Combiketel Remeha Tzerra CW5 vervangen door CW4 zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-05 16:29
Iets waar ik mij al langere tijd het hoofd over breek maar waarop ik nog geen goed antwoord heb kunnen vinden:

We hebben sinds enkele jaren een Remeha Tzerra 39c CW5 combiketel hangen die eigenlijk te groot is voor onze woning. Het minimumvermogen is weliswaar lager dan van onze oude ketel (een Agpo, ook CW5), maar nog steeds te hoog om altijd comfortabel te verwarmen. Ik heb het gasverbruik afgelopen winter een tijdje gemonitord met Homewizard en daaruit leid ik af dat de ketel eigenlijk altijd op de laagst mogelijk stand brandt en dan nog moet ik alle radiatoren open zetten en de kamerthermostaat op 21 graden om te zorgen dat hij zijn warmte redelijk kwijt kan. Continu op een lage stand branden kan hij niet, zelfs niet dit voorjaar toen het zo koud was.

Het maximale SWW debiet van de ketel haal ik ook bij lange na niet omdat de waterleiding dat niet aankan. Dit topt af op zo'n 7,5 liter (over alle tappunten) terwijl de ketel 10,5 liter kan leveren. En met alleen de (thermostaat)douche aan gaat de ketel steeds aan en uit omdat de warmwatervraag te laag is. Verder is het overigens een probleemloze ketel.

De Tzerra CW4 is qua minimale capaciteit (op papier) ongeveer 70% van de CW5 en zou een stuk beter aansluiten bij onze warmtevraag. Vervangen is relatief simpel en goedkoop. Maar ik vraag me af of het qua comfort en verbruik inderdaad merkbaar verschil gaat maken of dat ik er straks achter kom dat het minimale vermogen van de CW4 nog steeds te hoog is. Of kan ik me de moeite besparen en beter kijken naar andere oplossingen als een warmtepomp?

Ons huis is overigens uit 2005, energielabel A en goed geïsoleerd en voorzien van wtw. EPC bij de bouw was 0,75 en dat was destijds strenger dan de norm.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Denk dat het nogal kapitaalvernietiging is. Als je al aangeeft dat je bij de temperaturen van afgelopen winter die twee weken al geen 8KW kwijt kunt, zou ik serieus een warmtepomp overwegen.

Mocht je wel besluiten om die ketel te vervangen, vanaf april volgend jaar mogen alleen gecertificeerde bedrijven en personen dat nog doen. Die zullen ook je rookgasafvoer niet hergebruiken maar gewoon vernieuwen. Met alleen de kosten van een andere ketel en deze tweedehands op marktplaats zetten ben je er dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Inderdaad kapitaalvernietiging als je het mij vraagt.

Ook de laaglast van de cw4 zal moeten pendelen, zij het ietsje minder. Maar nog steeds probeer je een stabiele temperatuur te halen met teveel vermogen.

Je doet er inderdaad beter aan om over te stappen op een warmtepomp. Goedkoop alternatief is bijv hogere pomp nadraaitijd, zodat de temperatuur van je radiatoren niet zo hard mee-pendelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
_JGC_ schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:26:
Denk dat het nogal kapitaalvernietiging is. Als je al aangeeft dat je bij de temperaturen van afgelopen winter die twee weken al geen 8KW kwijt kunt, zou ik serieus een warmtepomp overwegen.
Dank voor het perspectief, het lijkt er inderdaad wel op dat 8kW verwarmingsvermogen voldoende is, zo had ik het nog niet bekeken. Dan ligt een warmtepomp t.z.t. inderdaad meer voor de hand.
WeetIkHetNou schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:23:
Je doet er inderdaad beter aan om over te stappen op een warmtepomp. Goedkoop alternatief is bijv hogere pomp nadraaitijd, zodat de temperatuur van je radiatoren niet zo hard mee-pendelt.
Nalooptijd van de pomp verhogen is inderdaad een goed idee. Ik heb het even nagezocht en die staat standaard op 1 minuut. We hebben convectoren (Jaga Strada) en daardoor voelt het al snel koud aan als er geen water doorheen gaat. Als de pomp uitgaat is de watertemperatuur nog behoorlijk hoog, dus daar zou inderdaad wel winst te halen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Nog een extra optie (weet niet of de Remeha's dat bieden): minimale pompsnelheid verhogen. Kost je iets meer stroom (je gaat onnodig hard zitten pompen), maar daardoor 'verdeel' je het vermogen dat de ketel in het water stopt wat beter over het watervolume in het systeem. Krijg je ook minder piek/dal temperaturen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 19:12
Hier werd zelfs een CW5 aangeraden boven een CW4 omdat het maar iets meer zou kosten en wat meer comfort op zou leveren. Nog even over verwarming gehad, en de installateur zei dat deze hem terug kon draaien en dat dat eigenlijk geen issue zou zijn.

Ook een Remeha Tzerra overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 21-08-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Hier had ik 4 offertes van verschillende installateurs en 1 adviseerde een CW5, 2 adviseerde een CW4, de laatste adviseerde een CW3, hij zei dat dat prima zou werken, zo niet zou ik kosteloos een CW5 krijgen.
Nu werkt de Remeha Tzerra Plus CW3 alweer jaren hier en heb het nog nooit koud gehad en gasverbruik is heel laag. De Tzerra Plus heeft ook een modulerende pomp, wat ook een stuk zuiniger is.
Installateurs zijn vaak bang voor klachten over niet warm en adviseren daarom meestal te groot, dat zei deze installateur.

Hoe hoog staat de aanvoertemperatuur, 55° is meestal het beste, dan komt het niet te warm terug.

[ Voor 17% gewijzigd door HereIsTom op 21-08-2021 19:45 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Intergas Xtreme ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 12:13
Het komt inderdaad vaak voor dat er een te grote ketel wordt gehangen.

Maar om deze nu te vervangen voor een. CW4 is wel zonde geld natuurlijk. Een warmtepomp klinkt in jou situatie ideaal. Wel is het dan belangrijk om te kijken of je installatie geschikt is voor lage temperatuur.

Als je problemen ondervindt van het hoge vermogen kan je zoals hierboven al vermeld de na draaitijd van de pomp spelen.
Is dit niet voldoende zou je kunnen overwegen een klein budffervat in de retour te (laten) zetten.

Hierdoor heb je meer water om op te warmen waardoor de ketel minder aan en uit gaat hiervoor moet je dus ook je pomp een lange nadraai tijd geven.

Bij een tzerra moet je de parameters waarschijnlijk op je thermostaat aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
Ik wil nog even terugkomen op mijn eigen vraag van twee jaar geleden. De Tzerra Plus CW5 is door samenloop van omstandigheden onlangs vervangen door een Tzerra Ace CW4. Komend stookseizoen zal uitwijzen of het in de praktijk veel verschil maakt voor comfort en verbruik. Wordt vervolgd.

Waarom toch vervangen? De (prefab) schoorsteen was lek (bouwfoutje dat nu pas boven water kwam) en daardoor moest ook de rookgasafvoer voortijdig vervangen worden. Daarnaast was de driewegklep van de ketel aan vervanging toe en kwam er ook steeds meer gruis uit de ketel. Omdat de Tzerra inmiddels een uitlopend model is en 1-op-1 vervanging van de huidige ketel relatief gunstig was is dat meteen meegenomen. Ik heb nog getwijfeld over de Intergas Xtreme, de Vaillant Exclusive en de Remeha Calenta, maar de Tzerra kwam in onze situatie overall toch als beste uit de vergelijking.

Waarom geen warmtepomp? Daar heb ik in het voorjaar uitgebreid naar gekeken met een installateur en de conclusie was dat dit met het bestaande afgiftesysteem (convectoren) lastig wordt omdat dit is ontworpen op relatief laag vermogen bij hoge aanvoertemperatuur. Met name de afgiftecapaciteit op de benedenverdieping was het probleem en dat is eigenlijk alleen goed op te lossen met vloerverwarming. Die verbouwing gaan wij in dit huis niet meer doen. Hybride als tussenstap is met ons gasverbruik (600-700m3 per jaar) niet rendabel.

Wat met tot nu toe opvalt aan de ketel: de CW4 lijkt bij sww-bedrijf iets minder zuinig dan de CW5. Daar staat tegenover dat de ketel niet meer pendelt als er gedoucht wordt, waardoor de watertemperatuur merkbaar stabieler is (zelfs met thermostaatkraan) en de ketel veel rustiger loopt. Verder duurt het in de keuken iets langer voor het water goed warm is, maar het verschil is klein. Wat daar vooral opvalt is, dat de tapdrempel van de CW4 lager is (ondanks gelijke specificaties) en ook weer de stabielere temperatuur bij lagere watervolumes.

--------------------------
update 25-12-2023: de ketel is nu drie maanden in bedrijf, waarvan twee maanden voor verwarming. Om mijn eigen vraag te beantwoorden: ja, het was zinvol om de ketel te vervangen. Het verschil in minimaal vermogen is "maar" 2,4kW, maar relatief is dat ruim 25% en dat merk je in een aanzienlijk lagere aanvoertemperatuur. Verwarming is gelijkmatiger en merkbaar zuiniger. De CW5 kon zijn minimale vermogen pas kwijt bij 70-75 graden. Bij langer stookruns (en kouder weer) draaide hij daardoor niet meer op hoog rendement. Keteltemperatuur verlagen leidde tot pendelgedrag, dus daar ben ik snel weer vanaf gestapt.

De CW4 heeft daar helemaal geen last van. Verwarmingsvermogen is begrensd op het minimum (6,1kW) en de aanvoertemperatuur loopt dan op tot maximaal 55 graden. In combinatie met Jaga convectoren levert dat een aangename combinatie op; aanvoertemperatuur rond de 50 graden blijkt ideaal. Low-load bedrijf werkt ook beter omdat de temperatuur van het cv-water langzamer oploopt.

Verder valt op dat het comfort niet zozeer komt van de absolute ruimtetemperatuur, maar van de luchtcirculatie. Lange aanwarmperiodes zijn daardoor alleen maar prettig. Verlengen van de verwarmingsperiode ('s ochtends eerder aan, 's avonds later uit) werkt beter dan verhogen van het ketelvermogen om de temperatuur in huis op peil te houden.

[ Voor 26% gewijzigd door Vistajevski op 25-12-2023 13:39 ]

Pagina: 1