Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDoubleU
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-11-2024
Hallo,

In ons gekocht huis hangen nog veel energieslorpende lampen, waaronder mini TL-lampen in de kinderkamers. Ik zou deze graag vervangen door LED TL-lampen. De armaturen hebben hun beste tijd ook al gehad dus ik dacht het geheel te vervangen. Ik had onderstaande armatuur in gedachten:

https://www.hubo.be/nl/p/...p-9w-warm-wit/593276.html

Maar ik weet niet of ik de huidige aansluiting hier op kan gebruiken. Ik ken niets van ballasten en starters en gangbare connectoren wat TL-lampen betreft. Toegevoegd heb ik 3 foto's van de huidige armaturen en lampen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCBRhic2vif8NX4F8mNAkECdqr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sz7MzGzKXtMNaFbmX4RakP09.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tj53umZyc9oOrA311mUTwNN2eas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGeBONgghI5j4dppqYaIbBzY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTZ9wt8hwZdpQ8Kji7hMUJ_DGh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YE0C7hREVd5lz3tZGVldgFyI.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand hier mee helpen?

Wat de bovenstaande link betreft: de lamp is bewust warm wit omdat het over slaapkamers gaat, maar heeft deze niet te veel lumen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De huidige armaturen met starters en tl buisjes gaan er af, dus je hebt straks niets meer met starters of tl te maken. Het wordt gewoon LED.

De huidige armaturen worden gevoedt door dat grijze kabeltje, welke waarschijnlijk gewoon aan het net zit aangesloten zonder enige overige electronica of iets dergelijks ertussen?

Zo ja: Als ik naar dat plaatje kijk van de Hubo LED lampjes, heb je best nog kans dat de die bestaande grijze bekabeling gewoon past en je deze zo op je nieuwe lampje kan drukken. Dan is DDoubleU lekker snel klaar.

Of ie te fel is of niet: test dat gewoon. Koop zo'n lampje, vraag of je hem evt mag teruggeven. Bewaar de bon.

Alles kan stuk.

• Emile Breure
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-09-2021
Hi,

TL vervangen door LED kan in het bestaande armatuur, maar dan moet je inderdaad de ballast verwijderen.

Maar net zo makkelijk (en voordelig) is de hele boel vervangen inderdaad. Maar gezien het kinderkamers zijn hoeft het toch ook niet meer per se een TL te zijn als je toch gaat vervangen? :*)
Ziet er inderdaad uit als een gewone 230V netsnoer aansluiting (C7 stekker), dan kun je alle kanten op als je de stekker eraf knipt. Maar zoals al gezegd lijken die Hubo lampen ook C7 ingangen te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 23-09-2021 21:33 . Reden: link verwijderd ivm reclame ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Emile Breure schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:24:
Hi,

TL vervangen door LED kan in het bestaande armatuur, maar dan moet je inderdaad de ballast verwijderen
Mocht je inderdaad besluiten de oude armaturen te laten zitten, dan hoef je niet perse die ballast te verwijderen, je kan ook volstaan met alleen de starter te vervangen. Dat heet dan weliswaar ook starter, maar is in werkelijkheid alleen maar een doorverbinding. Het voorschakelapparaat (spoel) blijft dan gewoon zitten en daardoor gebruikt het geheel wat meer energie. Maar dat is maar een heel klein beetje, het gaat namelijk om voornamelijk blindvermogen en maar een beetje werkelijk vermogen. Het is namelijk een spoel, en die heeft maar weinig ohmse weerstand in verhouding tot de inductieve weerstand. Kortom, je hebt er dan nauwelijks werk aan.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 23-09-2021 21:36 ]

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:11

4POX

Everybody is wired

Emile Breure schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:24:
Hi,

TL vervangen door LED kan in het bestaande armatuur, maar dan moet je inderdaad de ballast verwijderen

Maar net zo makkelijk (en voordelig) is de hele boel vervangen inderdaad. Maar gezien het kinderkamers zijn hoeft het toch ook niet meer per se een TL te zijn als je toch gaat vervangen? :*)
Ziet er inderdaad uit als een gewone 230V netsnoer aansluiting (C7 stekker), dan kun je alle kanten op als je de stekker eraf knipt. Maar zoals al gezegd lijken die Hubo lampen ook C7 ingangen te hebben.
Heeft Nederland hier een norm voor?

Ik google. Ik zie ook schemas dat de fase en de nul aan iedere uitzijde van de led buis worden aangesloten. Uw link toont een afbeelding dat de fase en null aan 1 zijde wordt aangesloten.

Of kan beide?

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 23-09-2021 21:36 ]

AKA Rinkel weblog

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:25
A-merken led buizen worden gevoed aan 1 zijde. Dat zie je ook op de laatste afbeelding. Edit, er is dus geen norm voor maar bij Philips, Osram en ongetwijfeld meer goede merken hoed je alleen 1 kant aan te sluiten indien je besluit om de spanning rechtstreeks op de lamphouders te zetten.

Buiten dat heeft de ts een T4 30W, daar ga je echt geen led buis voor kunnen vinden. Lekker het complete armatuur vervangen. Als het een warme kleur moet zijn dan had de ts al een goed alternatief gevonden, deze is 2700K.

[ Voor 24% gewijzigd door wodkabuikje op 23-09-2021 20:05 ]

niet iedereen heeft een bierbuikje

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Helemaal waar wat betreft de eerste alinea, maar daar gaat het hier helemaal niet over. Het gaat in dit onderwerp over TL-buizen die klassieke TL-buizen moeten vervangen in bestaande armaturen. En die zijn er in die genoemde A-merken ook, naast de hier genoemde. Heeft dus weinig met al of niet A-merk te maken, Het mag duidelijk zijn dat je daar in de winkel om een extra rit te voorkomen wel even mee op de hoogte moet zijn. Dat je dus moet weten welke van de twee typen nodig hebt, want ze zijn er gewoon allebei.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 24-09-2021 14:13 ]

Pagina: 1