Fan stopt na extreem hoog rpm?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 21:53
Beste tweakers,

Sinds kort houdt de fan van mijn gpu er soms mee op. Ik heb HWmonitor op de achtergrond om te kijken wat er precies aan de hand is.

Net is de fan er weer mee opgehouden en volgens HWmonitor was de max rpm 845070? Is mijn gpu (gtx1060 6gb) bezig met langzaam de geest te geven, of kan hier ook iets anders aan de hand zijn?
Ik heb de meest recente drivers. Ook is de kaart stofvrij en recent voorzien van nieuwe koelpasta.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhICJ48ssj9jyCWcpojWJdCj0W8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0HE0fR86zpc0nXfELsx6IOOH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:47
kijk om te beginnen eens gewoon in de bios wat er staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:07
Die onjuiste readings heb ik ook met 12V fans die zijn aangesloten. Bijzonder fenomeen maar geen idee waardoor het komt. Ook in de BIOS zie ik dezelfde readings terug. Hoe weet je dat de fan er mee op houdt, is dit hoorbaar/zichtbaar? Onder "Value" zie je altijd de actuele stand, als hier tijdens het gamen 0 RPM zou staan, zou je waarschijnlijk gelijk een crash krijgen, omdat je videokaart te warm wordt.

@boyette, kans dat de maximum RPM niet wordt gehaald is natuurlijk normaal in de bios (geen belasting).

[ Voor 30% gewijzigd door turkeyhakan op 22-08-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
@turkeyhakan bedankt voor je reactie.

De fan stopt er mee, de kaart schiet richting de 105 graden en gamen is zo goed als onmogelijk. Even de pc uit, 5 minuten wachten en daarna doet ie het weer. Vreemd.

Misschien moet ik er maar een systeemfan op fabriceren en die direct op het moederbord aansluiten. Heb geen zin om een nieuwe videokaart te kopen, prijzen zijn mij nog steeds te hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:25
boyette schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 03:29:
kijk om te beginnen eens gewoon in de bios wat er staat
Wat wil je in de bios zien dan? De bios kan niets van de gpu zien.

Gewoon een keer naar de ventilatoren kijken. Als er iets mis is is dat meestal wel te zien. Als hij er mee stopt zal hij niet soepel meer draaien, kapotte lager oid. Als hij dan meer voltage krijgt kan het zijn dat hij wel weer een beetje gaat draaien.
Je kan dit soort ventilatoren vaak op ebay, aliexpress etc kopen.
Of inderdaad een normale fan op knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Kunnen een paar dingen zijn:
- De fan van je GPU is aan het sterven (meest waarschijnlijk)
- Je GPU wordt te heet en de fan flipt door misschien onjuiste spanning.
- Bij het opnieuw aanbrengen van de koelpasta is iets niet helemaal goed teruggeplaatst en de koeler maakt niet meer goed contact.
- je GPU is aan het sterven (minst waarschijnlijk)

Ik vind de temperaturen vrij hoog trouwens. Een pascal chip gaat na 84c flink terugklokken, dus je zit al over het randje.
Je zou als test een andere fan op je kaart kunnen zetten. Het is maar een klein kaartje, dus een 120mm fan zou genoeg moeten zijn. Je kunt zonder verloopstukje een standaard fan niet aansluiten op je kaart, dus daar moet je wel iets voor vinden (op je moederbord oid).
Hou dan goed je temperaturen in de gaten bij het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
@GromuhlDjun die hoge temp is van vlak na dat de fan het had begeven. Normaal kom ik niet boven de 76 graden uit. Heb op Ali al even gekeken en kan een vervangende fan krijgen voor ruim 15 euro. Heb een inno3d, die hebben helaas een apart frame bij de fan en zijn wat duurder.

Als dit niet werkt ga ik zelf wel wat knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
Duidelijk, dan zit het wss prima met de koelpasta en zit je enkel met een stervende fan.
Als je al prima de koelpasta durft te vervangen lukt een fan ook wel!

Een casefan werkt vaak wonderen, maar dan moet je inderdaad wel zelf iets knutselen om de fan op het koelblok van je kaart te houden en de huidige fan houder eraf halen (wat er waarschijnlijk niet mooier op gaat worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:25
GromuhlDjun schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:37:
Duidelijk, dan zit het wss prima met de koelpasta en zit je enkel met een stervende fan.
Als je al prima de koelpasta durft te vervangen lukt een fan ook wel!

Een casefan werkt vaak wonderen, maar dan moet je inderdaad wel zelf iets knutselen om de fan op het koelblok van je kaart te houden en de huidige fan houder eraf halen (wat er waarschijnlijk niet mooier op gaat worden).
Je kan ook gewoon in de topicstart lezen dat de koelpasta al vervangen is.

Mooi word het inderdaad meestal niet, maar met een paar tie wraps kan je heel makkelijk een paar ventilatoren aan de kaart hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
bramballa schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:25:
@GromuhlDjun Heb op Ali al even gekeken en kan een vervangende fan krijgen voor ruim 15 euro.
Heb je ook rekening gehouden met de BTW etc die tegenwoordig geheven wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
WEBGAMING schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:43:
[...]

Je kan ook gewoon in de topicstart lezen dat de koelpasta al vervangen is.

Mooi word het inderdaad meestal niet, maar met een paar tie wraps kan je heel makkelijk een paar ventilatoren aan de kaart hangen.
??? Zoals je kunt lezen zeg ik dat als hij dat kan vervangen, moet een ventilator vervangen ook lukken. Wat een onnodig vinnige reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
Bedankt voor alle reacties. Heb op Ali een nieuwe fan besteld. Iets minder dan 15 euro, Inc BTW. Altijd nog goedkoper dan een nieuwe gpu. Wordt echt tijd dat de prijzen zakken, kan wel wat nieuws gebruiken. Zodra de nieuwe fan geïnstalleerd is, update ik het topic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bramballa
Met de nieuwe fan geïnstalleerd lijkt het probleem te zijn opgelost. Had in de tussentijd een oude cpu koeler geplaatst en de gpu een undervolt gegeven. Kaart liep prima met max 61 graden bij volle belasting. Ik laat de undervolt staan en hoop zo nog zo veel mogelijk uit de kaart te halen, hopend op betere tijden.

Een ieder bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1