Welke kabel is dit? Intercom? Internet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-05 15:23
Mijn vraag
Ik ben in het buitenland (Montenegro) en moet hier van de ene verdieping naar de andere een internetkabel zien te krijgen tbv de wifi.
Nu zie ik dat er al een kabel is en vroeg me af of ik die kan gebruiken? En zo ja, wat ik hiervoor nodig heb om hem aan een router aan te kunnen sluiten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
4p en 8p tang
Cat5e connectors

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
kabels trekken gaat niet, is geen beweging in te krijgen. Noodoplossing is boren maar wil dat liever vermijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7YXcg000g-F2Ms7Y4gR4gsszzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUuhPOsoySQzvTugLHjKOnse.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Emir55555 op 24-08-2021 20:43)

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 09:29
Aganim schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:22:
Geen idee wat het voor kabel is, heb je het andere uiteinde al gevonden trouwens? Ik zie wel een aantal uitdagingen. Voor een Cat5e connector kan je doorgaans het beste gevlochten aders gebruiken, dit ziet eruit als een kabel met solide aders. Afhankelijk van je connector loop je kans dat de ader breekt tijdens het knijpen. Daarnaast bevat deze kabel teveel aders, dus ik betwijfel of een connector er lekker op gaat passen. Naast het feit dat je diverse kleuren dubbel hebt, dus je gaat een uitdaging krijgen om de juiste kleur aan iedere kant gematched te krijgen.

Dan is het nog de vraag of deze kabel genoeg afscherming heeft en zo te zien zijn de aders niet per paar getwist, dus je gaat waarschijnlijk een hoop storing op de lijn krijgen. Normaliter zou ik zeggen dat een bedrade verbinding altijd de voorkeur heeft boven draadloos, maar in dit geval denk ik dat je met een fatsoenlijk wifipunt een stuk beter af bent.

Is het geen optie om twee access points in bridge modus met elkaar te verbinden bijvoorbeeld?
dit is zeker niet het beste antwoord. Het omschrijft wel dat je heb niet kunt gebruiken.
Dit is zogenaamde signaalkabel. Goed voor (analoge) telefonie/intercom/belsystemen/paslezers etc.
Voor een cat kabel die je GEEN gevlochten kern te gebruiken tenzij een kort stukje kabel hebt om een pc op een wandaansluiting aan te sluiten. Stugge kern is hier standaard.
jurroen schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:40:
[...]

Dat is jammer, maar niet helemaal wat ik bedoel :) Als je internetverbinding een downloadsnelheid van 100Mbit/s heeft en een upload van 60Mbit/s, kun je met een 100Mbit/s link dus niet je volledige abonnement gebruiken.

Als die kabel niet in gebruik is, kun je er niet gewoon een CAT 6a aan lussen en m op die manier doortrekken? Maak het wel even goed vast, niet dat je gaat trekken en het halverwege loslaat :+ (ja, been there, done that). Helemaal als je geen trekveer voor het pakken hebt.
Onzin, er is 1 aderpaar Rx, en 1 aderpaar Tx. Je kunt dus 2 kanten op 100Mbit/s halen. Met de getoonde signaalkabel gaat dat echter ook niet lukken omdat er teveel overspraak tussen de aders gaat zijn.

Gewoon niet doen.

Draadloos met een bridge kan een oplossing zijn totdat de buren ook de wifi uitbreiden en jouw signaal wegduwen. De beste oplossing blijft een goede Cat5e/6x kabel toepassen en in uiterste nood terugvallen naar wifi..

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:51
Voor netwerk heb je een getwiste kabel nodig, dat is deze niet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
Volgens mij had ik hem uitelkaar gedraaid voor de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:53

Aganim

I have a cunning plan..

Geen idee wat het voor kabel is, heb je het andere uiteinde al gevonden trouwens? Ik zie wel een aantal uitdagingen. Voor een Cat5e connector kan je doorgaans het beste gevlochten aders gebruiken, dit ziet eruit als een kabel met solide aders. Afhankelijk van je connector loop je kans dat de ader breekt tijdens het knijpen. Daarnaast bevat deze kabel teveel aders, dus ik betwijfel of een connector er lekker op gaat passen. Naast het feit dat je diverse kleuren dubbel hebt, dus je gaat een uitdaging krijgen om de juiste kleur aan iedere kant gematched te krijgen.

Dan is het nog de vraag of deze kabel genoeg afscherming heeft en zo te zien zijn de aders niet per paar getwist, dus je gaat waarschijnlijk een hoop storing op de lijn krijgen. Normaliter zou ik zeggen dat een bedrade verbinding altijd de voorkeur heeft boven draadloos, maar in dit geval denk ik dat je met een fatsoenlijk wifipunt een stuk beter af bent.

Is het geen optie om twee access points in bridge modus met elkaar te verbinden bijvoorbeeld?

[ Voor 4% gewijzigd door Aganim op 21-08-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:35

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Staat er niets op de kabel geschreven?

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
Equator schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:22:
Staat er niets op de kabel geschreven?
Nee helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555

Dan begin ik er toch maar niet aan. Een expert heeft me ooit gezegd dat het mogelijk moet zijn maar dat het invloed kan hebben op de snelheid. Wifipunt hebben we al eens geprobeerd maar bied onvoldoende bereik voor de hele verdieping (tenzij ik er meerdere zou gebruiken) Denk dat ik die expert nog eens langs laat komen om het aan te sluiten. Ben benieuwd hoeveel snelheid er overblijft. Hij heeft ten minste de apparatuur om ook de juiste paren te vinden.

Bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Laat eens een stukje twist zien.
Sowieso keystones of doosjes gebruiken, de draden lijken massief/solid te zijn.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:12
Is gewoon communicatie kabel voor intercom Ed. Niet echt te gebruiken voor utp tenzij je er niet teveel eisen aan stelt.

Je zult zoiezo een keystones moeten gebruiken want kabel past vaak niet in utp stekkers. 100 Mbit lukt meestal nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
Jan-man schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:30:
Is gewoon communicatie kabel voor intercom Ed. Niet echt te gebruiken voor utp tenzij je er niet teveel eisen aan stelt.

Je zult zoiezo een keystones moeten gebruiken want kabel past vaak niet in utp stekkers. 100 Mbit lukt meestal nog wel.
100mbit zou perfect zijn, dat is de maximum snelheid van het internet hier. Thnx voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Laatst online: 09:20

jurroen

Security en privacy geek

Emir55555 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:31:
[...]

100mbit zou perfect zijn, dat is de maximum snelheid van het internet hier. Thnx voor de tip.
Als je een download hebt van 100Mbit/s en een upload van 60Mbit/s dan doe je jezelf tekort :)

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
jurroen schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:34:
[...]

Als je een download hebt van 100Mbit/s en een upload van 60Mbit/s dan doe je jezelf tekort :)
Is helaas het maximale hier, kunnen niet allemaal aan het glasvezel helaas :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Emir55555 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:36:
[...]

Is helaas het maximale hier, kunnen niet allemaal aan het glasvezel helaas :'(
Dat is jammer, maar niet helemaal wat ik bedoel :) Als je internetverbinding een downloadsnelheid van 100Mbit/s heeft en een upload van 60Mbit/s, kun je met een 100Mbit/s link dus niet je volledige abonnement gebruiken.

Als die kabel niet in gebruik is, kun je er niet gewoon een CAT 6a aan lussen en m op die manier doortrekken? Maak het wel even goed vast, niet dat je gaat trekken en het halverwege loslaat :+ (ja, been there, done that). Helemaal als je geen trekveer voor het pakken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
[...]

Ik las net online dat het 100mbit down en 10mbit up is. Wist niet dat je ze bij elkaar op moest tellen, zou in dit geval dus 10mbit verliezen als ik het goed begrijp? :P

Heb veel ervaring met trekken van kabels. Ik kan je verzekeren dat het voor deze verdieping onmogelijk is. Lijkt er op alsof ze er sement doorheen hebben gegooid waardoor ik geen enkele beweging in de kabel krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Emir55555 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:54:
[...]

Ik las net online dat het 100mbit down en 10mbit up is. Wist niet dat je ze bij elkaar op moest tellen, zou in dit geval dus 10mbit verliezen als ik het goed begrijp? :P

Heb veel ervaring met trekken van kabels. Ik kan je verzekeren dat het voor deze verdieping onmogelijk is. Lijkt er op alsof ze er sement doorheen hebben gegooid waardoor ik geen enkele beweging in de kabel krijg.
Het korte antwoord: ja - het bij elkaar optellen. De praktijk is niet direct zo simpel, maar hier volstaat het denk ik wel. Als 100/10 de theoretische snelheid is, kun je testen wat je praktisch haalt, door een systeempje direct op het modem aan te sluiten via een ethernetkabel? Als je in de praktijk die snelheden ook haalt (of misschien zelfs hoger, als ze de upload niet afknijpen) is het misschien slim om eens te kijken naar het toepassen van wat QoS met een "fast ethernet kabel".

Wel zuur dat die kabel niet vervangbaar is. Dat zijn de minder leuke opdrachten (IMHO).

[ Voor 10% gewijzigd door jurroen op 22-08-2021 09:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-06 19:19
Ho even. Als je het voor elkaar krijgt om over die vreemde kabel een 100 Mbps link te krijgen, kun je die daar tegelijk 100 Mbps up en down overheen sturen.
(Tenzij je nog een oude hub hebt liggen en die aan één zijde aansluit, maar die kans lijkt me erg klein.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:25
Emir55555 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:05:
Mijn vraag
Ik ben in het buitenland (Montenegro) en moet hier van de ene verdieping naar de andere een internetkabel zien te krijgen tbv de wifi.
Nu zie ik dat er al een kabel is en vroeg me af of ik die kan gebruiken? En zo ja, wat ik hiervoor nodig heb om hem aan een router aan te kunnen sluiten?

4p en 8p tang
Cat5e connectors

kabels trekken gaat niet, is geen beweging in te krijgen. Noodoplossing is boren maar wil dat liever vermijden.

[Afbeelding]
Dit lijkt op alarm kabel welke ik ook ok mijn werk tegen kom. Ik heb hier als nood al diverse keren een rj45 op gezet en zelf een 1gb over gekregen. Er zit een twist in de aders als je deze het zelfde aansluit als een cat5 zou het kunnen werken. (Als hij niet te lang is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
jurroen schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:02:
[...]

Het korte antwoord: ja - het bij elkaar optellen.
Euh nee, grapjas… 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:24
[...]

Natuurlijk kan dat wel met een 100Mbps Full Duplex link.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:38
Als die kabel geen getwist aderparen heeft krijg je er zelf bij een meter lengte geen netwerk signaal over ook niet als je100Mbps link speed zou gebruiken.
En het ziet eruit als een gelijkstroom signalerings kabel.

Een wifi mesh setje van een 3-tal stations zou hier de oplossing zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 22-08-2021 10:20 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 22:20
Out.of.Control schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 07:53:
Ho even. Als je het voor elkaar krijgt om over die vreemde kabel een 100 Mbps link te krijgen, kun je die daar tegelijk 100 Mbps up en down overheen sturen.
(Tenzij je nog een oude hub hebt liggen en die aan één zijde aansluit, maar die kans lijkt me erg klein.)
Dat is niet altijd waar. Ik heb in het verleden brakke kabels op 100mbit stabiel gekregen door ze op half-duplex te zetten. Niet ideaal, maar goed genoeg voor die specifieke situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik gok een 12x0.8 signaalkabel. Je zou zoiets kunnen gebruiken: https://www.mobotix.com/e...s/mx2wire-media-converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-06 23:16
Volgens mij is het ongeveer zo een kabel: https://www.alibaba.com/p...-3-4-5-6_60765789437.html

Dit is een soort van cat 3 kabel voor telefonie.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-06 19:19
Supermario16 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:28:
[...]

Dat is niet altijd waar. Ik heb in het verleden brakke kabels op 100mbit stabiel gekregen door ze op half-duplex te zetten. Niet ideaal, maar goed genoeg voor die specifieke situatie.
Ok, er zijn uitzonderingen. Maar zo algemeen als @jurroen het stelde is het in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
PD2JK schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:27:
Laat eens een stukje twist zien.
Sowieso keystones of doosjes gebruiken, de draden lijken massief/solid te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocYmeJmmrfhZEzjfHCAIhMTT5vo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KEdOvi5wua7d4aE0G0lhRzK.jpg?f=fotoalbum_large

Je had gelijk, was toch niet getwist. My bad :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
Bedankt voor al jullie reacties! Ik laat weten hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:20
Er bestaan van die platte kabels waarmee je via een klapraam naar buiten kan.
Kun je niet via een raam langs de buitenkant van het pand een kabel leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Mr.Wop schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:37:
Er bestaan van die platte kabels waarmee je via een klapraam naar buiten kan.
Kun je niet via een raam langs de buitenkant van het pand een kabel leggen?
In welk scenario is dit een goede optie? Voor dan gewoon een gat in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Emir55555 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:05:
Mijn vraag

4p en 8p tang
Cat5e connectors

[Afbeelding]
Wishful thinking: Zit er toevallig nog een ouderwetse telefoonaansluiting op beide verdiepingen? Door buis waardoor die oude telefoonkabel loopt kun je prima een kabel trekken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 09:29

dit is zeker niet het beste antwoord. Het omschrijft wel dat je heb niet kunt gebruiken.
Dit is zogenaamde signaalkabel. Goed voor (analoge) telefonie/intercom/belsystemen/paslezers etc.
Voor een cat kabel die je GEEN gevlochten kern te gebruiken tenzij een kort stukje kabel hebt om een pc op een wandaansluiting aan te sluiten. Stugge kern is hier standaard.
[...]

Onzin, er is 1 aderpaar Rx, en 1 aderpaar Tx. Je kunt dus 2 kanten op 100Mbit/s halen. Met de getoonde signaalkabel gaat dat echter ook niet lukken omdat er teveel overspraak tussen de aders gaat zijn.

Gewoon niet doen.

Draadloos met een bridge kan een oplossing zijn totdat de buren ook de wifi uitbreiden en jouw signaal wegduwen. De beste oplossing blijft een goede Cat5e/6x kabel toepassen en in uiterste nood terugvallen naar wifi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gewoon proberen zal geen grote afstand zijn en waarschijnlijk lukt 100mBit prima. Heb in het verleden ook netwerk een stuk over oude telefoonkabel laten lopen inclusief overgangen was denk ik 30 meter zeker. In huis is er niet zoveel invloed dus gewoon proberen liefst 8 aders anders over 4.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:20
Sethro schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:44:
[...]

In welk scenario is dit een goede optie? Voor dan gewoon een gat in de vloer.
Persoonlijk zou ik ook een gat boren, maar volgens mij las ik dat boren niet de voorkeur had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
rdfeij schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:10:
[...]

[...]

Gewoon niet doen.

Ik had niet zo veel reacties verwacht. Het beste antwoord had ik binnen een uur gemarkeerd maar zal dat nog wel aanpassen als ik uiteindelijk een werkende oplossing heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
Zal het morgen zelf met een setje keystones proberen. En anders laat ik die vent langs komen.

Boren is een laatste oplossing maar wil ik als het kan vermeiden.
Wifi naar wifi is de huidige situatie en werkt niet fijn qua bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:38
Frogmen schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:05:
Gewoon proberen zal geen grote afstand zijn en waarschijnlijk lukt 100mBit prima. Heb in het verleden ook netwerk een stuk over oude telefoonkabel laten lopen inclusief overgangen was denk ik 30 meter zeker. In huis is er niet zoveel invloed dus gewoon proberen liefst 8 aders anders over 4.
Telefoonkabel is ook twisted en deze dus helemaal niet.
Als de afstand niet te groot is kun je heel redelijk 100Mbps over een telefoonkabel sturen maar dat gaat met deze kabel echt nooit lukken.

Zoals ik al zei is een wifi mesh setje van drie stations hier de beste oplossing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Is dit ideaal? Absoluut niet. Maar wat houdt je tegen van er 2 connectors op te persen en gewoon te proberen?

Je kan er alvast niets mee kapot maken..

Best case.. It works.. More or less..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik had t ook geprobeerd.. boren kan altijd nog dan :)

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Emir55555 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:54:
[...]

Nee. Sowieso gaat het niet om 'verlies', maar om een keten met schakels, en de zwakste bepaalt de verbinding. Untwisted kabel gaat vrijwel geen betrouwbaar Ethernetverkeer doorlaten. Mogelijk dat je met andere protocollen (iirc kon ARCNet er wel over) iets kunt, maar tenzij het echt je hobby is zou ik dat soort avontuur vermijden ;)
Ergens geen verrassing dat NTA-8055 geen ding is in Crna Gora :+

Ik zou de boorhamer pakken...
(of ergens een PET-fles goede rakija opsnorren en als lokmiddel gebruiken om een vakman voor je te strikken O-) )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emir55555
Helaas niet in de gelegenheid geweest om het te testen omdat ik hier geen keystones kon vinden in de winkels. Daarnaast bleek de apparatuur van de expert niet te werken en aangezien ik morgen alweer terug naar Nederland moet is er niet genoeg tijd om het te proberen.

Als tijdelijke oplossing maar een kabel getrokken via het trappenhuis en de router daar maar geplaatst. Gelukkig was er al een gat in de muur op de eerste verdieping waar het internet binnenkomt (is hier namelijk bovengronds). Datzelfde gat gebruikt om een cat5e kabel naar buiten te laten gaan en naar beneden getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sopLMjoW3mYrMFuBmbjleTGZAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnG08nxP8c3bSUsKhUA7Pr09.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIiGAAy4GY6_u5SjL-EnQtl8Q6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ye9LVkOYsVthmtNe0RBJwu7F.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht dat ik volgend jaar weer kom en het nog eens probeer. Dan kom ik iig beter voorbereid dankzij jullie hulp!
Pagina: 1