Werkplek --> docking station of KWM switch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 20:22
beste tweakers,

ik zoek wat advies voor het inrichten van ons bureau. Nu we door corona steeds meer thuis werken wil ik een meer ergonomische werkplek creëren.

In de bijkeuken staat een klein bureau dat primair wordt gebruikt voor gaming. Hier staat een high end desktop, aangesloten op een 32 inch Samsung monitor via Display Port (1440P). In het vervolg willen we aan dit bureau ook gaan werken en gebruik maken van dezelfde samsung monitor , keyboard en muis.

Onze requirements zijn:

Ik moet kunnen blijven gamen/video bewerken op de desktop via display port connectie naar de 32 inch samsung monitor. De pc wordt, zoals nu, gevoeg door een aparte powerkabel rechtstreeks in het stopcontact.

De laptop moeten we ook kunnen connecten naar hetzelfde Samsung scherm via HDMI (naast het beeld op de eigen laptop) en moet gebruik maken van dezelfde keyboard en muis. De laptop moet power krijgen via USB-C poort waarbij we niet gebruik maken van de laptop oplader (geconnecteerd naar stopcontact). De docking station of KWM switch moet deze power leveren)

Voor de duidelijkheid: de laptop en desktop moeten gebruik maken van hetzelfde toetsenbord, muis en beeldscherm. Ik heb me al ingelezen in diverse docking stations en KVM switches, maar ik kan geen besluit maken wat de beste oplossing voor deze situatie is. Ik neig naar een KVM switch, maar ik weet niet of deze ook de power naar de laptop kan leveren via USB-C kabel.

Iemand ideeën of suggesties?

[ Voor 89% gewijzigd door Breud op 21-08-2021 21:00 ]

WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP

Beste antwoord (via Breud op 24-08-2021 21:03)

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-01 22:21

ParaWM

Pro Prutser

Ik had precies dezelfde eisen, inclusief DP voor de game PC en HMDI naar de laptop omdat de monitor maar 1x DP heeft (wel 2x HDMI 2.0). Ook wilde ik maar 1 kabel naar de laptop idealiter die ook meteen laadt. Dat staat wel zo netjes.

Ik heb niet uigebreid onderzoek gedaan naar KMV switches, want ik had onderstaande switch al. Maar aangezien je ook wilt laden via 1 kabel naar de laptop, is mijn oplossing ook de beste denk ik.

Ik ben voor een usb-switch gegaan (zonder video dus): de Aten US224. Kb//muis hier in geplugd, en 1 kabel naar game-pc en 1 kabel naar het dock. https://www.dustinhome.nl...LG0woo2fcFThoCuPkQAvD_BwE

En dan een docking station: HP Thunderbolt dock G2. Of bijvoorbeeld HP USB-C/A universeel dock G2.

Die docks zijn best prijzig, maar op Marktplaats / V&A is wel eea te vinden ook. Met het USB-C dock kun je direct de HDMI kabel inpluggen. Ik heb het thunderbolt dock, die heeft geen HDMI ingang. Daar heb ik een HDMI2.0-->USB-C verloopstukje tussen zitten. Dat dock heeft wel een USB-C/DP video ingang, dat werkt met het HDMI-->USB-C verloopje. Was een flinke zoek klus, maar nu heel tevreden. Knopje drukken om keyboard/muis te swappen en slechts 1 kabel naar de laptop vanuit het dock met kb/muis/video en laden. Als je voor het thunderbolt dock gaat, let er wel op dat je laptop dan een usb-c poort heeft die thunderbolt ondersteund (met bliksemschichtje). TB heeft nog meer bandbreedte dan USB-C 3.2 gen2, maar beide is genoeg voor wat je wilt.

Grootste beperking was de video. Mijn scherm is 3440x1440 144hz. Dat gaat fijn over DP1.4 (10bit RGB), maar HDMI2.0 is maar 85hz. Dat is genoeg voor werk. Veel docks zijn HDMI 1.4 en dan ben je beperkt in resolutie.

Succes!

[ Voor 14% gewijzigd door ParaWM op 22-08-2021 21:53 ]

Sinterklaas wil bier !

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-01 22:21

ParaWM

Pro Prutser

Ik had precies dezelfde eisen, inclusief DP voor de game PC en HMDI naar de laptop omdat de monitor maar 1x DP heeft (wel 2x HDMI 2.0). Ook wilde ik maar 1 kabel naar de laptop idealiter die ook meteen laadt. Dat staat wel zo netjes.

Ik heb niet uigebreid onderzoek gedaan naar KMV switches, want ik had onderstaande switch al. Maar aangezien je ook wilt laden via 1 kabel naar de laptop, is mijn oplossing ook de beste denk ik.

Ik ben voor een usb-switch gegaan (zonder video dus): de Aten US224. Kb//muis hier in geplugd, en 1 kabel naar game-pc en 1 kabel naar het dock. https://www.dustinhome.nl...LG0woo2fcFThoCuPkQAvD_BwE

En dan een docking station: HP Thunderbolt dock G2. Of bijvoorbeeld HP USB-C/A universeel dock G2.

Die docks zijn best prijzig, maar op Marktplaats / V&A is wel eea te vinden ook. Met het USB-C dock kun je direct de HDMI kabel inpluggen. Ik heb het thunderbolt dock, die heeft geen HDMI ingang. Daar heb ik een HDMI2.0-->USB-C verloopstukje tussen zitten. Dat dock heeft wel een USB-C/DP video ingang, dat werkt met het HDMI-->USB-C verloopje. Was een flinke zoek klus, maar nu heel tevreden. Knopje drukken om keyboard/muis te swappen en slechts 1 kabel naar de laptop vanuit het dock met kb/muis/video en laden. Als je voor het thunderbolt dock gaat, let er wel op dat je laptop dan een usb-c poort heeft die thunderbolt ondersteund (met bliksemschichtje). TB heeft nog meer bandbreedte dan USB-C 3.2 gen2, maar beide is genoeg voor wat je wilt.

Grootste beperking was de video. Mijn scherm is 3440x1440 144hz. Dat gaat fijn over DP1.4 (10bit RGB), maar HDMI2.0 is maar 85hz. Dat is genoeg voor werk. Veel docks zijn HDMI 1.4 en dan ben je beperkt in resolutie.

Succes!

[ Voor 14% gewijzigd door ParaWM op 22-08-2021 21:53 ]

Sinterklaas wil bier !

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 20:22
Ik ga voor dezelfde oplossing.

Als docking station ga ik voor https://www.coolblue.nl/p...d-thunderbolt-3-dock.html plus nog een goedkopere usb switch voor toetsenbord en muis.

Bedankt voor je hulp!

WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP