CentOS8 EOL: nieuw server OS keuze (AlmaLinux/Rocky/Oracle)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotewerken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06-2022
Jarenlang CentOS8 gedraaid voor mijn servers en VPSen. Voorheen op vmware, nu op proxmox.

Tijdje terug alles omgezet naar C8 en nu is het dood verklaard. Goed klote… maar ok…

Ik wil graag van jullie inzichten en adviezen profiteren om zo een keuze te maken voor een vervanger.
Ik ben bekend met Ubuntu en Debian en weet dat die heel goed zijn, maar zoek een RHEL variant voor diverse redenen waarvan ik niet wil afwijken. Dus aan alle Ubuntu en Debian fans toch het verzoek jullie in te houden ;-)

Ik heb onderzoek gedaan maar ben niet echt overtuigd welke nou echt beter is.
Ik heb een lichte voorkeur voor Oracle Linux, omdat Oracle natuurlijk de moeder maatschappij is van Redhat en daarmee RHEL.
Ook Oracle is gratis (support niet).
En dit vind ik een sterk USP: “ One of the main advantages is that it closely follows the RHEL release cycle using the modified UEK or “Unbreakable Enterprise Kernel” produced by Oracle. The kernel provides additional benefits over the mainline kernel in terms of stability and minimal backport packages, among other features.”

Rocky OS heeft het voordeel dat de grondlegger ervan ook de grondlegger van CentOS was. Alle kennis, visie en passie vloeit daarmee dus over.
Negatief vind ik dat het vooral op die dingen drijft en niet gebakken wordt door een miljoenen subsidie als AlmaLinux of Oracle. Ik ben bang voor continuïteit.

AlmaLinux is ook CentOS / RHEL minded, net als alle anderen hier boven, maar heeft een miljoenen backing van CloudLinux en geniet een arsenaal van betaalde professionele developers… dat is wel sterk.
De belofte is tot 2029, maar goed… redhat had die zelfde belofte gemaakt over CentOS ondersteuning…

Welke keuze zouden jullie maken, als de keuze op deze 3 zou moeten neerkomen? Graag motivatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

rotewerken schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:18:
Ik heb een lichte voorkeur voor Oracle Linux, omdat Oracle natuurlijk de moeder maatschappij is van Redhat en daarmee RHEL.
Hier verslikken een aantal mensen zich in hun koffie! Oracle Linux is natuurlijk afgeleid van RedHat, maar zakelijk zijn de bedrijven juist helemaal niet met elkaar verbonden.

De keuze voor een andere distro is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik vind die 16 gratis licenties voor RHEL wel een sterk aanbod. Ik heb mijn keuze nog wat vooruit geschoven, maar ik denk dat dat mijn keuze wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Redhat is tegenwoordig van IBM idd: nieuws: IBM neemt Red Hat over voor 34 miljard dollar
Oracle Linux is gewoon een fork van rhel, ik meen rhel 5.

Aangezien het voor jezelf is: kijk wat je eisen zijn, en of je evt richting cloud wilt met je spullen. Zo ja, dan is Ubuntu de standaard bij Azure, en ook bij aws te krijgen (die hebben standaard hun eigen Linux kernel, weet even niet waar die op gebaseerd is). Maakt een evt migratie een stuk makkelijker :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotewerken
Err…. Ik weet even niet wat ik dacht toen ik dat schreef ;-)
Wellicht verward door Oracle <> MySQL… anyway, Oracle is natuurlijk wel een bedrijf wat met haar databases stabiliteit nastreeft en wil uitstralen. Dat, icm die kernel, spreekt me wel aan… maar, heb graag jullie meningen over welke van deze 3 jullie zouden kiezen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Negatief vind ik dat het vooral op die dingen drijft en niet gebakken wordt door een miljoenen subsidie als AlmaLinux of Oracle. Ik ben bang voor continuïteit.
Ik zou dat net weer een voordeel noemen. Niet afhankelijk zijn van het grote geld maar je eigen visie kunnen volgen zonder invloed van buiten af.

Mocht ik vandaag op CentOS werken zou iets als een Rocky mijn voorkeur hebben. Zeker over iets als Oracle. Anders had je de keuze voor een commerciele variant ook al eerder kunnen maken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oracle streep ik weg vanwege Oracle, en ik weet niet precies wat je hebt aan visie en ideeën als je belofte is om RHEL-compatible te zijn. Dan dus misschien nog het eerst AlmaLinux juist vanwege de backing, maar zoals bij alles: vraag je af wat jouw plek in de community zal zijn.

Als het alleen maar consumeren is, zonder ook maar een bugreport te doen of een bezoekje aan een talk op FOSDEM te doen, moet je je afvragen of iedere andere distro die RHEL volgt niet uiteindelijk hetzelfde lot beschoren zal zijn als CentOS: niemand wil Gekke Henkie zijn die het plezier en gemak voor de rest betaalt.

Uiteraard een ander verhaal voor andere distro's die een andere filosofie hanteren, maar ik denk dat het daar in de RedHat-wereld uiteindelijk wel op neer komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:54

CyBeRSPiN

sinds 2001

Oracle Linux is echt prima. Niet teveel laten leiden door mensen die het bedrijf Oracle met emoties mbt (vermeende) salespraktijken uit het verleden associëren, het Oracle Linux team heeft daar niks mee te maken. Die zorgen voor een stabiele distro voor gebruik voor klanten maar ook intern voor hun cloud. De licentie is duidelijk: is en blijft gratis, alleen voor support dien je te betalen.
Het loopt precies gelijk met RHEL.
Zie ook https://linux.oracle.com/switch/centos/

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-08-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotewerken
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:46:
Oracle Linux is echt prima. Niet teveel laten leiden door mensen die het bedrijf Oracle met emoties (..)
Ik moet zeggen dat ik het met CyberSpin eens ben…
Qua emoties dan. Ik begrijp dat we allemaal een stel nerds zijn (als compliment bedoeld) en passie hebben… dat is prima…
Maar, voor mij wordt het gebruikt in een zakelijke omgeving waar mijn persoonlijke emotie niet telt.

Dus goed onderbouwde voors en tegens inzake de technische ondersteuning, long time life, stabiliteit, snelheid van updates, etc, zijn eigenlijk waar ik naar op zoek ben.

Sorry als ik daarmee iemand voor het hoofd stoot, maar ik wil het alleen on-topic houden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Er is idd niks mis met Oracle Linux, maar het is idd wel Oracle. En een fork. Je betaalt dus klauwen met geld voor support, en als er een patch voor rhel is moet Oracle die eerst zelf valideren en testen voordat ie via hun reguliere support beschikbaar komt, en daarna pas kun jij er met een beetje geluk unsupported aan.
Draai je veel Oracle of MySQL dan kan het een slimme keuze zijn, het integreert namelijk prima. Maar voor eigen gebruik zou ik naar iets echt open source kijken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 20:28
Of je gaat naar Debian of misschien Ubuntu. Dat zijn ook behoorlijk bewezen distro's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10 09:21
rotewerken schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:18:
Ik ben bekend met Ubuntu en Debian en weet dat die heel goed zijn, maar zoek een RHEL variant voor diverse redenen waarvan ik niet wil afwijken. Dus aan alle Ubuntu en Debian fans toch het verzoek jullie in te houden ;-)
jbhc schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:24:
Of je gaat naar Debian of misschien Ubuntu. Dat zijn ook behoorlijk bewezen distro's
De TS geeft al aan dat dit geen optie is ;)

Ontopic:
Wat houdt je tegen om niet gewoon bij CentOS te blijven? Het OS verdwijnt niet maar krijg een andere positie: CentOS Stream, Upstream RHEL. Dat betekent simpelweg dat je updates voor RHEL eerst in CentOS Stream komen.

Om hoeveel servers gaat het en wat voor een workloads draai je? Je mag tot 16 gratis RHEL servers draaien op een developer account, als CentOS Stream niet geschikt voor je is kan een developer account nog een goede optie voor je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

rotewerken schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:03:
Anyway, Oracle is natuurlijk wel een bedrijf wat met haar databases stabiliteit nastreeft en wil uitstralen. Dat, icm die kernel, spreekt me wel aan… maar, heb graag jullie meningen over welke van deze 3 jullie zouden kiezen….
Ik zou mij absoluut niet blind gaan staren op die zogenoemde 'unbreakable enterprise' kernel. Mijn ervaring daarmee, die ondertussen wel 10 jaar oud is, is dat het echt niet zo 'unbreakable' is als ze beweren. Ik had namelijk destijds zakelijk een clustered filesystem van, jawel, Oracle voor de backups en icm de UEK was het totaal instabieler dan een kaartenhuis tijdens een aardbeving. Op die servers draaide dan onze Oracle databases. De organisatie was afhankelijk van die databases. Je kan je wel indenken dat het niet goed is als die om de haverklap offline gaat omdat er een kernel panic optreedt.

Nou staat mij er ook iets van bij, maar zeker weten doe ik 't niet dus corrigeer mij gerust, dat Oracle zelf hun database software niet ondersteund als deze op Oracle Linux draait. Dat was behoorlijk ironisch, alleen RHEL en CentOS werden ondersteund, niet hun eigen OL.

Als je nog de mogelijkheid hebt en het moet op korte termijn operationeel zijn, pak dan CentOS 7 nog en ga zolang dat nog ondersteund wordt verder onderzoeken en aankijken wat de toekomst brengt voor de nieuwe (community) fork van RHEL.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:54

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hero of Time schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:21:
[...]

Nou staat mij er ook iets van bij, maar zeker weten doe ik 't niet dus corrigeer mij gerust, dat Oracle zelf hun database software niet ondersteund als deze op Oracle Linux draait.
Bij deze, dat klopt niet :) Oracle Linux is juist gecertificeerd voor de Oracle DB.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-08-2021 20:58 ]

• The Eagle

The Eagle

Sterker nog, Oracle's hele Exa stack (Exalogic, Exadata, Big Data Appliance, etc etc en de Oracle Database Appliances draaien ook op OEL :)
Maar 10 jaar terug leefden we in 2011, en toen was de OEL kernel relatief nieuw, dus dat ie toen buggy was geloof ik wel ;)

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 26-08-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-10 23:25
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:46:
Oracle Linux is echt prima. Niet teveel laten leiden door mensen die het bedrijf Oracle met emoties mbt (vermeende) salespraktijken uit het verleden associëren, het Oracle Linux team heeft daar niks mee te maken. Die zorgen voor een stabiele distro voor gebruik voor klanten maar ook intern voor hun cloud. De licentie is duidelijk: is en blijft gratis, alleen voor support dien je te betalen.
Het loopt precies gelijk met RHEL.
Zie ook https://linux.oracle.com/switch/centos/
Ik geloof je maar ik moet kotsen van oracle. Als ik iets van software van hun kan vermijden dan doe ik dat.

Ik heb altijd centos gebruikt maar sinds kort ben ik over naar ubuntu. Beetje wennen maar werkt perfect.
Enige waar ik nog naar kijk is rocky linux.
Begint echt wel een volwaardige centos vervanger te worden. Verschillende cloud providers zoals hetzner en digital ocean bieden een image aan.
https://www.reddit.com/r/RockyLinux/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
We hebben hier de clusters allemaal omgezet naar Ubuntu. Wat oude legacy draait nog op Centos 7, maar dat gaat binnenkort ook weg. Voornaamste reden is dat alles hier met packer, ansible, terraform neer wordt gezet. We doen vrij weinig meer met systemen direct en werken meer config management tools erboven op. Enige is dat we soms met systemd werken, wat bijna 1 op 1 hetzelfde werkt op Ubuntu tegenwoordig.

Oracle is _niet_ de moedermaatschappij van Redhat, dat is IBM. In de Linux wereld heerst er over het algemeen een erg negatieve vibe bij mensen die ooit bij Oracle gewerkt hebben, ik weet niet of dat op recente ervaringen gebaseerd is. Maar het geeft je wel te denken dat mensen speciaal MySQL gingen forken omdat Oracle de boel had overgenomen.

De echte die hard Centos shops waar ik voorheen bij gewerkt heb zitten tegenwoordig op Rocky en Scientific Linux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:59

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat ik eigenlijk altijd "mis" is in threads als deze: waarom CentOS meteen afschrijven?
Ik zou eerst eens kijken naar CentOS Stream. De delta daar naar toe is relatief klein, heeft keurige support en er is helemaal niets mis mee. Probeer het eens zou ik zeggen :)

Daarnaast Rocky Linux een gedegen alternatief. Deze blijft dichter bij RHEL8 dan de CentOS Stream doet. Dat is bijvoorbeeld van belang wanneer je bepaalde software hebt/gebruikt die alleen op zo'n base functioneert of ondersteuning ontvangt.
Als je echt geen CentOS Stream wilt zou ik daar naar toe gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 03-09-2021 11:17 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1