Lichamelijke klachten door ANC koptelefoon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Latte
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-03 17:50
Goedemiddag,

Pasgeleden heb ik de Sony WH-1000XM3 headphones besteld. Hoofdzakelijk vanwege de active noise cancellation. Tot zover ik het heb uitgeprobeerd, vind ik het een fijn product. Echter toen ik na ongeveer een uur de koptelefoon had afgezet, had ik hoofdpijn en voelde ik een druk achterin mijn ogen. De volgende dag is mijn hoofdpijn weg maar de druk bij mijn ogen is er nog.

Ik weet dat het vaker voorkomt dat men van noise cancelling en/of bluetooth koptelefoons hoofdpijn- en zelfs andere lichamelijke klachten kan ervaren. Zelf weet ik niet goed hoe het komt dat ik die druk achter mijn ogen zo ervaar en hoe de koptelefoon daarvoor gezorgd kan hebben.

Zijn er meer mensen die een soortgelijke oogdruk hebben ervaren van zulke koptelefoons?
Waar ik ook naar benieuwd ben, is of deze symptomen erbij kunnen horen wanneer men net een nieuwe koptelefoon heeft en dat het kan zijn dat ik nog aan de koptelefoon moet wennen of zou het kunnen dat een koptelefoon met active noise cancellation (ANC) niet voor mij geschikt is? Mocht iemand weten hoe ik hier goed achter zou kunnen komen, verneem ik het heel graag.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
Mij geen bekend fenomeen. Wachten tot de klachten voorbij zijn en dan weer je koptelefoon dragen en kijken of het terugkomt. Dat paar keer herhalen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-04 18:08
Je hoort wel vaker dat niet iedereen er goed tegen kan inderdaad. Wat je kan proberen is kijken of je er ook last van hebt zonder ANC aan, mogelijk klemt je koptelefoon teveel en ligt het niet zozeer aan ANC.

Als je het zonder ANC niet hebt, dan kan je kijken of het helpt als je de ANC eerst op laag zet. Uiteindelijk denk ik dat je er wel aan kan wennen, maar opbouwen helpt dan mogelijk :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-04 21:40
Ik herken de klachten ook, bij dezelfde headset trouwens.

Heb daarna een Bose QC35I geprobeerd van een collega (ook met ANC aan) en toen nergens last van gekregen.
Zelf heb ik daarna een Bose QC35 II gekocht en die gebruik ik nog steeds met veel plezier.

Er was dus iets met de Sony waardoor ik last kreeg, wat het precies was weet ik nog steeds niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:32

4POX

Everybody is wired

Heb je in de applicatie op jouw telefoon een calibratie gedaan? Er wordt dan ook gekeken naar de druk. Misschien staat jouw koptelefoon niet goed afgesteld.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:00
Ik denk eerder dat het komt omdat je headset te veel drukt op je hoofd. Ik heb dat ook met meerdere headsets gehad. Nu ik een goede heb die wel past geen problemen meer.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Volgens mij staat dit in de handleiding. Ik heb dezelfde koptelefoon en er toentertijd over gelezen. Het verbaast me niet in ieder geval.

Edit: voor de duidelijkheid, dat je er mogelijk aan moet wennen. Zou dus tijdelijk moeten zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door erwn op 21-08-2021 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Latte
Bedankt voor jullie reactie!
Hulleman schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:09:
Mij geen bekend fenomeen. Wachten tot de klachten voorbij zijn en dan weer je koptelefoon dragen en kijken of het terugkomt. Dat paar keer herhalen.
Dit wil ik inderdaad gaan doen, graag binnen de bedenktijd. Ik hoop daarbij dat het niet te lang duurt voordat de klachten helemaal verdwenen zijn.
Hahn schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:12:
Je hoort wel vaker dat niet iedereen er goed tegen kan inderdaad. Wat je kan proberen is kijken of je er ook last van hebt zonder ANC aan, mogelijk klemt je koptelefoon teveel en ligt het niet zozeer aan ANC.

Als je het zonder ANC niet hebt, dan kan je kijken of het helpt als je de ANC eerst op laag zet. Uiteindelijk denk ik dat je er wel aan kan wennen, maar opbouwen helpt dan mogelijk :)
Het zou inderdaad kunnen dat de koptelefoon te veel klemt bij mij. Ik was de methode waarover je vertelt ook tegengekomen (ANC eerst uit en op laag zetten) en wil dat ook wel graag proberen. Wel zou ik het jammer vinden als zou blijken dat ik de ANC niet op een hoge stand zou kunnen zetten. In mijn geval denk ik juist dat dat echt nodig is. (Ik had hem nu dacht ik op stand 15 van de 20.)

Het gaat om hard stemgeluid wat ik het liefst volledig laat muten maar ik weet dat het met noise cancelling juist met stemmen een grote uitdaging is om deze weg te filteren. Ik moet zeggen dat deze van Sony op z'n minst het volume van de stemmen goed kan verlagen/dempen. En hard stemgeluid op een verlaagd volume is zeker aantrekkelijker dan hard stemgeluid op volume 100 (zonder koptelefoon).
Ryur schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:15:
Ik herken de klachten ook, bij dezelfde headset trouwens.

Heb daarna een Bose QC35I geprobeerd van een collega (ook met ANC aan) en toen nergens last van gekregen.
Zelf heb ik daarna een Bose QC35 II gekocht en die gebruik ik nog steeds met veel plezier.

Er was dus iets met de Sony waardoor ik last kreeg, wat het precies was weet ik nog steeds niet :)
Dus jij voelde ook een druk bij de ogen?
Fijn dat je met de Bose QC35 II geen last ervaart!
Als de ANC van die ook goed is, zou ik daar mogelijk ook nog naar kunnen kijken.

Wel apart dan, dat diezelfde technologie in het ene model, van een ander merk, geen problemen geeft maar daar bij een ander model wel last van ondervonden kan worden. Of de ene ANC processor zou 'heftiger' zijn dan de ander.
4POX schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:17:
Heb je in de applicatie op jouw telefoon een calibratie gedaan? Er wordt dan ook gekeken naar de druk. Misschien staat jouw koptelefoon niet goed afgesteld.
Heb ik inderdaad gedaan. Toen de calibratie werd gedaan, was het vrij stil in de kamer.
Hoe zou ik goed kunnen weten dat de koptelefoon goed afgesteld staat?
SgtElPotato schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:18:
Ik denk eerder dat het komt omdat je headset te veel drukt op je hoofd. Ik heb dat ook met meerdere headsets gehad. Nu ik een goede heb die wel past geen problemen meer.
Ah, gelukkig.
Ja, het zou kunnen dat het puur te veel klemt. Ik heb begrepen dat men dan weleens de koptelefoon probeert te stretchen, door hem bijvoorbeeld om een stel boeken te klemmen. Lijkt me voor mij goed om (nog) niet te doen omdat ik er dan denk ik zeker
van kan zijn dat ik hem niet meer zou kunnen retourneren.
erwn schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:18:
Volgens mij staat dit in de handleiding. Ik heb dezelfde koptelefoon en er toentertijd over gelezen. Het verbaast me niet in ieder geval.

Edit: voor de duidelijkheid, dat je er mogelijk aan moet wennen. Zou dus tijdelijk moeten zijn.
Ja, het zou fijn zijn als het alleen een kwestie is van wennen. Het is voor de rest namelijk wel een prettige headphone. Ik was het in de handleiding nog niet tegengekomen maar ik zal dat stukje ook opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-07-2023
Ik sluit mij aan bij bovenstaande sprekers. Druk door klemmende schelpen van de hoofdtelefoon kan klachten geven. Druk van de band op het dak van je schedel kan spanningshoofdpijn veroorzaken. Zeker als je een hoofdtelefoon langere tijd gebruikt is comfort belangrijk.

Net zoals je bij beeldschermwerk je ogen zo nu en dan rust moet geven geldt dat ook voor je oren. Ik heb last van oorsuizen en weet uit ervaring dat lange video-calls mijn klachten verergeren. Dat komt niet door de ANC maar door mijn oorsuizen.

Zelf heb ik overigens een Sennheiser gekocht voor het thuiswerken. De ANC is niet zo goed als van jouw Sony maar door het gesloten ontwerp is de passieve demping voor mij al voldoende. De geluidskwaliteit is wel goed. Het draagcomfort is ook goed.

[ Voor 55% gewijzigd door Eledhrim op 21-08-2021 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je de koptelefoon zonder ander geluid, dwz geen muziek of zo? Ik vind de ANC koptelefoons ook niet altijd even prettig zonder muziek, maar met muziek aan heb ik nergens last van.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Latte
@Eledhrim
Het is zeker ook voor je gehoor belangrijk om het zo nu en dan rust te geven. Ik had de koptelefoon in dit geval nog niet zo lang op.

Ik ben benieuwd hoe goed passieve geluidsonderdrukking voor mij zou uitwerken en of dat misschien ook al goed genoeg kan zijn. Zo zijn er ook oorkappen die veel decibels kunnen tegenhouden. Ik vraag me nog steeds af wat meer geluid kan dempen: een oorkap tot een bepaald aantal decibels of een active noise cancelling koptelefoon.

Mag ik vragen welk type van Sennheiser jij gebruikt?

@gambieter
Ja, ik heb zowel zonder als met muziek de koptelefoon op gehad. Maar vooral met muziek. Dan hoor ik ook de stemgeluiden wat minder goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eledhrim
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-07-2023
Latte schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:51:
Mag ik vragen welk type van Sennheiser jij gebruikt?
Sennheiser PXC 550-II

De pasvorm is niet voor iedereen comfortabel. De oorschelp is smal. Mij past het goed en daarom is de passieve demping ook gunstig.

Nadeel is dat je slechts twee bluetooth devices kunt paiern.
Pagina: 1