Basislaptop gezocht voor studie en privé

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisismesandy
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 31-08-2021
Hoi allemaal,

Ik zoek een nieuwe basislaptop en heb een aantal opties gevonden. Qua verschillen zal het niet groot zijn, maar ik wil dan uiteraard de beste kiezen van deze opties. Hopelijk kunnen jullie helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil simpele taken doen, zoals meerdere internet vensters open hebben staan, word/powerpoint documenten maken en opslaan, mail checken, serie kijken.. meer niet eigenlijk.

Wat is je budget?
Zit zelf rond de 500 euro te denken.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, maar mijn wens is wel 15 inch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Daar twijfel ik het meest over. HP, Lenovo of Dell?

Ik zou graag een 15 inch willen, met 8 GB RAM en qua processors de i3-1115G4 of de Ryzen 5 5500U. Dit zijn als het goed is minimale eisen voor een laptop wil ie een beetje lekker lopen (heb ik mij laten vertellen)
Ze zijn allemaal rond dezelfde prijsklasse, maar welke is dan de beste optie? Ook qua merk/behuizing/batterij/snelheid..

Opties:

Lenovo IdeaPad 3 15ITL6 (82H8014VMH) (helaas geen link van Tweakers, hij staat niet op de site). Deze laptop kan ik voor 423 euro kopen (studentenkorting).
Specs: processor i3 1115G4 en 8 RAM.
(het kopje 'specs', daar kloppen de specs niet. Handig idd, maar ze staan wel goed bij het kopje 'modellen'.
https://www.lenovo.com/nl...Pad-3-15ITL6/p/82H8014VMH

HP 15s e12250: pricewatch: HP 15s-eq2250nd
Deze kan ik voor 500 euro kopen.
Heeft een Ryzen 5 5500U en 8 RAM.

Lenovo IdeaPad 3 82KU00CGMH > helaas ook geen linkje van tweakers zelf.
Specs: processor Ryzen 5 5500U. 8 gb RAM.
Kost 500 euro
https://www.bol.com/nl/nl...ZL-A.4_12.14.ProductTitle

Als laatste een Dell, wel duurder, maar is Dell een zoveel beter merk dan de andere? (ook geen link van Tweakers)
https://www.dell.com/nl-n...on-15-3501-laptop/cn30118
Uitvoering: i3 en 8 GB RAM.
Iets duurder: 516 euro. (scheelt dus bijna 100 euro op de eerste Lenovo).

Welke van de 4 soortgelijken is het beste qua prijs/kwaliteitsverhouding?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:02

P_Tingen

omdat het KAN

Voor jouw wensen is zo ongeveer elke laptop wel geschikt, dat is namelijk zo goed als géén noemenswaardige belasting. Ik zou dan ook adviseren om te kijken naar een refurbished ex-zakelijke laptop, bv een Dell of HP. Dit zijn vaak degelijk gebouwde machines van een paar jaar oud die voor jouw gebruik meer dan prima zijn. Ben je voor minder dan €500 klaar ook nog

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisismesandy
P_Tingen schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:39:
Voor jouw wensen is zo ongeveer elke laptop wel geschikt, dat is namelijk zo goed als géén noemenswaardige belasting. Ik zou dan ook adviseren om te kijken naar een refurbished ex-zakelijke laptop, bv een Dell of HP. Dit zijn vaak degelijk gebouwde machines van een paar jaar oud die voor jouw gebruik meer dan prima zijn. Ben je voor minder dan €500 klaar ook nog
Ik moet erbij zeggen, ik wil 100 jaar met zo'n laptop kunnen doen. (bewijze van). Oftewel: hij moet wat beter zijn dan wat ik ermee doe. Zodat hij wat langer mee gaat. ( en in de toekomst over a 2 jaar misschien voor werk gebruiken) dus ik denk voor mijn gebruik het best een nieuwe dan toch

[ Voor 7% gewijzigd door thisismesandy op 20-08-2021 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik denk dat t allemaal niet veel uitmaakt in dit budget.

Hoe lang een laptop heel blijft is koffiedik kijken in jouw budget. Veel bepalender is hoe jij ermee omgaat.

Gebruik bijv. een sleeve/pouch icm. een tas gaat al uitmaken omdat minder stof en stoten.

Qua specs is een i3 van 10e generatie al meer dan goed genoeg. 8Gb ram en 256 hdd geven comfort.

Ikzelf die Office en ontwikkel een applicatie op een 5 jaar oude dual core i5-6200u. Gaat prima.

Zelf zou ik het bij 14inch houden en een mat IPS. scherm.

Let ook op schermverhouding. 16:10 heeft meer nuttig schermoppervlak maar dat is nog niet echt doorgedrongen in jouw budget.

Ook zou ik in jouw budget Asus en Acer niet uitsluiten.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:47
[b]

Opties:

Lenovo IdeaPad 3 15ITL6 (82H8014VMH) (helaas geen link van Tweakers, hij staat niet op de site). Deze laptop kan ik voor 423 euro kopen (studentenkorting).
Specs: processor i3 1115G4 en 8 RAM.

Lenovo IdeaPad 3 82KU00CGMH > helaas ook geen linkje van tweakers zelf.
Specs: processor Ryzen 5 5500U. 8 gb RAM.
Kost 500 euro

Welke van de 4 soortgelijken is het beste qua prijs/kwaliteitsverhouding?
De merken die je noemt zijn allemaal vergelijkbaar qua behuizing/scherm kwaliteit ( wel echte basis/budget )

de 2 lenovo's zou ik je aanraden en dan hangt het alleen nog af van hoeveel je uit wil geven.
De ryzen 5 ( 6cores/12taken ) is echt een pak sneller dan een i3 ( 2cores/4taken) dus de ryzen 5 zal in de toekomst echt de 70€ waard zijn is mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

thisismesandy schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:41:
[...]
Ik moet erbij zeggen, ik wil 100 jaar met zo'n laptop kunnen doen. (bewijze van). Oftewel: hij moet wat beter zijn dan wat ik ermee doe. Zodat hij wat langer mee gaat. ( en in de toekomst over a 2 jaar misschien voor werk gebruiken) dus ik denk voor mijn gebruik het best een nieuwe dan toch
In dat geval zou ik zeker een paar reviews lezen over bouwkwaliteit. Persoonlijk zou ik dan Acer overslaan maar anderen denken daar weer anders over. Overigens zijn zakelijke laptops vaak juist wat degelijker gebouwd, dus een ex-zakelijke kan ook in dát opzicht een goede keuze zijn.

Oh ja, en als je lang met je laptop wil, is veel memory / diskruimte altijd handig. Of dat je het kan uitbreiden want nu is 8 GB wel genoeg maar over 6, 7, 8 jaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisismesandy
Dank allen voor de antwoorden.

Ik zit nu ook even naar die HP te kijken, maar kan nergens vinden of ik de RAM-sloten evt kan uitbreiden. Wie o wie weet of dit mogelijk is? En zo ja; wat is het maximum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisismesandy
Het wordt deze of deze: ...

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1712344;1698914/

Welke kiezen jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

De specs zijn nagenoeg gelijk, maar bij de Lenovo staat dat het max werkgeheugen 12GB is, dus het lijkt er op dat je daar kan bijplaatsen. Hij is bovendien €50 goedkoper dan de HP, dus ik neig naar de Lenovo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisismesandy
P_Tingen schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:57:
De specs zijn nagenoeg gelijk, maar bij de Lenovo staat dat het max werkgeheugen 12GB is, dus het lijkt er op dat je daar kan bijplaatsen. Hij is bovendien €50 goedkoper dan de HP, dus ik neig naar de Lenovo
Hp kan ik ook voor 500 kopen. Maar qua specs idd gelijk. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:47
is het dan niet handig gelijk 16gb te nemen ? en dan heb je gelijk de 512gb opslag.
beide €599 bij paradigit .

pricewatch: HP 15s-eq2518nd

pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ALC6 (82KU00MVMH)
Pagina: 1