Le Mans bezoeken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:32
Elk jaar zit ik tijdens Le Mans voor de buis mezelf voor te nemen dat ik hier echt nog eens een keer naartoe wil
(Los van alles wat nu met Corona te maken heeft).

Ik ben als ik het zelf mag zeggen een ervaren GP bezoeker. In mijn jonge jaren zondagbezoeken op Spa en Hockenheim.
De laatste 15 jaar camping: 2x Spa (vr-ma) en 5x Monza (wo-ma).
Tevens doe ik de laatste jaren ook dag bezoeken aan de nurburgring. Lekker wandelen en auto's kijken.

Le Mans is voor mij nieuw.

Hoe zie ik zelf zo'n bezoek?

Het hoeft voor mij niet overdreven lang. Tenzij jullie zeggen dat de dagen vlak voor de start er écht van alles te doen / te zien is.
Ik zou zelf bv vrijdag vertrekken. S middag aankomen op de camping.
Auto parkeren en tentje opzetten.

Vrijdags en zaterdag de omgeving verkennen. Qua ticket denk ik aan General admission
Of is een zitplek het overwegen waard?

Vanaf de start met een stoeltje en goedgevulde rugzak ergens een plekje innemen en genieten.
Af en toe even m'n ogen dicht.
S ochtends een goed ontbijt scoren of op de camping maken.

Rest van de dag de Race afkijken op het circuit en dan wellicht nog nagenieten op een feestje op de camping ( waarvan ik verwacht dat die er vast wel zijn)

Zondagavond naar bed en maandagochtend op het gemakje terug naar huis.

Is dit een haalbare kaart of hebben jullie nog tips /ideeën?

Zijn er mbt GA goede zicht plekken?

Is alles rondom de campings (rood groen blauw) en de paddock goed aan te lopen?
En evt supermarkten in de buurt?

Alvast bedankt voor jullie input

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 23:19
Als je het voornemen al langer hebt en al veel gezien/beleefd hebt, kan ik je echt aanraden dit te gaan doen.

Het is een beste beleving, niks is wat mij betreft hiermee te vergelijken.

Qua campings weet ik het niet, al werd er tijdens onze rondleiding in 2014 wel gegrapt over een bepaalde camping wat tot Deense? camping bestempeld was en elk jaar een totaal losgeslagen gekkenhuis was die weinig van de baan meekregen :+

De baan is zo groot dat je met GA kaarten wel op leuke plekken kan komen vanaf de ford chicanes tot voorbij de dunlop (voetgangers)brug maar let op. Het overgrote deel van de baan is niet toegankelijk voor publiek. Sommige delen zoals bij Arnage/Mulsanne zijn enkel per pendelbus toegankelijk. Overigens is het dan op dat soort plekken wel weer goed toeven omdat er dan ook warm eten en drinken te krijgen is.

Verder heb je een volledige 'village' achter het pitgebouw waar van alles te zien is of te kopen. Ook achter het rechte stuk tegenover de pits heb je veel marktkramen en de kermis, toen wij er waren nog diverse concerten op een podium.

Over prijzen van de handel, of friet op stokbrood, vieze toiletten, moet je je maar niet teveel verbazen ;)

Supermarkten in de buurt, geen idee. Weet niet of je dat moet willen opzoeken, eer dat je weer terug bent...

Onvergetelijke ervaring die elke autosport liefhebber zonder meer op de bucketlist mag zetten vind ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Schuey op 22-08-2021 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Weekend Le Mans staat ook nog op mijn todo list, dus ik lees even mee. Vond een weekend F1 al gaaf, maar dit is toch wel de overtreffende trap volgens mij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:12
Wij (mijn vriendin en ik) zijn 2 jaar geleden geweest.
We gaan graag tijdens onze vakantie naar een stad, een pretpark en iets met auto racen. Niet noodzakelijk alle 3 in één vakantie, maar die keer dus wel:
We hadden nog jaarkaarten van Disneyland Paris, dus eerst een dag of wat daarheen en naar Parijs.
Vervolgens naar een camping in La Flèche, op 40 km van Le Mans gegaan.
Van daaruit de hele Le Mans week gevolgd, niet elke dag naar Le Mans geweest, maar zeker om de dag. Op zondag naar de scrutineering op het plein in de stad, door de weeks naar een aantal (klassieke) autoshows rond het circuit en naar de driver-parade, een avond naar trainingen, een signeersessie in de pitsstraat, en natuurlijk vanaf zaterdag naar de race zelf en de bijraces.

Scrutineering, op de achtergrond 1 van de tenten waar gekeurd wordt, op de voorgrond Racing Team Nederland dat handtekeningen uitdeelt (wat zag Nyck de Vries er toen nog jong uit hè, terwijl hij daar al 24 was...):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UUHOE3XpL_OxWnfV7yf9fbYeAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcmMG0Xtlxg8XN74oGM6vGgf.jpg?f=fotoalbum_large

Teamfoto: (waar zij heen kijken, is waar wij even daarvoor liepen met de rondleiding, dus het middenstuk):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwDxCNXdkgg-T_WhO97SfflmSfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbwCqsPjWXBIs4OGfHI7liNc.jpg?f=fotoalbum_large

Goed kijken, dan zie je Fernando Alonso, hij is niet zo groot...:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_Wt13UOSW9Uu3sWT1Paia8cm-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CD5O6CaSsVXQIlQv0RXcB992.jpg?f=fotoalbum_large

Persoonlijk vond ik het erg leuk om ook de sfeer om de race heen mee te maken, maar ik kan me ook prima voorstellen dat veel mensen alleen voor de race komen.

Oude auto's kijken bij één van de auto-shows:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9Kq3W3A2-OxX17_a6OXche2dy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sepZRm0CjnSPpGR2KIeSm3Xx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrENhcgGxhu_AF_XSzmS2i4D4VE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4REHWIBCxpDMAvEZMcJnPlWG.jpg?f=fotoalbum_large

En een public-viewing van de Le Mans documentaire van het jaar ervoor, bij een oude watermolen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOEiskEL30Gtw67R8wge5AZaG60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APCnT5aexxo4HXuX0oHpFNzW.jpg?f=fotoalbum_large

Tribuneplaatsen kunnen vooral interessant zijn bij start- en finish. Wij hadden ze niet, en hebben ze op zich ook niet gemist.

We zijn wel lid geworden van de ACO (de organiserende autoclub). Dat leverde korting op, waarmee je het lidmaatschap in ons geval er ook weer uithaalde. Daarnaast heeft de ACO eigen hospitality units, waar je de race kan volgen, op je gemak wat kan drinken en waar schone toiletten zijn. 1 van die units is bij de Dunlop bochten, net na start-finish. Daar waren wij bij start en finish. Een andere locatie is achter één van de tribunes op het start-finish stuk. Die tribunes zijn alleen toegankelijk voor leden, en de hospitality unit heeft naast restauratie, ook weer schoon sanitair, zelfs inclusief douches. Omdat we nieuw lid waren, kregen we bij de scrutineering ook een rondleiding, en toen we deze kwamen boeken, stelde de dame (een Nederlandse die al ettelijke jaren in Frankrijk woonde!) voor om dat tijdens de controle van Racing Team Nederland te doen. Net daarvoor was Toyota aan de beurt, dus we hebben ook Fernando Alonso nog van dichtbij gezien.

Kaartje van de ACO faciliteiten op het circuit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArCk9yj-pcVAKxFoSeiY7u1Hnh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MieRjAFzn81IXemcvRgJuJjh.jpg?f=fotoalbum_large

Uitzicht bij de start, vanaf de ACO-hospitality La Chapelle, richting start-finish:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UF347lVBVtpY60_S2v6W90MRuvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QknoT8BpABwUFDhgCbdzuIkW.jpg?f=fotoalbum_large

En richting Dunlop Curve en -Chicane:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oHrBu6yQZjCFJiz3dHcmnxUpOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKecKNwXrhnfifcvlgI9kDIG.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben alleen tijdens de race op één van de campings op het circuit geslapen, donderdags de tent alvast neergezet, voor de grote drukte. Het viel mij reuze mee qua herrie en gedoe. Uiteraard is er genoeg reuring, maar ik vond het aantal lallende dronkelui zeer meevallen. Ook geen ongeregeldheden meegemaakt, waar ik een klein beetje bang voor was.

Gezellig druk op de camping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhcNQWBA7zMTRZoldWZNsjH4X4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYbdzzsdptVffJQ98yKzOPBe.jpg?f=fotoalbum_large

Tegenover mij stond een groep Duitsers, met een grote schotel, groot scherm, biertap en eigen toilet. Ik had sterk de indruk dat een deel daarvan helemaal niet bij het circuit is geweest om de race te zien. De race volgen gaat sowieso beter op TV, dus op die manier pakten ze wel de sfeer mee, maar konden ook de race top volgen :+

Wat mij meeviel van mezelf, is dat ik van tevoren gedacht had 100% de race te willen volgen, maar dat ik dat uiteindelijk wel prima vond. Ook gewoon een uur of 5 geslapen, wel de wekker gezet om zonsopgang bij de Porsche-curves (naast de camping) mee te maken.

Wij vonden het vooral leuk om ook alle randzaken mee te maken, zoals ook wel uit bovenstaande gebleken zal zijn. Bij de scrutineering worden de auto's midden in Le Mans uit de vrachtwagens geladen, en tussen het publiek door naar de controles geduwd. Ook worden daar dan team-foto's gemaakt en rijders-interviews gehouden op het podium. Bij de signeersessie(s) kan je dichtbij alle rijders komen bij de één moet je wel wat langer in de rij staan dan bij de ander. Je kan op momenten de auto's bijna aanraken en alles is véél toegankelijker dan bij F1!

EDIT: This thread is natuurlijk useless without pics, dus even wat ertussen geplaatst.

[ Voor 39% gewijzigd door Wild Chocolate op 22-08-2021 13:24 . Reden: Ploaties! ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:32
Wild Chocolate schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:55:
Wij (mijn vriendin en ik) zijn 2 jaar geleden geweest.
We gaan graag tijdens onze vakantie naar een stad, een pretpark en iets met auto racen. Niet noodzakelijk alle 3 in één vakantie, maar die keer dus wel:
We hadden nog jaarkaarten van Disneyland Paris, dus eerst een dag of wat daarheen en naar Parijs.
Vervolgens naar een camping in La Flèche, op 40 km van Le Mans gegaan.
Van daaruit de hele Le Mans week gevolgd, niet elke dag naar Le Mans geweest, maar zeker om de dag. Op zondag naar de scrutineering op het plein in de stad, door de weeks naar een aantal (klassieke) autoshows rond het circuit en naar de driver-parade, een avond naar trainingen, een signeersessie in de pitsstraat, en natuurlijk vanaf zaterdag naar de race zelf en de bijraces.

Scrutineering, op de achtergrond 1 van de tenten waar gekeurd wordt, op de voorgrond Racing Team Nederland dat handtekeningen uitdeelt (wat zag Nyck de Vries er toen nog jong uit hè, terwijl hij daar al 24 was...):
[Afbeelding]

Teamfoto: (waar zij heen kijken, is waar wij even daarvoor liepen met de rondleiding, dus het middenstuk):
[Afbeelding]

Goed kijken, dan zie je Fernando Alonso, hij is niet zo groot...:
[Afbeelding]

Persoonlijk vond ik het erg leuk om ook de sfeer om de race heen mee te maken, maar ik kan me ook prima voorstellen dat veel mensen alleen voor de race komen.

Oude auto's kijken bij één van de auto-shows:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En een public-viewing van de Le Mans documentaire van het jaar ervoor, bij een oude watermolen:
[Afbeelding]

Tribuneplaatsen kunnen vooral interessant zijn bij start- en finish. Wij hadden ze niet, en hebben ze op zich ook niet gemist.

We zijn wel lid geworden van de ACO (de organiserende autoclub). Dat leverde korting op, waarmee je het lidmaatschap in ons geval er ook weer uithaalde. Daarnaast heeft de ACO eigen hospitality units, waar je de race kan volgen, op je gemak wat kan drinken en waar schone toiletten zijn. 1 van die units is bij de Dunlop bochten, net na start-finish. Daar waren wij bij start en finish. Een andere locatie is achter één van de tribunes op het start-finish stuk. Die tribunes zijn alleen toegankelijk voor leden, en de hospitality unit heeft naast restauratie, ook weer schoon sanitair, zelfs inclusief douches. Omdat we nieuw lid waren, kregen we bij de scrutineering ook een rondleiding, en toen we deze kwamen boeken, stelde de dame (een Nederlandse die al ettelijke jaren in Frankrijk woonde!) voor om dat tijdens de controle van Racing Team Nederland te doen. Net daarvoor was Toyota aan de beurt, dus we hebben ook Fernando Alonso nog van dichtbij gezien.

Kaartje van de ACO faciliteiten op het circuit:
[Afbeelding]

Uitzicht bij de start, vanaf de ACO-hospitality La Chapelle, richting start-finish:
[Afbeelding]

En richting Dunlop Curve en -Chicane:
[Afbeelding]

We hebben alleen tijdens de race op één van de campings op het circuit geslapen, donderdags de tent alvast neergezet, voor de grote drukte. Het viel mij reuze mee qua herrie en gedoe. Uiteraard is er genoeg reuring, maar ik vond het aantal lallende dronkelui zeer meevallen. Ook geen ongeregeldheden meegemaakt, waar ik een klein beetje bang voor was.

Gezellig druk op de camping:
[Afbeelding]

Tegenover mij stond een groep Duitsers, met een grote schotel, groot scherm, biertap en eigen toilet. Ik had sterk de indruk dat een deel daarvan helemaal niet bij het circuit is geweest om de race te zien. De race volgen gaat sowieso beter op TV, dus op die manier pakten ze wel de sfeer mee, maar konden ook de race top volgen :+

Wat mij meeviel van mezelf, is dat ik van tevoren gedacht had 100% de race te willen volgen, maar dat ik dat uiteindelijk wel prima vond. Ook gewoon een uur of 5 geslapen, wel de wekker gezet om zonsopgang bij de Porsche-curves (naast de camping) mee te maken.

Wij vonden het vooral leuk om ook alle randzaken mee te maken, zoals ook wel uit bovenstaande gebleken zal zijn. Bij de scrutineering worden de auto's midden in Le Mans uit de vrachtwagens geladen, en tussen het publiek door naar de controles geduwd. Ook worden daar dan team-foto's gemaakt en rijders-interviews gehouden op het podium. Bij de signeersessie(s) kan je dichtbij alle rijders komen bij de één moet je wel wat langer in de rij staan dan bij de ander. Je kan op momenten de auto's bijna aanraken en alles is véél toegankelijker dan bij F1!

EDIT: This thread is natuurlijk useless without pics, dus even wat ertussen geplaatst.
Een duim omhoog is soms niet voldoende.
Dankjewel voor het nemen van de tijd om je verhaal te delen.