Grafische driver ‘crash’ wat is de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Dag Tweakers.
Een vriend van mij heeft zins kort rare problemen wat lijkt op de grafische driver die crashed.
Wat gebeurd is het volgende.
Pc blijft hangen, scherm gaat na een tijdje op zwart, pc komt weer tot leven maar is heel buggy. Alles wat die probeert op te starten werkt niet of niet goed, na een restart is alles weer verholpen.
Logboeken geeft ID14 ‘nvidia driver is gestopt met werken maar heeft zich successful herpakt’ met werken maar heeft zich aan + ID17 ‘een probleem met de hardware heeft ervoor gezorgd dat windows niet meer goed werkt’.
Dit is 4x voorgekomen in een kleine maand zowel onder het gamen als een keer gewoon op de desktop.

Het gekke is nu, ik heb de pc tijdelijk om het proberen op te lossen voor hem. Voor 2 week 12 uur per dag draait die alle testen zonder problemen, geen enkele crash of wat dan ook.
De tests die draaien zijn: superposition, heaven benchmark, prime 95 en OCCT. Meestal draai ik een gpu en cpu benchmark samen. Temperaturen zijn allemaal goed.

Aangezien de pc vlekkeloos voor 2 week werkt bij mij en hij zelf nu al meerdere crashes had gehad vraag ik mij af, zou iets externs of poorten dit kunnen veroorzaken?
Lg27 gl850(usb hub op de monitor word ook gebruikt)
Benq 24inch(model weet ik zo niet)
Stream deck
Native instruments Komplete audio 2 interface
Corsair virtuoso SE
Logitech superlight muis
Glorious gmmk tkl toetsenbord
C525 webcam

Specs:
I7 10700
Asus Z490 rog F
Rtx 3060 ti msi gaming trio
32gb hyperX fury black
Corsair rm 750x(2018 model)
Samsung evo 970 plus 500gb
2x 1tb crucial mx500

Wat al geprobeerd is.
Alles up daten(van bios tot chipset tot lan drivers, echt alles).
Windows compleet opnieuw geïnstalleerd.
DDU.
Memory zonder XMP.
CPU en GPU apart getest.
Drivers van randapparatuur opnieuw geïnstalleerd.
Memtest gedraaid voor 12uur.
Schijven gecheckt met chkdsk en smart uitgelezen.
Windows installatie gecheckt met sfc/scannow.

[ Voor 21% gewijzigd door Fusi0nking op 23-08-2021 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:14
Is de PC overclocked ? Wel handig om te weten namelijk.

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
huubhuub schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:26:
Is de PC overclocked ? Wel handig om te weten namelijk.
Goeie opmerking!
De pc is volledig stock, msi afterburner staat er wel op voor een custom fan curve en om de temperaturen in de gaten te houden. Voor de rest is er niks gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-10 21:18
Begin bij de basis.

Is alles up2date? Dus niet je videodriver alleen maar de rest ook.

Denk hierbij aan Windows Updates, Chipset driver, LAN driver, Sound Driver, BIOS eventueel nog.....etc.

Als dat allemaal up2date is, verwijder dan eens de videodriver met DisplayDriver Uninstaller, herstart je PC en download de laatste versie en installeer die.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Wylana schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:48:
Begin bij de basis.

Is alles up2date? Dus niet je videodriver alleen maar de rest ook.

Denk hierbij aan Windows Updates, Chipset driver, LAN driver, Sound Driver, BIOS eventueel nog.....etc.

Als dat allemaal up2date is, verwijder dan eens de videodriver met DisplayDriver Uninstaller, herstart je PC en download de laatste versie en installeer die.
Helaas is dit alles al gedaan :'( .
Ik zal nog even een lijstje toevoegen met wat er gedaan is om het te proberen op te lossen en deze toevoegen aan de originele post.

Wat ik persoonlijk erg raar vind is dat ik alles er tegen aan kan gooien en alles draait top.
Terwijl hij zelf steeds crashes ervaart met precies de zelfde dingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Fusi0nking op 23-08-2021 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
Enige dat ik nog kan bedenken is de geaardheid van zijn stopcontacten/stekkerdoos.

Mogelijk dat die te veel piekspanning heeft en daardoor dit veroorzaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusi0nking
Wylana schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:13:
Enige dat ik nog kan bedenken is de geaardheid van zijn stopcontacten/stekkerdoos.

Mogelijk dat die te veel piekspanning heeft en daardoor dit veroorzaakt
Zulke pieken zouden ook zulke driver crashes kunnen veroorzaken?
Daar begin ik dan ook naar toe te leunen.
Dit: https://www.allekabels.nl...1cNw7TEAQYBiABEgKW1fD_BwE is de stekkerdoos waar de pc in zit en de stekkerdoos is op een goed stopcontact aangesloten.
Bij mij thuis waar alle testen nu gedaan worden zit die niet in een stekkerdoos maar direct op een wand stopcontact.

[ Voor 8% gewijzigd door Fusi0nking op 23-08-2021 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:55

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Mocht de GPU aangesloten zijn via een riser kabel, testen zonder riser, direct in moederbord.

Verder nog:
Memory zonder XMP draaien
OCCT CPU en GPU apart testen voor maximale stress per component. Bij de cpu test ook de variabele variant kiezen met core cycling.
y-cruncher stress test vind soms ook dingen die een rondje prime95 niet detecteert.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
Fusi0nking schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:16:
[...]

Zulke pieken zouden ook zulke driver crashes kunnen veroorzaken?
Daar begin ik dan ook naar toe te leunen.
Dit: https://www.allekabels.nl...1cNw7TEAQYBiABEgKW1fD_BwE is de stekkerdoos waar de pc in zit en de stekkerdoos is op een goed stopcontact aangesloten.
Bij mij thuis waar alle testen nu gedaan worden zit die niet in een stekkerdoos maar direct op een wand stopcontact.
Het kan het waard zijn te testen om zijn PC direct op het stopcontact te doen en de overige hardware in de stekkerdoos. Als dat helpt, weet je genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusi0nking
Kanarie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:21:
Mocht de GPU aangesloten zijn via een riser kabel, testen zonder riser, direct in moederbord.

Verder nog:
Memory zonder XMP draaien
OCCT CPU en GPU apart testen voor maximale stress per component. Bij de cpu test ook de variabele variant kiezen met core cycling.
y-cruncher stress test vind soms ook dingen die een rondje prime95 niet detecteert.
Dit alles zal ik ook nog even toevoegen aan de originele post want ook dit is allemaal al gedaan helaas.
Behalve dan y-cruncher, die zal ik onthouden!
Wylana schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:22:
[...]

Het kan het waard zijn te testen om zijn PC direct op het stopcontact te doen en de overige hardware in de stekkerdoos. Als dat helpt, weet je genoeg.
Ik denk dat dit dan de volgende stap gaat zijn, aankomend weekend kan ik er pas weer terecht, ik zal de post updaten als er ontwikkelingen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:25
Controleer vooral ook even of het stopcontact waar je de boel op aansluit wel daadwerkelijk van een aardedraad is voorzien. Gebrek aan randaarde veroorzaakt wel vaker vreemde problemen.

Overigens zou ik randapparatuur zeker niet te snel uit sluiten als oorzaak, hoor. Ook de eventueel draaiende software om die randapparatuur aan te sturen is een verdachte. De beste manier om achter zo'n probleem te komen is door zoveel mogelijk af te koppelen en een voor een weer aan te sluiten. Maar ja, als het probleem zich ~1 keer per week voordoet is dat een testproces van de lange adem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusi0nking
Xyrr schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:49:
Controleer vooral ook even of het stopcontact waar je de boel op aansluit wel daadwerkelijk van een aardedraad is voorzien. Gebrek aan randaarde veroorzaakt wel vaker vreemde problemen.

Overigens zou ik randapparatuur zeker niet te snel uit sluiten als oorzaak, hoor. Ook de eventueel draaiende software om die randapparatuur aan te sturen is een verdachte. De beste manier om achter zo'n probleem te komen is door zoveel mogelijk af te koppelen en een voor een weer aan te sluiten. Maar ja, als het probleem zich ~1 keer per week voordoet is dat een testproces van de lange adem.
Helemaal mee eens!
Ik zal zeker even de stopcontacten inspecteren en de pc laten draaien direct op een wand stop contact.
Mocht het blijven zal externe spul de volgende stap zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusi0nking
@Wylana @Xyrr
De computer staat inmiddels weer op zijn originele plek, met minimale randappratuur.

Ook zijn de stopcontacten gecheckt, dit leek allemaal goed. Voor de zekerheid alsnog de pc uit de stekkerdoos gelaten en deze apart in de muur gestopt.

Nu is het afwachten als het probleem zich weer voordoet, zo niet word het een lang process om alles weer aan te sluiten 1 voor 1.

Voor nu is het weer testen, maar dan op de originele plek van de pc.

• th3sander
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-10 08:43
Vanuit de voeding twee losse kabels in de gpu gedaan en niet van een kabel allebei de pci in de videokaart gedaan?
Pagina: 1