19" rack voor audio en netwerkzaken etc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
.

[ Voor 115% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:01
Leuk project!
  • Ik heb een negentiende eeuws huis, dus geen hands-on ervaring - maar van belang lijkt me naast breedte en diepte ook de hoogte van je trapkast - past alles op elkaar gestapeld, met in achtneming van koeling voor bv. de receiver en switches, meestal wil je daar lege ruimte boven?
  • En is de kast zelf geventileerd? Met veel apparaten in een dichte kast worden je apparaten snel te heet.
  • Er bestaan verdeeldozen voor 19" racks, bv. Intellinet 19" 1.5U Rackmount 8-Way Power Strip - German Type

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:07
Toffe render, ik denk echter dat koeling inderdaad je grootste issue gaat worden. Gezien de locatie zo dicht bij je bank is denk ik dat het nogal storend gaat zijn om hoorbare fans in de buurt te hebben, wellicht nadenken of geluidsdampening nodig is en of er voldoende frisse aanwas is van lucht.

Ik duik in je vragen:
- is het handig om inderdaad alle AV + netwerkspullen in 1 rack te bouwen, of beter 2 losse?
Geen bezwaar, enkel dat je vanaf het begin af aan moet nadenken over voldoende koeling, geluidsproductie en vergeet vooral niet: kabelmanagement.

- is de ruimte die ik onder mijn trap heb bedacht, niet te krap?
Wellicht wel, ligt aan de ruimte / hoogte die je nodig hebt qua serverkast.

- waar moet ik verder rekening mee houden anders dan voldoende ruimte, ik denk aan allerlei soorten patch panelen? Ik zag ook ergens patch panelen waar je bijv. hdmi en ook luidsprekers via banaanstekers op aan kon sluiten, is dat handig?
Je kunt tegenwoordig patchpanelen kopen welke met keystones werken. Deze keystones zijn altijd te verwisselen. Je hebt keystones met elke denkbare aansluiting. Denk aan RCA, Coax, UTP, USB, HDMI, alles dus.
Voorbeeldje:
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1438376

- hoe zit het met stroomvoorziening, zijn daar ook inbouw units voor? Een soort 19" stekkerblokken?
https://www.allekabels.nl...verkast/stekkerdozen.html

- zware zaken als de NAS, de UPS en de versterker(s), ik neem aan dat die op (metalen) planken komen te staan die in het rack geschroefd worden? Zijn dat soort 'dragers' universeel?
Geen ervaring mee

- wat is een goede online site/winkel die veel van dit soort dingen heeft?
https://patchkastwinkel.nl

- nog meer zaken waar ik op moet letten?
Goed plannen, kabelmanagement, koeling dus, geluidsproductie, (brand)veiligheid, redundancy (UPS), ga je een smart home hub gebruiken? Waar zit je meterkast/waar komt je modem?

Veel succes! Ben wel benieuwd naar een resultaat :)

Do more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:29
Zijn van die sites die een kast precies maatwerk kunnen leveren, ook bij scheve wanden en dit soort trappen. Sommige meubelmakers kunnen dit nog iets beter. Tussen de compartimenten maak je gaten waar de kabels doorheen kunnen. Qua afmetingen, je kan zelf opmeten hoe breed je spullen zijn, hoe breed de planken zijn en waar het in moet. De hoogte moet je op letten. Maak je de vakken even hoog als je apparatuur kan je nooit bij je aansluitingen. Zelf doe ik dit regelmatig van zo'n kast, maar het is een rotklus om kabels in te steken in je versterker van de voorkant terwijl je de achterkant niet kan zien. De hoogte van de compartimenten moet een stuk hoger zijn dan je apparatuur om er bij te kunnen.

Computers en servers moeten niet naast audioapparatuur staan. De Elektromagnetische straling verstoord je audio. Gelukkig is dit op te lossen door de computers en servers in te bouwen in een extra behuizing gemaakt van aluminium (geen staal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 07:38
aljooge schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 23:31:
Zijn van die sites die een kast precies maatwerk kunnen leveren, ook bij scheve wanden en dit soort trappen. Sommige meubelmakers kunnen dit nog iets beter. Tussen de compartimenten maak je gaten waar de kabels doorheen kunnen. Qua afmetingen, je kan zelf opmeten hoe breed je spullen zijn, hoe breed de planken zijn en waar het in moet. De hoogte moet je op letten. Maak je de vakken even hoog als je apparatuur kan je nooit bij je aansluitingen. Zelf doe ik dit regelmatig van zo'n kast, maar het is een rotklus om kabels in te steken in je versterker van de voorkant terwijl je de achterkant niet kan zien. De hoogte van de compartimenten moet een stuk hoger zijn dan je apparatuur om er bij te kunnen.

Computers en servers moeten niet naast audioapparatuur staan. De Elektromagnetische straling verstoord je audio. Gelukkig is dit op te lossen door de computers en servers in te bouwen in een extra behuizing gemaakt van aluminium (geen staal)
Ruimte tussen apparatuur houden is wel een goede, niet alleen voor het aansluiten, ook voor de koeling. Zorg ervoor dat je kabels in ieder geval lang genoeg zijn om de apparaten er ook volledig uit te kunnen schuiven, dan kan je ook zien waar je je stekkers in moet doen.

De loze ruimte tussen de apparaten kan je dan weer voorzien van een blindpaneel, al dan niet met ventilatie, dan sluit alles wel mooi op elkaar aan.

Er zijn gewoon 19" "planken" verkrijgbaar, stalen schappen met rackoren, zou wel ook een rail aan de achterkant van je rek voorzien zodat je deze zowel voor als achter kan vastzetten, dan kunnen ze veel gewicht aan.

In feite is een zelfbouw kast niet meer dan een houten frame voorzien van rackprofiel. Je hebt profielen met gaten op vaste positie om je rackmoeren in te doen en glijprofielen, waarbij je zelf de hoogte kan bepalen, let wel op dat je de laatste vooraf moet voorzien van alle moeren, anders moet je alles weer lostrekken als je er later weer toe wil voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoe zou een server invloed hebben op een audio versterker die ernaast staat? Als er al enige invloed is, dan is het via de kabels en niet de versterker/servers. Maar kabels naar luidsprekers zijn zo laag impedant dat het me onwaarschijnlijk lijkt.

Overigens hoe ga je de handel aansturen? Als in, je Ziggo box in een doos, maar je moet hem kunnen aansturen. Zijn wel oplossingen voor in de vorm van IR repeaters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:08:
[...]

Ruimte tussen apparatuur houden is wel een goede, niet alleen voor het aansluiten, ook voor de koeling. Zorg ervoor dat je kabels in ieder geval lang genoeg zijn om de apparaten er ook volledig uit te kunnen schuiven, dan kan je ook zien waar je je stekkers in moet doen.

De loze ruimte tussen de apparaten kan je dan weer voorzien van een blindpaneel, al dan niet met ventilatie, dan sluit alles wel mooi op elkaar aan.

Er zijn gewoon 19" "planken" verkrijgbaar, stalen schappen met rackoren, zou wel ook een rail aan de achterkant van je rek voorzien zodat je deze zowel voor als achter kan vastzetten, dan kunnen ze veel gewicht aan.

In feite is een zelfbouw kast niet meer dan een houten frame voorzien van rackprofiel. Je hebt profielen met gaten op vaste positie om je rackmoeren in te doen en glijprofielen, waarbij je zelf de hoogte kan bepalen, let wel op dat je de laatste vooraf moet voorzien van alle moeren, anders moet je alles weer lostrekken als je er later weer toe wil voegen.
Gaten kan je eenvoudig boren. https://www.gamma.nl/asso...-5-delig-x81025/p/B228677

Heb ik zelf ook gedaan, is een eenvoudige klus en wordt erg netjes. Heb tussen de compartimenten overal een gat gemaakt voor alle bekabeling. Wel even een veiligheidsbril op doen, vanwege de rondvliegende houtsplinters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

jowi schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 07:55:
Koeling is inderdaad iets waar ik rekening mee moet houden. Vooral de Arcam receiver en de Unify switch kunnen erg heet worden. Eventuele extra (eind)versterking gaat daar nog een schepje bovenop doen.

Het plaatsen van de nas/server en netwerkspullen direct bij de audio en de kans op beinvloeding van de audio is denk ik inderdaad een punt, ook daar moet ik eens goed over denken. Beter om die dingen wat meer fysiek gescheiden te houden, misschien 2 apart racks. Maar die komen door de kleine ruimte wel weer dichtbij of naast elkaar te staan, dat schiet denk ik dan niet op.

Het zijn ook weer niet zo heel veel spullen, het netwerkspul staat nu op 2 plankjes in de meterkast, de audio in de huiskamer, en dat is dus 1 plank met de receiver, en 1 plankje met de atv, mediaplayer, ziggo etc. dus apart is het niet veel, maar bij elkaar is een rack dan wel handig, maar 2 racks?

Eens over denken...
Eindversterking gebruik je toch gewoon rack mount versterking voor neem ik aan? Die hebben allemaal gewoon fans om het koel te houden. Zoals Crown i-Tech 500HD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 98% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jowi schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:52:
Dat is meer PA spul? Weet nog niet wat ik doe. Ik denk aan Parasound of desnoods iets van Arcam, P7 ofzo. Moet ik me nog eens in verdiepen.
Ja, maar wel gemaakt om in een ruimte te hangen waar niet genoeg ventilatie is. Ik zou echt niet gaan kloten met grote klasse A/B eindversterkers. Veel te groot en lomp voor dit soort toepassingen. Als je hifi wilt, zie ik dat Nord Hypex NCore oplossingen met rackmount opties heeft. Stukje krachtiger, lichter, koeler en met langere THD+N dan klasse A/B. Je kan vast niet UK aanbieders vinden die dat ook aanbieden.

Edit: Apollon heeft rackmount opties en ik zou bij de Arcam ook de eindtrappen uitschakelen als je je zorgen maakt om de warmte.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 21-08-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:07:
[...]

Ja, maar wel gemaakt om in een ruimte te hangen waar niet genoeg ventilatie is. Ik zou echt niet gaan kloten met grote klasse A/B eindversterkers. Veel te groot en lomp voor dit soort toepassingen. Als je hifi wilt, zie ik dat Nord Hypex NCore oplossingen met rackmount opties heeft. Stukje krachtiger, lichter, koeler en met langere THD+N dan klasse A/B. Je kan vast niet UK aanbieders vinden die dat ook aanbieden.
Waarom geen A/B dan? TS heeft ruimte zat. Als je compartiment maar niet al te klein is dat de hete lucht niet weg kan is er geen probleem met klasse A/B. Dan zou je in geen enkele houten meubel die je bij de meubelzaak koopt een A/B versterker kunnen plaatsen. Je doet net alsof je een ei op je versterker kan bakken. Zolang je maar onder die trap de normale maat aanhoudt die een audio meubel ook hanteert kan je gerust een A/B plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aljooge schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:23:
[...]

Waarom geen A/B dan? TS heeft ruimte zat. Als je compartiment maar niet al te klein is dat de hete lucht niet weg kan is er geen probleem met klasse A/B. Dan zou je in geen enkele houten meubel die je bij de meubelzaak koopt een A/B versterker kunnen plaatsen. Je doet net alsof je een ei op je versterker kan bakken. Zolang je maar onder die trap de normale maat aanhoudt die een audio meubel ook hanteert kan je gerust een A/B plaatsen
A/B is maar 60% efficient, klasse D 90%+. Daarnaast moet het in een rack komen, dus niet alleen een losse receiver ergens in een tv meubel. Bijkomend voordeel is dat klasse D compacter en lichter is. Verder natuurlijk meer vermogen met een lagere vervorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De zware zaken zou ik in een 19" uitvoering kopen en zowel voor als achter vastschroeven, eventueel met een uitschuifrail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:59
Koop gewoon een rack (of twee) op wielen en houdt genoeg kabel over om ze naar voren te trekken.
22U rechts en 10/12U links. deurtje er voor en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
jadjong schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:07:
Koop gewoon een rack (of twee) op wielen en houdt genoeg kabel over om ze naar voren te trekken.
22U rechts en 10/12U links. deurtje er voor en klaar ben je.
Naar voren trekken maakt de ruimte niet breder :) tenzij je het hele rack uit de kast kan rollen, door de deuropening. Daar heb ik ook aan zitten denken, dan kun je er makkelijk bij.

Maar... een rack waar op een gegeven moment tegen de 100KG aan versterkers etc in zit, rol je niet zomaar over een drempel van een deur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Inderdaad, hele rack uit de trapkast trekken zodat je er rondjes omheen kan dansen. :P Die drempel is dan geen goed idee.
Of je neemt een kast op rails, als je die er uit wil trekken leg je de extra rails voor de kast en dat kan met een steuntje ook over een drempel. Ik zou echter die drempel weg halen want slide-out kasten zijn %@#%$@ duur.
https://www.customavrack....s-xx-slide-out-racks.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ja precies, het moet wel een beetje betaalbaar blijven. De drempel is wel erg handig tegen stof en geluid etc. maar misschien kan die ook uitneembaar gemaakt worden... anders moet ik een opritje oid maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Voor stof, en zeker geluid, kan je beter een rubber sleepstrip nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 109% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jowi schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:16:
Beetje aan het tekenen geslagen om een idee te krijgen van de plaatsing en de grootte etc.
Ding wordt wel iets korter, maar de zware vesrterker(s) zo hoog bovenin lijkt me niet handig ;)

[Afbeelding]
Zou de audio onderin plaatsen. Hitte stijgt op en de rest van je spul heeft wel actieve koeling. Zeker als je voor een grote klasse A/B versterker gaat die extra hitte produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 136% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jowi schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:17:
Probleem is dan wel dat de NAS, omdat deze ook heel zwaar is, ook onderin moet (dus blijft), en dan ga je toch weer computers met audioapparatuur mixen. Eigenlijk zou ik daar (flink) wat ruimte tussen willen houden. Al vermoed ik dat ik me veel te druk maak over de (on)mogelijke invloed van de NAS/server op de audio ;)

Overigens heeft/hebben de versterkers ook fans aan boord als het te gek wordt. Maar vooral qua gewicht wil je de zwaarste dingen onderin hebben.
Het gaat niet om het gewicht, maar om de hitte. Je NAS is actief gekoeld en bakt dus niet in stilstaande hete lucht bovenin je kast. De fans in je versterking zijn eerder beveiliging dan constante koeling. Die schieten pas aan als het echt te heet wordt, maar dan lever je al in op de levensduur van je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 98% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 16:09 ]

Pagina: 1