Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 20:53
Ik heb van een tante een Manfrotto 681B monopod gekregen. Ik vermoed dat ik nog iets extra nodig heb want de draadstang is te groot voor de camera (5DMkii). Wat zijn zoal de opties voor gewoon fotograferen?

Los daarvan, als ik zo wat rond kijk op youtube gebruik je een monopod enkel met telelenzen die anders te zwaar zijn. Alle andere gebruiken zijn dikke vette onzin als ik de mening van menig youtuber mag geloven. Maar is dat wel zo?

Het lijkt me toch dat als je binnen zit en je hebt nét niet genoeg licht om uit de hand te schieten, zet er dan toch een monopod onder zou ik denken. Het lost niet alles op en is geen volledige vervanging van een statief (tripod), maar ik zou denken dat je er toch minstens een stop mee moet kunnen winnen of je minstens de kans op een echt scherpe foto vergroot.

Beste antwoord (via bucovaina89 op 23-08-2021 09:19)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volgens mij heeft die monopod een verende 3/8” draad en kan je die gewoon naar beneden drukken om de 1/4” draad beschikbaar te maken.

Maar ik heb ook altijd zo’n tilthead op mijn monopods gebruikt. Klein balhoofd kan ook als je de camera er op wilt zetten ipv een telelens, dat geeft wat meer bewegingsvrijheid.

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 21-08-2021 07:08 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ah, ik denk dat ik dit erop moet schroeven: https://www.manfrotto.com...ease-wide-90-scope-234rc/

Zijn er nog alternatieven?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volgens mij heeft die monopod een verende 3/8” draad en kan je die gewoon naar beneden drukken om de 1/4” draad beschikbaar te maken.

Maar ik heb ook altijd zo’n tilthead op mijn monopods gebruikt. Klein balhoofd kan ook als je de camera er op wilt zetten ipv een telelens, dat geeft wat meer bewegingsvrijheid.

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 21-08-2021 07:08 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Helemaal gelijk, die heeft een verende draad. Een extra kop kan wel handig zijn, maar het werkt op z'n minst. En effectief, foto's met net te weinig licht zijn merkbaar beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik heb hem ook, maar heb hem nauwelijks gebruikt de laatste 10 jaar. Je gaat van 6 'degrees of freedom' naar 3. Je kan niet meer verplaatsen met een monopod, maar nog wel draaien. In mijn ervaring scheelt het wel wat (misschien 1-2 stops).

Hij is nog wel handig voor telelens, de reden daarvoor lijkt me tweeledig:
- Bij een telelens is voor de compositie niet zo bepalend waar je de camera houdt. Bij een normale lens wil je spelen met je compositie, en dan is een monopod onder je camera super onhandig. Met een telelens draai je je camera een halve graad en je compositie veranderd al, dus dan voldoet een monopod
- Comfort: gewicht van een telelens is over het algemeen wat zwaarder, en de 'spotter' staat tijdenlang in redelijk dezelfde positie.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58