geschoten maar ik heb nu Stabilizer gekocht voor de ZV1, dus dat wordt straks wel beter ;-)

Ook zou ik de nieuwe camera willen gebruiken voor video's waarbij ik zowel mijzelf als de ander in beeld wil brengen.

Met dit in het achterhoofd moet ik misschien ook een bepaalde camera kopen die voor al deze 3 doeleinden geschikt is? Vandaar dat ik dit vermeld.

Verder misschien goed om te vermelden dat de ruimte vaak ook donker is, met vooral sfeerverlichting (kaarsen en gedimde lampen). Ik denk dat ik wel iets van een spotje om mijzelf ga richten, hoewel de ZV1 er best goed mee omgaat als er weinig licht is. Voordeel van de ZV1 is ook dat deze geweldige automatische functies heeft dus als het licht veranderd dat ik niet handmatig iets hoef te doen met de camera.

Er is overigens niemand die de camera's e.d. gaat bedienen. Het staat dus allemaal vast. Hooguit dat ik zelf via mijn laptop een keer van 'screen' wissel. Dus b.v. splt screen, alleen mijzelf of alleen de zaal.

De vragen samengevat:
- Zijn de Canon PowerShot SX740 HS en Go Pro Hero 8 inderdaad geschikt? En zo ja, welke van de 2 is het meest te adviseren?
- Als ik een veel duurdere camera koop, wat is dan vooral het verschil? Is dat nodig voor veel hogere professionaliteit?
- Is er een microfoon geschikt voor opnemen van vragen uit de zaal terwijl die op 1 punt kan blijven staan?
- Heb je verder nog tips om zulke 'evenementen' te livestreamen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 16:15
Hoe komt de zaal in beeld; zoals jij hem ziet, of van achter uit de zaal (dus iedereen op de rug en jij met het gezicht naar voren)?
Komen de cameras op dezelfde plek - zo niet dan heb je een uitdaging qua kabels.

Ik denk dat elke camera die HDMI output geeft terwijl hij niet opneemt, geschikt is.
Die kun je met een capturecard van 20-30 euro aansluiten op een laptop. Graag met een dummy battery zodat je altijd stroom hebt.
Let op; compact camera's willen graag overschakelen naar 'picture viewer' als ze merken dat de HDMI is aangesloten, en dan laten ze dus niet het live beeld zien. Wat je wilt is een camera die het beeld dat je op de LCD ziet gewoon doorstuurt naar de HDMI, ook als hij niet opneemt.

Microfoon zou ik middenin of op 1/3e van de deelnemers aan het plafond hangen.
Als de zaal niet vast van jou is, dan een of andere constructie (touwtje) waar je hem snel aan kunt hangen.

Ik zou het eens proberen met iemand die met OBS op de laptop de stream verzorgt.
Je kunt een paar scenes definieren (focus op jou, focus op jou met zaal picture-in-picture, focus op zaal); en ook kiezen welke microfoon je gebruikt.
Dan kun je later kijken of je zo'n laptop tijdens de sessie gewoon op 1 stand wilt laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 11:11

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tarquin schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:21:
Hoe komt de zaal in beeld; zoals jij hem ziet, of van achter uit de zaal (dus iedereen op de rug en jij met het gezicht naar voren)?
Komen de cameras op dezelfde plek - zo niet dan heb je een uitdaging qua kabels.

Ik denk dat elke camera die HDMI output geeft terwijl hij niet opneemt, geschikt is.
Die kun je met een capturecard van 20-30 euro aansluiten op een laptop. Graag met een dummy battery zodat je altijd stroom hebt.
Let op; compact camera's willen graag overschakelen naar 'picture viewer' als ze merken dat de HDMI is aangesloten, en dan laten ze dus niet het live beeld zien. Wat je wilt is een camera die het beeld dat je op de LCD ziet gewoon doorstuurt naar de HDMI, ook als hij niet opneemt.

Microfoon zou ik middenin of op 1/3e van de deelnemers aan het plafond hangen.
Als de zaal niet vast van jou is, dan een of andere constructie (touwtje) waar je hem snel aan kunt hangen.

Ik zou het eens proberen met iemand die met OBS op de laptop de stream verzorgt.
Je kunt een paar scenes definieren (focus op jou, focus op jou met zaal picture-in-picture, focus op zaal); en ook kiezen welke microfoon je gebruikt.
Dan kun je later kijken of je zo'n laptop tijdens de sessie gewoon op 1 stand wilt laten staan.
Niet iedere camera geeft een clean signaal door via HDMI. Wel degelijk iets om op te letten als je geen lage resolutie en user interface elementen in beeld wil hebben. Ziet er zo knullig jaren 80 uit, uit zo'n batterijtje en knipperend record lampje.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihara
Hallo Tarquin, de camera's komen op bijna dezelfde plek. Eentje staat dan op mij gericht, dus zoals de deelnemers mij eigenlijk zien. De andere staat op de zaal gericht, zoals ik de deelnemers dus eigenlijk zie.

En goed idee van de microfoon, alleen zit ik meestal in een zaal die niet van mij is die ontzettend hoog is.
Ik zal eens nadenken over een vergelijkbare oplossing.

OBS heb ik al eens getest. Dat werkt super.

Dank je wel voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihara
O en Ventieldopje goed dat je het aangeeft. Daar zal ik dan nog extra op letten.