Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gezocht zonnepanelen plat dak aanbouw,zuid-oriëntatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roelboel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 11:34
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASUQ5tqs2bVRPurblHxv42gJRxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IsSl2YYapFRUEDyZCc3VR2Nt.png?f=fotoalbum_large

Het platte dak van de aanbouw (of is het uitbouw?!) van boven gezien. Zuid is boven (sorry, ik las later pas dat noord boven gebruikelijk is). De dakrand is in blauw, 9cm hoog. De afmetingen zijn in [cm] en de binnenmaat van het dak. De muur is van de tweede etage van het huis. In het grijs heb ik mijn eigen idee qua panelen aangegeven.
Beschikbare (dak)ruimte
373 x 304 cm
Schaduw
Een bescheiden boom, en een buurman met vage plannen voor bouwsels op z'n dakterras vlakbij.
Jaarverbruik
Weet ik nog niet, pas verhuisd. Ben zunig, dat wel.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase.
Budget en doel
Budget onbeperkt binnen het redelijke, het doel is dat ik het een leuk idee vind een wasje te draaien op eigen energie, plus wat rendement van m'n spaargeld.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf doen, om van te leren.
Bijhouden van data
Geen vereiste, maar kan leuk zijn optioneel.
Reeds verkregen offertes
Nog niets opgevraagd. Nog oriënterende.
Regio
Bollenstreek.

---

Gewaardeerde tweakers, graag jullie ideeën over wat handig is qua installatie op dit dak. Mijn eigen idee is dat het meest realistische 4 panelen is, zoals getekend, georiënteerd naar het zuiden. Maar ongetwijfeld heb ik tunnelvisie, dus graag jullie ideeën!

Wat dingen die ik me afvroeg oa. na het lezen van vele topics hier:
  • Oost-west opstellingen worden hier vaak aangeraden, met als argument de saldering. Aangezien mijn ligging zo perfect zuid is, is dit dan nog van toepassing?
  • Ik zie hier vaak (betonnen) voeten langskomen, maar vaak hebben ze een hoek van een graad of 10. Misschien dat "hoek" niet de beste zoekterm was, maar ik kan niet vinden waarom deze hoek, en niet bijvoorbeeld een graad of 30. Dat is toch veel idealer qua opbrengst? Heeft dat met windbelasting te maken of wat anders?
  • Ik neig naar micro-omvormers, vanwege de onduidelijke invloed van de buurman, maar ook omdat ik in huis eigenlijk geen geschikte ruimte heb voor een omvormer. Of is dit een slecht plan?
Graag jullie gedachten. M'n plannen zijn nog erg vaag, maar ik heb zo goed als ik kan m'n huiswerk proberen te doen. Als m'n ideeën qua aantal panelen en zo goed zijn, of er juist veel betere configuraties zijn, ga ik rondkijken bij leveranciers, maar ik hou me van harte aanbevolen qua advies. Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via roelboel op 24-08-2021 08:25)

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:14

tijmeng

Panasonic 7J

Zou het niet complexer en duurder maken dan nodig.

boodschappenlijst:

-Beton voeten 3* dubbel voor landscape(dus ongeveer 2m lang). Met een hoek van 10 graden, 15 ook prima. Ik zie staan: regio bollenstreek. Dat is nabij de kust lijkt me. Goed idee om dan niet e hoog te gaan en achterzijde af te dekken met plank zodat er geen wind onder komt.
-AP Systems qs1 plus aansluitkabel en setje male female stekkers. Lage DC spanning, wel zo fijn op uitbouwdakjr. kabeltje prikprak
-3x2.5mm2 grijze kabel naar je meterkast en wat grijze 19mm PVC om t netjes buiten weg te werken
-4 panelen van de rond de 360-375wp, elk merk voldoet. Goedkoop = goede koop ;-)

Middagje werk. Ben je onder de 1000€ klaar en heb je t in 3,5 jaar terug verdiend.

[ Voor 12% gewijzigd door tijmeng op 21-08-2021 22:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

Zou het niet complexer en duurder maken dan nodig.

boodschappenlijst:

-Beton voeten 3* dubbel voor landscape(dus ongeveer 2m lang). Met een hoek van 10 graden, 15 ook prima. Ik zie staan: regio bollenstreek. Dat is nabij de kust lijkt me. Goed idee om dan niet e hoog te gaan en achterzijde af te dekken met plank zodat er geen wind onder komt.
-AP Systems qs1 plus aansluitkabel en setje male female stekkers. Lage DC spanning, wel zo fijn op uitbouwdakjr. kabeltje prikprak
-3x2.5mm2 grijze kabel naar je meterkast en wat grijze 19mm PVC om t netjes buiten weg te werken
-4 panelen van de rond de 360-375wp, elk merk voldoet. Goedkoop = goede koop ;-)

Middagje werk. Ben je onder de 1000€ klaar en heb je t in 3,5 jaar terug verdiend.

[ Voor 12% gewijzigd door tijmeng op 21-08-2021 22:07 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:19
Oost-west: alleen als je heel smalle panelen kan gebruiken zodat er 6 passen... Maar ik denk dat je niets gaat vinden wat gaat passen, zeker met de extra ruimte dat legmateriaal nodig heeft.

Oost-west levert ongeveer 90% van zuid, dus je moet minimaal zoveel watt extra kunnen leggen voor break even, en eigenlijk meer, want wel hogere kosten.

Stijler leggen wordt doorgaans niet gedaan vanwege de wind. Op platte daken ligt het los op dak met ballast. Ook meer schaduw op de volgende rij bij lage zon.

Je zou een schans kunnen overwegen, wellicht dan 6 op Zuid mogelijk, maar kans dat dat niet vergunning vrij is... Wel te overwegen: praat met gemeente.

Micro-omvormers niks mis mee. Kost met deze aantallen en bij gebruik van Apsystems niet tot amper meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 22-08-2021 09:04 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• roelboel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 11:34
@tijmeng en @Ronald, hartelijk bedankt voor jullie advies! Ik ga aan de slag met de boodschappenlijst. Als het zo ver is volgt hier op dit forum een verslag!

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

Vergeet niet 4 kant en klare mc4 verleng kabeltjes van iets van 1,5m. Dat maakt aansluiten een stuk makkelijker omdat. Die qs1 hang je onder 1 rij. De kabels van de andere rij zijn dan normaal te kort om de qs1 te bereiken.