Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 22:00

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Hoi,

Toch maar even hier vragen want op internet kan ik dus niks vinden.
Ik heb dus al sinds ik de 6D heb het probleem dat het diafragma van mijn lenzen (elke lens) tijdens liveview wel vaker gewoon uit zichzelf afstopt. Als ik mijn hand voor de lens doe, gaat ie vanzelf open, dus ik dacht dat ie dat deed omdat er teveel licht binnenkwam, maar hij doet het ook bij de 70-200, en niet alleen bij de zeiss lenzen. Het mag duidelijk zijn dat het vreselijk irritant is om handmatig scherp te stellen in afgestopte toestand, want ik schiet graag wijd open en ik heb er niks aan als tijdens de liveview het ding zelf besluit om af te stoppen. Normaal gebeurt dat als ik op de DoF preview button druk.
In dit geval moet ik dat dus altijd doen om het diafragma weer volledig te openen, maar die knop ingedrukt blijven houden tijdens het manual focussen is gewoon erg omslachtig.
Ja, ik heb het ook als ik de camera op M zet.

Dus ik dacht dat het aan "Exposure Simulation" lag in de Liveview settings, omdat het erop lijkt alsof de camera denkt dat er teveel licht is (de 6D gaat maar tot 1/4000e). Maar nee, ik kan die uit of aanzetten, geen verbetering.

Ik had het vandaag tijdens de Biesboschmeet voorgelegd, maar geen oplossingen gevonden.
Wie o wie heeft een idee?
De AF-mode in liveview veranderen naar Live/Quick/FlexiZone AF maakt geen bal uit -> zelfde resultaat.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:21
Hoort blijkbaar zo. Ik kan zo ook geen setting vinden, waarmee dat aan te passen is.
Doet mijn 80D (wat grotendeels dezelfde camera is) ook, wanneer ik die op de zon mik.
Wel alleen wanneer je een kleiner diafragma instelt. wanneer je de camera instelt op (in het geval van mijn 70-200) F/2.8 blijft het diafragma daar ook op staan in liveview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Hmmm, bij mij niet. Ik schiet eigenlijk altijd wel wijd open, dus f/2 of f/2.8 in het geval van de 70-200, maar ik blijf dat fenomeen houden....
Brakke autofocus, slechte tracking, en nu wordt het manual focussen in liveview ook nog moeilijk gemaakt...Het wordt tijd voor een andere camera :(

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Firmware update al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09 20:29

mennovanw

Canon? You can!

Mijn 5D4 deed dit ook en de 1DX2 die ik even heb staan vertoont hetzelfde gedrag in liveview. Het waarom ontgaat me - ondanks dat ik liveview nagenoeg nooit gebruik (je koopt een DSLR voor de optische zoeker in mijn beleving).

Mijn R5 vertoont dit gedrag overigens niet (hint hint) >:)

Niet getreurd, het tijdperk van de (D)SLR is toch ten einde. Welkom in de wereld van perfecte AF enzo :9

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

mennovanw schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:02:
Mijn 5D4 deed dit ook en de 1DX2 die ik even heb staan vertoont hetzelfde gedrag in liveview. Het waarom ontgaat me - ondanks dat ik liveview nagenoeg nooit gebruik (je koopt een DSLR voor de optische zoeker in mijn beleving).

Niet getreurd, het tijdperk van de (D)SLR is toch ten einde. Welkom in de wereld van perfecte AF enzo :9
Wat gek, mijn 5Ds en 1D X doen dit niet (ook getest met zijn Zeiss 135mm). Instellingen vergeleken maar ook daar geen dingen gevonden die anders waren.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Wat houdt liveview precies in - is de camera dan aan het opnemen of niet?

Ik zie dit ook bij mijn Olympus. Ik denk dat hij gewoon vindt dat hij vrijelijk met het diafragma mag spelen om de belichting van de liveview goed te krijgen op het moment dat hij geen foto/film opneemt.

Ik heb wel een optie om de liveview te boosten / optimaliseren.
Dan zie je ook in donkere omstandigheden een goed beeld (en in lichte ook).
Als ik dat uit zet zie ik hoe het beeld daadwerkelijk wordt (dus ook te donker/te licht).
Misschien dat als je die optie uit zet hij de instellingen vast laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik heb FW 1.1.9, en daarvoor 1.1.6 en de changelog noemt er niks over, maar het heeft het issue niet opgelost.

Ik heb de 6D gekocht in 2015 ter vervanging van mijn 40D; toen was het systeemcamera-gebeuren nog niet zover. Ik heb serieus overwogen om naar de Sony A7R3 te gaan, maar ik vond het veel te duur. Dus ja, ik wil juist om die reden naar mirrorless: AF die het gewoon eens niet laat afweten, en gewoon geen front/backfocus meer heeft (meestal niet dan). Kep mijn 6D tot wel 3x laten afstellen bij DSP met alle lenzen. Ik moest wel wat extra's betalen voor de 70-200 toen, maar ja, kep het maar gedaan, maar alledrie de keren heeft het mijn AF-accuracy probleem niet opgelost. Daarnaast wil ik meer DR en gewoon fatsoenlijke manual focus aid; dat Eg-S scherm helpt wel iets, maar niet genoeg. Compositioneren is vaak ook wat lastiger met niet gestabiliseerde (tele) lenzen. Trillend zoekerbeeld ben ik ook wel beu, dus ja, de overstap naar mirrorless gaat hoe dan ook gebeuren. Ik heb alleen nu de financien niet om een R6 te kunnen bekostigen.
Tarquin schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:10:
Wat houdt liveview precies in - is de camera dan aan het opnemen of niet?
Liveview houdt in dat de spiegel opklapt, zodat hetgeen je op je LCD ziet direct van de sensor komt. Wanneer je dan AF doet, maakt ie geen gebruik van de dedicated AF-unit (tenzij je de liveview-AF op QuickMode zet), wat in mijn geval resulteert in een veel accuratere (maar veel langzamere) AF.
Optisch door de zoeker manueel scherpstellen is zelfs met een Eg-S matglas vaak niet goed te beoordelen, en ik zit er vaak nét naast. Vandaar dat ik dus liveview gebruik om manueel te focussen. Maar ook dát gaat dan niet goed als ie het diafragma tijdens liveview al tot f/8 dichtknijp terwijl de instellingen op f/2 staan; dan krijg ik alsnog out of focus shots. Dus dan moet ik tijdens liveview én draaien aan de lens én de DoF-previewknop indrukken wanneer de instellingen op f/2 of f/2.8 staan om te voorkomen dat de camera het zelf gaat dichtknijpen, en dat is gewoon vreselijk lastig.

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 23-08-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Deathchant schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:40:
Dus dan moet ik tijdens liveview én draaien aan de lens én de DoF-previewknop indrukken wanneer de instellingen op f/2 of f/2.8 staan om te voorkomen dat de camera het zelf gaat dichtknijpen, en dat is gewoon vreselijk lastig.
Is de camera dan aan het opnemen of niet?
Misschien voelt hij zich vrij om de settings zelf in te stellen om het LCD beeld te optimaliseren zolang hij niet opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Tarquin schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:39:
[...]

Is de camera dan aan het opnemen of niet?
Misschien voelt hij zich vrij om de settings zelf in te stellen om het LCD beeld te optimaliseren zolang hij niet opneemt.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "opnemen", maar ik film niet; ik gebruik de camera enkel om te fotograferen, en liveview + 10x magnify is dé manier voor mij om manueel te focussen.

Het LCD beeld optimaliseren...daar zie ik geen setting voor; ik dacht dat het aan Exposure Simulation lag die dan tijdens liveview laat zien hoe je uiteindelijke foto wordt, maar ook dat heeft geen effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zelfs op M met exposure simulation en AF uit doet hij het voor zover ik weet.

Moet echt wel een bugje zijn in de firmware van de iets nieuwere camera's (6D, 5D IV, 1D X II). Al is de 6D slechts een half jaar nieuwer dan de 1D X bijvoorbeeld.

Probeer het nog even na een factory reset met default instellingen en film het even met je mobiel. Stuur dan Canon een mailtje of evt CPS als je dat hebt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Deathchant schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "opnemen", maar ik film niet; ik gebruik de camera enkel om te fotograferen, en liveview + 10x magnify is dé manier voor mij om manueel te focussen.

Het LCD beeld optimaliseren...daar zie ik geen setting voor; ik dacht dat het aan Exposure Simulation lag die dan tijdens liveview laat zien hoe je uiteindelijke foto wordt, maar ook dat heeft geen effect.
Ik bedoel letterlijk opnemen: Film op nemen (filmen) of fotograferen. Ben je aan het filmen in die liveview?
Of staat de camera gewoon zijn sensorbeeld door te sturen naar de LCD, en verder niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Tarquin schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:00:
[...]

Ik bedoel letterlijk opnemen: Film op nemen (filmen) of fotograferen. Ben je aan het filmen in die liveview?
Of staat de camera gewoon zijn sensorbeeld door te sturen naar de LCD, en verder niks?
Dat laatste ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Ik google op canon 6d en live mode en ik vind dit:
Expo. Simulation

This allows you to see the effects of various exposure settings on the Live View screen.

If disabled, the LCD will try to show the best image it can, even if you've set the Canon 6D to make a deliberately dark or light image.
Staat hij misschien op 'disabled'?
Doet dit iets? Je kunt het snel aan de scherptediepte.

[ Voor 4% gewijzigd door Tarquin op 23-08-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Tarquin schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:05:

[...]

Dat probeer ik al de hele tijd te zeggen: het veranderen van die settings zorgt niet voor een ander resultaat helaas. Ik had mijn hoop ook daarop gevestigd maar helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tarquin schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:05:

[...]

Lees eerst eens even goed, al uitgelegd :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Een mogelijk vermoeden wat in lijn is met waarom ie het de ene keer wel en de andere niet doet is dat Canon een algoritme heeft om bij een bepaalde temperatuur het fysieke diafragma te knijpen om oververhitting te voorkomen.

Ik ga het aan Canon voorleggen.
Beste Canon,

Al jaren heb ik het volgende fenomeen: in liveview fluctueert het fysieke diafragma, terwijl in de camerasettings het diafragma gewoon op een vaste waarde staat (in Av mode). Het komt ook voor in de M stand en het gebeurt bij alle lenzen (Zeiss 135/2, Zeiss 100/2, Zeiss 50/2, Canon 70-200/2.8L II, Canon 16-35/4L IS).

De camera knijpt tijdens liveview het fysieke diafragma at random dicht zonder dat ik op de DoF preview button druk. Het rare is: de ene keer gebeurt het wel, de andere keer gebeurt het niet en ik kan niet achterhalen wanneer het wel en wanneer het niet gebeurt. Gevolgen die ik hiervan ervaar: wide open shots zijn out of focus, omdat ik dus denk dat mijn onderwerp op f/2 in focus is, terwijl tijdens liveview het diafragma meer geknepen was (en je onderwerp zich dus in een groter focusvlak bevindt waarin het scherp is).

Het diafragma gaat weer terug naar zijn wijdste stand in de volgende situaties:

- als ik de DoF preview button indruk (omdat de Av-setting op f/2 staat bijvoorbeeld). Dit is eigenlijk een andersom-werking van de DoF preview button
- als ik een hand voor de lens houd, wat suggereert dat de camera dit zelf aanpast aan de hoeveelheid licht, als een soort Exposure Simulation.

De DoF preview knop ingedrukt houden tijdens manual focussen is vreselijk onhandig. Dit zijn de settings die relevant zijn voor liveview:

3e tabblad:
- ISO speed settings: AUTO (100-3200)
- Auto Lighting Optimizer = OFF

5e tabblad:
- Live View shoot. = ENABLE
- AF method = FlexiZoneAF
- Grid display = 3x3
- Aspect ratio = 3:2
- Expo. simulation = Disable

6e tabblad:
- Silent LV shoot. = Mode 1
- Metering timer = 16 sec.

Ik heb de volgende zaken geprobeerd:
- Het wijzigen van de Expo. simulation naar eender welke waarde heeft geen ander resultaat
- Idem voor de rest van de settings.
- Het updaten naar FW 1.1.9 (daarvoor 1.1.6) heeft het niet opgelost
- Andere lenzen geprobeerd (Zeiss Milvus 25/1.4, Zeiss 21/2.8 Distagon) om te kijken of exposure simulation of de maximum sluiter van 1/4000e er iets mee te maken had

Een mogelijk vermoeden wat in lijn is met waarom ie het de ene keer wel en de andere niet doet is dat Canon een algoritme heeft om bij een bepaalde temperatuur het fysieke diafragma te knijpen om oververhitting te voorkomen.

Omdat ik al jaren een onopgelost autofocus-accuraatheidsissue heb en mijn toevlucht heb gezocht in manual focus (of AF via liveview), maakt dit fenomeen zelfs het manual focus praktisch onmogelijk, waardoor ik nu eigenlijk een slecht werkpaard heb.

Kunnen jullie helpen?

[ Voor 83% gewijzigd door Deathchant op 23-08-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

Nu begin ik ook in de war te raken, want het leek er verwacht veel op dat mijn R6 het ook deed. Misschien nog eens checken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Als jullie 5D4's, 1D X II's en R6jes het ook doen, hoe kun je dan goed wide open op je onderwerp scherpstellen zonder dat je achteraf erachter komt dat je focus ernaast was, maar doordat ie f/11 simuleerde toch in het scherptegebied viel? Lijkt me eigenlijk altijd onwenselijk gedrag van je camera; immers, daar heb je de DoF preview button voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Omdat het voor fase detectie geen bips uit maakt. Ga je inzoomen of via matglas dan kan je er inderdaad makkelijker naast zitten, maar dan nog zoek je naar het optimale punt en niet iets wat ongeveer scherp is toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Als het fysieke diafragma op f/11 in liveview heb, en ik focus op een onderwerp, dan heb ik best een flinke focusslag waartussen ik heen en weer kan bewegen waarbij het onderwerp dan scherp blijft. Wanneer dat diafragma op f/2 stond, dan is dat ineens superklein. En dát is waar ik nu tegenaan loop: foto's op f/2 vermeend goed te hebben scherpgesteld die dan toch niet scherp zijn omdat liveview het diafragma realtime dichtkneep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Snap ik, maar je weet hoe ik het doe. En dan heb je dat probleem niet zozeer. ;)

Daarnaast ga ik nog eens met flink daglicht proberen of mijn camera daadwerkelijk doet wat jij beschrijft, want daar ben ik nu nog niet 100% zeker van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Dit wil je natuurlijk ook voorkomen: YouTube: How to MELT your camera shooting the eclipse!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik heb op fredmiranda een post gemaakt:
https://www.fredmiranda.com/forum/topic/1726829/0#15757733

Weer een stapje verder.
And there is also a “fly in the ointment” when it comes to the use of the Live View function, namely the fact that many current camera models (e.g. the Nikon D700 and the Canon EOS 5D MkII) automatically control the aperture in the Live View mode based on the set ISO values and the ambient light in order to ensure that the image in the display is consistently shown with the correct brightness and contrast values. This means that it is no longer possible to close the aperture to the desired, fixed setting using the preview button. Correct evaluation of the depth of field and focus position is therefore equally out of reach using this method, since the aperture is only closed to the desired setting when the shot is actually taken.
https://www.zeiss.com/con...ith-af-camera-system.html

En hier iemand met het exact zelfde issue in liveview op de 5Ds, die ook net als ik contact heeft gehad met Zeiss:
https://community.usa.can...PY-WITH-CANON/td-p/189660

Daar wordt "bevestigd" dat de Canon camera's dus een algoritme hebben die kijkt naar hoe helder de ambient lighting is bij de ingestelde ISO. Als die volgens de camera te helder is, dan kickt dat algoritme in die dus een goed beeld qua exposure en contrast wilt laten zien op het schermpje en daarvoor dus het diafragma afstopt.
Waarom het dan totaal niet gelinked is aan de Exposure Simulation setting is mij een raadsel, want dat is precies wat je zou verwachten bij zo'n setting nietwaar?

Overigens, ik heb inmiddels een Canon R6 en die heeft het ook. Logisch ook want mirrorless is 100% liveview, ook met EVF ;)

EDIT: als iemand benieuwd is hoe dat uitziet, heb ik hier een filmpje gemaakt:
Erratic aperture behavior in liveview during bright conditions

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 04-11-2021 21:35 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Topic kan dicht. Het korte antwoord is dat dit "works as designed".
https://www.fredmiranda.com/forum/topic/1726829/0#15771857

Er komt geen FW-update om het te fixen, en met fixen bedoel ik dat de gebruiker zelf controle krijgt over of het diafragma wel/niet geknepen mag worden als de camera denkt dat de lichtomstandigheden te fel zijn.

@mennovanw Je zegt dat je R5 het niet doet...Ik heb in Aken in de winkel (Photo PREIM) getest met verschillende R5 en een lichtsterke lens en al hun exemplaren knijpen het diafragma dicht bij bright lighting conditions. Dus het lijkt me sterk dat dat algoritme bij jouw R5 er niet in zit. Je kunt het in ieder geval reproduceren door met je telefoon lampje richting je camera te schijnen mocht het buiten niet zonnig genoeg zijn. De kans is klein dat je telefoonlampje als te fel gezien wordt bij f/4 lenzen en langzamer. Maar zo te zien heb je genoeg lichtsterk glas in je assortiment ;)

De reden waarom niet veel mensen last hebben van dit fenomeen is omdat ze autofocus+tracking+burst gebruiken: er zit altijd wel iets tussen wat goed scherp is, de rest boeit niet.
Ik kom het tegen bij manual focus waarbij je 1x goed scherpstelt, en ook maar 1x afdrukt zonder dat in de tussentijd de focus verlegd wordt, dus dan valt het veel vaker op dat je mis-focus hebt bij wijde diafragma's.

[ Voor 58% gewijzigd door Deathchant op 18-11-2021 15:46 ]

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09 20:29

mennovanw

Canon? You can!

Deathchant schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:37:
Topic kan dicht. Het korte antwoord is dat dit "works as designed".
https://www.fredmiranda.com/forum/topic/1726829/0#15771857
@mennovanw Je zegt dat je R5 het niet doet...Ik heb in Aken in de winkel (Photo PREIM) getest met verschillende R5 en een lichtsterke lens en al hun exemplaren knijpen het diafragma dicht bij bright lighting conditions. Dus het lijkt me sterk dat dat algoritme bij jouw R5 er niet in zit. Je kunt het in ieder geval reproduceren door met je telefoon lampje richting je camera te schijnen mocht het buiten niet zonnig genoeg zijn. De kans is klein dat je telefoonlampje als te fel gezien wordt bij f/4 lenzen en langzamer. Maar zo te zien heb je genoeg lichtsterk glas in je assortiment ;)
Hmmm het is mij in ieder geval nooit opgevallen, zoals het me bij de DSLR’s wél opviel. Eerlijkheidshalve ga ik ook niet met lampjes en mijn camera aan in de lens lopen schijnen :)

Ik heb er met de 50 f1 (hoe lichtsterk wil je het hebben) eens op getest en verrek - hij knijpt ‘m inderdaad iets (zo te zien een stopje).

Weer wat geleerd. Naja, als je op mijn advies een R6 hebt gekocht - je kan ‘m altijd nog kwijt op Marktplaats >:)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
mennovanw schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:47:
[...]

Hmmm het is mij in ieder geval nooit opgevallen, zoals het me bij de DSLR’s wél opviel. Eerlijkheidshalve ga ik ook niet met lampjes en mijn camera aan in de lens lopen schijnen :)

Ik heb er met de 50 f1 (hoe lichtsterk wil je het hebben) eens op getest en verrek - hij knijpt ‘m inderdaad iets (zo te zien een stopje).

Weer wat geleerd. Naja, als je op mijn advies een R6 hebt gekocht - je kan ‘m altijd nog kwijt op Marktplaats >:)
Ik ga ook in de praktijk niet met een lampje erin schijnen. Ik zei het alleen maar zodat je het kunt nabootsen als de omstandigheden niet fel genoeg zijn buiten ;)

"een stopje" is weinig, wees maar blij. Bij mij knijpt ie de 135/2 echt dicht tot f/11 en soms tot f/22.
De 70-200 knijpt ie dicht tot zeker f/5.6 en f/8.

Ik wilde sowieso al naar mirrorless, en de "frustratie" over deze mis-focus in liveview plus de brakke 6D-AF performance hebben me wel het duwtje gegeven. Maar goed, ik ben dus niet af van die mis-focus in manual ;)

Pagina: 1