Hi mede-tweakers
Ik heb al een tijdje de ASUS ROG Zephyrus G14 op het oog als ideale casual gaming-laptop. Goede alternatieven heb ik nog niet echt kunnen vinden (in Nederland), behalve de veel duurdere Razer laptops. Daarnaast zijn er nog wat twijfels of een laptop het meest geschikt is, want met de komst van cloud-gaming is casual gaming prima te doen met een stabiele verbinding en iGPU/APU. Daarnaast is bijv. een combi van XBOX Series S + 14- of 13" laptop met goede CPU + scherm, zoals bijv. de Lenovo Yoga 7 of HP Envy 14", niet veel duurder.
Wat ga je met je laptop doen?
Momenteel gebruik ik 100% macOS, daarop programmeer/script ik wat (PHP, JS) en gebruik ik Adobe Lightroom CC 2021, maar deze oude MacBook 15" uit 2015 is niet bepaald een gaming-laptop en kan Lightroom i.c.m. high-res RAW niet helemaal meer aan, helaas is het ook niet geschikt voor cloud-gaming. Daarnaast ben ik op zoek naar iets kleiners. Voor fotobewerking sluit ik de laptop aan op m'n 27" HP Z 4K monitor (heeft 60Watt USB-C output).
Meest gespeelde games:
Een Ryzen 5 4600U + GTX 1650 zou al voldoende zijn i.c.m. minimaal 16GB RAM. Daarom wil ik rond de 1000,- uitgeven.
Wat is het belangrijkst aan je laptop?
Als ik 30 punten zou moeten verdelen tussen de volgende onderdelen (meer is belangrijker):
Het zou handig zijn als ik de laptop op locatie bij een fotoshoot (soms buiten zolang het niet regent), in de trein/bus en thuis op de bank zou kunnen gebruiken. Hoe kleiner de tas des te beter.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
ASUS G14 en HP Envy hebben m'n voorkeur, bij Acer en Toshiba blijf ik het liefst ver weg, maar ik laat me ook graag verassen
Oh en tweedehands is zeker een optie!
Wat ga je met je laptop doen?
Momenteel gebruik ik 100% macOS, daarop programmeer/script ik wat (PHP, JS) en gebruik ik Adobe Lightroom CC 2021, maar deze oude MacBook 15" uit 2015 is niet bepaald een gaming-laptop en kan Lightroom i.c.m. high-res RAW niet helemaal meer aan, helaas is het ook niet geschikt voor cloud-gaming. Daarnaast ben ik op zoek naar iets kleiners. Voor fotobewerking sluit ik de laptop aan op m'n 27" HP Z 4K monitor (heeft 60Watt USB-C output).
Meest gespeelde games:
- Rocket League
- Apex Legends
- Sea of Thieves
- CS:GO
- Supreme Commander FA
- Dota 2
- Lightroom CC (stap binnenkort over naar Capture One)
- VS Code
- Figma
- Firefox met heul veul tabs
- Spotify
Een Ryzen 5 4600U + GTX 1650 zou al voldoende zijn i.c.m. minimaal 16GB RAM. Daarom wil ik rond de 1000,- uitgeven.
Wat is het belangrijkst aan je laptop?
Als ik 30 punten zou moeten verdelen tussen de volgende onderdelen (meer is belangrijker):
- 4 - Schermresolutie
- 4 - Kleurweergave
- 2 - Toetsenbord
- 3 - Trackpad
- 3 - Accuduur
- 0 - Geluid
- 4 - GPU performance
- 4 - CPU performance
- 3 - Behuizing
- 3 - Gewicht
Het zou handig zijn als ik de laptop op locatie bij een fotoshoot (soms buiten zolang het niet regent), in de trein/bus en thuis op de bank zou kunnen gebruiken. Hoe kleiner de tas des te beter.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
ASUS G14 en HP Envy hebben m'n voorkeur, bij Acer en Toshiba blijf ik het liefst ver weg, maar ik laat me ook graag verassen