Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonReem
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-06 22:28
Hi beste Tweakers,

Enige tijd geleden heb ik een upgrade gedaan naar een Gigabyte B550 pro ac moederbord en een 5800x. Via PBO heb ik altijd een milde OC gedraaid maar ik kreeg last van random reboots.

Mijn build:

Gigabyte Aorus Pro Ac B550 moederbord
Ryzen 5800x
AMD 6800XT (stock)
Samsung 970 EVO m.2 ssd
Cooler Master 700w PSU
Kingston Hyperx Fury 3600 MHz werkgeheugen

Ik heb binnen PBO al het volgende geprobeerd:
- OC begonnen vanaf 150MHz, gedropt naar lagere overclocks tot uiteindelijk 25MHz.
- PBO limits op elke setting gehad, mocht niet baten. Ook manual de PPT en EDC limits enigszins verhoogd om te checken of wellicht een overvraging van wattage het probleem was, maar ook met EDC op 220 bleef het probleem bestaan.
- Undervolting met de curve optimizer: volledig uitgeschakeld, all cores op negative 20, all cores op negative 10.

Met deze settings heb ik dus al wat zaken geprobeerd om uit te sluiten wat wel of niet het probleem kan zijn, maar alsnog kan het systeem volledig resetten. Dit gebeurd ook op random momenten.

Kunnen jullie mede Tweakers meedenken? Dat zou geweldig zijn.

Groet, Rémon

Beste antwoord (via DaemonReem op 05-09-2021 18:52)

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Wat is je SOC voltage?

Ik had op mijn Asrock Steel Legend X570 met de nieuwste BIOSen ook last van random reboots als het systeem idle was.

Ik heb het SOC voltage nu op 1.1v geforceerd en sindsdien geen reboots meer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11851

...Niet overclocken? en dan kijken wat er gebeurd qua stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:51

Fordox

00101010

Welke grafische kaart zit erin? Misschien loop je met je overclock wel tegen de grenzen van je psu.
En inderdaad, kijk even of hij hetzelfde gedrag heeft zonder OC.

PBO zal het probleem niet zijn, als je cpu een PBO limiet haalt dan mag hij niet verder clocken. PBO gooit je pc dan niet uit als veiligheid.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:51
AMD 6800XT (stock) staat in de OP.
Voeding zou ruim voldoende moeten zijn. Is er een foutmelding terug te vinden in het Winows fouten log? Staat het geheugen op de qualified geheugen lijst? Heeft de PC eerst wel zonder dit probleem gewerkt? En reboot hij nu ook zonder handmatige OC?

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johann61
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-09-2021
Zelfde probleem gehad met Gigabite b550 pro ac en amd 3600x.
Na bios flash opgelost.

bios update f13 terug gezet naar f13j

probleem opgelost.

jou probleem is de 5800x in combi met bios f13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-06 20:55

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Kijk maar eens in je logboeken in Windows, daar zul je hoogstwaarschijnlijk 'WHEA Error' gaan tegenkomen. Ik en praktisch iedereen die ik ken met een 5xxx series CPU icm PBO heeft wel problemen (gehad) met precies dit. Random reboots, onder stresstests is hij echter stabiel. Bij sommige mensen (mij) komt er eerst nog een bluescreen ipv harde reboot.

Het is een kwestie van verschillende BIOS'sen uitproberen en kijken wat werkt. Waarschijnlijk niks :) Ik heb nu met mijn setup (5800X op een Asus ROG Strix X570 Gaming-E met 32GB 3800Mhz C16 RAM) een redelijk stabiele BIOS te pakken. Mijn CPU haalt na optimalisatie op alle cores 5Ghz single/dualcore, en allcore (afhankelijk van temperatuur) 4.65Ghz.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 14:58
Bij random reboots denk ik standaard eerst aan de voeding, dat is in 99% van de gevallen het issue.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Wat is je SOC voltage?

Ik had op mijn Asrock Steel Legend X570 met de nieuwste BIOSen ook last van random reboots als het systeem idle was.

Ik heb het SOC voltage nu op 1.1v geforceerd en sindsdien geen reboots meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonReem
Anoniem: 11851 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:43:
...Niet overclocken? en dan kijken wat er gebeurd qua stabiliteit.
Daarmee blijft hij wel stabiel, maar haal ik zeker niet het maximale eruit. Voor de vraag was ik specifiek op zoek naar de moeite die de CPU heeft met het OC'en. Ook al heb ik wellicht niet de silicon lottery met deze chip, alsnog zou het enigszins stabiel moeten kunnen OC'en met PBO, vandaar het draadje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:31

mvz

muziek verslaafde

Probeer c-states eens te disablen en zien wat dat doet?

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cooler Master 700w PSU

Oud beestje ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonReem
Johann61 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:50:
Zelfde probleem gehad met Gigabite b550 pro ac en amd 3600x.
Na bios flash opgelost.

bios update f13 terug gezet naar f13j

probleem opgelost.

jou probleem is de 5800x in combi met bios f13
Ik zal inderdaad eens bekijken of een bios update nog verschil uitmaakt. Ik heb er inmiddels meerdere gehad maar alsnog bleven de random reboots een probleem.

Overigens ook gekeken of DRAM clocksnelheid een verschil maakt, maar ook dan een probleem.

Ik zal de SOC voltage eens handmatig op 1100 mV zetten, checken of dat wat doet.

Ik begrijp inderdaad dat het een veelvoorkomend probleem is.

Daarnaast ook bekeken of een PBO setting van +0 MHz overclock met alleen een curve optimizer van negative 15 wat doet. Hierbij leek hij in eerste instantie ook weer stabiel voor enkele dagen. Alsnog prima prestaties en temperatuur lag ook later, max zo'n 80 graden bij een CB r23 run. Helaas 5 minuutjes geleden weer een random reboot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonReem
mvz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:59:
Probeer c-states eens te disablen en zien wat dat doet?
Hoe zou ik dat moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonReem
Hackus schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:00:
Cooler Master 700w PSU

Oud beestje ?
Haha jazeker, nog uit mijn eerste prebuild gehaald uit... 2013 denk ik.

Sowieso maar eens aan vervanging toe. Ik hoor verschillende geluiden op Tweakers wat betreft het wel of niet veroorzaken van het probleem door de PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonReem
Inmiddels weer meerdere zaken geprobeerd, als laatste de SOC voltage op 1100 mV, met zelfs +100 MHz overclock en nog geen random reboot gehad. Volgens mij ben ik er #fingerscrossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Telaag soc heeft ook gewoon bsod ik ven het eens met hiwrbovwn en het is eerder je voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonReem
Ik bedacht juist dat het eerder een te hoge SOC voltage is wat het systeem vroeg, wat resulteerde in een random reboot. Op dit moment nog altijd geen reboot gehad met bovenstaande instellingen.
Dan nog moet ik toegeven dat het oude beestje, zoals @Hackus beschreef, aan vervanging toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonReem
Voor de volledigheid: de PSU vervangen door een 1000w be Quiet gold. Zo zou het in orde moeten zijn. Allemaal bedankt voor de reacties en het meedenken!

• DaemonReem
Update: ook met de nieuwe PSU nog altijd random reboots. Wie heeft de winnende tip?
Pagina: 1