Foto's
/f/image/IsSl2YYapFRUEDyZCc3VR2Nt.png?f=fotoalbum_large)
Het platte dak van de aanbouw (of is het uitbouw?!) van boven gezien. Zuid is boven (sorry, ik las later pas dat noord boven gebruikelijk is). De dakrand is in blauw, 9cm hoog. De afmetingen zijn in [cm] en de binnenmaat van het dak. De muur is van de tweede etage van het huis. In het grijs heb ik mijn eigen idee qua panelen aangegeven.
Beschikbare (dak)ruimte
373 x 304 cmSchaduw
Een bescheiden boom, en een buurman met vage plannen voor bouwsels op z'n dakterras vlakbij.Jaarverbruik
Weet ik nog niet, pas verhuisd. Ben zunig, dat wel.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase.Budget en doel
Budget onbeperkt binnen het redelijke, het doel is dat ik het een leuk idee vind een wasje te draaien op eigen energie, plus wat rendement van m'n spaargeld.Wie gaat het project uitvoeren
Zelf doen, om van te leren.Bijhouden van data
Geen vereiste, maar kan leuk zijn optioneel.Reeds verkregen offertes
Nog niets opgevraagd. Nog oriënterende.Regio
Bollenstreek.---
Gewaardeerde tweakers, graag jullie ideeën over wat handig is qua installatie op dit dak. Mijn eigen idee is dat het meest realistische 4 panelen is, zoals getekend, georiënteerd naar het zuiden. Maar ongetwijfeld heb ik tunnelvisie, dus graag jullie ideeën!
Wat dingen die ik me afvroeg oa. na het lezen van vele topics hier:
- Oost-west opstellingen worden hier vaak aangeraden, met als argument de saldering. Aangezien mijn ligging zo perfect zuid is, is dit dan nog van toepassing?
- Ik zie hier vaak (betonnen) voeten langskomen, maar vaak hebben ze een hoek van een graad of 10. Misschien dat "hoek" niet de beste zoekterm was, maar ik kan niet vinden waarom deze hoek, en niet bijvoorbeeld een graad of 30. Dat is toch veel idealer qua opbrengst? Heeft dat met windbelasting te maken of wat anders?
- Ik neig naar micro-omvormers, vanwege de onduidelijke invloed van de buurman, maar ook omdat ik in huis eigenlijk geen geschikte ruimte heb voor een omvormer. Of is dit een slecht plan?