Verticaal Zoeken op deel van tekst en matchen met andere cel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesh1986
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-08-2021
Hallo,

Wie o wie kan mij helpen? Ik ben opzoek naar een formule zoals Verticaal Zoeken maar dan op basis van een gedeelte van de tekst die voorkomt in een ander blad en dan het artikelnummer overnemen van dat desbetreffende product.

Ik moet in een lijst van 500 producten het artikelnummer zoeken ten opzichte van een lijst van 3000+ producten. Echter komen de namen van de producten niet exact overeen.

Is er een formule die een deel van een woord van het product kan zoeken en kan matchen met het artikelnummer.
In de bijlage een bestand.

Hoor graag!

Dank!
_/-\o_
Imesh

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:34
Met VIND.ALLES (geen jokertekens) of VIND.SPEC (wel jokertekens) kun je naar een stukje tekst binnen een langere tekst zoeken. Als het wordt gevonden krijg je een cijfer terug (de positie van het gezochte stukje tekst in de langere tekst, wordt het niet gevonden krijg je een #WAARDE! terug.

Wat bedoel je met een bijlage?

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Mesh1986 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 01:36:Is er een formule die een deel van een woord van het product kan zoeken en kan matchen met het artikelnummer.
Ja, je kunt jokertekens gebruiken (?, *), als het om meer dan 1 teken gaat een sterretje.
Voorbeeld: je zoekt naar het woord lokaal en in de tekst komt niet lokaal, maar wel schoollokaal voor. Als je dan met vert.zoeken zoekt naar *lokaal, dan zal schoollokaal worden gevonden (als je als benaderingsgetal 0 gebruikt). Gebruik je als zoekwoord *lokaal* , dan zal elk woord waar lokaal in voorkomt worden gevonden (bv. schoollokaaltafel). Let er wel op dat met die ene formule alleen de eerste overeenkomst wordt gevonden.
Als de gezochte tekst in kolom B staat en je wil het bijbehorende artikelnr. in kolom A weten, dan kun je in plaats van vert.zoeken de functies indirect, adres, en vergelijken gebruiken.
In de bijlage een bestand.
De bijlage zie ik niet.